رستوران شور کولی کجاست | آدرس، منو و قیمت غذاها

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
رستوران شور کولی کجاست | آدرس، منو و قیمت غذاها

رستوران شور کولی از بهترین و مشهورترین رستوران‌های رشت است که با منوی متنوع غذاهای محلی و لذیذ، گردشگران، بومیان و افراد مشهور بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

رستوران شور کولی در محله گلسار رشت، یکی از رستوران‌های برتر گیلان است که هرروز از صدها مهمان ایرانی و گردشگر خارجی میزبانی می‌کند. این رستوران با فضا و دکوراسیونی منحصربه‌فرد در یک خانه ویلایی قرار دارد و با میز و صندلی‌های چوبی، تزیینات داخلی و گلدان‌های رنگارنگ در حیاطی سرسبز و حوضی آبی‌رنگ، شما را به سفری در گذشته می‌برد. رستوران شور کولی کامل‌ترین منوی غذاهای محلی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد؛ غذاهایی با کیفیت که در ظروف سفالی آبی‌رنگ منقش به برند شور کولی و گمج به سر میز آورده می‌شوند.

شور کولی معمولا شلوغ است و به احتمال زیاد در بیشتر اوقات در این مکان با میزهای پر روبه‌رو خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با رستوران شور کولی، یکی از جاهای دیدنی رشت، آشنا کنیم و اطلاعات این رستوران نظیر منو، ساعت کار و تاریخچه آن را در اختیار شما قرار دهیم.

محوطه رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

هرآنچه باید درباره رستوران شور کولی بدانید:

رستوران شور کولی کجاست؟

رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

رستوران شور کولی یکی از بهترین رستوران های رشت و به باور برخی، بهترین رستوران رشت است. این رستوران در شمال شهر و در منطقه معروف گلسار قرار دارد و فاصله آن با مرکز شهر، حدود پنج کیلومتر است.

فاصله رستوران شور کولی تا ایستگاه راه‌آهن رشت، ۱۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت، ۶ کیلومتر (۱۲ دقیقه) و تا پایانه اتوبوسرانی رشت (میدان گیل)، ۸٫۷ کیلومتر (۱۶ دقیقه) است. رستوران شور کولی تا تهران، حدود ۳۲۴ کیلومتر (چهار ساعت و ۱۰ دقیقه) و تا کرج، حدود ۲۹۰ کیلومتر (سه ساعت و ۴۵ دقیقه) فاصله دارد.

مسیر دسترسی رستوران شور کولی

داخل رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

برای دسترسی به رستوران شور کولی باید خود را از طریق خیابان تختی یا سعدی به میدان یا چهارراه گلسار برسانید و مسیر مستقیم را در بلوار گلسار ادامه دهید تا به میدان صابرین برسید. از خروجی دوم میدان خارج شوید و در بلوار گلسار بمانید. اولین بلوار سمت چپ، بلوار توحید است. وارد بلوار توحید شوید و حدود ۵۰ متر جلوتر رستوران شور کولی را در سمت راست خود می‌بینید. شما می‌توانید با تاکسی یا ماشین شخصی خود را به این رستوران برسانید. در نزدیکی رستوران در بلوار توحید و کوچه‌های اطراف آن، جای پارک مناسب به آسانی یافت می‌شود.

تاریخچه رستوران شور کولی

رستوران شور کولی در ابتدا در خانه‌ای دوبلکس با یک حیاط کوچک در چهارراه گلسار راه‌اندازی شد

رستوران شور کولی، در واقع تجربه موفق دو برادر روزنامه‌نگار گیلانی به نام‌های «بابک و بهروز مهدی‌زاده» و همسران آن‌ها است که چند سال قبل تصمیم گرفتند تجربه‌ای کاملا غیرمرتبط با حوزه کاریشان را در رشت آغاز کنند. آن‌ها در خانه‌ای قدیمی در گلسار (یک خانه دوبلکس با یک حیاط کوچک در چهار راه گلسار، کوچه ۷۸) منویی را مقابل مشتریان خود قرار دادند که برخلاف بیشتر رستوران‌های این شهر، تنها غذاهای محلی موجود در منوی آن، میرزاقاسمی و باقلاقاتق نبود. آن‌ها منویی متنوع از غذاهای گیلانی را برای مشتریان خود سرو می‌کردند و در مدت زمان کوتاهی با تبلیغات در فضای مجازی، موفق شدند افراد بسیاری از گوشه‌وکنار ایران و اطراف رشت را به‌سمت شور کولی بکشانند.

محوطه باز رستوران شورکولی در شب

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

یکی از مدیران رستوران شور کولی درباره انتخاب اسم این رستوران می‌گوید:

در رمان فرانسوی بادبادک‌ها، نوشته رومن گاری، یک رستوران در سواحل نورماندی وجود داشت به نام «ژولی کولی» که به خاطر غذاهای اصیل فرانسوی‌اش آلمانی‌ها را جذب کرده بود. این رستوران در آن کتاب به‌نوعی معرف فرهنگ فرانسوی از راه غذا و مظهر مقاومت فرانسوی‌ها بود. از طرفی ما گیلک‌ها به‌لحاظ دستورالعمل زبانی تشابهات زیادی با زبان فرانسوی داریم. شور کولی هم تشابه زیادی به آن رستوران داشت و هم یکی از غذاهای اصیل گیلانی است و برای ما که به‌دنبال معرفی فرهنگ گیلانی از طریق غذاهای اصیل بودیم وجه تسمیه خوبی بود. این‌گونه شد که شور کولی را انتخاب کردیم به امید اینکه بتوانیم نماینده خوبی برای فرهنگ گیلان باشیم.

سرو غذا در رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

رستوران شور کولی در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ به محل فعلی خود در بلوار توحید منتقل شد؛ خانه‌ای محلی و ویلایی با حیاطی سرسبز که حوضی آبی و گلدان‌های رنگارنگ، شما را به یاد خانه مادربزرگ‌ها می‌اندازد. طراحی داخلی رستوران شور کولی با وجود میز و صندلی‌های چوبی و تزییناتی نظیر تصاویر مشاهیر و هنرمندان گیلانی، بشقاب‌های قدیمی، تابلوها، عکس‌های قدیمی از رشت و سازهای محلی از دیگر نقاط قوت این رستوران به شمار می‌رود. شعار رستوران شور کولی این است:

رشت با غذاهایش جهانی می‌شود.

محوطه روباز رستوران شورکولی در روز

منبع عکس: اینستاگرام رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

مدیر رستوران درباره ایده راه‌اندازی رستوران شور کولی رشت می‌گوید:

ما اعتقاد داریم که غذاهای گیلانی پتانسیل جهانی شدن دارند و برایمان دردناک بود که وقتی یک مسافر به گیلان می‌آمد جایی برای امتحان و تناول غذاهایی اصیل گیلانی نداشت. مخصوصا وقتی نماینده یونسکو به رشت آمد و گفت رشت برای تبدیل شدن به شهر خلاق غذا باید رستوران‌هایی داشته باشد که غذاهای اصیل گیلانی سرو کنند. ازاین‌رو، ما تصمیم گرفتیم اولین رستورانی باشیم که تنوعی از غذاهای اصیل گیلانی از چهارگوشه گیلان را داشته باشیم. برای تهیه یک منوی خوب شروع کردیم به تحقیق درباره غذاهای گیلانی و لیستی از آن‌ها تهیه کردیم و به تناوب هر فصل و مواد اولیه متناسب با آن فصل منوی غذاها را بستیم که با استقبال مردم هم روبه‌رو شد.

رستوران شور کولی، علاوه برفضای سربسته، چندین میز و صندلی در محوطه باز نیز دارد. این رستوران در سال‌های اخیر با فعالیت‌های فرهنگی مختلفی مانند آشپزی در طبیعت، برنامه‌های آموزشی آشپزی، ساخت موزیک ویدئو و آهنگ‌های فولکلور گیلانی، علاوه بر سرو غذاهای گیلانی لذیذ و باکیفیت، گام‌های ارزشمندی در شناساندن فرهنگ گیلانی به گردشگران داخلی و خارجی برداشته است.

منوی رستوران شور کولی

منوی رستوران شور کولی شامل چند بخش منوی صبحانه، وگان، مخلفات، خورشت‌ها، دریایی، کباب‌ها، شام، دسر و همچنین منوی افطار (مخصوص ماه رمضان) می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره بخش‌های مختلف منوی این رستوران در اختیار شما خواهیم گذاشت.

۱. منوی صبحانه

سینی صبحانه رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

در رستوران شور کولی می‌توانید صبحانه ویژه را سفارش دهید که شامل سیب‌زمینی، سوسیس و تخم‌مرغ می‌شود. کوکو سیب‌زمینی با پنیر، نیمرو، املت با رب گوجه‌فرنگی، املت با گوجه، پنیر واویج (پنیر برشته شده با شوید خشک، نمک،، زردچوبه و تخم‌مرغ)، تخم‌مرغ آب‌پز، تخم اردک پخته با نان کشتا، شاپوری (املت با لوبیا)، نیمرو لوبیا، املت اسفناج، خرماخرو (املت خرما)، ورقه سیب‌زمینی، ورقه سوسیس، پلو کباب، چنجه، کباب لوبیا، سردپلا با اشپل و باقالی و گردو، پلا چای شیرین، لوبیا، عدسی، آب نخود با قلم، پنیر و کره، پنیر و کره و گردو، کره عسل، خامه عسل، کره مربا، سرشیر، سرشیر و عسل، چای، چای و کاکا (کوکو کدوحلوایی شیرین)، آب هویج، آب پرتقال، کنوفه، رشته خشکار و شیر، از دیگر گزینه‌های منوی صبحانه این رستوران هستند.

منابع عکس‌ها: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

۲. منوی وگان

رستوران شور کولی در منوی خود، بخشی برای گیاهخواران به نام «سالم‌خواری» دارد

منوی وگان یا سالم‌خواری رستوران شور کولی شامل گزینه‌های هیجان‌انگیزی چون باقلا قاتق، میرزا قاسمی، ترش تره، سیرواویج، گل در چمن، پامادر خورش، خورشت گردو، برنج و لوبیا پخته، باقلی پلو با نیمرو و سردپلا با باقلی و گردو برای ناهار و دیل دوکونه، کشک بادمجان، ورقه بادمجان، آغوز کوکو، لوبیا ماکارونی سبزیجات، گراتن سبزیجات، بشقاب سبزیجات و لوبیا و سبزیجات برای شام می‌شود؛ به این ترتیب گیاهخواران عزیز نیز می‌توانند از غذاهای محلی و خوشمزه این رستوران لذت ببرند.

۳. منوی مخلفات

مخلفات رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

در رستوران شور کولی، مخلفات فراوانی از مخلفات محلی گرفته تا انواع ماست و سالاد در کنار غذا سرو می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به شور کولی، ماهی دودی، سینی مزه (گردو، اشپل، باقلی، زیتون پرورده و ماست)، ماست بورانی، کال کباب، زیتون پرورده، ماست و خیار، ماست چکیده و خیار، ماست چکیده محلی، ماست ساده و درار، سالاد شیرازی، گردو، سرویس خیار و پیاز و ترب، سرویس خیار و پیاز و گوجه، سیر تر، ترشی و سیر ترشی اشاره کرد.

در رستوران شور کولی نوشیدنی‌های مختلفی چون دوغ محلی لیوانی، دوغ پارچی، انواع نوشابه، دوغ بسته‌بندی شده، دلستر و آب معدنی سرو می‌شوند.

۴. منوی خورشت‌ها

فسنجان، آلو فسنجان، اناربیج، لونگی، گمج کباب، قورمه‌سبزی، مرغ ترش، خورش ترش واش، سیر قلیه، آلو اسفناج، میرزا قاسمی، باقلا قاتق، ترش تره، سیر واویج، قیمه ماسوله، شامی رودباری، واویشکا، آلو مسما، غوره مسما و انار دانه مسما از جمله خورش‌های محلی گیلانی هستند که در رستوران شور کولی سرو می‌شوند. شما می‌توانید انواع خورش را با برنج دلخواه خود (ساده، باقلی پلو یا سبزی پلو با ته‌دیگ‌های زعفرانی و سیب‌زمینی) سفارش دهید. زرشک پلو با مرغ و باقالی پلو با ماهیچه از دیگر گزینه‌های موجود در این بخش از منوی رستوران هستند. برخی از خورشت‌های رستوران شور کولی تنها در وعده ناهار و برخی در وعده‌های ناهار و شام سرو می‌شوند.

منابع عکس‌ها: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

۵. منوی دریایی

منوی دریایی رستوران شور کولی با ارائه غذاهای لذیذی نظیر کباب اوزون‌برون (۳۵۰ گرم)، استیک سالمون، ماهی سفید، ماهی سفید شکم‌پر، ماهی مالاتا، خوراک قزل‌آلا، قزل‌آلای سرخ شده، قزل‌آلا با سس انار و گردو، کولی، کولی غورابیج، کیلکا، اشپل دیبیجا، اشپل سرخ‌شده ماهی سفید و اشپل روده ماهی سفید، رضایت افراد با ذائقه علاقه‌مند به این نوع غذاها را جلب می‌کند.

غذاهای دریایی رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

۶. منوی کبا‌ب‌ها

شیشلیک، چنجه ترش، دنده کباب و جوجه ترش از لذیذترین کباب‌های رستوران شور کولی هستند

در منوی کباب‌های رستوران شور کولی، کباب‌های لذیذی چون چلو شیشلیک (۵۰۰ گرم)، شیشلیک تک سیخ، چلو دنده‌کباب گوساله (۲۵۰ گرم)، دنده‌کباب گوساله تک سیخ، پاو کباب محلی با مخلفات یا بدون مخلفات، چنجه تک سیخ، چلوکباب ترش (۲۵۰ گرم)، کباب ترش تک سیخ، چلو جوجه‌کباب (۳۰۰ گرم)، جوجه‌کباب تک سیخ، چلو کوبیده دو سیخ ۱۶۰ گرمی، کوبیده تک سیخ ۱۶۰ گرمی، چلو جوجه‌کباب ترش (۳۰۰ گرم)، جوجه‌کباب ترش تک‌سیخ، سینی کباب میکس و لوبیا، سینی کباب گوشت و لوبیا و سینی کباب مرغ و لوبیا به چشم می‌خورند.

شیشلیک رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

۷. منوی شام

دنده گوساله دودی شده، فیله گوساله با سس قارچ، دنده گوسفندی، سینه مرغ گریل، سینی شامی، سینی بادمجان، کتلت هانگی، آغوز کوکو، سینی دلمه، مغز و زبان، بوقلمون با سس آلوچه جنگلی، بلدرچین شکم‌پر، ران سرخ شده، بال دودی سرخ‌شده، ماکارونی سنتی خانگی و سوپ جو از گزینه‌های موجود در منوی شام رستوران شور کولی هستند.

منوی شام رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

۸. منوی دسر

از دسرهای موجود در منوی رستوران شور کولی می‌توان به آب‌هویج، آب‌هویج بستنی، آب‌طالبی، آب‌طالبی بستنی، شیرموز، شیرموز بستنی، آب پرتقال، بستنی زعفرانی خامه‌ای، فالوده، فالوده بستنی، آب آلبالو، آب آلو، آبغوره درار، اسکمو، خمس مخلوط، چای، چای نبات، رشته خشکار، باقلوا رشته‌ای، کنوفه، واویشته کویی و کاکا اشاره کرد.

دسرهای رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

۹. منوی افطار

در ماه رمضان در رستوران شور کولی برای افطار می‌توانید آش رشته، آش قلمکار، شله زرد، شامی رشتی، رشته خشکار، فرنی، زولبیا بامیه، پنیر و سبزی و خرما سفارش دهید. البته یک سینی مخصوص افطار نیز در این ماه مبارک در این رستوران وجود دارد که شامل برخی از گزینه‌های ذکر شده می‌شود.

سینی افطار رستوران شورکولی

منبع عکس: اینستاگرام رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

کیفیت غذاهای رستوران شور کولی

تمام غذاهای رستوران شور کولی با مواد اولیه بسیار باکیفیت طبخ می‌شوند؛ بنابراین، می‌توانید با خیالی آسوده در این رستوران غذا سفارش دهید و از طعم آن لذت ببرید. گوشت، برنج، ماهی، مرغ، بوقلمون، سبزیجات و دیگر مواد اولیه به‌صورت روزانه در شور کولی تهیه می‌شوند.

بهترین غذاهای رستوران شور کولی

سینی شامی رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

انتخاب بهترین غذا در منوی متنوع رستوران شور کولی بسیار مشکل است و کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. مدت زمان انتظار برای آماده‌سازی غذا در این رستوران زیاد نیست و پرسنل آن بسیار محترمانه با مهمانان برخورد می‌کنند. اگر راجع به غذایی اطلاعات ندارید و طعم و مواد تشکیل‌دهنده آن را نمی‌دانید، از پرسنل رستوران راهنمایی‌ بگیرید.

رستوران شور کولی از آن دسته رستوران‌هایی است که بارها و بارها شما را برای امتحان دیگر غذاهای منو به‌سمت خود خواهد کشاند؛ پس اگر سخت‌گیر نیستید، از یک بخش منو آغاز کنید و در هر بار یک غذای این رستوران را سفارش دهید. کباب‌ها، خورشت‌ها و دیگر غذاهای محلی منوی رستوران شور کولی بسیار لذیذ هستند.

قیمت غذاهای رستوران شور کولی

کباب های رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

قیمت غذاهای رستوران شور کولی به نسبت دیگر رستوران‌های رشت، گران‌تر است؛ با این وجود به‌دلیل کیفیت و تنوع ارائه شده در این رستوران، از سفارش غذا در این رستوران پشیمان نخواهید شد. قیمت غذاها بسته به گزینه انتخابی شما نظیر خورشت، کباب یا خوراک متفاوت است؛ اما به‌طور متوسط در بهار ۱۴۰۳، یک نفر با هزینه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند در این رستوران غذا سفارش دهد؛ هزینه‌ای که در مقایسه با رستوران‌های تهران یا برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران، آنقدرها هم زیاد نیست.

ساعت کار و شرایط رزرو رستوران شور کولی

  • تلفن رزرو: ۳۲۱۲۱۷۴۰ ۰۱۳
  • تلفن سفارش آنلاین: ۳۲۱۲۱۸۰۵ ۰۱۳ و ۳۲۱۱۱۲۹۶ ۰۱۳

رزرو رستوران شورکولی

منبع عکس: shomalema.com. عکاس: نامشخص

رستوران شور کولی، شنبه شب‌ها تعطیل است و شام سرو نمی‌کند

رستوران شور کولی همه‌روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱ برای سرو صبحانه، از ساعت ۱۲ تا ۱۶:۳۰ برای سرو ناهار و از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۴ برای سرو شام پذیرای مهمانان است. در این رستوران، شنبه‌ها شام سرو نمی‌شود و پرسنل، رستوران را پس از ساعت ۱۶:۳۰ تعطیل می‌کنند. رزرو میز در رستوران شور کولی تنها برای وعده ناهار امکان‌پذیر است.

توجه داشته باشید که رستوران شور کولی همیشه شلوغ است؛ اما این شلوغی در روزهای آخر هفته و تعطیلات بیشتر می‌شود؛ پس انتظار در صف ماندن را داشته باشید. خوشبختانه پرسنل این رستوران بسیار محترم و حرفه‌ای هستند و مهمانان معمولا بیش از یک ساعت منتظر خالی شدن میز نمی‌مانند. با وجود شلوغی و جمعیت زیاد، سیستم منظمی برای میزبانی از مهمانان در شور کولی وجود دارد؛ یکی از پرسنل اطلاعات شما را یادداشت می‌کند، زمان تقریبی انتظار را به شما می‌گوید و به‌محض خالی شدن میز با شما تماس می‌گیرد. بنابراین، شما می‌توانید زمان انتظار خود را با قدم زدن در بلوار گلسار و بازدید از جاذبه‌های اطراف پر کنید. 

شما همچنین می‌توانید از طریق وب‌سایت رستوران شور کولی یا شماره‌های تماس سفارش، غذای خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهید و در خانه از طعم غذاهای محلی لذت ببرید.

فروشگاه سوغات شور کولی

انواع سوغات در رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

در رستوران شور کولی فروشگاهی برای عرضه انواع خوراکی‌های خوشمزه گیلانی و همچنین صنایع دستی و دیگر سوغاتی‌های این منطقه وجود دارد که می‌توانید پس از میل کردن غذا به آن بروید و یادگاری یا خوراکی بخرید. قیمت سوغاتی‌های ارائه شده در این فروشگاه بسیار مناسب است و تمام اجناس از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

برنج هاشمی، چای خشک بهاره، زیتون رودبار، بادام آستانه، باقلا مازندرانی خشک، عسل، شور کولی، ماهی سفید، ماهی دودی، اشپل خام و شور، اوزون برون، آب انار، آبغوره، آب نارنج، روغن زیتون، آب لیمو، خمس (آلبالو، اخته، آلوچه)، اسکمو، زیتون پرورده، ماست بورانی، کال کباب، رشته خشکار، کلوچه سوغات فومن و لاهیجان، کوکی لاهیجان، دوشاب برنج، نان برنجی اعلا، درار، پیاز داغ، پیاز محلی ریسه‌ای، سیر ریسه‌ای، مربای خانگی (تمشک، بهارنارنج، آلبالو)، سیر ترشی، ترشی هفت بیجار، ترشی لیته، ترشی محلی، پنیر لیقوان، پنیر سیاهمزگی، تخم‌مرغ محلی، تخم اردک، انواع سبزی خورش و خوراک گیلانی (ترش واش، اناربیج، مرغ ترش، فسنجان، قورمه‌سبزی و غیره) و رب ملس از خوراکی‌های خوشمزه فروشگاه سوغات شور کولی هستند.

فرشوگاه سوغات رستوران شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

در فروشگاه سوغات شور کولی انواع ظروف گمج‌ دست‌ساز، سبد نان، سبد، سفره حصیری، کاسه چوبی، جای ادویه، تخته آشپزخانه، ملاقه، کفگیر، قاشق، زنبیل، صابون گوگردی رودبار، زیردیگی، نمک‌پاش و لیوان نیز عرضه می‌شوند.

شور کولی چیست؟

قطعا در سفر به گیلان در برخی فروشگاه‌ها با انواع ماهی‌های شور و دودی برخورد کرده‌اید. اهالی این استان علاقه زیادی به خوردن ماهی شور دارند و معمولا آن را به‌عنوان مخلفات در کنار غذاهای محلی سرو می‌کنند. شور کولی، به ماهی کولی شور گفته می‌شود. مردم گیلان اغلب این ماهی را در خانه شور می‌کنند یا به‌صورت آماده از بازار تهیه می‌کنند و آن را همراه با برخی غذاها می‌خورند.

شورکولی

منبع عکس: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

کافه کولی

کافه کولی

منبع عکس: اینستاگرام کافه کولی. عکاس: نامشخص

کافه کولی با نمایی قرمزرنگ به سبک کافه‌های اروپایی ساخته شد

کافه کولی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ توسط تیم رستوران شور کولی در بلوار دیلمان گلسار رشت افتتاح شد. این کافه با نما و طراحی داخلی متفاوت و ظاهری شبیه به کافه‌های اروپایی موفق شد در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین کافه‌های رشت شود. کافه کولی در محله گلسار، سفارش‌ها را نیز به‌صورت رایگان ارسال می‌کرد.

در کافه کولی انواع نوشیدنی‌های گرم، سرد و شیرینی سرو می‌شد؛ علاوه بر این، در این کافه می‌توانستید از مزه کردن انواع سالاد، پاستا، ساندویچ گرم، ساندویچ سرد و همچنین صبحانه لذت ببرید. برخی از خوراکی‌های خوشمزه کافه کولی در منو، با نام‌های پایتخت‌های اروپایی نام‌گذاری شده‌ بودند. این کافه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بسته شد.

نوشیدنی گرم کافه کولی

منبع عکس: اینستاگرام کافه کولی. عکاس: نامشخص

دیدنی‌های اطراف رستوران شور کولی

پارک توحید

  • فاصله از رستوران شور کولی با پای پیاده: ۳۵۰ متر (چهار دقیقه)
  • آدرس: رشت، گلسار، انتهای بلوار توحید، جنب پل تاكسیرانی (مشاهده روی نقشه)

پارک توحید

منبع عکس: وب‌سایت شهرداری رشت. عکاس: نامشخص

با چند دقیقه پیاده‌‌روی از رستوران شور کولی به پارک توحید می‌رسید

پارک توحید از دنج‌ترین پارک‌های رشت در محله گلسار است که با وجود فضای سبز زیبا و امکاناتی نظیر وسایل ورزش‌های همگانی، مسیرهای پیاده‌روی و نیمکت‌های چوبی، محلی فوق‌العاده برای تفریح در این شهر به شمار می‌آید. این پارک در حاشیه رودخانه واقع شده است و شکل خطی دارد. پارک توحید از یک طرف به رودخانه زرجوب و از طرف دیگر به خانه‌ها در انتهای کوچه‌ها منتهی می‌شود. از دیکر جذابیت‌های این پارک می‌توان به برگزاری جشنواره گل‌های شمعدانی در فصل رویش گل‌های شمعدانی اشاره کرد.

مرکز خرید گلسار

  • فاصله از رستوران شور کولی: ۳۵۰ متر (پنج دقیقه)
  • آدرس: رشت، بلوار گلسار (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری: همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت ۶ تا ۲۱. این ساعات در روزهای تعطیل متغیر هستند.
  • تلفن: ۰۱۳ ۳۳۱۲۸۰۰۰

مرکز خرید گلسار رشت

منبع عکس: top-travel.ir. عکاس: نامشخص

مرکز خرید گلسار یکی از بزرگ‌ترین پاساژهای رشت است. در این مرکز خرید ۶ طبقه کالاهایی چون انواع پوشاک با برندهای مختلف، لوازم‌خانگی و غیره به مشتریان عرضه می‌شوند. بوتیک‌ها، مغازه‌ها و کافی‌شاپ‌ها در طبقه همکف، اول و دوم مرکز خرید گلسار قرار دارند و طبقه سوم شامل دفترهای تجاری می‌شود. برای استفاده از فودکورت نیز باید به طبقه چهارم بروید. از امکانات این مرکز خرید می‌توان پارکینگ، سیستم‌های امنیتی پیشرفته ورود و خروج، سیستم‌های برودتی، دوربین‌های مداربسته، برق اضطراری و خدمات نظافتی مدرن را نام برد.

برج گلسار

  • فاصله از رستوران شور کولی با پای پیاده: ۷۵۰ متر (۱۰ دقیقه)
  • آدرس: رشت، میدان توحید (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری: هر روزه از ۹ تا ۲۴
  • تلفن: ۰۱۳ ۳۳۷۸۰۲۹۰

برج گلسار

منبع عکس: jannatmakan.com. عکاس: نامشخص

برج ۱۲ طبقه گلسار، ساختمانی تجاری، مدرن و تازه تاسیس است که دو طبقه پارکینگ، ۶ طبقه بازارچه تجاری، یک طبقه کافی‌شاپ، یک طبقه سالن بدن‌سازی، یک طبقه فود کورت و یک طبقه رستوران دارد. این مرکز تجاری هرروز از اهالی رشت و گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. لذت بردن از یک نوشیدنی خوشمزه در آخرین طبقه برج گلسار و تماشای شهر از طبقه دوازدهم، از آن دسته تجربیاتی است که به‌هیچ‌وجه نباید آن را از دست بدهید.

پارک ملت

  • فاصله از رستوران شور کولی: دو کیلومتر (چهار دقیقه)
  • آدرس: رشت، خیابان شهید انصاری (مشاهده روی نقشه)

پارک ملت رشت

منبع عکس: locations.kadro.co. عکاس: نامشخص

پارک ملت با ۱۲ هکتار مساحت، دومین پارک بزرگ رشت است و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر به شمار می‌آید که در گذشته «سیاه باغ» نام داشته است. این پارک در سال ۱۳۷۸ شمسی توسط شهرداری رشت تاسیس شد و از امکانات آن می‌توان به زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، آب‌نمای موزیکال، نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران، آکواریوم و برکه‌ طبیعی و همچنین سکوهای اتراق، آلاچیق، مبلمان‌ پارکی، نمازخانه، بوفه، شیرهای آب و فضای بازی کودکان اشاره کرد. پیاده‌روی در پارک ملت در میان درختان کاج، یکی از محبوب‌ترین تفریحات اهالی رشت و گردشگران است.

میدان شهرداری

  • آثار ملی ایران
  • فاصله از رستوران شور کولی: سه کیلومتر (هشت دقیقه)
  • آدرس: رشت، میدان شهرداری (مشاهده روی نقشه)

میدان شهرداری رشت

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: نامشخص

مجموعه میدان شهرداری رشت در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد

میدان شهرداری رشت به‌عنوان نماد شهر رشت شناخته می‌شود؛ میدانی که با وجود ساختمان‌های شهرداری، پست و تلگراف‌ خانه، برج ساعت (با ۲۴ متر ارتفاع)، کتابخانه‌ ملی، استانداری سابق و مجسمه‌ میرزا کوچک خان و همچنین خیابان سنگ‌فرش شده‌، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت به‌ویژه در گردش‌های شبانه است.

قدمت مجموعه میدان شهرداری به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد؛ مجموعه‌ای که با الهام از معماری سن‌پترزبورگ ساخته شده است. گشت‌وگذار در این میدان همیشه بیدار، شما را با فرهنگ و مردم این منطقه آشنا می‌کند.

مرکز خرید دیلمان

  • فاصله از رستوران شور کولی: ۳٫۵ کیلومتر (هشت دقیقه)
  • آدرس: رشت، گلسار، بلوار دیلمان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه از ۱۰ تا ۲۳
  • تلفن: ۳۳۷۵۲۶۱۵ ۰۱۳

مرکز خرید دیلمان

منبع عکس: hibna.ir. عکاس: نامشخص

مرکز خرید دیلمان از مراکز خرید تازه‌تاسیس رشت است که بازدید از آن به افراد عاشق خرید و پاساژگردی توصیه می‌شود. این مرکز خرید دارای ۱۱۰ مغازه، فود کورت، کافی‌شاپ و همچنین هایپر مارکت و پارکینگ طبقاتی با گنجایش ۴٠٠ اتومبیل است. غرفه‌های طبقه همکف مرکز خرید دیلمان شامل بوتیک‌های مختلف،‌ گالری‌های ساعت‌های مدرن،‌ لوازم بهداشتی آرایشی و غرفه‌های کیف و کفش می‌شوند؛ به‌علاوه، کتاب‌فروشی رستگار (با ارائه کتاب‌های کمک آموزشی، آموزش طراحی و رنگ‌آمیزی بزرگسالان ) نیز در این مرکز خرید غرفه دارد.

اگر تاکنون به رستوران شور کولی رشت رفته‌ و غذاهای آن را امتحان کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شور کولی چیست؟

شور کولی به ماهی کولی شور شده گفته می‌شود که معمولا آن را به‌عنوان مخلفات در کنار انواع غذاهای محلی سرو می‌کنند.

رستوران شور کولی کجاست؟

رشت، گلسار، ابتدای بلوار توحید

آیا غذاهای رستوران شور کولی گران است؟

قیمت غذاها در رستوران شور کولی به نسبت دیگر رستوران‌های رشت، گران‌تر است؛ اما کیفیت و تنوع ارائه شده در این رستوران، ارزش هزینه بیشتر را دارد.

در اطراف رستوران شور کولی چه جاذبه‌های وجود دارد؟

برج گلسار، مرکز خرید گلسار، مرکز خرید دیلمان، میدان شهرداری، پارک ملت، پارک توحید

منبع عکس کاور: سایت رستوران شور کولی. عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه