مک دونالد چیست و آیا در ایران شعبه دارد؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
مک دونالد چیست و آیا در ایران شعبه دارد؟

رستوران مک دونالد از بزرگ‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای جهان محسوب می‌شود که به‌واسطه بیگ‌مک‌های خوشمزه، شهرت یافته است.

برندهای متنوعی از فست‌فودها در سراسر جهان فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها علاوه بر شهر یا منطقه اصلی، در اقصانقاط جهان نیز شعبه دارند. برای بسیاری از مردم دنیا، واژه فست‌فود و همبرگر، هم‌ردیف با لوگوی مک دونالد با کمان‌های طلایی (Golden Arches) است؛ یکی از موفق‌ترین و معروف‌ترین برندهای دنیا که پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین غذا در آمریکا محسوب می‌شود. شهرت برند مک دونالد بیشتر به‌واسطه همبرگرهای معروف آن است.

آنچه باید درباره رستوران مک دونالد بدانید:

مک دونالد چیست؟

رستوران مک دونالد

منبع عکس: Tripadvisor

مک دونالد یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود در جهان است. این رستوران ابتدا در آمریکا تاسیس شد و امروزه به ۶۸,۰۰۰,۰۰۰ مشتری در روز، در ۱۲۰ کشور جهان سرویس می‌دهد. اکنون مک دونالد به یکی از برندهای مطرح جهان تبدیل شده است و یکی از نمونه‌های بارز موفقیت در دنیای کسب و کار محسوب می‌شود.

رستوران مک دونالد ابتدا در آمریکا تاسیس شد و اکنون در ۱۲۰ کشور شعبه دارد

رستوران مک دونالد علاوه بر منوی فست‌فود که همبرگر، چیزبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده و مرغ مک دونالد را شامل   می‌شود، منوی صبحانه نیز دارد. منوهای مک دونالد در خارج از آمریکا با داخل این کشور یکی نیستند و محلی‌تر می‌شوند.

پیش از این، غذاهای زیادی در منوهای این رستوران بودند که به‌دلیل نیاز به زمان طولانی برای پخت، حذف شدند.

مک دونالد چگونه تاسیس شد؟

تاسیس مک دونالد

منبع عکس: eat this,not that

اولین رستوران مک دونالد را دو برادر به نام‌های موریس و ریچارد مک دونالد در سال ۱۹۴۸ میلادی در شهر زیبای سن برناردینوی کالیفرنیا تاسیس کردند. آن‌ها ابتدا یک غرفه کوچک برای فروش هات داگ در نزدیکی محل برگزاری مسابقات اسب‌سواری در کالیفرنیا باز کردند و در سال ۱۹۴۸ آن را به رستوران فروش همبرگر تبدیل کردند.

رستوران مک دونالد با تولید قالب‌های ساده و کاربردی برای پخت برگرها و استفاده از مواد باکیفیت، غذاهایی خوشمزه را با قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه می‌داد. این رستوران تمرکز خود را روی همبرگر، چیپس، نوشابه و شیرینی پای گذاشت و هرروز پیشرفت کرد؛ اما شهرت جهانی آن بیش از هر چیز، مدیون تلاش‌های فردی به نام «ری راک» بود که بعدها به برادران مک دونالد پیوست.

مالک مک دونالد کیست؟

برادران مک دونالد

منبع عکس: masslive.com

برادران مک دونالد در ابتدا مالک رستوران بودند. بعدها با پیوستن شرکت تجاری ری راک به آن‌ها، رستوران به شهرت فوق‌العاده‌ای دست یافت. ری راک ابتدا از رستوران مک دونالد بازدید کرد و تحت‌تاثیر سادگی منو و تمرکز صاحبان آن روی کیفیت مواد غذایی قرار گرفت. مک دونالد در آن دوره به‌دنبال سرمایه‌گذار بود. ری راک نیز فرصت را غنیمت شمرد و با آن‌ها شریک شد. در واقع ورود ری راک و سرمایه‌گذاری وی، کسب و کار کوچک مک دونالد را به یک پدیده جهانی تبدیل کرد. او چند سال بعد حقوق انحصاری نام برند و سیستم اجرایی مک دونالد را به‌طور کامل خرید.

منوی مک دونالد

همبرگر مک دونالد

منبع عکس: inc.magazine

رستوران مک دونالد منوهای متنوعی دارد؛ اما همبرگر، غذای اصلی آن است. ری راک در سال ۱۹۵۵ اولین رستوران به نام مک دونالد را در ایالت ایلینوی به راه انداخت و آن را به سیستم سرویس‌دهی مجهز کرد. فروش این رستوران در روز اول افتتاح آن ۳۶۶ دلار بود. مک دونالد در سال ۱۹۵۹ صدمین شعبه خود را در آمریکا افتتاح کرد. تا سال ۱۹۶۵، بیش از ۷۰۰ شعبه در سراسر آمریکا تاسیس شد. چشم‌انداز ری راک از راه‌اندازی سیستم سرویس‌دهی مک‌ دونالد، طعم و کیفیت یکسان در تمام شعبه‌ها بود؛ به‌طوری که همبرگری که در ژاپن به فروش می‌رسد، طعم و مزه همبرگری را بدهد که در آمریکا ارائه می‌شود.

رستوران مک دونالد منوهای متنوعی دارد؛ اما معروف‌ترین غذای آن همبرگر معروف مک دونالد است

سهام و درآمد صاحبان برند مک دونالد که معروف‌ترین برند فست فود در آمریکا محسوب می‌شد، هر سال ۲۵ درصد افزایش می‌یافت. فعالیت این برند با سود بسیاری همراه بود. سود کسب و کار مک دونالد در اکتبر سال ۲۰۱۲ برای اولین بار کاهش یافت؛ اما این کاهش با افزودن سالاد و دسر به منوها در ماه‌های بعد جبران شد.

منوی مک دونالد شامل همبرگر، انواع مرغ، ساندویچ گوشت سفید، نوشابه، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و اقلام صبحانه و دسر است. مک دونالد در اکثر بازارها سالاد، مواد گیاهی بسته‌بندی و دیگر منوهای محلی را ارائه می‌کند و ساندویج McRib نیز به‌صورت فصلی به مشتریان عرضه می‌شود.

سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد

منبع عکس: inc.magazine

رستوران‌های مک دونالد هم به‌صورت حضوری و هم به‌شکل بیرون‌بر به سرو غذا می‌پردازند؛ مک‌دونالد اولین رستورانی محسوب می‌شود که سفارش‌های حضوری را در سینی‌های پلاستیکی ارائه کرد که کاغذی در کف سینی پهن شده است. وعده‌های غذایی بیرون‌بر نیز در پاکتی قهوه‌ای با لوگو مک دونالد برای مشتریان رستوران ارسال می‌شود. 

رستوران مک دونالد در آمریکا نزدیک به ۲۰۰ غذا در منوی غذایی سالم را ارائه می‌کند

منو رستوران‌های مک دونالد که امروزه نزدیک به ۲۰۰ غذا را شامل می‌شوند، از دوره مدیرعاملی استیو وستروبروک ساده‌تر شدند. رستوران مک دونالد به‌دنبال معرفی گزینه‌های سالم و ساده و کنارگذاری مواد نگهدارنده مصنوعی از ساندویچ‌های مرغ بود. در سپتامبر ۲۰۱۸، مک دونالد اعلام کرد که از مواد نگهدارنده مصنوعی و از رنگ‌های مواد غذایی برای همبرگر، قارچ‌برگر و چیزبرگر استفاده نمی‌کند؛ با این وجود، ترشی‌های موجود در رستوران، هنوز هم با مواد نگهدارنده مصنوعی ساخته می‌شوند. آن‌ها با افزودن شربت ذرت، فروکتوز بالا را از نان‌های همبرگر خارج کردند. 

دانستنی‌های جالب درباره مک‌دونالد

شعبه‌های رستوران مک دونالد

منبع عکس: Tripadvisor

  • حدود ۷۵ درصد از محصول کنجد مکزیک، صرف نان همبرگر مک دونالد می‌شود.
  • حدود یک هشتم از مردم آمریکا، تجربه مدتی کار در یکی از شعبه‌های مک دونالد را دارند.
  • میزان کالری یک وعده سالاد سزار بسیار بیشتر از یک ساندویچ بیگ مک (همبرگر بزرگ مک دونالد) است.
  • اگرچه مک دونالد با حدود ۳۷,۸۰۰ شعبه در نقاط مختلف جهان، مشهورترین رستوران زنجیره‌ای فست‌فود به شمار می‌رود، رستوران‌های سابوی (Subway) با ۴۴,۸۸۲ شعبه، بزرگ‌ترین زنجیره رستوران جهان محسوب می‌شود.
  • چهره‌هایی چون پینک، ریچل مک آدامز و جف بروس از افراد مشهوری هستند که اشتغال در رستوران مک دونالد را در سابقه خود دارند.
  • برای بسیاری از مشتریان، کمان‌های طلایی برند مک دونالد نشان‌دهنده حرف اول نام خانوادگی بنیان‌گذار رستوران (M) و تداعی‌کننده سیب‌زمینی سرخ‌کرده است. از نظر مالکان مک دونالد، این کمان‌ها یادگاری از اولین دکه آن‌ها است که با دو کمان زرد در اطراف، طراحی شده بود.
  • دان گرسک (Don Gorske) ۷۰ ساله، رکورددار صرف بیشترین همبرگر در دنیا است و نام او در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است. او از سال ۱۹۷۲ حداقل یک ساندویچ بیگ‌مگ در روز خورده است. در سال ۲۰۱۸، گرسک رکورد خود را به ۳۰,۰۰۰ بیگ‌مک رساند.

همبرگر مک دونالد

منبع عکس: Big_Mac_hamburger

  • مک دونالد یک هات داگ فروشی کوچک را به یک همبرگر فروشی بزرگ تبدیل کرد. 
  • به صور میانگین در هر ۱۴ ساعت، یک رستوران جدید مک دونالد در گوشه‌ای از دنیا افتتاح می‌شود.
  • بزرگ‌ترین رستوران مک دونالد در پکن و کوچک‌ترین رستوران مک دونالد در توکیو قرار دارد.
  • میانگین مجموع درآمد روزانه رستوران‌های مک دونالد ۷,۰۰۰ دلار است.
  • پرفروش‌ترین رستوران‌های مک دونالد در هنگ‌کنگ قرار دارند.
  • رستوران مک دونالد سالانه حدود ۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار برای تبلیغات هزینه می‌کند.
  • با وجود اینکه بخش زیادی از مردم هند گوشت نمی‌خورند؛ اما بیش از ۳۰۰ شعبه رستوران مک دونالد در شهرهای مختلف این کشور قرار دارد.
  • مک دونالد بزرگ‌ترین توزیع‌کننده اسباب‌بازی در جهان به شمار می‌رود.
  • هر جای آمریکا که باشید، طولانی‌ترین فاصله شما با یکی از شعبه‌های مک دونالد بیش از ۱۸۵ کیلومتر نخواهد بود.
  • مک دونالد روزانه بیش از ۴,۰۰۰,۰۰۰ کیلوگرم سیب‌زمینی سرخ‌کرده را در سراسر جهان سرو می‌کند.

لوگوی مک دونالد

تصویر لوگوی مک دونالد

منبع عکس: cnbc

تصور لوگوی مک دونالد بدون کمان‌های طلایی (Golden Arches) آن برای بسیاری از افراد آسان نیست؛ اما این حقیقت وجود دارد که لوگوی مک دونالد از ابتدا به این شکل نبود. ابتدا مالکان مک دونالد تنها به نوشتن نام برند بسنده می‌کردند و بعدها لوگوی تصویری برای این برند در نظر گرفتند که به لوگوی سرآشپز معروف شد. 

مک دونالد در دهه ۱۹۶۰ لوگوی خود را تغییر داد و در نهایت طرح M دو کمان را به نمایش گذاشت. این طرح الهام گرفته از طاق‌های زرد بلندی بود که روی پشت بام‌های رستوران مک دونالد قرار داشتند. این لوگو به نماد ماندگار و یکی از ارزشمندترین لوگوهای جهان تبدیل شد و طی سال‌های بعد، تغیرات لوگوی برند مک‌دونالد محدود به تغییرات جزئی روی این طرح اولیه بود. از سال ۲۰۰۳ نیز جمله  I’m lovin’ it در زیر کمان‌های طلایی، جزو شاخص‌های برند مک دونالد شد.

نوشته روی لوگوی مک دونالد

منبع عکس: grouphigh.com

مک دونالد که در موسسات خیریه فعال بود، در سال ۱۹۷۴ خانه مک دونالد را در فیلادلفیا تاسیس کرد. مک دونالد این خانه را ابتدا برای فرد هیل (بازیکن راگبی فیلادلفیا ایگلز) ساخت که دخترش به سرطان خون مبتلا شده بود. این خانه برای اقامت کسانی ساخته شد که فرزندان آن‌ها در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گرفتند. سازمان خیریه رونالد مک دونالد در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد. مک دونالد همچنین یک برنامه بورس تحصیلی برای دانشجویان اسپانیایی در نظر گرفت.

علت نبود شعبه مک دونالد در ایران چیست؟ 

مک دونالد در ایران شعبه ندارد

منبع عکس: inc.magazine

بعد از توافق بین ایران با کشورهای پنج به‌علاوه یک، مک دونالد طرحی را مبنی بر راه‌انداری شعبه در ایران مطرح کرد؛ اما برنامه‌های این شرکت برای ایجاد شعبه در ایران با مانع روبه‌رو شدند و عملی نشد. رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران اعلام کرده بود که شرکت مک‌دونالد برای فعالیت در ایران باید از اداره اماکن و وزارت ارشاد نامه تایید و از اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان تهران پروانه کسب بگیرد. علاوه بر این، لغو برجام و اعمال تحریم‌های دوباره علیه ایران در ادامه سبب شد برنامه تشکیل شعبه مک دونالد در ایران منتفی شود.

اگر تجربه صرف غذا در رستوران‌های مک دونالد را دارید، آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

مک دونالد چیست؟

یکی از از رستوران‌های مشهور ویژه فست فود با شعبه‌های فراوان در سراسر جهان

معروف‌ترین غذای مک دونالد چیست؟

بیگ مک

موسس مک‌دونالد کیست؟

برادران مک دونالد به‌همراه ری راک، سرمایه‌گذار معروف شرکت

چرا مک دونالد در ایران شعبه ندارد؟

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران

منبع عکس کاور: pdf.co

مطالب مرتبط:

دیدگاه