پلمب سریالی مراکز گردشگری و اقامتی در آستانه فصل سفر

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
پلمب سریالی مراکز گردشگری و اقامتی در آستانه فصل سفر

به‌دنبال درخواست وزیر میراث از مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و موزه‌دارها در خصوص توجه به رعایت حجاب و عفاف، برخی مراکز گردشگری پلمب شدند.

در پی تذکر وزیر میراث فرهنگی برای برنامه‌ریزی در جهت رعایت حجاب و عفاف در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و موزه‌دارها، سرای عامری‌های کاشان و اکوکمپ متین‌آباد پلمب شدند.

این در حالی است که سرای عامری‌ها به‌عنوان بزرگترین خانه تاریخی ایران یکی از جاذبه های تاریخی، گردشگری و اقامتی منحصربه‌فرد منطقه فرهنگی کاشان است که هر ساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است. همچنین اکو کمپ متین‌آباد نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین اقامتگاه‌های سنتی کشور است که به سبب قرار گرفتن در همسایگی کویر همواره طرف توجه گردشگران قرار داشته است.

علاوه بر این پلمب پارک طبیعت گردی کویر یزد، نخلستان چاه عروس ابوزیدآباد، کاروانسرای دیرگچین در قم و مرکز تجاری الماس کریم‌خان در تهران نیز باعث شده که در آستانه نوروز این اماکن گردشگرمحور از دسترس گردشگران خارج شوند؛ البته پلمب مراکز گردشگری در ماه‌های اخیر مسبوق به سابقه است و در ابتدای دی ماه مجتمع بزرگ گردشگری رفاهی مهر و ماه واقع در کیلومتر ۶ بزرگراه قم - تهران به‌دلیل بی‌حجابی و بی‌توجهی به تذکرات پلمپ شد. نکته قابل‌توجه اینکه برخی شرکت‌های مسافربری جاده‌ای نیز از ارائه اتوبوس دربستی منع شده‌اند.

درخواست ضرغامی برای رعایت حجاب و عفاف

پانزدهم اسفند ماه امسال (۱۴۰۱) عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، از مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و موزه‌دارها، درخواست کرد در نوروز درباره رعایت حجاب برنامه‌ریزی داشته باشند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش «به استقبال نوروز» که دوشنبه ۱۵ اسفندماه در محل سالن آمفی‌تئاتر این وزارتخانه با حضور مدیران معاونت میراث فرهنگی، پایگاه‌های میراث فرهنگی و مدیران موزه‌ها برگزار شد، گفت:

شما خط مقدم ارتباط با مردم هستید و مردم در مواجهه و ارتباط با شما درباره وزارتخانه قضاوت می‌کند. ارتباط شما هم با خواص است و هم با عوام و این موضوع باعث می‌شود تا کار شما حساس‌تر باشد. 

ضرغامی با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، افزود:

تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا اهمیت این موضوع بیشتر شود. درخواست من از مدیران پایگاه‌ها و موزه‌ها این است که در نوروز در رابطه با رعایت حجاب برنامه‌ریزی داشته باشند. ما تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را در ماه گذشته داریم و با ارائه راه‌کارهای مختلف این موضوع به‌خوبی مدیریت شد. در همین رابطه با توجه به شروع ماه مبارک رمضان نیز باید با تدوین برنامه‌های مناسب نظارت بر رعایت شئونات اسلامی به‌خوبی مدیریت شود.

پلمب مراکز گردشگری کشور در آستانه نوروز

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ و آغاز موج اول سفرها انتظار می‌رفت که وزارت گردشگری اقداماتی اثرگذار برای تسهیل اقامت مردم و امکان بازدید آن‌ها از مراکز گردشگر محور داشته باشد. با این وجود آنچه که در این روزها شاهد آن هستیم، پلمب برخی از شناخته‌شده‌ترین مراکز اقامتی و تجاری کشور است.

در نخستین گام با گزارش شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشان و با دستور دادستان کاشان، هتل سرای عامری‌ها به‌دلیل عدم رعایت حجاب توسط گردشگران پلمب شد. کمی بعد اکوکمپ متین آباد که یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز گردشگری کشور شمرده می‌شود نیز به‌دلیل رعایت نشدن حجاب بسته شد تا شاهد شکل‌گیری پلمب سریالی اماکن گردشگری کشور باشیم. از سوی دیگر مجتمع تجاری الماس کریم‌خان در تقاطع خیابان کریم‌خان و خیابان حافظ تهران هم به‌دلیل انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی با حضور یک خانم بدون حجاب، توسط اماکن بخش طلا و جواهر پلمب شد تا این مرکز خرید نیز از دسترس گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند خارج شود.

نکته‌ای که در این میان جلب نظر می‌کند آن است که چرا در آستانه نوروز که گردشگران نیاز مضاعفی به استفاده از اقامتگاه داشته و دوست دارند از مراکز خرید و گردشگری کشور بازدید کنند این مراکز تعطیل شده‌اند؟ در این شرایط چطور می‌توان ادعا کرد که فرصت سفر برای مردم فراهم شده و انتظار توسعه گردشگری را داشت؟

فراموش نکنیم که تعطیلی مراکز گردشگر محور در شرایطی که کشور در پیک سفر و گردشگری قرار دارد، شاید بهترین تصمیم نباشد و باعث شود که گردشگران در این ایام از دریافت خدمات مناسب در حوزه سفر و گردشگری محروم شوند. 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه