آشنایی با مهمترین قوانین هتل های ایران

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
آشنایی با مهمترین قوانین هتل های ایران

قوانین پذیرش در هتل های ایران برای زوجین، زنان متاهل و مجرد تاحدودی با هتل های خارجی متفاوت است و اطلاع از آن‌ها می‌تواند از بروز تجربه ناخوشایند جلوگیری کند.

گردشگران و مسافران در طول سفر به شهرهای مختلف ایران اغلب بر اساس قیمت، امکانات، ستاره‌های هتل و... اقدام به رزرو اتاق می‌کنند. بسیاری از افراد با مهم‌ترین قوانین پذیرش در هتل های ایران آشنایی ندارند؛ موضوعی که می‌تواند باعث اخلال در روند پذیرش شود. در ادامه می‌توانید از مهم‌ترین قوانین پذیرش در هتل های ایران بیشتر بدانید تا اقامتی خاطره‌انگیز و بدون دردسر در بهترین هتل های ایران داشته باشید.

مهمترین قوانین پذیرش در هتل های ایران:

شرایط اقامت زنان در هتل

شرایط اقامت زنان متاهل در هتل 

«زنان متاهل تنها» برای رزرو اتاق در هتل های ایران باید کارت ملی یا شناسنامه ارائه کنند. با زنان متاهل تنها مانند دختران مجرد و زنان مطلقه برخورد می‌شود و با داشتن کارت شناسایی امکان اقامت در هتل های کشور را دارند. علاوه بر این، صاحبان مراکز اقامتی موظف به پذیرش زنان تنهایی هستند که مدارک لازم برای اقامت را در اختیار ندارند. مسئولان هتل ها پس از پذیرش آن‌ها باید پلیس اماکن عمومی را در جریان امر قرار دهند تا این افراد احراز هویت شوند.

پذیرش هتل بزرگ فردوسی، منبع عکس: سایت ferdowsihotel.com (عکاس: ناشناس)

منبع عکس: سایت ferdowsihotel.com، هتل بزرگ فردوسی تهران

شرایط رزرو هتل برای دختر مجرد

در گذشته رزرو هتل برای دختران مجرد میسر نبود؛ اما اکنون بر اساس قانون، این امکان مهیا است تا بدون هیچ دغدغه‌ای در هر هتلی اقامت کنند. به‌عنوان دختر مجرد بالای ۱۸ سال می‌توانید با ارائه کارت ملی یا شناسنامه، روند پذیرش را طی کنید و اتاق خود را بی‌دردسر تحویل بگیرید. با این اوصاف، ضرورتی برای مراجعه دختران مجرد به اداره اماکن و دریافت تاییدیه نیست.

پذیرش هتل، منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Reymond Chenung)

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Reymond Chenung)، هتل پارسیان استقلال

برخی هتل های ایران طبق دستورالعمل خود و با برخورد سلیقه‌ای، از پذیرش خانم‌های مجرد امتناع می‌کنند؛ این هتل ها در قوانین رزروشان به‌وضوح ذکر کرده‌اند که اقامت زنان تنها و مجرد فقط با ارائه نامه از اداره‌ اماکن امکان‌پذیر است. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید، این حق را دارید تا از مراجع قضایی پیگیر ماجرا شوید و از هتل مذکور شکایت کنید. اما چنانچه کماکان مایل به حضور در آن هتل هستید و از پذیرش شما در هتل خودداری می‌شود، می‌توانید به نزدیک‌ترین اداره اماکن مراجعه و تاییدیه دریافت کنید.

قوانین پذیرش در هتل برای خانم های باردار

بر اساس قانون هیچ منعی برای اقامت خانم‌های باردار در هتل های ایران وجود ندارد. در برخی سایت‌ها به این موضوع اشاره شده است که خانم‌های باردار هفت ماهه و بالاتر در هتل های کشور پذیرش نمی‌شوند که این موضوع صحت ندارد.

شرایط سنی رزرو هتل 

در ایران، حداقل سنی که مسافران امکان رزرو هتل را به‌صورت مستقل پیدا می‌کنند، ۱۸ سال تمام است. از آنجا که هنگام رزرو اتاق باید کارت ملی یا شناسنامه ارائه شود، شرایط سنی به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

ورودی هتل، منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Sangjong Lim)

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Sangjong Lim)، هتل اسپیناس پالاس تهران

قوانین پذیرش کودکان در هتل

افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به‌تنهایی در هتل بمانند و برای اقامت باید یک بزرگ‌تر محرم با سن بالای ۱۸ سال همراه آن‌ها باشد. کودکان مانند بزرگ‌سالان با ارائه مدارک کامل پذیرش می‌شوند.

هزینه اقامت کودکان در هتل های ایران همیشه به‌صورت نیم‌بها محاسبه نمی‌شود و هر هتل قانون خاص خود را دارد. برخی هتل ها، برای کودکان سه سال به بالا، کل هزینه‌ اقامت را دریافت می‌کنند و برخی دیگر برای کودکان سه تا ۶ سال هزینه نیم‌بها در نظر می‌گیرند.

به‌طور معمول‌ اقامت کودکان زیر دو سال (نوزاد) در هتل ها رایگان است و کودکان دو تا ۱۲ سال می‌توانند به‌صورت نیم‌بها در هتل ها اقامت داشته باشند؛‌ البته در صورتی که از خدمات اضافه استفاده نکنند.

شرایط پذیرش مسافران خارجی در هتل های ایران

مسافران خارجی برای اقامت در هتل های ایران باید گذرنامه و ویزا با مهر و تاریخ ورود به ایران داشته باشند. قانون محرمیت برای مهمانان خارجی لحاظ نمی‌شود. اتباع خارجی امکان اقامت در هتل ها بدون مدرک معتبر را دارند؛ اما مسئولان مراکز اقامتی باید مراتب را به اداره اماکن اطلاع دهند.

لابی هتل فردوسی تهران، منبع عکس: سایت ferdowsihotel.com (عکاس: ناشناس)

منبع عکس: سایت ferdowsihotel.com، هتل بزرگ فردوسی تهران

مسافران دوتابعیتی که تابعیت ایران دارند، بر اساس قوانین کشور به‌عنوان مسافر ایرانی تلقی می‌شوند و تابعیت دوم آن‌ها قابل‌قبول نیست. در بعضی هتل ها نرخ اتاق‌ها برای مسافران خارجی و داخلی یکسان نیست و اگر به‌عنوان یک ایرانی پذیرش شوید، هزینه کمتری بابت اقامت پرداخت خواهید کرد. این رویکرد می‌تواند برای برخی مسافران دردسرساز باشد؛ چراکه مهمان ایرانی دوتابعیتی نمی‌تواند با مهمان خارجی، بدون ارائه مدرک محرمیت، در یک اتاق مستقر شود.

شرایط اقامت زن و مرد (زوجین) در هتل

  • زوج‌هایی که عقد رسمی هستند، برای پذیرش در هتل و اقامت در اتاق مشترک به شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی نیاز دارند. دراکثر هتل ها فقط وجود شناسنامه کفایت می‌کند.
  • زوج‌هایی که صیغه هستند، برای رزرو اتاق مشترک در هتل باید کارت ملی و شناسنامه داشته باشند؛ همین طور برگه عکس‌دار «ازدواج موقت» از دفاتر رسمی ازدواج با مهر برجسته و امضای سر دفتر برای پذیرش در هتل الزامی است.

زوج‌هایی که مدارک هویتی معتبر ندارند، می‌توانند در هتل های ایران اقامت کنند؛ اما مسئول پذیرش هتل باید اداره اماکن را در جریان این موضوع قرار دهد تا هویت آنان احراز شود.

آیا قوانین پذیرش در هتل برای مردان و زنان یکسان است؟

قوانین پذیرش در هتل های ایران برای مردان و زنان یکسان است و همه باید مدارک شناسایی شامل کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار به‌همراه داشته باشند.

مسافران خارجی برای پذیرش در هر یک از هتل های کشور باید گذرنامه خود را ارائه کنند.

پذیرش هتل، منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mamoh Nassa)

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mamoh Nassa)، هتل ترنج کیش

  • در قانون به‌وضوح عنوان شده است که مسافران فقط با ارائه مدارک معتبر می‌توانند در هتل پذیرش شوند و هتل ها نباید سایر مدارک هویتی مانند گواهینامه خودرو یا دفترچه بیمه را برای اقامت بپذیرند.
  • هنگام رزرو اینترنتی اتاق در هتل، اطلاعات شخصی خود را وارد می‌کنید؛ اما باید بدانید در زمان مراجعه به هتل این موضوع کفایت نمی‌کند و باید مدارک شناسایی معتبر همراه شما باشد.
  • با اینکه از سال ۱۳۸۳ ممنوعیت پذیرش بانوان و آقایان مجرد و بدون مدرک شناسایی در هتل ها لغو شده است، برخی مراکز اقامتی اعلام می‌کنند که امکان پذیرش این افراد را ندارند. در واقع، نیازی نیست که افراد بدون مدرک معتبر برای احراز هویت راهی اداره پلیس شوند؛ بلکه تماس تلفنی مسئول هتل با اداره اماکن کفایت می‌کند.
  • زنان و مردان از نظر قانونی منعی برای اقامت در هتل های شهر محل زندگی خود ندارند.
  • خانواده‌هایی که اتاقی در هتل رزرو می‌کنند، باید در جریان باشند که فقط افراد محرم امکان اقامت در یک اتاق را دارند. در واقع، استفاده از اتاق‌های مشترک یا سوئیت منوط به رعایت اصول شرع اسلام و ارائه مدرک محرمیت است. در صورتی که فرد نامحرمی در بین اعضای خانواده باشد، هنگام پذیرش به شما اطلاع می‌دهند که این فرد باید اتاق جداگانه‌ای بگیرد.

قوانین بردن مهمان به اتاق هتل

بردن مهمان به اتاق هتل های ایران امکان‌پذیر نیست و فقط می‌توانید مهمان (محرم یا نامحرم) را در لابی و کافی‌شاپ هتل ملاقات کنید. ورود به اتاق هتل فقط برای مهمانانی امکان دارد که اتاق به اسم آن‌ها رزرو شده است. هتل های ایران برای حفظ امنیت بیشتر مهمانان و جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند، این قانون را اجرا می‌کنند.

ورودی هتل اسپناس پالاس، منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Azari I)

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Azari I)،‌ هتل اسپیناس پالاس تهران

تاکنون برای پذیرش در هتل های ایران به مشکلی برخورد کرده‌اید که تجربه ناخوشایندی را برایتان رقم زده باشد؟ حتما دیدگاه و تجربه خود را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: سایت edition.cnn.com (عکاس: حامد فرهنگی)، بوتیک هتل حنا تهران

پرسش‌های متداول

قوانین رزرو هتل برای خانمها چیست؟

قوانین رزرو هتل برای خانم‌ها فرقی با آقایان نمی‌کند و تمام خانم‌ها (مجرد یا متاهل) می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) در تمام هتل ها اقامت کنند. همچنین مراکز اقامتی موظف به پذیرش زنان تنهایی هستند که مدارک لازم برای اقامت را در اختیار ندارند. مسئولان هتل ها پس از پذیرش آن‌ها باید پلیس اماکن عمومی را برای احراز هویت این افراد، در جریان امر قرار دهند.

شرایط رزرو هتل برای دختر مجرد چیست؟

شرایط رزرو هتل برای دختر مجرد تفاوتی با سایر شرایط ندارد. دخترهای مجرد می‌توانند با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) به هر هتلی مراجعه و در آن اقامت کنند. همچنین مراکز اقامتی موظف به پذیرش کسانی هستند که مدارک لازم برای اقامت را در اختیار ندارند. مسئولان هتل ها پس از پذیرش آن‌ها باید پلیس اماکن عمومی را برای احراز هویت این افراد، در جریان امر قرار دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه