هیچهایک چیست؟ | راهنمای کامل سفر هیچ هایک

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی چهار شنبه، ۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
هیچهایک چیست؟ | راهنمای کامل سفر هیچ هایک

هیچهایک شکلی از سفر ارزان است که چالش‌های آن کمک می‌کند تا افراد مهارت‌ها و تجربیات جدیدی در ارتباطات اجتماعی کسب کنند.

هیچهایک در سفری کوتاه در مسیر مدرسه یا در سفری بلند به کشوری در دوردست، درس‌های بزرگی به فرد می‌دهد. گرایش به این مدل از سفر و جسارت چنین انتخابی خود یکی از مهم‌ترین درس‌های هیچهایک محسوب می‌شود.

در نظر عموم، افراد فقیر و شاید بی‌خانمان که توانایی مالی استفاده از وسایل حمل و نقل مانند سواری، هواپیما یا قطار را ندارند، هیچهایک را برای سفر انتخاب می‌کنند؛ اما این موضوع واقعیت ندارد و افراد ثروتمند نیز گاهی دست به این تجربه می‌زنند. بسیاری این سبک از سفر را فراتر از سرگرمی‌ و امکانی برای ملاقات با گروه‌های مختلفی از مردم می‌دانند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با هیچهایک بیشتر آشنا شوید.

همه آنچه که باید درباره هیچهایک بدانید:

هیچهایک چیست؟

هیچهایک کردن

 منبع: roughguides  عکاس: ناشناس

هیچهایک شکلی از سفر، بدون پرداخت هزینه حمل و نقل با استفاده از وسایل نقلیه دیگران است. ممکن است در گذشته بدون آگاهی، این سبک از سفر را تجربه کرده باشید؛ برای مثال در موقعیتی مجبور شده‌اید، ماشین شخصی را متوقف کنید و از او بخواهید تا شما را به جایی امن برساند یا در جایی دیگر وقتی پول نقد کافی برای رفتن به مقصد و توانایی پیاده‌روی مسیر را نداشتید، از افراد غریبه درخواست کمک کرده‌اید تا به مقصد برسید. 

هیچهایک یکی از پرچالش‌ترین شکل‌های سفر است؛ چراکه غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ با این وجود، گزینه فوق‌العاده‌ای برای کسانی است که از ملاقات با افراد جدید، تجربه مسیرهای غیرتکراری، دور شدن از مسیرهای معمولی اتوبوس‌ها و مهم‌تر از همه، سفر ارزان لذت می‌برند. هیچهایک مخاطبان خود را در معرض تجربه‌های جدید قرار می‌دهد؛ تجربه‌هایی که اغلب به بهترین خاطره‌های سفر بدل خواهند شد. 

شاید در آغاز، تجربه هیچهایک کمی دلهره‌آور به نظر برسد؛ اما پس از اولین تجربه، بی‌صبرانه منتظر تجربه بعدی خود خواهید بود. پس فقط کافی است کمی شجاعت داشته باشید، همراهی برای سفر پیدا کنید و کوله‌پشتی خود را ببندید. 

مزایا و معایب هیچهایک

لبخند در هیچهایک

منبع: forbes.com، عکاس: ناشناس

برای درک بهتر مزایا و معایب هیچهایک، شاید بد نباشد که آن را با زندگی روزمره خود مقایسه کنید. در جریان روزانه زندگی همه ما مملو از چالش‌های گوناگون است که بعضی از آن‌ها به شیرین‌ترین خاطرات ما تبدیل می‌شوند در حالی که طعم تلخ برخی دیگر، تا همیشه در یاد ما می‌ماند. 

در زندگی روزمره درگیر دادوستد می‌شوید و هر دادوستد نوعی ماجراجویی است که در نتیجه آن هر اتفاقی ممکن است رخ دهد؛ برای مراحل مختلف زندگی برنامه‌ریزی می‌کنید ولی اتفاق‌ها گاه مطابق با برنامه‌ریزی‌ها پیش نمی‌رود و در زمان و مکان پیش‌بینی‌شده محقق نمی‌شوند؛ وارد روابط گوناگون می‌شوید اما هر شکلی از رابطه پر از عدم قطعیت است و جدایی، احتمالی است که همیشه وجود دارد. نکته اینجا است که تمامی این چالش‌ها باعث نمی‌شوند شما زندگی را انتخاب نکنید.

در هیچهایک، مانند هر لحظه از زندگی، تمام این عدم قطعیت‌ها وجود دارد؛ اما هزاران ویژگی دیگر این سبک از سفر در کنار تمام چالش‌ها، آن را به گزینه‌ای محبوب میان طرفداران خود بدل کرده است. این شکل از سفر مانند زندگی، نوعی ماجراجویی با چالش‌های فراوان است که این چالش‌ها برای بعضی از مسافران نقش یک هیجان لذت‌بخش را بازی می‌کنند و برخی افراد با تجربه آن‌ها دلسرد می‌شوند.

چالش‌های هیچهایک

  • عدم قطعیت: انتظار برای پیدا کردن یک ماشین که شما را به مقصد بعدی برساند ممکن است ساعت‌ها شما را در کنار جاده معطل کند یا در چشم برهم‌زدنی انجام شود. عدم قطعیت یکی از بزرگترین چالش‌های هیچهایک است.

  • برآورده نشدن انتظارات: ممکن است تصور کنید با ۲۰ دقیقه انتظار در کنار جاده، یک فرد خیر شما را سوار می‌کند و در کمترین زمان و به‌آسانی به مقصد می‌رسید؛ ولی بهتر است بدانید که بسیاری از انتظاراتی که در تجربه هیچکایک دارید، هرگز برآورده نخواهند شد و حتی می‌تواند کاملا برعکس آن‌ها نیز اتفاق بیفتد. ممکن است در شرایط سخت آب و هوایی برای ساعت‌های طولانی ماشینی پیدا نکنید.

  • ناامیدی: انتظارات برآورده نشده می‌تواند منجر به احساس ناامیدی شود و معمولا در چنین شرایطی، از آدم‌هایی که در زمان نیاز به شما کمک نکردند، متنفر خواهید شد.

  • برآورده نشدن نیازها: رسیدگی به برخی نیازهای اولیه همچون غذا، سرپناه و لباس در مسافت‌های طولانی چالش‌های مخصوص به خود را دارد. شاید بتوان به‌صورت کلی برای پاسخگویی به این نیازها برنامه‌ریزی کرد، اما گاهی اوقات در سفرهای طولانی‌تر ممکن است این نیازها برآورده نشوند یا نتوان مطابق برنامه‌ به آن‌ها پاسخ داد.

  • هزینه‌های پیش‌بینی نشده: قیمت‌ها و هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی از چالش‌های دیگر هیچهایک است. ممکن است وقتی به مقصد می‌رسید هزینه‌های غذا و سایر مایحتاج بسیار پایین‌تر از برآورد شما باشد یا برعکس، با دیدن قیمت‌های بسیار بالاتر از انتظار، غافلگیر شوید.

مزایای هیچهایک و درس‌هایی که از هیچهایک می‌گیرید

برخلاف تصور عموم که هیچهایک را تنها راهکاری برای سفر ارزان می‌دانند، این سبک از سفر با چالش‌های خود منجر به تغییر نگرش انسان به دنیای پیرامون خود می‌شود و با روحیه‌ای که درون آن‌ها شکل می‌دهد، می‌توان هیچهایک را سبکی از زندگی دانست. مواردی که در ادامه آمده،‌ تنها بخش کوچکی از تاثیرهای مثبت این روش از سفر بر رویکرد مسافران هیچهایک به زندگی است.

سربازی خوشبین در عراق

منبع: forbes.com، عکاس:James A. Williams

۱. مثبت بمانید، همیشه راهی وجود دارد

هیچهایک روی نگرش شما نسبت به مردم تاثیر مثبت می‌گذارد

در هیچهایک باید کنار جاده بایستید و منتظر بمانید. شما به‌خوبی می‌دانید که قرار نیست تمام ماشین‌های عبوری توقف کنند.

چنین شرایطی بهترین فرصت برای تمرین حفظ نگرش مثبت است. تلاش کردن مداوم، زمانی که با شکست‌های پیاپی روبه‌رو می‌شوید، برای بیشتر مردم دشوار است؛ اما مثبت باقی بمانید چراکه یافتن راهی جدید یکی از مهم‌ترین درس‌های هیچهایک محسوب می‌شود. در نهایت ماشینی توقف می‌کند و شما به سفر خود ادامه خواهید داد و اگر مثبت باقی بمانید، انرژی کمتری از دست می‌دهید. 

۲. مردم می‌توانند واقعا خوب باشند

هیچهایک کمک می‌کند تا متوجه شوید مردم می‌توانند خیلی خوب باشند. وقتی از راه دوری می‌رسید و با پیشنهاد مکانی برای خواب یا غذایی گرم از سمت غریبه‌ای روبه‌رو می‌شوید، خواهید دید که برخلاف تصور عام، همه انسان‌ها شرور نیستند. از مردم توقع زیادی نداشته باشید و آن‌ها را زود قضاوت نکنید. در هیچهایک پیشنهادهای زیادی برای کمک از سمت افرادی دریافت خواهید کرد که آن‌ها را نمی‌شناسید و این روی نگرش شما نسبت به مردم تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 

۳. برنامه جایگزین داشته باشید

هنگامی که به مکانی جدید در دور دست سفر می‌کنید، ممکن است کوچک‌ترین سرنخ یا شناختی از اینکه به کجا می‌روید نداشته باشید. لازمه مواجهه با موقعیت‌هایی که کنترلی بر آن‌ها ندارید، حفظ خونسردی و ادامه حرکت است.

می‌توانید برنامه‌های جایگزین متعددی داشته باشید و با توجه به پیش‌بینی‌های مختلفی که از شرایط دارید، سراغ یکی از این برنامه‌ها بروید؛ اما در نهایت اگر همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت نگران نباشید. یکی از مزایای هیچهایک، تغییر و تطبیق راحت با شرایط جدید است. این شکل از سفر به شما می‌آموزد خودانگیخته و پویا باشید و به سراغ راه‌حل‌های جدید بروید. 

هیچهایک در کانادا

منبع: .backpackertravel.org، عکاس: ناشناس

۴. برای برقراری ارتباط با دنیا گاهی باید از آن جدا شد

هنگامی که هیچهایک را به‌عنوان سبکی برای سفر انتخاب می‌کنید، با گروه‌های مختلفی از افراد در ارتباط مستقیم و فیزیکی قرار می‌گیرید. در هیچهایک از زندگی روزمره خود جدا می‌شوید و به تعامل با طیف‌های مختلفی از افراد می‌پردازید که در دنیای پیش از سفر خود، از زندگی آن‌ها خبر نداشتید؛ چنین تجربه‌ای در شکل‌های دیگری از سفر اتفاق نمی‌‌‌افتد. هیچهایک به شما کمک می‌کند تا بیشتر با فرهنگ‌های متفاوت آشنا شوید.

۵. برای پرسیدن سوال به‌اندازه کافی اعتمادبه‌نفس داشته باشید

در هیچهایک یاد می‌گیرید که هر زمان احساس سرگردانی کردید، درخواست کمک کنید. بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه از افراد غریبه درخواست کمک کنند یا از طرح چنین درخواستی خجالت می‌کشند؛ اما هیچهایک شما را از چنین فضاهایی دور می‌کند. در مسیر سفر خود با افراد مختلفی رو‌به‌رو می‌شوید و درمی‌یابید که پرسیدن بهترین ابزار برای یافتن بسیاری از پاسخ‌ها است و تا زمانی که نپرسید، پاسخی دریافت نمی‌کنید. هیچهایک کمک می‌کند تا به‌اندازه کافی متواضع و با اعتماد‌به‌نفس باشید و در مواقع نیاز کمک بخواهید.

۶. تغییر اجنتاب‌ناپذیر است، بپذیرید و سریع سازگار شوید

فراموش نکنید که گاهی فقط پذیرش کافی نیست و باید آمادگی انطباق با تغییر برنامه‌ها را داشته باشید. در هیچهایک ممکن است اولین و آخرین باری باشد که در مسیری حرکت می‌کنید؛ اما آنچه که اهمیت دارد آماده بودن برای انجام دادن کارهای غیرمنتظره و دریافت نتایج متفاوت است. هیچهایک ذهن را آماده پذیرش اتفاقات پیش‌رو می‌کند و همچون زندگی به «سرعت»، «استقامت» و در عین حال «انعطاف‌پذیری» نیاز دارد. برای تجربه لحظات غیر منتظره باید صبور باشید و در روبه‌رو شدن با آن‌ها از خود انعطاف و سازگاری نشان دهید. این یکی از مهم‌ترین تمرین‌های این سبک از سفر است. 

اصول هیچهایک

شوخ طبع و بامزه بودن هیچهایک

منبع:forbes.com، عکاس:Stephan Savoia

۱. بیش از حد برنامه‌ریزی نکنید

سفر با هیچهایک ذاتا بی‌برنامه است؛ بنابراین زحمت برنامه‌ریزی دقیق روی مسیری مشخص را به خود ندهید، چون نمی‌توانید به آن پایبند باشید. محلی را برای اقامت رزرو نکنید؛ زیرا ممکن است در نهایت فقط کمی دورتر از مبدا خود اقامت کنید. نقطه پایان سفر را نیز بیش از حد جاه‌طلبانه انتخاب نکنید اما، زمان زیادی را برای سفر خود در نظر داشته باشید چون مسائل و روابط جدید پیش‌بینی‌نشده‌ای انتظارتان را می‌کشد. 

۲. در مکان مناسب بایستید

  • یافتن ماشینی که شما را سوار کند، کار ساده‌ای نیست. هیچهایک هم اصول مخصوص‌ به خود را دارد. نمی‌توانید انتظار داشته باشید در یک بزرگراه لغزنده یا یک جاده روستایی آرام ماشینی جلوی پای شما ترمز کند. بهتر است جاده‌هایی خارج از شهر را برای ایستادن انتخاب کنید که مردم معمولا با هدف طی کردن مسافت طولانی به آن‌ها وارد می‌شوند.
  • جایی را برای ایستادن انتخاب کنید که راننده‌ها فضای کافی برای توقف و ترمز داشته باشند. بسیاری از راننده‌ها به چند لحظه زمان نیاز دارند تا تصمیم بگیرند و بعد از ترمز باید از شانه خاکی به عقب حرکت کنند تا شما را سوار کنند. دقت کنید بسیاری از هیچهایکر‌ها برای آرامش خاطر خود شماره پلاک و مدل ماشین را در همین مرحله یادداشت می‌کنند. 
  • سعی کنید در جایی بالای یک تپه یا نزدیک به آن بایستید؛ ماشین زمانی که در سربالایی حرکت می‌کند سرعت کمتری دارد و این به شما فرصت می‌دهد تا راننده را ارزیابی کنید. مکانی را انتخاب کنید که ماشین‌ها با سرعت کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت از آن عبور می‌کنند. 
  • یک راه دیگر این است که در پمپ‌بنزین‌ها مستقیم از مردم بخواهید تا شما را سوار کنند. اگر مودب باشید و خیلی زورگو نباشید، زمان زیادی نمی‌گذرد که آدم‌ها شک و تردید را کنار می‌گذارند و به شما اجازه ورود می‌دهند.
  •  مکان‌هایی که اکثرا ترافیک ثابتی دارند یا مکان‌هایی نزدیک به علائمی همچون توقفگاه و چراغ‌های ایست، گزینه‌های خوبی برای ایستادن هستند؛ چون به راننده‌ها زمان کافی برای مشاهده و تصمیم‌گیری می‌دهند. 
  • در ابتدای خروجی شهرها، در سمتی بایستید که قصد ادامه سفر به آن را دارید. اگر قصد دارید به غرب سفر کنید، نقطه‌ای در سمت غرب شهر را برای شروع هیچهایک خود انتخاب کنید.
  • خواندن تجربیات افرادی که پیش از شما قدم در این مسیر گذاشته‌اند کمک شایان توجهی به شما خواهد کرد. اگر بیش از دو ساعت در جاده‌ای ایستاده‌اید و کسی توقف نمی‌کند، حتما جای اشتباهی را برای هیچهایک انتخاب کرده‌اید.
  • هرگز شب‌ها هیچهایک نکنید. نه‌تنها رانندگی شبانه در جاده احتمال خطر بیشتری دارد، به‌دلیل دید محدود در شب، ایستادن شما در کنار جاده نیز خطرناک است و ممکن است ماشین‌ها با شما تصادف کنند. ضمن اینکه بر اساس آمار، وقوع انواع جرم در شب بیشتر از روز است.

۳. لبخند بزنید و لباس رنگ روشن انتخاب کنید

پمپ بنزین یکی از بهترین محل‌ها برای ایستادن در هیچهایک است
  • اگر مایل هستید شانس خود را برای سوار شدن بالا ببرید، باید ظرافت بیشتری به خرج بدهید. لبخند زدن، پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و تابلوی مشخصی در دست داشتن می‌توانند تاثیرگذار باشد.
  • از پوشیدن لباس‌های تیره و نامرتب خودداری کنید؛ زیرا ممکن است با فردی بی‌خانمان اشتباه گرفته شوید. علاوه بر این داشتن لباس‌هایی تمیز و ظاهری آراسته می‌تواند در جلب اعتماد راننده‌ها کمک کننده باشد. البته برخی بر این باورند که زنان در هیچهایک نیازی به خوش‌پوش بودن ندارند و درست باید برعکس عمل کنند! 
  • به فرهنگ منطقه‌ای که در آن قرار دارید توجه کنید و سعی کنید پوششی مناسب با همان فرهنگ انتخاب کنید. مردم ترجیح می‌دهند با افرادی شبیه به خود معاشرت داشته باشند. 
  • سعی کنید از عینک آفتابی استفاده نکنید؛ زیرا مانع برقراری ارتباط چشمی می‌شود.

۴. سبک سفر کنید

فراموش نکنید که داشتن بار سبک همواره برای راننده‌ها جذاب‌تر از چادر و کوله‌های ۸۰ لیتری غول‌پیکر است. به‌همراه داشتن چمدان شانس شما کمتر هم خواهد کرد. 

۵. کسل، بی‌حوصله و دست‌نیافتنی نباشید!

اگر زمان انتظارتان در کنار جاده طولانی شد، خود را سرگرم کنید. می‌توانید به موسیقی یا پادکست های سفر گوش بدهید، آواز بخوانید یا ساز بزنید؛ اما از نشستن و کتاب خواندن پرهیز کنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود کسل کننده و دست‌نیافتنی به نظر برسید. علاوه بر این توجه شما را از جاده و سواری‌های احتمالی دور می‌کند. 

بهتر است از سیگار کشیدن یا ژست‌هایی شبیه به آن دوری کنید؛ بسیاری از راننده‌ها باز یا پذیرا نیستند و با این کار احتمال سوار شدن خود را کاهش می‌دهید. اگر برخورد بی‌ادبانه یا گستاخانه‌ای دیدید، جواب ندهید و به‌سادگی و با لبخند از آن عبور کنید. در صورتی که کسل یا خسته هستید زمانی هرچند کوتاه را در کافه یا رستوران استراحت کنید. راننده‌ها افراد عصبانی و خسته را سوار نمی‌کنند. بازوهای خود را روی هم قرار ندهید و دست‌ها را در جیب خود نگه ندارید؛ چراکه بی‌حوصله و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. در عوض پر انرژی باشید و گشاده‌رو باشید.

۶. گفت‌و‌گو کنید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که راننده‌ها هیچهایکرها را سوار می‌کنند، داشتن هم‌سفری برای گفت‌و‌گو است؛ اما هیچ‌کس نمی‌خواهد با آدمی بداخلاق صحبت کند؛ پس لبخند را هرگز فراموش نکنید. از گفت‌و‌گو پیرامون جزییات شخصی و موضوع‌های حساسی همچون نژاد، مذهب و سیاست پرهیز کنید. اگر قصد دارید به سایر کشورها سفر کنید، پیش از سفر کمی با زبان آن منطقه آشنا شوید. تسلط به زبان کمک می‌کند تا گفت‌و‌گوی دلپذیرتری اتفاق بیفتد. 

۷. پیشنهاد پرداخت هزینه کنید

در بسیاری از نقاط دنیا راننده‌ها انتظار دارند که هیچهایکرها به آن‌ها پول پیشنهاد کنند؛ ممکن است این موضوع شما را غافل‌گیر کند. اگر پول نقد به‌همراه ندارید (باید داشته باشید!) می‌توانید پرداخت سوخت، غذا یا سوغاتی را پیشنهاد کنید. بسیار راننده‌ها پیشنهاد پول را رد می‌کنند؛ اما پیشنهاد تقبل بخشی از هزینه‌های راه روش مودبانه‌ای برای تشکر است. با این کار راننده‌ها تشویق می‌شوند تا باقی هیچهایکرها را سوار کنند. 

منبع: .wikihow

۸. به سایر هیچهایکرها احترام بگذارید

برای سایر هیچهایکرها احترام قائل باشید. اگر مسافر دیگری در نزدیکی شما ایستاده است با او گفت‌وگو کنید. در صورت امکان همسفر شوید، چون سفر جمعی ایمن‌تر است. اگر مسیر سفر شما یکسان نیست، کنار بروید و منتظر نوبت خود باقی بمانید. 

چگونه هیچهایک کنیم؟

فضای لازم برای توقف ماشین در هیچهایک

منبع: forbes.com، عکاس: GERARD JULIEN

۱. یک علامت در نظر بگیرید، از تابلویی مقوایی استفاده کنید

نشان دادن شست نشانه‌ای است که بسیاری از علاقه‌مندان به هیچهایک از آن برای انتقال اطلاعات به راننده استفاده می‌کنند. با این روش، مقصدی که قصد دارند به آن سفر کنند را بعد از توقف به راننده اطلاع می‌دهند. در مورد استفاده از این علامت در بین خود هیچهایکرها اختلاف نظر بسیار زیادی وجود دارد. این نشانه به‌خصوص زمانی کاربرد دارد که در جاده‌ای ایستاده‌اید که هر طرف آن به مقصدی پرطرفدار منتهی شود. جنبه منفی نشان دادن علامت شست برای راننده می‌تواند این پیش‌فرض باشد که با شما هم مقصد نیست و به همین دلیل توقف نمی‌کند. بسیاری از راننده‌ها متوجه نیستند که شما لزوما نیازی به رفتن به مقصد مشخصی در این شکل از سفر ندارید. 

برای اینکه هیچهایک موفقی داشته باشید نام مقصد، پیام یا عبارتی خنده‌دار را با حروف بزرگ روی تکه‌ای مقوا بنویسید

می‌توانید علامت دیگری در نظر بگیرید که به مردم نشان دهد در سفر خود جدی هستید یا مقصدی در ذهن دارید.

آنچه در ذهن دارید را با خودکاری سیاه روی تکه‌ای مقوا بنویسید و تلاش کنید پیام را کوتاه نگه دارید و از حروف درشت برای نوشتن استفاده کنید. این کار خواندن نوشته را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. نوشتن نام یک شهر یا شهری بزرگ می‌تواند ایده‌ خوبی باشد. می‌توانید مسافت را نیز کنار آن بنویسید. علائم خنده‌دار یا نوشتن عبارتی خنده‌دار می‌تواند کمک کننده باشد و نظر راننده‌ها را جلب کند. 

۲. از قوانین آگاه باشید

سعی کنید از قوانین جایی که به آن سفر می‌کنید آگاه باشید. هیچهایک در هر کشوری قوانین مخصوص به خود را دارد. بهتر است از تمامی اسناد و مدارک خود کپی دیجیتالی تهیه کنید. کارت ملی و گذرنامه خود را اسکن و آن را به ایمیل خود ارسال کنید تا در صورت بروز مشکل به آن‌ها دسترسی داشته باشید و در اولین فرصت بتوانید برای دریافت مجدد آن‌ها اقدام کنید. 

۴. پول نقد به‌همراه داشته باشید

از نظر مالی آمادگی کافی داشته باشید. حتما پول نقد و بیمه مسافرتی تهیه کنید تا در صورت بروز هر حادثه‌ای آماده باشید. داشتن پول اضافی به شما کمک می‌کند تا اگر برای مدتی طولانی در منطقه‌ای خاص ماندگار شدید، بتوانید غذا و سرپناه تهیه کنید. 

منبع: .wikihow

۵. شرایط آب و هوایی را بررسی کنید

باران شانس یافتن ماشین را افزایش نمی‌دهد؛ به‌خصوص اگر کاملا خیس شده باشید. با این حال برف این احتمال را بالا می‌برد! به‌طور معمول مردم به نشستن دانه‌های گاه‌به‌گاه برف روی اثاثیه و لوازم خود اهمیت نمی‌دهند؛ اما باران می‌تواند صندلی ماشین را کاملا خیس کند. در زمان بارندگی استفاده از چتر یا پانچو که به‌راحتی قبل جابه‌جایی هستند می‌تواند به راننده‌ها این احساس امنیت را بدهد که ماشین خیس نمی‌شود. اگر زمان کافی دارید بهتر است در شرایط بارانی و طوفان، به مکانی گرم همچون غذاخوری، کافه یا کتابخانه پناه ببرید و تا بهتر شدن هوا صبر کنید.

امنیت در هیچهایک

Josh deLacy poses with his sign

منبع: npr.org، عکاس: ناشناس

۱. با یک دوست هیچهایک کنید

مزایای سفر با یک دوست واضح است و البته که امنیت در سفرِ جمعی است؛ علاوه بر این داشتن همراه در ساعات طولانی که کنار جاده ایستاده‌اید حیاتی خواهد بود. در صورتی که همراهی ندارید حداقل یک بار در روز به کسی پیام بدهید و او را از وضعیت و موقعیت خود مطلع کنید. بهتر است پیش از شروع سفر کسی را در جریان مدت زمان سفر و مقصد خود قرار دهید تا اگر مشکلی پیش آمد و سفرتان پیش از حد طولانی شد، پلیس را در جریان قرار دهد.

۲. ارتباط خود را حفظ کنید

در لحظه‌ای که سوار ماشین می‌شوید تماس تلفنی برقرار کنید و موقعیت مکانی خود را اطلاع دهید؛ اگر راننده نیت خاصی داشته باشد، احتمال کمتری دارد که آن را اجرایی کند. می‌توانید موقعیت مکانی خود را به‌صورت زنده با دوستی به اشتراک بگذارید. 

۳. پیش از تاریک شدن هوا برنامه‌ای داشته باشید

بهتر است از حضور در جاده‌های خطرناک و مکان‌های ناشناخته خودداری کنید. همیشه باتری تلفن همراه خود را شارژ نگه دارید. پیش از تاریک شدن هوا برنامه‌ای داشته باشید و از هیچهایک در شب خودداری کنید چراکه احتمال تصادف بسیار بالا است. فراموش نکنید که بیشتر جنایات‌ها در شب اتفاق می‌افتد؛ زیرا تاریکی شب پوشش مناسبی است.  

۴. در انتخاب ماشین و راننده دقت کنید

مهم‌ترین نکته شاید انتخاب هوشمندانه ماشینی باشد که سوار می‌شوید. به چهره راننده دقت کنید و اگر به نظر ناامن، خواب‌آلود یا کج خلق می‌آمد بهتر است مدت زمان بیشتری را کنار جاده سپری کنید. مجبور نیستید اولین ماشینی را که توقف می‌کند، سوار شوید. حتی اگر بعد از ساعت‌ها انتظار از توقف ماشین‌های بعدی ناامید هستید، امنیت شما اهمیت بیشتری دارد. 

سوار خودروهایی نشوید که ظاهر یا بوی کثیفی دارند؛ این ظاهر نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی فرد نسبت به خود و احتمالا دیگران است. ماشین‌هایی که دارای چند سرنشین هستند می‌توانند خطر بیشتری داشته باشند. حضور چند نفر می‌تواند به‌معنای تعداد افراد بیشتری باشد که ممکن است از شما سواستفاده کنند. راننده‌هایی که تماس چشمی زیادی دارند یا تماس چشمی کافی ندارند، معمولا چیزی را پنهان می‌کنند.

۵. خود را با ترس شکنجه نکنید

به احساس خود اطمینان کنید و از توجیه یا بهانه آوردن نترسید. اگر در میانه سفر هستید و احساس امنیت نمی‌کنید، چیزی همچون جا گذاشتن وسیله‌ای ضروری یا حال بد را بهانه کنید، تا در ایستگاه بعدی پیاده شوید. به‌طور کلی تجربه هیچهایک بسیار ایمن‌تر از چیزی است که مردم تصور می‌کنند؛ اما اگر نسبت به کسی که به شما پیشنهاد می‌دهد احساس خوبی ندارید، خود را با ترس شکنجه نکنید و همیشه برای پیاده شدن برنامه‌ای داشته باشید. 

۶. از معاشرت کردن نترسید

از معاشرت و پرسیدن سوال از راننده‌ها نترسید، اینکه بدانید به کجا می‌روند و چرا این مسیر را طی می‌کنند به شما کمک می‌کند تا انتخاب امن‌تری داشته باشید. 

۷. کوله و وسایل شخصی را از خود دور نکنید

از قرار دادن وسایل و کوله خود در صندوق عقب خودداری کنید؛ چون ممکن است در زمان پیاده شدن راننده با آن‌ها برود و شما برای مدتی طولانی بدون وسایل باقی خواهید ماند. اگر به هر دلیل ناچار شدید کوله خود را در عقب ماشین قرار دهید، وسایل ارزشمند، کیف پول و گوشی موبایل را در نزدیکی خود نگهداری کنید.

منبع: .wikihow

هیچهایک برای خانم‌ها

هیچهایک برای خانم ها

منبع: freepik

اگر برای نخستین بار قصد هیچهایک دارید، بهتر است دوستی را با خود همراه کنید. همراهی دوستی با تجربه و اهل سفر می‌تواند کمک کند تا با اشتباهات کمتری پیش بروید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید. حتی اگر همراهی کسی شانس یافتن ماشین را کاهش دهد، امنیت سفر اهمیت بیشتری دارد. بی‌شک تجربه هیچهایک با وجود آزارها و آسیب‌هایی که زنان در معرض آن هستند بسیار چالش برانگیزتر است؛ اما به‌هیچ‌وجه نشدنی نیست. 

حتما در سفر خود برای تاریکی و شب برنامه‌ریزی کنید و اصلا اجازه ندهید در ساعت‌هایی که هوا رو به تاریکی می‌رود در جاده‌ها در تردد باشید. در صورتی که قصد دارید کمپ کنید، مکان امنی را برای کمپ انتخاب کنید و به‌خوبی محیط اطراف آن را ارزیابی کنید. ترجیحا در جایی روشن و نزدیک به مراکز شبانه‌روزی و استراحتگاه‌ها کمپ کنید. 

سعی کنید راننده‌های امنی را انتخاب کنید، اگر سرنشینان ماشین خانواده یا زوج باشند گزینه بهتر و قابل‌اطمینان‌تری هستند. پوشش مناسب با فرهنگ منطقه انتخاب کنید و سعی کنید جدی و با اعتمادبه‌نفس درخواست خود را مطرح کنید. 

تجهیزات سفر برای هیچهایک

تجهیزات هیچهایک

منبع: .wikihow

تجهیزات حرفه‌ای در هر سفری اهمیت دارند و کمک می‌کنند تا بی‌دردسر به مسیر خود ادامه دهید. اول از همه کفش راحتی انتخاب کنید؛ چون ممکن است برای رسیدن به نقطه مناسب برای هیچهایک کیلومتر‌ها پیاده‌روی کنید. دومین و ضروری‌ترین وسیله‌ای که هرگز نباید فراموش کنید، داشتن نقشه‌ مسیر است؛ نقشه به شما کمک می‌کند تا بدانید در چه نقطه‌ای ایستاده‌اید و رانندگان احتمالی به کجا می‌روند. مورد سوم همراه داشتن خودکار و کاغذ است؛ وسیله‌ای برای نوشتن در شرایط مختلف غیرمنتظره‌ به شما کمک‌های بزرگی خواهد کرد؛ خواه علامت زدن روی نقشه باشد یا رساندن پیام به شخصی دیگر.

بهتر است تا حد امکان کوله‌ای سبک جمع کنید؛ اما لوازم ضروری را برای چند روز به‌همراه داشته باشید. هرچه بار کمتری حمل کنید، سفر راحت‌تری خواهید داشت. از حمل چمدان و کیسه در دست خودداری و به‌جای آن کوله‌پشتی خوبی را انتخاب کنید. برای پیاده‌روی چندروزه آماده باشید تا اگر به هر دلیلی سرگردان شدید و نتوانستید سواری پیدا کنید، با چالش‌های جدی روبه‌رو نشوید. 

داشتن حداقل دو ظرف آب، میان‌وعده‌های پر انرژی، ضدآفتاب و حشره‌کش، کیسه خواب، چادر کوچک، لباس اضافی، ژاکت سبک، بارانی یا پانچو، جوراب اضافی، لباس زیر، کلاه، چکمه، شارژر تلفن همراه و پاوربانک ضروری است. از حمل وسایل با ارزش و قیمتی خودداری کنید.

اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مورد استفاده برای هیچهایک

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برای استفاده در هیچهایک وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند، به چند دسته تقسیم کرد.

از  میان آن‌ها می‌توان به وب‌سایت‌های گروه‌ها و انجمن‌های هیچهایک همچون Hitchwiki.org، nomadicmatt.com، Wand’rly، Worldhitchhiker.com، Mind of a hitchhiker اشاره کرد که اطلاعات عمومی را در مورد این سبک سفر در اختیار عموم قرار می‌دهند.

برای هیچهایک کفش راحتی انتخاب کنید، چون ناچارید برای رسیدن به نقطه مناسب کیلومترها پیاده‌روی کنید

علاوه بر این سایت‌ها، نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های دیگری همچون Couchsurfing در میان هیچهایکرها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی مانند شبکه‌‌های اجتماعی عمل می‌کنند و این امکان را فراهم می‌آورند تا با برقراری ارتباط و هماهنگی با افراد در مقصد، به امکاناتی همچون استراحتگاه، غذا یا گشت‌وگذار در آنجا دسترسی داشته باشید. کوچ‌سرفینگ به افراد این امکان را می‌دهد تا بر اساس توافق، امکاناتی از زندگی خود را با دیگرانی که در سفر هستند به اشتراک بگذارند. این موقعیت میزبانی می‌تواند برای هر دو طرف توافق شکل بگیرد؛ اما حدود آن قابل گفت‎‌وگو است. 

همچنین سایت‌ها و نرم‌افزارهای مطرح دیگری مانند Booking.com یا Airbnb وجود دارند که می‌توان از طریق آن‌ها اتاقی در هتل یا خانه در مقصد برای استراحت رزرو کرد. 

با نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های دیگری همچون BlaBlaCar می‌توانید به‌صورت آنلاین راننده‌هایی را پیدا کنید که هم‌مسیر شما هستند و تمایل دارند صندلی و هزینه سفر را با شخصی به اشتراک بگذارند. در زمان برنامه‌ریزی سفر خود می‌توانید برای طی مسیری مشترک با این راننده‌ها هماهنگ شوید. نرم افزار BlaBlaCar جهانی است؛ اما نرم‌افزارهای دیگری همچون Motor نیز وجود دارند که در محدوده کوچک‌تری همچون اروپای مرکزی خدماتی مشابه ارائه می‌دهند. 

افزون بر تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نرم‌افزارها و سایت‌های مسیریابی همچون google map، maps.me و iOverlander برای مسیریابی در میان هیچهایکرها بسیار پر کاربرد است. 

نرم‌افزارها و سایت‌های هواشناسی نیز  از جمله امکانات حیاتی برای هیچهایکرها محسوب می‌شوند، از بهترین نرم‌افزارهای هواشناسی در سفر می‌توان AccuWeather،FLOWX،The Weather Channel را نام برد.

 هیچهایک برای چه افرادی مناسب است؟

هیچهایک با دوستان

منبع: adventureinyou.com

هیچهایک یکی از بهترین شیوه‌های سفر برای افرادی است که به ماجراجویی و ریسک علاقه‌مند هستند. در این سبک از سفر اگر روابط عمومی خوبی داشته باشید، می‌توانید از سفر خود لذت بیشتری ببرید. بهتر است افرادی این سبک سفر را انتخاب کنند که می‌توانند به‌راحتی وسایل غیرضروری را کنار بگذارند و همه چیز را در یک کوله کوچک جای دهند. 

افراد سرسخت که از رویارویی با چالش‌ها ترسی نداشته باشند، در هیچهایک لذت بیشتری می‌برند. این افراد راه‌های جدیدی را برای ادامه حرکت خود پیدا می‌کنند و سرعت انطباق‌پذیری بالایی دارند. در نهایت افرادی که عاشق طبیعت و پیاده‌روی‌های طولانی باشند و کمپ در دل طبیعت و حتی کنار جاده را به بودن در هتل‌های لوکس ترجیح می‌دهند، از هیچهایک لذت بیشتری خواهند برد. 

چه مقاصدی برای هیچهایک مناسب است؟

هیچهایکرها معمولا مقاصدی را برای سفر انتخاب می‌کنند که هزینه کمتری را به آن‌ها تحمیل کند و دسترسی به آن‌ها نیز ساده باشد. بسیاری از علاقه‌مندان به این سبک از سفر مقصدهایی را انتخاب می‌کنند که ماشین برای رسیدن به آنجا به‌راحتی در دسترس باشد یا بتوانند بخشی از مسیر را پیاده طی کنند. به‌همین جهت جاذبه‌های طبیعی همچون جنگل، کوه، آبشار و چشمه‌هایی که مسیرهایی در دسترس دارند و برای بازدید از آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه نیست، میان هیچهایکرها طرفداران بسیاری دارند. 

در شب هیچهایک نکنید و در جایی روشن و نزدیک به مراکز شبانه‌روزی استراحتگاه‌ها کمپ کنید

علاوه بر ایران، کشورهای دیگری همچون بلژیک، گرجستان، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا، آلبانی، آلمان، نیوزلند، تایلند، کامبوج،‌ پاکستان،‌ اروپای شرقی، هند، بولیوی، ترکیه و فیلیپین نیز در لیست کشورهایی قرار دارند که به‌واسطه هزینه‌های کمتر، امنیت و میانگین زمان سوار شدن برای هیچهایک مناسب‌ هستند و طرفداران زیادی دارند.

باید دقت داشته باشید که در برخی مسیرها در خارج از ایران، هیچهایک ممنوع است و جریمه‌های سنگینی برای افراد در نظر گرفته می‌شود. ازاین‌رو، پیش از شروع به سفر درباره قوانین مقصد اطلاعات کافی کسب کنید.

آیا می‌توان در ایران هیچهایک کرد؟

هیچهایک همچون بسیاری از کشورهای دیگر در ایران نیز رواج دارد؛ هرچند که پدیده نسبتا جدیدی محسوب می‌شود. امروزه این سبک از سفر میان جوانانی که عاشق ماجراجویی و هیجان هستند فراگیر شده است. تنوع جاهای دیدنی ایران سبب شده است تا به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار میان هیچهایکرهای داخلی و خارجی تبدیل شود. 

اگر شما نیز تجربه هیچهایک در ایران یا سایر کشورها را داشته‌اید، در بخش دیدگاه‌ها با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید. 

پرسش‌های متداول

هیچهایک چیست؟

شکلی از سفر، بدون پرداخت هزینه حمل و نقل و با استفاده از وسایل نقلیه دیگران

برای هیچهایک چه نوع تجهیزات سفر لازم است؟

کولی‌ای سبک اما شامل تمام وسایل ضروری مانند آب، میان‌وعده های پر انرژی، ضدآفتاب و حشره‌کش، کیسه خواب، چادر کوچک، لباس اضافی، ژاکت سبک، بارانی یا پانچو، جوراب اضافی، لباس زیر، کلاه، چکمه و شارژر تلفن همراه، نقشه و پاوربانک

هیچهایک برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی ماجراجو و اهل ریسک، سرسخت، اهل پیاده‌روی و انعطاف‌پذیر

اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مورد استفاده برای هیچهایک کدامند؟

Worldhitchhiker.com،Couchsurfing، google map، maps.me، BlaBlaCar، Motor

منبع عکس کاور: freepik

مطالب مرتبط:

دیدگاه