ماسوله در مسیر ثبت جهانی یونسکو

افشین حیدری
افشین حیدری شنبه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۲
ماسوله در مسیر ثبت جهانی یونسکو

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی کشور از آماده‌سازی پرونده مربوط به ثبت جهانی ماسوله و تحویل آن به یونسکو خبر داد.

به گفته قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور پرونده مربوط به ثبت جهانی ماسوله آماده‌سازی و به یونسکو تحویل داده شد و شهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو در ریاض عربستان در دستور کار قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درسفر به ماسوله و در نشست با مدیران و معاونان اداره‌کل موزه میراث روستایی گیلان و مسئولان شهرستان فومن گفت:

 پرونده شهر تاریخی ماسوله کامل و به یونسکو ارسال شده است وشهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو در ریاض عربستان در دستور کار قرار می‌گیرد.

علی دارابی نظر ارزیاب یونسکو را هم در سفر اخیر به ماسوله با توجه به اقدامات انجام شده کاملا مثبت عنوان کرد و افزود:

از تلاش و همدلی مسئولان و مردم برای حل مسائل و نهایی کردن فاکتور‌های مورد نظر برای ثبت جهانی این شهر تاریخی قدردانی می‌کنیم و انتظار داریم با گذاشتن روز شمار با جدیت و قدرت و همدلی این روند را برای ثبت جهانی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه در صورت ثبت جهانی، برکات بیشتری شامل این منطقه خواهد شد، گفت:

در ثبت آثار ملموس با ۲۶ اثر رتبه نهم و در ثبت آثار ناملموس با یک رتبه صعود رتبه ششم دنیا را داریم و به‌دنبال صیانت و حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان هم در این نشست با بیان اینکه تیمی ۲۴ ساعته در بازه زمانی کوتاه با اقامت در وزارت سعی در حل مشکلات و ایجاد فاکتور‌های مورد نظر برای ثبت یونسکو داشتند گفت:

با ایجاد قرارگاه جهادی ثبت جهانی ماسوله با نظر استاندار در استان و همکاری همه نهاد‌ها توانستیم کاری  را که در طول ۲۰ سال باید انجام می‌شد  در مدت ۶ ماه انجام دهیم.

ولی جهانی نصب ۹۰ تابلو با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان را در کوه‌ها و قله‌ها که به‌وسیله بالگرد انجام شد  از دیگر اقدامات مهم انجام شده در طول این مدت عنوان کرد.

وی مرمت و بازسازی امامزاده‌ها، مسیر و عملیاتی کردن سایر طرح‌های مصوب شده برای تحقق این هدف و ثبت جهانی ماسوله را از برنامه‌های این اداره‌کل دانست.

موسی فکور فرماندار این شهرستان هم با بیان اینکه همدلی مسئولان و برگزاری جلسات اقناعی با مردم موجب حل بسیاری از مشکلات در کوتاه مدت شد، خواستار حمایت‌های بیشتر این وزارت برای حل مشکلات از جمله در نظر گرفتن برق ارزان قیمت، احداث پارکینگ، کمربندی، مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی و هوشمند سازی شهر شد.

همچنین در این نشست شهردار، مدیر پایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یکی از اعضای این شهر درباره مدیریت پسماند، احیای چشمه های قدیمی، تخریب اسکله فلزی که ۲۷ سال رها شده بود، کنترل ترافیک با ایجاد اتاق مونیتورینگ با پایش ۲۴ ساعته، شبکه آبرسانی و فاضلاب، سنگ‌فرش معابر و نصب سطل زباله‌هایی مطابق با بافت شهر عملکرد و پیشنهادهایی ارائه کردند.

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه حضور در شهر تاریخی ماسوله از موزه درزی، مجموعه فرهنگی عون بن علی شامل موزه و بقعه و همچنین آب آسیاب سنتی ماسوله هم بازدید کرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه