ماجرای شهرت هتل قو اهواز چیست؟

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
ماجرای شهرت هتل قو اهواز چیست؟

هتل قو با قدمتی از دوره قاجار، از آثار ملی ثبت‌شده شهر اهواز است؛ بنایی که از سال ۱۳۹۹ خورشیدی به‌عنوان جاذبه‌ای تاریخی از گردشگران و مسافران میزبانی می‌کند.

هتل قو اهواز، اولین هتل خوزستان، با قدمتی از دوره قاجار است که در روزگار کنونی به‌عنوان جاذبه‌ای تاریخی شناخته می‌شود. این بنای تاریخی که در فهرست‌ آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، حال‌ و روز خوشی ندارد نیاز آن به مرمت و بازسازی فوری کاملا مشهود است.

بازدید از هتل قو اهواز نادری و سفارش از نوشیدنی‌های جذاب کافه آن که در سال ۱۴۰۰ خورشیدی در این بنا افتتاح شده است، شما را به سفری به گذشته اهواز می‌برد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات تاریخچه، معماری و وضعیت فعلی بنای هتل قو اهواز را در اختیار شما بگذاریم.

هرآنچه باید درباره هتل قو اهواز بدانید:

هتل قو اهواز کجاست؟

  • آدرس: استان خوزستان، اهواز، بلوار ساحلی شرقی، محله نادری، تقاطع خیابان هتل قو (کاشانی) و شهید غلامپور (مشاهده روی نقشه)
  • صفحه اینستاگرام: hotel.gho@

هتل قو اهواز در بافت تاریخی شهر و در محله نادری به‌ موازات جاده ساحلی قرار دارد؛ هتلی مشرف به رود کارون که در زمان ساخت خود، بنایی باشکوه و پر از تزیینات بوده است و متاسفانه امروز حال خوشی ندارد.

هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام هتل قو. عکاس: ناشناس

هتل تاریخی قو اهواز در شرق رود کارون و در مرکز شهر اهواز واقع شده است. این بنای تاریخی تا فرودگاه اهواز، ۱۰ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن اهواز، دو کیلومتر (پنج دقیقه با ماشین؛ ۲۵ دقیقه پیاده‌روی) و تا پایانه اتوبوس‌رانی سیاحت، هفت کیلومتر (۱۵ دقیقه) فاصله دارد.

مسیر دسترسی به هتل قو اهواز

برای دسترسی به هتل قو اهواز خود را از طریق خیابان امام موسی صدر به پل نادری یا پل چهارم کارون برسانید. از پل چهارم کارون عبور کنید و به‌سمت شرقی رود کارون بروید. پس از عبور از پل، از بلوار ساحلی شرقی عبور کنید و بلافاصله از سمت راست، وارد خیابان شهید غلامپور شوید. مسیر را برای حدود ۲۵۰ متر ادامه دهید تا به هتل قو در تقاطع خیابان هتل قو (کاشانی) و شهید غلامپور برسید. هتل قو در این مسیر در سمت راست شما قرار دارد.

سردر هتل قو اهواز

منبع عکس: خبرگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

تاریخچه هتل قو اهواز

قدمت بنای هتل تاریخی قو اهواز به دوره قاجار و پهلوی بازمی‌گردد. ساخت هتل قو اهواز، شامل یک ساختمان با تعدادی ساختمان جانبی نظیر آشپزخانه و سرایداری و سردر بسیار زیبا با انبوهی از درختان سرسبز و آب‌نمای خطی به‌شکل L در حیاط (به موازات دو جبهه شرقی و جنوبی ساختمان اصلی)‌، در اواخر دوره قاجار آغاز شد و در اوایل دوره پهلوی اول به اتمام رسید.

هتل قو اهواز با محیطی دل‌پذیر و آرامش‌بخش و مشرف به رودخانه کارون، چندی پس از ساخت، در دهه ۲۰ خورشیدی، توسط بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه از مالکان آن اجاره شد و مورد استفاده قرار گرفت. این بنا در دهه ۳۰ خورشیدی به‌عنوان اولین هتل استان خوزستان، تبدیل به محلی برای اقامت مسافران و برگزاری مراسم فرهنگی و تفریحی شد.

ساختمان اصلی هتل قو اهواز

منبع عکس: خبرگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

هتل قو پس از مدتی در دهه ۴۰ خورشیدی به اداره بهداشت اهواز تغییر کاربری داد و در آن زمان، ساختمان‌های خدماتی موجود در ضلع جنوب شرقی حیاط (سه چشمه سرویس بهداشتی و اتاق کار) به مجموعه افزوده شد. آسیب‌های وارده بر اثر سیلاب سال ۱۳۴۷، این بنا را غیر قابل استفاده کرد و به همین دلیل، هتل قو اهواز، تخلیه شد.

هتل قو اهواز، کاربری‌های مختلفی چون بانک، هتل، اداره بهداشت و کارخانه مواد غذایی داشته است

هتل قو اهواز در ادامه سرنوشت خود، به‌عنوان کارخانه تولید مواد غذایی خوزستان مورد استفاده گرفت و پس از آن نیز، به مالکیت شخصی درآمد و مسکونی شد.

هتل قو اهواز در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ توسط اعضای شورای سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و با شماره ۳۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. با وجود ثبت ملی این بنا، هتل قو اهواز در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفت و تا حدود ۲۰ سال بعد، توجهی به آن نشد. 

منابع عکس‌ها: خبرگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

در سال ۱۳۹۵، مالک هتل قو اهواز با همراهی برخی از جوانان باانگیزه اهوازی و آقای «وحید دیلمی خوزستانی» تصمیم گرفتند که هتل قو اهواز را به اهالی شهر و مردم ایران معرفی کنند. آن‌ها کار خود را با ساخت صفحه اختصاصی هتل قو اهواز در اینستاگرام آغاز کردند. در سال ۱۳۹۷ به‌دلیل بارش باران و عدم حفاظت از بنا، سقف زیبای بالکن با نقش‌ونگارهای خارق‌العاده فرو ریخت. پوشش خبری این اتفاق در رسانه‌های داخلی سبب شد که سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۷ بودجه اضطراری برای مرمت بنا (سالی ۱۰۰ میلیون تومان) را تصویب کند.

فاز نخست مرمت هتل قو اواخر سال ۱۳۹۷ خورشیدی با عنوان نجات‌بخشی بنای تاریخی هتل قو آغاز شد؛ اما تنها مرمتی جزئی و غیراصولی در پله‌ها و برخی دیوارهای بنا انجام گرفت؛ به‌طوری که پله‌های مرمت شده در حال حاضر ترک خورده و غیر قابل استفاده‌اند و دیوارها شکم داده است.

هتل قو اهواز در سال 1401

منبع عکس: خبرگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

سیل سال ۱۳۹۸ خورشیدی نیز منجر به آب‌گرفتگی زیرزمین و آسیب‌دیدگی شدید بنا شد. پس از سیل، مجموعه «دوچرخه‌سواران اکسین» به مدیریت وحید دیلمی خوزستانی به‌صورت داوطلبانه، آب زیرزمین را تخیله کردند و به پاک‌سازی بنا و حیاط پرداختند. این پروژه تا سال ۱۳۹۹ ادامه یافت تا در نهایت درب‌های هتل قو اهواز پس از گذشت حدود ۵۰ سال در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ خورشیدی به‌روی عموم باز شد. نماینده مالک هتل قو پس از بازگشایی بنا گفت:

هدف اصلی و نهایی ما برای این بنا تبدیل آن به یک اقامتگاه بوم‌گردی است؛ چراکه در اهواز اقامتگاه بومگردی نداریم؛ البته می‌توان کاربری‌های متنوع دیگری چون رستوران‌، کافی‌شاپ، نگارخانه و گالری در این بنا راه‌اندازی کرد.

مالک بنای تاریخی هتل قو با بیان اینکه روند ثبت ملی هتل قو راه پیچیده و طولانی را برای مرمت این بنا جلوی پای آن‌ها گذاشت، اظهار کرد:

از سال ۷۹ تاکنون که حدود ۲۰ سال از ثبت ملی شدن هتل قو می‌گذرد، هنوز هیچ‌گونه اراده جدی از سوی سازمان میراث فرهنگی خوزستان برای مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند نشان داده نشده است.

فاز دوم مرمت بنای هتل قو اهواز توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۹ آغاز و به مرمتی جزئی در سقف‌ها محدود شد. متاسفانه بودجه تصویب شده برای مرمت این بنا در حد حرف باقی ماند و عملیات مرمت در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) متوقف شده است. 

کافه هتل قو اهواز به هدف درآمدزایی برای ترمیم هرچه سریع‌تر بنا افتتاح شد

پس از استقبال مردم هتل قو اهواز نادری، مالک بنا با همراهی گروه دوچرخه‌سواران اکسین، حیاط عمارت هتل قو را برای احداث کافه آماده کردند و در نهایت در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰، کافه هتل قو اهواز افتتاح شد.

کافه هتل قو یا رستوران هتل قو اهواز را با اهدافی چون بازگشایی دائم، آشنایی بیشتر مردم با این عمارت و همین طور درآمدزایی برای ترمیم هرچه سریع‌تر بنا افتتاح کردند؛ به همین دلیل، تمام سود حاصل از درآمد آن صرف هزینه‌های نگهداری و مرمت بنا خواهد شد.

بخشی از سقف هتل قو اهواز در بارندگی‌های سال ۱۴۰۰ فرو ریخت و نمای ساختمان به‌شدت در خطر فرو ریختن کامل و نابودی قرار دارد. امید می‌رود که مسئولان بخش میراث فرهنگی توجه بیشتری به این بنای تاریخی کنند و هرچه سریع‌تر به مرمت اصولی بنا بپردازند.

منبع عکس اول: اینستاگرام کافه هتل قو اهواز. منبع عکس دوم تا دوازدهم: اینستاگرام هتل قو اهواز. عکاس: ناشناس

معماری هتل قو اهواز

بنا بر گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، عمارت تاریخی هتل قو اهواز، آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی را به نمایش می‌گذارد؛ بنایی که از آرایه‌های معماری همچون کاشی‌کاری، معرق‌کاری، آجرکاری، گچ‌بری‌ها، آینه‌‌کاری‌ها و تکنیک‌های منحصر‌به‌فرد نصب پله‌های پیش‌ساخته درون دیوارها برخوردار است.

هتل قو بیانگر قسمتی از تاریخچه فرهنگ اهواز و روایتگر بخش مهمی از معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است؛ عمارتی تاریخی که با وجود قدمت و موقعیت مکانی ویژه، متاسفانه به‌دلیل نبود رسیدگی و مرمت اصولی در حال نابودی و تخریب است.

معماری هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو اهواز. عکاس: ناشناس

ساختمان مشهور به هتل قو اهواز نادری در زمینی به مساحت حدودی ۳,۰۰۰ متر مربع قرار دارد و شامل یک ساختمان اصلی دو طبقه و زیرزمین و ساختمان‌های جانبی نظیر سالن، آشپزخانه و سرایداری می‌شود. دیوار محوطه با آجرهایی با برجستگی‌های زیبا و کف محوطه با آجرفرش، حوض‌های آب و درختان بلند از جذابیت‌های هتل تاریخی قو اهواز به شمار می‌روند.

ورودی اصلی هتل قو اهواز مزین به سردری زیبا از جنس آجر و کاشی لعاب‌دار است که با نقوش اسلیمی، کاشی‌های زردرنگ و آجرهای ماشینی و قالبی متعلق به دوره پهلوی اول، تزیین شده است. برای ورود به عمارت اصلی هتل قو باید از حیاط عبور کنید.

با عبور از حیاط، در قسمت جنوب شرقی، ساختمان آجری یک‌طبقه‌ای را با زیرزمین مشاهده می‌کنید که از آن به‌عنوان محل استراحت پرسنل خدمتکار عمارت و محل پخت غذا در گذشته استفاده می‌شد. متاسفانه به‌دلیل تخریب زیاد، چیز زیادی از این بنا به‌جای نمانده است؛ اما با کمی دقت، می‌توان جزئیات نماسازی و آجرهای ماشینی و تراشیده‌شده آن را دید و به زیبایی و شکوه آن در زمان ساخت پی برد.

ندیس گچی الهه آناهیتا در سقف هتل قو اهواز

منبع عکس: خبرگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

سقف‌های پرنقش‌ونگار هتل قو اهواز از مهم‌ترین تزیینات این بنا به شمار می‌آیند؛ به‌طور مثال، تندیس گچی الهه آناهیتا به‌عنوان بخشی از گچ‌بری‌های سقف چنان هنرمندانه رنگ‌آمیزی شده است که با وجود گذشت بیش از ۹۰ سال، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

معماری در ایران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوی با هرج‌ومرج و آشفتگی روبه‌رو شد. در این دوره تاریخی، ساختمان‌هایی در گوشه‌گوشه ایران بنا شدند که هریک بیانگر یکی از مکاتب فکری دوره‌هایی مشخص از تاریخ ایران بودند. این گرایش‌های متفاوت و برخی اوقات متضاد در معماری، حاصل اختلاف در گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیک این عصر از تاریخ ایران است که ریشه در جریان‌های عقیدتی - سیاسی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دارد.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

هم‌زمانی دهه دوم حکومت پهلوی اول با روی کار آمدن و اقتدار حزب نازی در آلمان، نزدیک شدن به جنگ جهانی دوم و ارتباط نزدیک و بی‌سابقه ایران و آلمان، سبب شد برخی از فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی به متخصصان آلمانی سپرده شود؛ مسئله‌ای که رویکرد نظامی در ساخت بناهای این دوره را دوچندان کرد؛ به همین دلیل نماهای بناهای آن دوره به‌گونه‌ای ملموس، هیبت و شکل نظامی به خود گرفتند.

سقف‌های پرنقش‌ونگار هتل قو اهواز کماکان چشم‌ها را به‌ خود خیره می‌کنند

ساختار قدرت جدید در ایران سبب شد که فرهنگ برون‌گرایی و متعاقبا معماری برون‌گرایی به‌سرعت رشد کند؛ به این ترتیب، حکومت با استفاده از شهرسازی نوخواسته و در یک کمیت فراوان و در واقع با ارائه مصداق‌های شهرسازی موفق شد برون‌گرایی، برگرفتن حجاب، نمایش بی‌نقاب و عرض اندام را تعریف کند. با گذشت زمان در اواخر دوره پهلوی اول، دیوارهای کج‌ومعوج گذشته، تبدیل به ساختمان‌هایی باعظمت و پرجلوه شدند و خیابان‌های عریض و کوچه‌ها صاف، به معماری جدید فرصت عرض اندام دادند.

رضاشاه در کارهای خود به دو اصل مهم و انکارناپذیر توجه کامل داشت. او از یک‌سو به‌خاطر پاسداری از هویت ملی، به سنت‌های قدیمی معماری ایران وفاداری داشت و از سوی دیگر، ناگریز از پذیرفتن شیوه‌های معماری اروپایی و تکنیک مدرن این معماری بود؛ تکنیک‌هایی که می‌توانست جواب‌گوی نیازهای جدید ایران باشد. رضاشاه به‌خوبی بر این مسئله واقف بود که معماری سنتی ایرانی به‌تنهایی نیازهای عصر او را برآورده نمی‌کند؛ وی همچنین می‌دانست که معماری اروپا نیز بدون آمیزش با معماری سنتی ایرانی نمی‌تواند زیبنده ایرانیان باشد.

تزیینات بیرونی هتل قو اهواز

منبع عکس‌: برگزاری فارس. عکاس: محمد آهنگری

ویژگی‌های معماری هتل قو اهواز

  • پلان مربع و کاملا برون‌گرا که عینا و بدون تطبیق محلی و فرهنگی ساخته شده است.
  • ایجاد ایوان‌های وسیع و بلند نسبت به حیاط در ورودی عمارت
  • استفاده از پلکان در ورودی بنا تا آن را نسبت به محیط اطراف با عظمت و قدرتمند نشان دهد.
  • آجر، مصالح اصلی به‌‌کار رفته در بنا است؛ اما نمای ساختمان اصلی، پوششی از مالت ماسه و سیمان با بندکشی (يک شبکه ۱۲ در ۱۲) را به نمایش می‌گذارد. ساختمان خدماتی مجاور کاملا از آجر ساخته شده است و تزیینات ساده‌ای در جان‌پناه دارد.
  • تشابه به بناهای دوره آلمان نازی
  • استفاده از ستون و عناصر خطی عمودی جهت تاکید بر ارتفاع ساختمان
  • ایجاد بالکن‌های مشرف به فضای خیابان
  • نصب پنجره‌هایی که مستقیما به فضای خیابان باز می‌شوند؛ شاخصه‌ای که تعریف تازه‌ای از محرمیت را در بنا به نمایش می‌گذارد.
  • عناصری نظیر آب، آب‌نما، باغچه و گیاه که به بیرون ساختمان کشانده شده است.
  • سردر ورودی زیبا با تزیینات آجر ماشینی و کاشی لعاب‌دار که از رنگ‌های زرد و آبی و نقوش به کار رفته در آن می‌توان دوره تاریخی آن (پهلوی اول) را حدس زد.

کافه هتل قو اهواز

  • آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان نادری، خیابان خسروی، نبش کوچه هتل قو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴۲۴۱۰۲۴ ۰۹۱۶ / ۴۴۹۹۹۲۴ ۰۹۳۵
  • وب‌سایت: hotelghoocafe.com
  • صفحه اینستاگرام: hotelghoo_cafe@

هتل قو اهواز و کافه آن در طول سال، رویدادهای فرهنگی بسیاری برگزار می‌کند که افراد بسیاری را به‌سمت این بنای تاریخی می‌کشاند. برنامه قصه‌گویی شب یلدا، جشن چهارشنبه سوری و عید نوروز، بخشی از برنامه‌های فرهنگی هتل قو اهواز است.

کافه هتل قو اهواز در زمستان

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو. عکاس: ناشناس

امکان برگزاری جشن تولد، سالگرد ازدواج و جشن‌های سورپرایزی نیز با هماهنگی با کافه هتل قو نیز وجود دارد. کارکنان این کافه با طراحی، شمع‌آرایی و گل‌آرایی جشنی به‌یادماندنی برای شما رقم می‌زنند.

منو کافه باغ هتل قو اهواز

نوشیدنی گرم

  • اسپرسو سینگل و دبل
  • آمریکانو سینگل و دبل
  • اورنج آمریکانو
  • کاپوچینو
  • لاته
  • کارامل لاته
  • موکاچینو
  • چاکلت اسپرسو فندقی
  • کافه اوله
  • چای ماسالا
  • هات چاکلت
  • چای کرک
  • شیر عسل
  • قهوه ترک
  • قهوه یونانی

نوشیدنی های گرم کافه هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو. عکاس: ناشناس

قهوه دمی

  • قهوه فرانسه
  • کمکس

چای و دمنوش

  • چای دمی
  • چای سبز
  • چای ترش
  • چای مغربی
  • چای مراکشی
  • دمنوش سیب دارچین
  • دمنوش آرامش
  • دمنوش زعفران
  • چای زعفران

آیس

  • آیس لاته
  • آیس کارامل
  • آیس کافی
  • فراپاچینو (موز، دارچین، شیر، اسپرسو)
  • آیس ماسالا
  • آیس کرم بیسکوئیت

نوشیدنی های سرد کافه هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو. عکاس: ناشناس

اسموتی

  • اسموتی فصل (لیمو، توت‌فرنگی، شاه‌توت، آناناس و غیره)
  • اسموتی رد آی (توت‌فرنگی، شاه‌توت، لیمو، نعنا)

شیک

  • شیک شکلاتی
  • شیک شکلات تلخ
  • شیک شکلات فندق
  • شیک اسپرسو
  • شیک کارامل نمکی
  • شیک کره بیسکوئیت
  • شیک موز پسته
  • شیک میوه‌ای (موز، توت‌فرنگی، شاه‌توت)
  • شیک بادام‌زمینی

شیک های کافه هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو. عکاس: ناشناس

کیک و دسر

  • کیک روز
  • کیک شکلاتی
  • پای بری
  • کیک بستنی
  • بستنی سنتی زعفرانی
  • آفوگاتو

شربت

  • شربت گلاب زعفران
  • شربت بهار لیمو
  • شربت یاقوت (زعفران، پرتقال، عصاره چای ترش، بهارنارنج، خاکشیر)
  • شربت لاجورد (بلوکاراسائو، عصاره سیب، بیدمشک، تخم شربتی)
  • شربت عقیق (زعفران، بهارنارنج، بیدمشک، گلاب)
  • شربت پارسی (زعفران، گلاب، تخم شربتی، خاکشیر)
  • شربت فیروزه (بلوکاراسائو، آلوئه‌ورا، عسل، پرتقال، بهارنارنج)
  • شربت زمرد (عصاره سیب، عصاره لیمو، ریحان، آب آلوئه‌ورا، بلوکاراسائو، عرق بیدمشک)

شربت خیار سکنجبین کافه هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو. عکاس: ناشناس

ماکتل

  • لیموناد
  • موهیتو (لیمو ترس، نعنا)
  • مارگاریتا (لیموترش، پرتقال)
  • استرابری مارگاریتا (لیموترش، پرتقال، توت‌فرنگی)
  • جامائیکا (لیموترش، آلبالو، فلفل)
  • لیدی رد (آلبالو، پرتقال، تمر هندی)
  • کوکتل روسی (سیب ترش، عصاره انگور، عسل، آناناس)
  • سوئیت پانچ (پشن فروت، آناناس، لیمو ترش، نعنا)
  • پاناما (موز، آلوئه‌ورا، آناناس)
  • آب‌میوه فصل (پرتقال، سیب، آناناس و غیره)

صبحانه

  • املت سنتی (دو عدد تخم‌مرغ، پوره گوجه، فلفل دلمه‌ای)
  • سوسیس تخم‌مرغ (دو عدد تخم‌مرغ، سوسیس)
  • بشقاب ایرانی (پنیر، خیار و گوجه، خامه، عسل)
  • بشقاب انگلیسی (یک عدد تخم‌مرغ، سوسیس، بیکن، خوراک لوبیا، قارچ، سیب‌زمینی)

صبحانه کافه هتل قو اهواز

منبع عکس: اینستاگرام کافه هتل قو. عکاس: ناشناس

خوراک

  • سالاد سزار
  • پنینی فیله مرغ و پپرونی
  • ساندویچ فیله مرغ و ریحان (فیله مرغ مزه‌دار، ریحان، پنیر مازارلا)
  • ساندویچ بیکن گوشت و فیله مرغ (بیکن گوشت ۱۰۰ درصد، فیله مرغ مزه‌دار شده، ترکیب پنیر، سس مخصوص)
  • ساندویچ مخصوص قو (بیکن گوشت ۱۰۰ درصد، فیله مرغ مزه‌دار شده، قارچ، پیاز، ترکیب پنیر، سس مخصوص)
  • پنه آلفردو
  • سیب‌زمینی سرخ‌شده
  • سیب‌زمینی و بیکن
  • سیب‌زمینی و پنیر مخصوص (سیب‌زمینی، ترکیب پنیر، قارچ، پپرونی، زیتون)
  • سیب‌زمینی با سس آلفردو

منابع هفت عکس اول:‌ اینستاگرام کافه هتل قو. عکس هشتم:‌ اینستاگرام هتل قو اهواز. عکاس: ناشناس

جاهای دیدنی اطراف هتل قو اهواز

خانه ماپار

  • آدرس: اهواز، خیابان نادری، خیابان خوانساری، بعد از چهارراه اول، بین کافی و جهانیان، پلاک ۵۵۱ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۱۳۸۸۷۷ ۰۹۰۵
  • اینستاگرام: mapar_house@
  • ساعت بازدید: همه‌روزه هشت تا ۲۴
  • فاصله از هتل قو: ۲۷۰ متر (سه دقیقه پیاده‌روی)

خانه‌ ماپار با وسعت ۵۵۰ متر مربع از خانه‌های قدیمی اهواز است که پر فاصله‌ اندکی از رودخانه‌ کارون قرار دارد؛ خانه‌ای دو طبقه با قدمتی از دوره قاجار که از موریانه و رطوبت، جان سالم به‌در برده و در گذشته، محل زندگی «عبدالمجید ماپار»، از تجار خوزستان، بوده است. وی در اواخر دوره قاجار در این بنا ساکن شد و در اوایل دوره پهلوی با کمک یکی از بهترین معماری‌های دوره پهلوی، تغییراتی در آن به‌وجود آورد. بعد از فوت ماپار، این بنا توسط دولت پهلوی توقیف شد و بعد از انقلاب اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، آن را در اختیار گرفت.

خانه ماپار

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: Rezgar

خانه ماپار در پنجم آذر ماه سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و از سال ۱۳۸۶، به‌عنوان مقر انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه حافظ مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت در سال ۱۳۹۵، بازسازی بنا پس از واگذاری خانه ماپار به سرمایه‌گذار بخش خصوصی، آغاز شد.

خانه ماپار از زیباترین بناهای تاریخی اهواز با قدمتی از اواخر دوره قاجار است

خانه ماپار مانند بناهای هم‌دوره‌ خود دارای نمای آجری است و دیوارهای آن از سنگ ساخته شده‌‌اند. این بنا دارای دو حیاط با دو حوض زیبا در دو طرف ساختمان است که در حال حاضر تنها یک حیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخل خمیده خانه ماپار و تزیینات از جذابیت‌های این بنا به شمار می‌روند.

از بخش‌های مختلف خانه ماپار می‌توان به نگارخانه، عکاس‌خانه، رستوران و شربت‌خانه (با سرو نوشیدنی‌های محلی از جمله «مای لقاح»، نوعی از عرقیجات به عمل آمده از لقاح درخت نخل و از نوشیدنی‌های بومی و محلی خوزستان)، مرکز گردشگری کودک، مرکز تولید و فروش صنایع دستی و مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان اشاره کرد. اجرای موسیقی سنتی در ساعاتی از روز نیز یکی دیگر از برنامه‌های مجموعه خانه تاریخی ماپار اهواز است.

موزه هنرهای معاصر اهواز

  • آدرس: اهواز، محله نادری، بلوار ساحلی شرقی (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از هتل قو: ۵۰۰ متر (۶ دقیقه پیاده‌روی)

موزه هنرهای معاصر اهواز در دو طبقه و با پنج گالری (با ظرفیت نمایش ۲۵۰ تا ۳۰۰ اثر) در سال ۱۳۸۸ خورشیدی با ۵۰۰۰ متر مربع زیربنا افتتاح شد. در این موزه ۷۰ اثر به نمایش گذاشته شده است که ۶۰ اثر آن به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر به هنرمندان دیگر استان‌های کشور تعلق دارد. مهم‌ترین آثار موزه، کارهایی از هنرمندانی نظیر هانیبال الخاص، کوروش شیشه‌گران، محمد احصایی و... هستند که از موزه هنرهای معاصر آبادان به این مکان منتقل شده‌اند.

موزه هنرهای معاصر اهواز

تصویر قدیمی موزه هنرهای معاصر اهواز. منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: ROSE ABM

در موزه هنرهای معاصر اهواز همایش، کارگروه‌ها، دوره‌های آموزشی هنری مختلف و سمینارهای هنری برگزار می‌شد؛ همچنین گالری‌های آن به‌عنوان نمایشگاه انفرادی هنرمندان مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. مهمانسرا، سایت اداری، کتابخانه، سالن کنفرانس، اقامتگاه مخصوص اساتید و هنرمندان مدعو، کافه گالری و رستوران از بخش‌های مختلف موزه بودند.

موزه هنرهای معاصر اهواز در شهریور سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد؛ اتفاقی که واکنش و اعتراض برخی هنرمندان را در پی داشت. متاسفانه پس از واگذاری موزه، آسیب زیادی به بنا، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه وارد شده است؛ به‌علاوه بخش‌هایی از ساختمان نیز دچار آتش‌سوزی شده و چندین بار مورد سرقت قرار گرفته است. 

«محمد عدیلی‌پور»، رئیس انجمن هنر‌های ‏تجسمی خوزستان، درباره وضع موزه هنر‌های معاصر اهواز در سال ۱۳۹۹ گفت:

موزه را به سالن عروسی تبدیل کردند. ‏کافه تریای موزه را با مجوز ارشاد گازکشی و تبدیل به رستوران کردند. بعد، اعتراضات باعث شد تابلو را پایین بیاورند. الان ‏هم نزدیک به دو سال است در موزه بسته است و هیچ برنامه‌ای ندارند. دو سال است برق این موزه قطع است، کولر ندارد و ‏در تمام این مدت، در گرمای تند اهواز، آثار ارزشمند گنجینه رها شده است. چند وقت پیش هم دزد به موزه زد؛ اما خوشبختانه ‏دستش به گنجینه نرسید.

به گفته محمد عدیلی‌پور، خلاف ادعای مدیر فعلی موزه، این مجموعه کارشناس موزه‌ای ندارد و فقط یک نگهبان دارد. وی گفت:

قرارداد واگذاری موزه اهواز هفت‌ساله است و هیچ اقدام قضائی برای پس گرفتن آن جواب نمی‌دهد. دو سال دیگر از این قرارداد ‏که بدون ضمانت بانکی است و حتی بدون اجاره باقی مانده است. موزه به کسی واگذار شده که نه در زمان عقد قرارداد در ایران بوده، نه حالا در ایران است. ‏امضا‌های پای قرارداد اسم ندارد. سراسر تخلف است و این تخلف تا دو سال دیگر ادامه دارد.

در حال حاضر (سال ۱۴۰۲)، امکان بازدید از موزه هنرهای معاصر اهواز وجود ندارد.

پل نادری

  • آدرس: اهواز، مابین خیابان سلمان فارسی و کوی تختی (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از هتل قو: ۴۰۰ متر (پنج دقیقه پیاده‌روی)

پل نادری با ۵۷۶ متر طول و ۱۸ متر عرض از پل‌های مشهور اهواز روی رود کارون است که ساخت آن به دوره پهلوی دوم و چند سال پیش از انقلاب بازمی‌گردد. پل نادری که چهارمین پل اهواز از نظر قدمت است، خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه سابق) و میدان مولوی وصل می‌کند؛ به همین علت به آن پل چهارم یا پل سلمان فارسی نیز می‌گویند.

پل نادری

منبع عکس: مجله جاباما. عکاس: ناشناس

پل نادری بین پل سفید و پل هشتم قرار گرفته است و گردشگران می‌توانند روی آن، دو پل سفید و پل هشتم را ببینند. پل نادری دارای مسیر عبوری خودرو و رهگذران پیاده است و در طول شب، با نورپردازی‌های زیبا، گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند.

کارون سیتی سنتر

  • آدرس: اهواز، محله نادری، خیابان سلمان فارسی، بین خیابان کتانباف و موسوی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۳۲۰۳۶ ۰۶۱
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
  • فاصله از هتل قو: ۵۵۰ متر (هفت دقیقه پیاده‌روی)

کارون سیتی سنتر یا مجتمع تجاری کارون از جدیدترین مراکز خرید اهواز است که در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین مراکز تجاری اهواز افتتاح شد. اجناس عرضه‌شده در بیش از ۲۸۰ واحد تجاری مرکز خرید کارون باکیفیت و به‌نسبت دیگر مراکز خرید اهواز، کمی گران هستند.

کارون سیتی سنتر

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: دانیال زنگنه

کارون سیتی سنتر پنج طبقه دارد که سه طبقه از این مجموعه بخش اداری و دو طبقه دیگر بخش تجاری است. بخش درمانی و بهداشتی این مجتمع، در بخش اداری قرار دارد. از ویژگی‌های بخش تجاری این مرکز خرید می‌توان به تنوع اجناس از جمله پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه، کیف و کفش و غیره اشاره کرد. سه طبقه پارکینگ، کافه‌تریا، آسانسور، شیرینی فروشی، داروخانه و پله‌برقی از امکانات این مجتمع اداری تجاری محسوب می‌شوند.

پل سفید

  • آدرس: اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست) (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از هتل قو: حدود یک کیلومتر (۱۵ دقیقه پیاده‌روی)

پل سفید یکی از پل‌های معروف اهواز است که لقب نخستین پل معلق ایران را به دوش می‌کشد. این پل که با نام‌هی پل هلالی و پل معلق نیز شهرت دارد، در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده و در سال ۱۳۷۸، با شماره ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل سفید

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: سینا رضایی

پل سفید در گذشته برای عبور عابرپیاده، درشکه و ماشین مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکنون مدت‌ها است که این پل برای عبور مردم و ماشین‌ها به‌صورت یک‌طرفه استفاده می‌شود. طول پل ۲۰٫۵۰۱ متر، پهنای آن ۸٫۹ متر و ارتفاعش ۱۳ متر است. پل سفید دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری دارد و دارای دو پیاده‌رو است. تمام قطعات پل سفید با پیچ و مهره به‌هم وصل شده‌اند. 

پل سفید امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز را به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون متصل کرده است. بازدید از این پل‌، به‌ویژه در شب با نورپردازی‌های زیبا از محبوب‌ترین تفریحات گردشگران در اهواز به حساب می‌آید.

پارک ساحلی پل غدیر

  • آدرس: اهواز، بلوار ساحلی غربی، پل غدیر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از هتل قو: حدود دو کیلومتر (۲۰ دقیقه پیاده‌روی)

پل غدیر، پل کابلی یا پل هشتم از زیباترین جاهای دیدنی اهواز و بلندترین پل اهواز است؛ پلی روی رودخانه کارون که در روزهای تعطیل و تعطیلات نوروز از گردشگران و بومیان بسیاری میزبانی می‌کند. هدف از ساخت این سازه کابلی اتصال دو منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان در (غرب رود کارون) به خیابان زند (پادادشهر) در شرق این رودخانه بود. پل غدیر در کنار پل سفید از نمادهای شهر اهواز به شمار می‌رود و شب‌ها با نورپردازی زیبا، جلوه خاصی به شهر می‌دهد.

پارک ساحلی پل غدیر

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: zoya

ساخت پل غدیر در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ به اتمام رسید. این پل با طول ۱۰۱۴ متر و عرض ۲۲ متر یکی از بزرگ‌ترین پل‌های کابلی خاورمیانه به شمار می‌رود. این پل دو پایه بزرگ دارد و عرشه آن توسط ۳۲ کابل به این پایه‌ها متصل شده است. پایلون‌های پل هشتم یا ستون‌های نگهدارنده کابل، به‌شکل حرف A انگلیسی و نشان‌دهنده کلمه اهواز به انگلیسی (Ahwaz) هستند؛ پایلون‌هایی که ۸۱ متر از سطح آب فاصله دارند.

پارک‌های ساحلی اهواز در دو سمت غربی و شرقی رود کارون از محبوب‌ترین اماکن تفریحی شهر هستند

پارک ساحلی اهواز یکی از مکان های تفریحی اهواز است که طرف‌داران زیادی دارد؛ پارکی که به‌صورت نواری طولانی در امتداد رود کارون کشیده شده است و از تفریحات محبوب در آن می‌توان به دوچرخه‌سواری، والیبال، ماهیگیری، قایق‌سواری و بازی‌های دسته‌جمعی اشاره کرد. در پارک ساحلی اهواز، کشتی‌های تفریحی بسیاری نیز به چشم می‌خورند که با سرو غذا و اجرای موسیقی زنده فضایی بانشاط را خلق می‌کنند؛ کشتی سوزیانا یکی از این کشتی‌ها است؛ کشتی سفیدرنگی که خاطره‌ای خوش را همراه با موسیقی گوش‌نواز روی رود کارون برای شما می‌سازد.

با پیاده‌روی در امتداد پارک ساحلی اهواز با بناهای جدید و قدیمی چون خانه معین التجار، پل سفید، پل بندهای ساسانی، پل سیاه، پل کابلی و ده‌ها دیدنی دیگر نیز روبه‌رو می‌شوید که تماشای آن‌ها شما را به سفری در طول تاریخ دعوت می‌کند.

دسترسی به پارک‌های ساحلی اهواز از طریق جاده‌های ساحلی غربی و شرقی امکان‌پذیر است. پارک ساحلی پل غدیر در نزدیکی هتل قو اهواز، مکانی مناسب برای گشت‌وگذار و تماشای غروب آفتاب است.

نورپردازی هتل قو اهواز در شب

منبع عکس: اینستاگرام هتل قو اهواز. عکاس: ناشناس

اگر تجربه بازدید از هتل قو اهواز و کافه آن را دارید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: اینستاگرام هتل قو اهواز. عکاس: ناشناس

پرسش‌های متداول

کاربری هتل قو اهواز در حال حاضر چیست؟

در سال ۱۴۰۲ این بنا با هدف آشنایی بیشتر مردم با این عمارت و همین طور درآمدزایی برای ترمیم، به‌صورت کافه هتل قو یا رستوران هتل قو اهواز فعالیت می‌کند.

قدمت هتل قو اهواز چقدر است؟

قدمت هتل قو به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه