شالبافیان: هنجارشکنی مسافر نباید به پای فعال گردشگری نوشته شود

افشین حیدری
افشین حیدری چهار شنبه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۰
شالبافیان: هنجارشکنی مسافر نباید به پای فعال گردشگری نوشته شود

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی معتقد است باید میان فعالان حوزه گردشگری و رفتار مسافران تفکیک قائل شد.

مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزارت کشور در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور که صبح امروز ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با محوریت نوروز ۱۴۰۲ تشکیل شد، در خصوص پلمب سریالی مراکز گردشگری و اقامتی در آستانه فصل سفر که منجر به تعطیل شدن ۱۵۰ شغل به‌صورت مستقیم و ۱۵۰۰ شغل به‌صورت غیر‌مستقیم شده است، گفت:

در میراث فرهنگی و وزارت کشور سعی بر فراهم شدن فضایی پر نشاط و مناسب گردشگران است به‌طوری که در نمایشگاه گردشگری که به‌تازگی پشت سر گذاشتیم با استانداران صحبت شد و سعی شده تا نگاه به گردشگری تغییر کند و باید در آستانه سال پیش رو فضا را طوری فراهم کنیم که مردم نوروز شادی را تجربه کنند.

معاون وزیر کشور درباره منع اعزام‌اتوبوس‌ها برای گردشگری هم گفت:

در این خصوص، ۲۴۰۰ شرکت خصوصی داریم که هیچ‌گونه منعی برای اعزام اتوبوس‌ها به تورهای گردشگری وجود ندارد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی معتقد است باید میان فعالان حوزه گردشگری و رفتار مسافران تفکیک قائل شد و به خاطر عدم رعایت هنجارها توسط مسافران نباید اقدام به پلمب مراکز اقامتی کرد. در این خصوص شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت:

موضع وزارتخانه ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی است و قاطبه فعالان بخش خصوصی گردشگری نیز همین نظر را دارند و در این خصوص قوانینی که در کشور وجود دارد به فعالان حوزه گردشگری ابلاغ شده است و نسبت به آن آگاه هستند.

وی ادامه داد:

در خصوص مراکز گردشگری که غیرمجاز هستند و به حوزه گردشگری نیز مربوط نیستند اگر کاری خلاف عرف و هنجار انجام دهند بدون شک دستگاه‌های مرتبط ورود می‌کنند. در خصوص آن مراکز اقامتی که مجوز دارند و دو مورد هم بود سعی داریم تا با ورود به موقع خودمان از ضایع شدن حق آن‌ها جلوگیری کنیم و گروهی نیز از وزارت، مامور شدند تا برای حل وفصل و جلوگیری از اقدامات مشابه  تشکیل شود چون که تضمین و صیانت از حقوق فعالان این حوزه بر عهده وزارت میراث است. اما نکته ای که باید در نظر گرفته شود تفکیک میان فعالان حوزه گردشگری و مسافران است و نباید به خاطر عدم رعایت هنجار توسط مسافران به پلمب آن مرکز اقامتی بپردازیم.

 گفتنی است در ۴۸ ساعت گذشته تعدادی از اماکن گردشگری و اقامتی شامل سرای عامری‌های کاشان، اکوکمپ متین‌آباد، پارک طبیعت گردی کویر یزد، نخلستان چاه عروس ابوزیدآباد، کاروانسرای دیرگچین در قم و مرکز تجاری الماس کریم‌خان تهران به‌دلیل بی‌حجابی پلمب شده‌اند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه