دانستنی‌های جالب درباره درخت کریسمس + تاریخچه و علت تزیین

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی پنجشنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
دانستنی‌های جالب درباره درخت کریسمس + تاریخچه و علت تزیین

تزیین درخت کریسمس یکی از جذاب‌ترین رسوم آغاز سال نوی میلادی است که نماد زندگی جاودانه محسوب می‌شود.

درختان همیشه سبز، تاج و حلقه گل همواره، در تمام فرهنگ‌های باستانی نمادی از جاودانگی و زندگی ابدی بوده‌اند و حضور آن‌ها در مراسم مختلف، بخشی از سنت‌ها تبدیل شده است. درخت کریسمس نیز ریشه در همین آیین‌ها دارد؛ هرچند امروزه آن را با اشیای مختلفی از جمله چراغ‌های رنگارنگ، خوراکی، شمع و... تزیین می‌کنند، کماکان به‌عنوان نمادی از پایندگی و جاودانگی شناخته می‌شود. با کجارو همراه باشید تا با تاریخچه درخت کریسمس بیشتر آشنا شوید. 

همه آنچه باید درباره درخت کریسمس باید بدانید:

تاریخچه درخت کریسمس

تاریخچه درخت کریسمس

منبع: srecollections.biz

بر اساس روایت‌های تاریخی از زمان روم و مصر باستان، آیین‌هایی برپا می‌شد که بخش بزرگی از آن‌ها در پیوند با آیین‌های کشاورزی و برداشت محصول بود. در این مراسم، گیاهان همیشه سبز جایگاهی ویژه داشتند و به‌عنوان نمادی از سرسبزی و زندگی برای تزیینات استفاده می‌شدند. بسیاری، ریشه شکل‌گیری درخت کریسمس را در آیین‌هایی می‌دانند که ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشتند و معمولا با غذاها و نوشیدنی‌های خاص، هدایا، تزیینات تاج گل و برگ‌های سبز همراه بودند. 

این رسوم‌ که امروز بخشی از آن‌ها در درخت کریسمس و آیین مسیحت منعکس شده، مسیری پرپیچ‌وخم را طی کرده است. بسیاری از پیروان مسیحیت برای گسترش آیین خود راهی جز مقابله با شیوه‌های پیش از خود نداشته‌اند؛ اما در گذر زمان با هدف گسترش مسیحیت، این آیین‌ها و مراسم به‌شکل دیگری تفسیر شدند و با تولد حضرت مسیح (ع) پیوند خوردند. 

سنت درخت کریسمس در قرن هجدهم، میان لوتری‌های آلمان (Lutherans) رایج بود؛ اما یک قرن بعد به سنتی ریشه‌دار و فراگیر در این کشور بدل شد. در قرن نوزدهم، درخت کریسمس پس از مدت‌ها ممنوعیت و مخالفت‌های برخی مسیحیان متعصب به انگلستان معرفی شد و از اواسط این سده، به‌واسطه همسر ملکه ویکتوریا، شاهزاده آلبرت آلمانی‌تبار، گسترش پیدا کرد.
برخلاف خانواده سلطنتی قبلی، ملکه ویکتوریا در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بود و فعالیت‌های او در دربار، به‌شدت فراگیر می‌شد. درخت ویکتوریایی با تزیینات ویژه‌ای مانند اسباب‌بازی، هدایای کوچک، شمع، آب‌نبات‌، رشته‌های پاپ‌کورن،کیک‌های فانتزی، روبان و زنجیرهای کاغذی همراه بود.
درخت کریسمس با مهاجرت آلمانی‌ها به آمریکای شمالی در قرن نوزدهم، به این قاره نیز راه پیدا کرد و در همان سال‌ها به کشورهای اتریش، سوئد، لهستان و هلند هم وارد شد؛ اما در چین و ژاپن با کمی تاخیر و در اواخر قرن ۱۹ و قرن ۲۰، با سخنرانی‌های مبلغان مذهبی ترویج یافت.

سابقه درخت کریسمس در آمریکا

درخت کریسمس در آمریکا

منبع: time

درخت کریسمس همچون دیگر آداب و رسوم‌ این جشن، نسبت به سایر کشورها، بسیار دیر در آمریکا پذیرفته شد.
پیوریتان‌های نیوانگلند بر این باور بودند که مراسم و جشن‌های ماه دسامبر و کریسمس اعمالی کفر‌آمیز است
بسیاری از پیوریتان‌های نیوانگلند در سال ۱۶۴۴ میلادی بر این باور بودند که مراسم و جشن‌های کریسمس اعمالی کفر‌آمیز است. پیوریتن‌ها (پاک‌دینان) شاخه‌ای از پروتستان‌ها هستند که به زدودن کلیسای انگلستان از هرگونه رسوم کاتولیک رومی اعتقاد دارند. آن‌ها این آیین را میراثی به‌جای‌مانده از کافران می‌دانستند و در تلاش بودند تا تمام بقایای آن را از بین ببرند.
هرسال در روزهای پایانی سال، مردم خانه‌ها را تزیین و کسب و کارهای خود را زودتر تعطیل می‌کردند تا بتوانند در کنار دوستان و خانواده‌های خود باشند و با غذاهای مخصوص از هم پذیرایی کنند؛ صدای آواز در بسیاری از خیابان‌ها شنیده می‌شد؛ اما در سال ۱۶۵۹ میلادی، دادگاه عمومی ماساچوست برگزاری هرگونه مراسم در ۲۵ دسامبر بیرون از فضای کلیسا را ممنوع اعلام کرد. پس از وضع این قانون، مردم به‌واسطه نصب تزیینات کریسمس جریمه می‌شدند و بسیاری از فروشگاه‌ها در این ایام موظف بودند فعالیت عادی خود را داشته باشند. این قانون‌های سخت‌گیرانه تا قرن نوزدهم و هجوم مهاجران از آلمان و ایرلند ادامه پیدا کرد تا به‌تدریج قدرت پیوریتن‌ها مغلوب شد.
در ابتدای قرن نوزدهم، درخت کریسمس برای مردم آمریکا بسیار عجیب و غریب بود. در دهه ۱۸۳۰ مهاجران پنسیلوانیا نخستین افرادی بودند که سنت برپایی درخت را به آمریکا آوردند و برای اولین بار آن را به قصد جلب کمک‌های مردمی در کليسای محلی برپا کردند. در سال ۱۸۵۱ میلادی، درخت مشابهی در محوطه خارجی کليسای دیگری برپا شد؛ اما برخی ساکنان محلی آن را بسيار توهين‌آميز و نوعی بازگشت به بت‌پرستی تلقی کردند و خواستار جمع کردن آن شدند.

اولین درخت کریسمس دنیا

اولین درخت کریسمس دنیا

منبع: eu.usatoday

سنت درخت کریسمس به‌شکل امروزی، نخستین بار در قرن شانزدهم در آلمان شکل گرفت. در آن زمان، مسیحیان درخت‌های تزیین شده را به خانه‌های خود می‌بردند یا برخی هرم‌هایی از چوب می‌ساختند و آن را با گیاهان همیشه سبز و شمع تزیین می‌کردند. 

بر طبق برخی روایت‌ها در قرن شانزدهم «مارتین لوتر کینگ»، اصلاح‌طلب پروتستان، برای اولین بار شمع‌هایی روشن را به درخت کریسمس اضافه کرد. او در غروب یک روز سرد زمستانی به‌سمت خانه قدم می‌زد که درخشش ستاره‌ها در میان شاخ و برگ درختان همیشه سبز، توجه او را جلب کرد. مارتین لوتر کینگ که از این منظره شگفت‌زده شده بود، برای نشان دادن این تصویر به خانواده خود، درختی را در اتاق خانه برپا کرد و شاخه‌های آن را با شمع‌های روشن تزیین کرد.

پلاک اولین درخت کریسمس در ریگا،‌ منبع: www.dvcv.lv

منبع: dvcv.lv ؛ عکاس: Andrejs Mezmalis

طبق برخی اسناد تاریخی دو کشور لتونی و استونی خود را صاحب اولین درخت کریسمس می‌دانند. بر اساس این اسناد، سنت‌های کریسمس در لتونی به سال ۱۵۱۰ میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که گروهی از بازرگانان با نام خاندان بلک هدز (Black Heads) درختی را به شهر ریگا، پایتخت لتونی آوردند و آن را تزیین کردند. کشور استونی نیز مدعی شده که جشنواره‌های مشابهی در سال ۱۴۴۱ در شهر تالین، پایتخت آن برگزار می‌شده است.

مورخان در مورد ادعای هر دو کشور استونی و لتونی تردید دارند. در سال ۲۰۱۶ میلادی، «گوستاو استرنگا» (Gustavs Strenga) از محققان کتابخانه ملی لتونی، در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز ارتباط کریسمس با جشن‌های این کشور در گذشته را رد کرد؛ با این وجود، در میدان اصلی شهر ریگا و در کنار خانه خاندان بلک‌هدز، پلاکی به‌عنوان نشانگر محل قرارگیری نخستین درخت کریسمس نصب شده است. 

برخی مورخان بر این باورند که نخستین درخت کریسمس در قرن شانزدهم و در منطقه آلزاس برپا شده است. آلزاس بخشی از کشور فرانسه است که در گذشته جزو خاک آلمان بود. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که درخت کریسمس در کلیسای جامع استراسبورگ آلزاس در سال ۱۵۵۹ میلادی برپا و پس از آن از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار شد؛ این محبوبیت تا حدی بود که در سال ۱۵۵۴ میلادی، قطع درختان برای کریسمس در شهر فرایبورگ آلمان ممنوع شد. 

درخت مدرن کریسمس از کجا نشأت گرفته شد؟

درخت مدرن کریسمس

منبع: .telegraph.co

بسیاری بر این باور هستند که درخت کریسمس مدرن از غرب آلمان نشئت گرفته است. در نمایشنامه‌ای معروف متعلق به قرون‌وسطا که داستان «آدم و حوا» را روایت می‌کند، «درختی بهشتی» (paradise tree) وجود دارد؛ درخت صنوبری که از آن سیب‌هایی آویزان است و نمادی از باغ عدن محسوب می‌شود. مردم آلمان در ۲۴ دسامبر، در روز جشن مذهبی آدم و حوا، آن درخت بهشتی را به خانه‌های خود می‌آوردند و نان‌های مخصوصی را از آن آویزان می‌کردند. این نان‌ها نمادی از مراسم عشای ربانی و نشانه‌ای از رستگاری مسیحی بودند. در بسیاری از کلیسا‌ها درخت بهشتی را نزدیکی محل روشن کردن شمع قرار می‌دادند. 

با گذشت زمان کوکی‌هایی در شکل‌های مختلف جای نان‌ها را گرفتند و شمع‌ها به‌عنوان نمادی از مسیح (نور جهان) به درخت اضافه شدند. به‌طور معمول در همان اتاقی که درخت کریسمس را قرار می‌دادند، هرمی چوبی شکل با نام «هرم کریسمس» قرار می‌‌گرفت. این هرم، ساختاری مثلثی و قفسه‌هایی برای نگهداری مجسمه‌های کریسمس داشت. هرم کریسمس معمولا با گیاهان همیشه سبز، شمع‌ و یک ستاره در بالا تزیین می‌شد. در پایان قرن نوزدهم، هرم کریسمس با درخت بهشتی ادغام و به درخت کریسمس امروزی بدل شد.

افسانه های درخت کریسمس

افسانه‌های درخت کریسمس

منبع: grimsbytelegraph

افسانه‌های زیادی در مورد منشا درخت کریسمس وجود دارد. در این میان، چند افسانه شهرت بیشتری یافته‌اند. 

افسانه سنت بونیفاس

«سنت بونبفاس» راهبی انگلیسی است که کلیسای مسیحی را در فرانسه و آلمان سازماندهی کرد. او روزی با گروهی از مشرکان مواجه شد. آن‌ها در اطراف درخت بلوط بزرگی دور هم جمع شده بودند تا کودکی را برای خدای ثور (ایزد قدرتمند آذرخش) قربانی کنند. بونیفاس برای نجات جان کودک، درخت را با ضربه مشتی انداخت و در جای آن درخت صنوبری رشد کرد. او به بت‌پرستان گفت که این درخت صنوبر، درخت زندگی است و زندگی ابدی مسیح را نشان می‌دهد. بسیاری معتقدند این اتفاق منجر به گسترش مسیحیت شد و در سال بعد بسیاری از کافران، مسیحی شدند و با کاشت نهال صنوبر، کریسمس را جشن گرفتند. 

افسانه مارتین لوتر کینگ

یکی دیگر از روایت‌ها درباره بنیان‌گذار  مذهب پروتستان، مارتین لوتر کینگ است. او در حین پیاده‌روی در شب کریسمس در جنگل از درخشش و زیبایی ستاره‌ها در میان شاخه‌های درختان همیشه سبز به وجد آمد. برخی می‌گویند او درخت کوچکی را قطع کرد و به خانه، نزد خانواده خود برد. سپس با تزیین درخت با شمع‌ سعی کرد تصویر ستاره‌ها را در میان شاخه‌های درختان بازسازی کند. 

افسانه یک مرد جنگلی فقیر

افسانه‌ای دیگر، از جنگل‌بانی فقیر می‌گوید که مدت‌ها پیش در شب کریسمس با کودکی گمشده و گرسنه ملاقات کرد. او اگرچه فقیر بود، به کودک سرپناه و غذا داد. صبح روز بعد که مرد جنگل‌بان از خواب برخاست، با درختی پر زرق‌وبرق و زیبا در بیرون خانه روبه‌رو شد. بسیاری می‌گویند آن کودک گرسنه همان مسیح در لباس مبدل و آن درخت، پاداشی برای نیکوکاری آن مرد بود. 

نمایش بهشت

بسیاری منشا شکل‌گیری سنت درخت کریسمس را از «نمایش بهشت» می‌دانند. در زمانه‌ای که اکثر مردم سواد نداشتند، نمایشنامه در سراسر اروپا به‌عنوان ابزاری برای ترویج آموزه‌های کتاب مقدس به کار گرفته می‌شد. نمایش بهشت هر سال ۲۴ دسامبر روی صحنه به اجرا درمی‌آمد و آفرینش انسان و سقوط آدم و حوا از بهشت را نشان می‌داد. اجرای این نمایش در زمستان به‌دلیل نبود درخت سیبی که میوه بدهد، با مشکل روبه‌رو می‌شد. برای حل این مشکل درختان همیشه سبز را با سیب تزیین می‌کردند و در نمایش مورد استفاده قرار می‌دادند.

چرا درخت کریسمس را تزیین می‌ کنند؟

تزیینات درخت کریسمس در هتل لاکچری در شیکاگو

منبع: matadornetwork

بسیاری بر این باورند که تزیین درختان همیشه سبز برای کریسمس ریشه در نمایش‌هایی با موضوع کتاب مقدس دارد

ارتباط درختان همیشه سبز با کریسمس در دهه اول قرن شانزدهم شکل گرفت. بسیاری بر این باور هستند که تزیین این درختان، متاثر از اجرای نمایش‌هایی با موضوع کتاب مقدس همچون نمایش بهشت و تولد عیسی مسیح بود. این نمایش‌ها روزبه‌روز حاشیه‌های بیشتری پیدا می‌کردند، تا جایی که در قرن شانزدهم اجرای بسیاری از آن‌ها ممنوع شد و مردم درخت‌های کریسمس خود را در خانه‌ها تزیین کردند.

در نهایت این سنت به کلیساها نیز کشیده شد و بسیاری از کلیساها در کنار جایگاهی که مردم شمع روشن می‌کردند درخت‌هایی را برپا کردند. کم‌کم شمع‌هایی که در قفسه‌های کنار درخت کریسمس چیده می‌شد، برای تزیین درخت کریسمس مورد استفاده قرار گرفت و با آمدن برق، شمع‌ها به چراغ‌های رنگارنگ بدل شدند. 

تزیینات درخت کریسمس

تزیینات درخت کریسمس

منبع: architecturaldigest

تا ابتدای قرن بیستم، بسیاری از مردم برای تزیین درخت خود از وسایل خانگی همچون سیب، آجیل و مارزیپان استفاده می‌کردند. امروزه خوراکی‌های متنوع دیگری همچون آب‌نبات‌های رنگی، نعنا، شکلات و پشمک نیز برای تزیین به کار گرفته می‌شوند. استفاده از خوراکی در تزیین درخت کریسمس را نمادی از شکرگزاری برای نعمت‌ها و امید به فراوانی و برکت در سال جدید می‌دانند. با ظهور الکتریسیته، درختان کریسمس چهره جذابی پیدا کردند و این امکان به وجود آمد که روزهای متوالی در میدان‌های اصلی شهرها بدرخشند.

خیارشور کریسمس (Christmas pickle) یکی از تریینات جذاب درخت کریسمس است که بیشتر در آمریکا رواج دارد. این خیارشور تزیینی را جایی در درخت پنهان می‌کنند و نخستین کسی که آن را پیدا کند، هدیه‌ای اضافه می‌گیرد یا در سال پیش‌رو خوش‌شانسی زیادی نصیب او خواهد شد؛ گاهی هم به آن فرد اجازه می‌دهند تا نخستین هدیه کریسمس را باز کند. 

امروزه هر خانواده‌ای در تزیین درخت کریسمس از ابتکار و خلاقیت خود استفاده می‌کند. بسیاری از کودکان علاوه بر تزیینات معمول، اشیایی که دوست دارند را به این درخت آویزان می‌کنند. به‌طور معمول یک فرشته یا ستاره‌ای درخشان در نوک درخت کریسمس قرار می‌گیرد. 

در گذشته آلمانی‌ها برای تزیین درخت کریسمس از بطری‌های شیشه‌ای خالی استفاده می‌کردند. امروزه این بطری‌ها جای خود را به گوی‌های رنگی داده‌اند که نور چراغ‌ها، زیبایی این گوی‌ها را دوچندان می‌کند. استفاده از گل‌های قرمز و سبز نیز در اطراف درخت کریسمس رایج است و هنوز هم این سنت بین مردم بسیاری از کشور‌ها رواج دارد. 

در گذشته و در سال ۱۸۰۰ میلادی از روبان‌های سفید برای تزیین درخت کریسمس استفاده می‌شد. این روبان‌ها نمادی از زمستان و برف بودند. امروزه، دانه‌های مصنوعی برف جای آن‌ها را در تزیینات درخت کریسمس پر کرده است. 

کنده درخت سوخته (Yule log) که معمولا با یک چهره و دو پای کوچک تزیین می‌شود، یکی از داستان‌های هیجان‌انگیزی است که از روم باستان بر جای مانده است و امروزه بیشتر در اروپا رایج است. سوزاندن این کنده، در واقع، بخشی از سنت سوزاندن چوب در جشن‌های قدیمی برای برپا کردن آتش است. چوب نیز همچون شمع و آتش از نشانه‌های الهی بوده است. در هنگام سوختن، بسیاری با شمارش جرقه‌ها به‌دنبال بخت خود در سال جدید می‌گردند. برخی در درون کنده، شکلات و هدایایی نیز پنهان می‌کنند.

علت انتخاب درختان سبز برای درخت کریسمس چیست؟

پیشینه درخت کریسمس به استفاده از گیاهان همیشه سبز در تمدن‌های باستانی چین، روم، مصر و ایران مربوط می‌شود. مدت‌ها پیش از ظهور مسیحیت، وجود درختانی همیشه سبز همچون صنوبر و کاج در فصل زمستان برای مردم معنای خاصی داشت. مردمان باستان همواره شاخه‌های سبزی را بر در و پنجره‌های خود آویزان می‌کردند و بر این باور بودند که جادوگران، ارواح شیطانی و بیماری را از خانه دور می‌کنند.

در آیین‌های باستانی بلند شدن روزها نشانه‌ای از قدرت گرفتن خورشید بود و آن را جشن می‌گرفتند

در فرهنگ مردم باستان، خورشید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و بسیاری آن را می‌پرستیدند. از ابتدای پاییز که روزها کوتاه و شب‌ها بلندتر می‌شود، مردم گمان می‌کردند که نیروهای شیطانی قدرت گرفته‌اند و خورشید ضعیف شده است. در نیم‌کره شمالی کوتاه‌ترین روز و طولانی‌ترین شب سال در شروع زمستان یعنی ۲۱ یا ۲۲ دسامبر اتفاق می‌افتد و با فرارسیدن زمستان به‌تدریج روزها بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. مردم باستان این تحول را نشانی از بهبودی و قدرت گرفتن خورشید می‌دانستند و شروع زمستان را جشن می‌گرفتند. این سنت در فرهنگ ایران نیز با نام «شب یلدا» شناخته می‌شود و جالب‌تر آن که یلدا نیز به‌معنای میلاد و تولد است. 

مصریان باستان خدایی را می‌پرستیدند که سری شاهین مانند و خورشیدی فروزان در تاج خود داشت. آن‌ها نیز در زمانی که روزها طولانی‌تر می‌شد و تابش خورشید قوت می گرفت، خانه‌های خود را با شاخه‌های سبز درختان خرما تزیین می‌کردند که نمادی از پیروزی زندگی بر مرگ بود. رومیان نیز این تحول زمستانی را با جشنی به نام جشن «ساتورن» یا «ساتورنالیا» (Saturnalia) گرامی می‌دارند. آن‌ها برای پاسداشت خدای کشاورزی، این مراسم را برگزار می‌کنند و امید دارند که با فرا رسیدن بهار، باغ‌ها و مزارع پربار و سرسبز خواهند شد. 

در اروپای شمالی نیز دروئید‌ها (Druid)، کاهنان سلت‌های باستانی، معبدهای خود را به‌عنوان نمادی از زندگی با شاخه‌هایی همیشه سبز تزیین می‌کردند. 

انواع درخت های کریسمس

انواع درخت کریسمس

منبع: backyardboss

طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۹ توسط انجمن درخت کریسمس آمریکا صورت گرفته است، ۷۷ درصد از خانواده‌های آمریکایی درخت کریسمس را در خانه‌های خود برپا و از این میان، ۸۱ درصد از درختان مصنوعی و ۱۹ درصد از درختان واقعی استفاده کرده‌اند. امروزه درخت کریسمس در اندازه‌ها، شکل‌ها و گونه‌های مختلفی در دسترس قرار دارند. اروپایی ها از درختان کوچکی با ارتفاع حدود ۱/۲ متر استفاده می‌کنند، در حالی که آمریکایی‌ها دوست دارند درخت کریسمس آن‌ها از زمین تا سقف برسد. برخی بر این باورند که تولید گونه‌های مصنوعی می‌تواند در گذر زمان، مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کند؛ اما این درخت‌ها با طراحی‌های متفاوت و در اندازه‌های متنوع، از رومیزی تا بزرگ‌تر طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. 

امروزه ایده‌های بسیار زیادی در طراحی دوست‌دار محیط‌زیست درختان مصنوعی شکل گرفته است. بسیاری از تولیدکنندگان از پلاستیک‌های بازیافتی استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند این موضوع می‌تواند از تخریب جنگل‌ها و گونه‌های در معرض خطر درختان جلوگیری کند. در ساخت برخی از درختان کریسمس مصنوعی، برای تزیین از فیبر نوری نیز استفاده می‌شود. 

گونه‌های متعددی از درختان همیشه سبز طبیعی وجود دارند که به‌عنوان درخت کریسمس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما از مشهورترین و پرطرفدارترین این درخت‌ها می‌توان گونه‌های زیر را نام برد:

  • صنوبر فریزر
  • صنوبر داگلاس
  • بلسان بنفشه
  • اسپور آبی کلرادو (صنوبر آبی)
  • کاج اسکاچ
  • سدر قرمز شرقی (Juniperus virginiana)
  • صنوبر سفید
  • کاج شرقی
  • ویرجینیا پاین یا کاج اسکراب (Pinus virginiana)
  • صنوبر بلسان 

زیباترین درخت‌های کریسمس جهان

درخت کریسمس لیسبون

منبع: wanderlust

درخت کریسمس مرکز راکفلر در نیویورک، آمریکا

نیویورک هر سال ۱۰ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند و زمستان‌هایی جادویی دارد. سفر به این شهر در ماه دسامبر فرصتی برای بازدید از درخت کریسمس مرکز راکفلر است. چراغ‌های این درخت که قدمت آن به هشت دهه پیش و سال ۱۹۳۱ میلادی بازمی‌گردد، در اول دسامبر روشن می‌شود. درخت راکفلر به «فانوس دریایی تعطیلات نیویورک» شهرت دارد. صنوبر شمالی که حدود ۲۴ متر ارتفاع دارد، با ۵۰,۰۰۰ چراغ، ستاره سه‌بعدی «سواروسکی» (Swarovski) در بالا و ۳,۰۰۰,۰۰۰ کریستال تزیین شده است. ستاره سواروسکی توسط معماری به نام «دانیال لیبسکیند» (Daniel Libeskind) در سال ۲۰۱۸ طراحی شد.

درخت کریسمس ویلنیوس، لیتوانی

پایتخت لیتوانی به داشتن یکی از زیباترین درخت‌های کریسمس جهان شهرت دارد. درخت ویلنیوس (Vilnius) هر سال طراحی جدیدی در میدان کلیسای جامع به نمایش می‌گذارد. این درخت هر سال با موضوعاتی همچون شطرنج، رنگ بنفش، زمان و طراحی هندسی دانه‌های برف خودنمایی کرده است. درخت ویلنیوس با ظاهری سفید و درخشان حدود ۲۷ متر ارتفاع دارد.

درخت کریسمس ریودوژانیرو، برزیل

درخت کریسمس ریودوژانیرو از تمام درخت‌های کریسمس متمایز است. این درخت به‌عنوان بزرگ‌ترین درخت کریسمس شناور جهان شناخته می‌شود. ارتفاع درخت ریودوژانیرو حدود ۸۴٫۷ متر است و از سال ۱۹۹۶ میلادی در روز روشن شدن چراغ‌های این درخت در کنار آتش‌بازی خیره‌کننده، چراغ‌های آن خاموش و روشن می‌شوند. در این روز هزاران نفر برای تماشای این درخت شناور رنگارنگ به «تالاب رودریگو ده فریتاس» (Rodrigo de Freitas Lagoon) می‌روند. 

درخت کریسمس کوه اینجینو در گوبیو، ایتالیا

شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین درخت کریسمس جهان، یک چراغانی به ارتفاع ۶۱۰ متر است که روی درختان کاج دامنه کوه اینجینو برپا می‌شود. جالب است بدانید که این درخت هر سال در طول چهار ماه توسط گروه‌های داوطلب برپا و در پایان تعطیلات جمع‌آوری می‌شود. برای به نمایش گذاشتن درخت کریسمس شهر قرون‌وسطایی گوبیو، بیش از ۳,۰۰۰ چراغ رنگارنگ و ۸٫۵ کیلومتر کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ستاره بالای این درخت کریسمس از ۱۳۵۰ لامپ با قدرت ۳۵ کیلووات ساخته می‌شود.

درخت کریسمس کوه اینجینو اولین بار در سال ۱۹۸۱ ساخته شد و ۱۰ سال بعد به‌عنوان بزرگترین درخت کریسمس جهان به رسمیت شناخته شد. هر سال این درخت راس ساعت ۱۸:۳۰ روز هفتم دسامبر روشن می‌شود.

منبع: wanderlust

درخت کریسمس استراسبورگ، فرانسه

بازار کریسمس استراسبورگ که با نام «Christkindlsmärik» شناخته می‌‎شود، یکی از محبوب‌ترین بازارهای فرانسه است. قدمت این بازار به اواسط دهه اول قرن شانزدهم می‌رسد و به‌عنوان پایتخت کریسمس شهرت دارد. «بازار جشن» با وجود یک درخت کریسمسی در مرکز خود، چهره‌ای دلچسب‌تر برای گردشگران دارد. این درخت با ارتفاعی در حدود ۳۰ متر و هفت کیلومتر چراغ با ۴۰۰ شی تزیینی، آراسته شده است. 

منشور مرکز خرید «کول دراپس یارد» لندن، انگلیس

مرکز خرید کول دراپس یارد (Coal Drops Yard) در همسایگی ایستگاه راه‌آهن سنت پانکراس، در ایام کریسمس میزبان یک درخت مدرن منشوری شکل است که ارتفاعی حدود هشت متر دارد و همچون کالیدوسکوپ یا زیبابین عمل می‌کند. وقتی به داخل این درخت بروید با دنیایی از رنگ و نور احاطه خواهید شد. چراغ‌های رنگارنگ و آینه‌های متعددی در ساخت درخت مدرن کول دراپس یارد به کار رفته‌اند.

درخت کریسمس شهر جدید تایپه، تایوان

فستیوال بزرگ زمستانی تایوان میزبان بلندترین درخت کریسمس این کشور است. کریسمس در تایوان به‌صورت رسمی جشن گرفته نمی‌شود و جزو تعطیلات رسمی نیست. به همین جهت این فستیوال زمستانی و رویداد Christmasland با نورپردازی‌های خیره‌کننده، کمی عجیب به نظر می‌رسد. 

درخت کریسمس لیسبون، پرتغال

درخت کریسمس لیسبون هرسال با ارتفاع متفاوتی در میدان ساحلی «تجارت» (Praça do Comércio) برپا می‌شود و یک بار با ارتفاع ۷۶ متر، عنوان بلندترین درخت کریسمس اروپا را به خود اختصاص داد. این درخت اگرچه طبیعی نیست، به نورپردازی و رنگ‌های سنتی پای‌بند است. می‌توانید به درون درخت لیسبون قدم بگذارید و نظاره‌گر نمایش نورهای درخشان داخل آن باشید.

شما نیز تجربیات خود را از سفر به کشورهای مختلف و بازدید از درخت کریسمس با کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

چه افسانه‌هایی درباره شکل‌گیری درخت کریسمس وجود دارند؟

سنت بونیفاس، نمایش بهشت، مارتین لوتر کینگ، جنگل‌بان فقیر

درخت مدرن کریسمس از کجا نشئت گرفته شد؟

از درخت بهشتی در نمایشنامه‌ای معروفی درباره آدم و حوا

علت انتخاب درختان سبز برای درخت کریسمس چیست؟

سنت استفاده از گیاهان همیشه سبز، همواره در تمدن‌ باستان به‌عنوان نمدی از جاودانگی و زندگی ابدی وحود داشته است.

تزیینات درخت کریسمس چیست؟

خوراکی‌هایی همچون سیب، کوکی، شکلات، آبنبات، دانه‌های برف، گوی‌های شیشه‌ای، ستاره یا فرشته‌ای کوچک، عروسک و...

منبع عکس کاور: www.fodors.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه