بهترین نرم‌ افزار های هواشناسی در سفر برای اندروید و آیفون

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی سه شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین نرم‌ افزار های هواشناسی در سفر برای اندروید و آیفون

یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب مقصد و بهترین زمان سفر بررسی شرایط آب و هوایی است که به‌لطف نرم افزارهای مختلف هواشناسی، برررسی این پارامتر بسیار آسان شده است.

در حال حاضر، طیف وسیعی از نرم‌افزارهای هواشناسی برای گوشی‌های هوشمند در دسترس همه قرار دارد که می‌توان با کمک آن‌ها اطلاعات دقیقی درباره شرایط جوی سراسر جهان به‌دست آورد. به‌طور کلی تمام گوشی‌ها دارای برنامه‌های پیش‌فرضی هستند که شرایط آب و هوایی را به ساده‌ترین شکل ممکن نمایش می‌دهند؛ اما نرم‌افزارهای تخصصی هواشناسی اطلاعات بسیار دقیق‌تری در فواصل زمانی نزدیک‌تری را به کاربران ارائه می‌دهند.

علاوه بر این برخی از نرم‌افزارها، تصاویر ماهواره‌ای، هشدارهایی در مورد طوفان و رعدوبرق و اطلاعاتی در مورد کیفیت هوا و ریزگردها نیز در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. در ادامه با همراه باشید تا شما را با انواع نرم‌افزارهای هواشناسی برای اندروید و آیفون آشنا کنیم.

همه آنچه باید درباره نرم افزارهای هواشناسی بدانید:

بهترین نرم افزارهای هواشناسی برای اندروید

بسیاری از برنامه‌های هواشناسی که در اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسخه‌هایی برای گوشی‌های آیفون نیز دارند. در مورد برنامه‌هایی که بین کاربران آیفون شناخته شده‌اند نیز همین موضوع صادق است. امکان دسترسی به برخی از برنامه‌های هواشناسی معروف و پرکاربرد از طریق فروشگاه بازی یا فروشگاه اپل با IP ایران وجود ندارد؛ اما شما می‌توانید در سایت‌های فارسی مرتبط نسخه‌های خوبی از این برنامه‌ها را پیدا کنید.

AccuWeather

  • آدرس سایت: www.accuweather.com

AccuWeather

منبع: popsci.com

AccuWeather به‌عنوان یک نرم‌افزار رایگان خدمات بسیار زیادی را به کاربران خود ارائه می‌کند. شما می‌توانید در هر موقعیت مکانی به سرعت دمای فعلی و شرایط آب و هوایی را ببینید و در کنار آن به تحلیل‌های دقیقی در مورد میزان بارش و سرعت باد دسترسی داشته باشید. نرم‌افزار جذاب و پرطرفدار accuweather شرایط جوی سه میلیون موقعیت مکانی را پوشش می‌دهد. 

در نرم افزار accuweather خدمات زیادی ارائه می‌شود؛ اما یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب این نرم‌افزار وجود MinuteCast است. در این بخش شما می‌توانید به پیش‌بینی دقیقه به دقیقه شرایط آب و هوایی در دو ساعت آینده دسترسی داشته باشید.

accuweather به‌عنوان یکی از نرم‌افزارهای رایگان هواشناسی به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات خوبی در مورد شاخص UV، کیفیت هوا، جهت باد، رطوبت و پوشش ابر در مناطق مختلف به‌دست آورید. در کنار موارد طرح شده این نرم‌افزار به‌گونه‌ای طراحی شده است که در موارد همچون بارش برف سنگین، رعدوبرق و گردباد به کاربران خود هشدار می‌دهد. شما می‌توانید برنامه accuweather را روی گوشی‌های اندروید و آیفون نصب و استفاده کنید و یکی از چهار ویجت آب و هوایی که ارائه می‌دهد را روی صفحه اصلی گوشی خود داشته باشید. 

FLOWX

  • آدرس سایت: www.flowx.io

flowx

منبع: popsci.com

نرم‌افزار FLOWX برنامه‌ هواشناسی است که برای گوشی‌های اندروید طراحی شده است. این نرم‌افزار داده‌های آب و هوا را به‌شکل جذابی به مخاطب خود نشان می‌دهد. FLOWX علاوه بر پیش‌بینی‌های دقیق، اطلاعات دیگر را با نقشه‌ها، نمودارها و جدول‌ها در اختیار مخاطبان خود می‌گذارد. کاربران این نرم‌افزار می‌توانند مکان را به‌صورت دستی انتخاب کنند یا آن را روی حالت خودکار قرار دهند تا مطابق با موقعیت مکانی خود، اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی را دریافت کنند. وجود نمودارها به شما کمک می‌کند تا تغییرات آب و هوای یک هفته را در یک نگاه ببینید. نمودار دمای دلتا این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی جبهه‌های سرد و گرم هوایی را نیز مشاهده کنید. 

در نرم‌افزار Flowx می‌توانید به‌راحتی با اسکرول روی نقشه‌های ماهواره‌ای آب و هوایی حرکت کنید و بین مناطق زمانی مختلف عقب و جلو بروید. این نرم‌افزار در حال توسعه نسخه خود و آماده‌سازی نسخه آیفون است؛ اما در حال حاضر فقط نسخه اندروید آن در دسترس قرار دارد و شما می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی یا فروشگاه بازی نرم‌افزار Flowx را نصب کنید.

The weather chanel

  • آدرس سایت: www.weather.com

The weather chanel

منبع: popsci.com

The Weather Channel می‌تواند به برنامه‌ای برای پیش‌بینی آب و هوای روزمره بدل شود. طراحی ساده و پیش‌بینی ساعتی و طولانی مدت تنها بخش کوچکی از مزیت‌های این نرم‌افزار هستند. یکی از منحصربه‌فردترین بخش‌های این نرم‌افزار وجود هزاران ویدیوی کوتاه برای پیش‌بینی آب و هوا در شرایط اقلیمی مختلف است. The Weather Channel امکان اشتراک‌‌گذاری دارد و کاربران می‌توانند تصاویر، ویدیوها، لینک‌ها و پیام‌های متنی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. 

The Weather Channel کاربران خود را از طوفان‌های شدید و ویروس‌های کشنده مطلع می‌کند. این نرم‌افزار از طریق نقشه‌های دقیق ماهواره‌ای هشدارهای بارندگی، رعدوبرق و سایر رویدادهای هواشناسی را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارد. The Weather Channel شرایط آب و هوایی و تغییرات آن را در طی یک هفته آینده در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

Carrot Weather

Carrot Weather داده‌های اولیه خود را از برنامه Dark Sky (Dark Sky نسخه رایگانی ندارد) دریافت می‌کند و آن‌ها را درون پلتفرم خود به کاربران ارائه می‌دهد. دسترسی به اطلاعات هواشناسی موقعیت‌های مختلف در این برنامه بسیار ساده است و شاید این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی این نرم‌افزار باشد. علاوه بر پیش‌بینی هفتگی و روزانه آب و هوا، وقتی نرم‌افزار را باز کنید با تصویری گرافیکی مواجه خواهید شد که تغییرات آب و هوایی چند ساعت آینده را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

علاوه بر دریافت هشدارهای هواشناسی روزهای آینده در برنامه Carrot Weather با استفاده از آن می‌توانید به پلتفرم‌های مختلفی همچون The Weather Channel و AccuWeather نیز دسترسی پیدا کنید. بسیاری از ویژگی‌های این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ اما برای استفاده از آن روی گوشی‌های آیفون باید هزینه پرداخت یا از نسخه‌های کرک شده آن استفاده کنید. 

در برنامه Carrot Weather می‌توانید گزارش هواشناسی تلویزیونی خود را ضبط کنید و با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. علاوه بر این با شرکت در رویداهای هواشناسی و سفر به سراسر جهان می‌توانید قفل برخی از ویژگی‌های برنامه را با کسب امتیاز باز و از آن‌ها استفاده کنید. برنامه Carrot Weather پیگیری شرایط جوی را بسیار جذاب و سرگرم‌کننده کرده است. 

Clime: NOAA Weather Radar Live

  • آدرس سایت: climeradar.com

Noaa

منبع: spaceo.ca

اکثر برنامه‌های هواشناسی برای به‌دست آوردن داده‌های خود به اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) وابسته هستند. پس شاید بهتر باشد که برای پیش‌بینی آب و هوا مستقیما از برنامه خود NOAA استفاده کنید. NOAA Radar بهترین برنامه برای بررسی پیش‌بینی‌های محلی و نظارت بر الگوهای هواشناسی از طریق نقشه‌های ماهواره‌ای است. آب‌ و هوا ثبات مشخصی ندارد و ممکن است در چرخشی ناگهانی آب و هوایی دلپذیر به شرایطی نامساعد بدل شود. NOAA Radar Live در همان لحظه‌ای که شرایط جوی تغییر می‌کند به شما اعلانی ارسال می‌کند. 

با وجود برنامه NOAA Radar Live هرگز در شرایط آب و هوایی نامساعد همچون طوفان یا رعدوبرق گرفتار نخواهید شد. تصاویر رادارها، تغییرات شرایط جوی را در زمان واقعی نشان می‌دهند. این برنامه برای عموم مردم طراحی شده است و اطلاعات خوبی درباره پوشش ابر، عمق برف، سرعت باد و گزارش لحظه به لحظه میزان بارش باران در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی ویژگی‌های برنامه NOAA Radar Live همچون شاخص کیفیت هوا و ردیاب طوفان رایگان نیست. این برنامه روی گوشی‌های اندورید و آیفون در دسترس است. 

Geometric Weather

اگر در فضای اندورید زندگی می‌کنید و ترجیح می‌دهید به‌جای دسترسی به حجم زیادی از داده‌ها با نرم‌افزارهایی ساده کار کنید، برنامه Geometric Weather انتخاب خوبی برای شما است. این نرم‌افزار، اطلاعات پایه‌ در مورد شرایط جوی همچون پیش‌بینی‌های ساعتی، روزانه و هفتگی را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

در نرم‌افزار Geometric Weather می‌توانید با انتخاب «نمایش اطلاعات در یک نگاه»، اطلاعات مورد نیاز در مورد شرایط جوی را روی صفحه قفل یا homepage مشاهده کنید. این برنامه با طراحی گرافیکی بسیار ساده بدون نمایش‌ دما، صرفا با نشان دادن تصویر گرافیکی جدابی از خورشید یا ابر شرایط جوی را به اطلاع کاربر می‌رساند. این تصاویر گرافیکی پویا هستند و با کج کردن گوشی حرکت می‌کنند. 

WeatherBug 

  • آدرس سایت: www.weatherbug.com

WeatherBug

منبع: .tomsguide

اگر قصد دارید تغییرات وضعیت جوی منطقه‌ای را دنبال کنید، برنامه weatherbug می‌تواند کمک‌کننده باشد. در نسخه رایگان این برنامه می‌توانید به بسیاری از ویژگی‌ها همچون پیش‌بینی طوفان، هشدارهای رعدوبرق، کیفیت‌ هوا و میزان ریزگردها دسترسی داشته باشید. برنامه weatherbug داده‌های خود را از سرویس‌های ماهواره‌ای دریافت می‌کند و به همین جهت می‌تواند پیش‌بینی‌های کوتاه مدت ساعتی دقیق و طولانی مدت ۱۰ روزه نیز به کاربران خود ارائه بدهد. 

weatherbug علاوه بر نسخه اندروید و آیفون، نسخه‌ای برای ویندوز نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد وجذاب این برنامه «پیش‌بینی سبک زندگی» است، که مشخص می‌کند شرایط جوی چگونه بر سفرها، تمرینات و آلرژی‌های شما تاثیر می‌گذارد. برنامه weatherbug مجهز به ۱۸ نوع نقشه متفاوت است که هر لحظه به روز می‌شوند؛ پس اگر داده‌های بصری را ترجیح می‌دهید، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. 

بهترین نرم افزارهای هواشناسی برای آیفون

Weather Underground

  • آدرس سایت: www.wunderground.com

Weather underground

منبع: popsci.com

برنامه Weather Underground دلایل زیادی برای نصب آن روی گوشی به شما ارائه می‌دهد. این نرم افزار علاوه بر ویژگی‌های گرافیکی متمایز که می‌تواند کاربران را به تمامی درگیر کند، اطلاعات بسیار دقیقی نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این برنامه برای ارائه پیش‌بین‌های آب و هوا به بیش از ۳۰,۰۰۰ ایستگاه هواشناسی فردی متصل است. گزارش‌ها و تخمین‌های این ایستگاه‌ها کمک زیادی به ارائه پیش‌بینی‌های دقیق می‌کند. برنامه Weather Underground مدت زمان بارندگی و سرعت باد در ماه آینده را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

برنامه Weather Underground یکی از بهترین برنامه‌ها برای پیش‌بینی شرایط جوی در دراز مدت است که به‌دلیل ویژگی «پیش‌بینی هوشمند» خود موفق شده توجه کاربران زیادی را به‌سمت خود جلب کند. با استفاده از این ویژگی می‌توانید از نرم‌افزار بخواهید که نزدیک‌ترین زمان مناسب برای پیاده‌روی، دویدن یا سفر را پیش‌بینی کند. شما می‌توانید آب و هوای موردعلاقه خود را برای بیرون رفتن توصیف کنید. اگر بگویید آب و هوای نیمه ابری را برای گردش ترجیح می‌دهید، برنامه پیش‌بینی روزانه و هفتگی یا ماهانه زمانی که چنین شرایط جوی رقم خواهد خورد را به شما ارائه می‌دهد. 

RadarScope

RadarScope  یک برنامه حرفه‌ای هواشناسی است که برای علاقه‌مندان به موضوعات هواشناسی می‌تواند جذاب باشد. البته باید بدانید که این برنامه با مجموعه‌ای گیج‌کننده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بسیار بالا می‌تواند کاربران معمولی را گاهی گیج کند.

برنامه RadarScope اطلاعات خود را از مراکزی همچون Nexrad (Next-Generation Radar) و Terminal Doppler Weather Radar (TDWR) دریافت می‌کند که زیر مجموعه اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا هستند. به عبارت بهتر این برنامه از همان داده‌هایی استفاده می‌کند که پیش‌بینی‌کنندگان حرفه‌ای هواشناسی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برنامه RadarScope برای ردیابی شرایط آب و هوایی نامساعد همچون طوفان، گردباد یا سیل شدید بسیار موثر است. 

Dark Sky

  • آدرس سایت: darksky.net

Dark sky

منبع: popsci.com

نرم‌افزار Weather on the Way یکی از بهترین برنامه‌های هواشناسی برای استفاده در سفر است

Dark Sky با پیش‌بینی دقیق و سریع شرایط جوی با کمک الگوریتم‌های هوشمندانه به یکی از برترین برنامه‌های آب و هوا بدل شده است. این نرم‌افزار پیش‌بینی‌های کوتاه مدت روزانه و هفتگی ارائه و طیف وسیعی از مناطق را پوشش می‌دهد. در برنامه Dark Sky دسترسی به داده‌های هواشناسی همچون شرایط جوی روزانه و هفتگی، دما و شدت باد برای هر کاربری بسیار ساده است. 

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه Dark Sky ماشین زمان است که با کمک آن می‌توانید به شرایط آب و هوایی در یک موقعیت جغرافیایی در گذشته و آینده دست پیدا کنید. از ویژگی‌های دیگری که این برنامه را در میان کاربران گوشی آیفون محبوب می‌کند هشدارهایی درباره نزدیک شدن طوفان است. این هشدارها کمک می‌کند تا همواره از باران‌های سیل‌آسا و شرایط جوی نامساعد در امان باشید. 

1Weather 

یکی دیگر از برنامه‌های رایگان و پرطرفدار روی گوشی‌های آیفون و اندورید 1Weather است. این نرم‌افزار تمام ویژگی‌های خوب یک برنامه هواشناسی، از جمله پیش‌بینی‌های ۱۰ روزه، نقشه‌های هواشناسی ماهواره‌ای زنده و آب و هوای طوفانی را دارد. علاوه بر این می‌توانید از سایر ابزارهای آن مثل نمایش سریع شرایط جوی روی صفحه اصلی گوشی خود بهره‌مند شوید.

پیش‌بینی‎‌های هواشناسی به‌صورت دقیقه به دقیقه و ساعتی برای ۴۸ ساعت آینده در این برنامه ارائه می‌شود؛ بنابراین با کمک این برنامه به‌راحتی می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

Weather on the Way

the weather on the way

منبع: popsci.com

یکی از برنامه‌های رایگان و پرطرفدار روی گوشی‌های آیفون Weather on the Way است. برخی از شرایط آب و هوایی می‌تواند امکان رانندگی را محدود کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا در از رانندگی در شرایط جوی نامساعد پرهیز کنید. برای این کار فقط کافی است تا اطلاعاتی همچون نقطه شروع، مقصد و زمان حرکت خود را در برنامه Weather on the Way وارد کنید. برنامه مجهز به نقشه است و اگر به آن امکان دسترسی به مکان بدهید در زمان رانندگی آب و هوای مسیر را در اختیار شما می‌گذارد. 

برنامه Weather on the Way جدولی از شرایط جوی را به‌صورت منظم در نقاطی مختلفی از مسیر ارائه می‌کند. می‌توانید با ضربه زدن روی هر قسمت از پیش‌بینی‌های این جدول، اطلاعات دقیق‌تری همچون میزان بارش، دمای هوا، سرعت باد و محدوده دید دست پیدا کنید. 

Windy

  • آدرس سایت: www.windy.com

windy توسط یک خلبان کایت، هلی‌کوپتر و جت راه‌اندازی شد که به واسطه شغل خود به‌شدت به دانستن میزان وزش باد، امواج، برف‌های پودری و متار (METAR: فرمتی از هواشناسی ویژه خلبانان) نیازمند بود. او با کدنویسی و کمک گرفتن از محصولات شرکت سوئیسی Meteoblue و پروژه دیگری به نام زمین در سال ۲۰۱۴ این برنامه را طراحی کرد. در سال ۲۰۱۶ نسخه‌های قابل‌اعتمادی از برنامه windy برای گوشی‌های اندروید و آیفون طراحی طراحی و راه‌اندازی شد. در مدت زمان کمی این برنامه به منبع مهم برای پیش‌بینی شرایط جوی در میان دولت‌ها، موسسات و افراد در مناطق دورافتاده بدل شد.  به‌تدریج دسترسی به رادارهای جدید هواشناسی اروپا کمک کرد تا پیش‌بینی رعدوبرق  و نوآوری‌های دیگه‌ای به مجموعه windy اضافه شود.

از سال ۲۰۱۹ با پوشش ماهواره‌ای برنامه windy map و ویژگی «reality vs. forecast» را راه‌اندازی کردیم و داده‌های دقیق‌تری برای یک ساعت آینده در اختیار کاربران قرار داد و که هر روز به‌طور معمول چهار بار به‌روز‌رسانی می‌شوند. وب‌سایت‌هایی همچون webcams.travel و webcams.travel نیز زیرمجموعه برنامه windy هستند. 

امروزه برنامه windy از امتیاز بالایی بین مردم برخوردار است و در میان طیف وسیعی از مردم از خلبان‌ها تا قایق‌سواران، ماهی‌گیران، مقام‌های دولتی و تیم‌های امداد و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

windy app

  • آدرس سایت: www.windy.app

Windy.app برنامه هواشناسی حرفه‌ای است که برای ورزش‌های آبی و بادی همچون قایق‌رانی، موج‌سواری و ماهی‌گیری طراحی شده است. پیش‌بینی دقیق آب و هوا و نقشه‌های زنده از شدت باد و گزارش آب و هوای محلی تنهای اندکی از ویژگی‌های این برنامه پرطرفدار محسوب می‌شود. Windy.app برنامه‌ای دقیق برای پیش‌بینی وضعیت باد است و به کاربران خود کمک می‌کند تا راه و حل‌های مبتنی برای شرایط جوی منطقه‌ای در نظر بگیرند. کسب و کارها با داشتن اطلاعات دقیق می‌توانند کسب و کارها را بهبود بخشند و خطرات مربوط به شرایط جوی را کاهش دهند.

برنامه Windy با کمک فناوری‌های به روز دنیا همچون هوش مصنوعی، پیش‌بینی کوتاه مدتی از شرایط جوی با فواصل ۱۰ دقیقه (تا دو ساعت آینده) در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

IQAir AirVisual

  • آدرس سایت: www.iqair.com

IQAir AirVisual

منبع: toomanyadapters.com

در زمانی که آلودگی هوا رو به افزایش است، دانستن کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید، مهم‌تر از دانستن احتمال وقوع باران است. با برنامه IQAir AirVisual می‌توانید هر کجای جهان که باشید به داده‌های حیاتی و مهمی در مورد کیفیت هوای تنفسی خود دست پیدا کنید. این برنامه اطلاعات دقیقی در مورد سطح آلاینده‌ها و شاخص کیفیت هوا برای بیش از ۱۰,۰۰۰ مکان در بیش از ۱۰۰ کشور جهان ارائه می‌دهد. 

در برنامه IQAir AirVisual برای مشاهده کیفیت هوا می‌توانید نقشه‌های مختلفی را انتخاب کنید، نقشه دو بعدی یا نقشه سه‌بعدی که به Google Earth متصل است. با کمک پیش‌بینی هفت روز آینده این برنامه می‌توانید از سالم بودن هوا پیش از خروج از منزل اطمینان حاصل کنید و برای بیرون رفتن برنامه‌ریزی کنید. با برنامه IQAir AirVisual حتی می‌توانید از کیفیت هوای داخل خانه خود نیز آگاه شوید. 

شما هم تجربه خود را در استفاده از برنامه‌های هواشناسی در سفر با کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزار هواشناسی روی هر دو سیستم اندروید و آیفون کدام است؟

AccuWeather

کدام نرم‌افزار هواشناسی برای سفرهای جاده‌ای مناسب‌تر است؟

Weather on the Way

بهترین نرم افزارهای هواشناسی برای اندروید کدام است؟

AccuWeather ،FLOWX ،The weather chanel ،Carrot Weather ،Clime: NOAA Weather Radar Live

بهترین نرم افزارهای هواشناسی برای آیفون کدام است؟

Weather Underground ،Dark Sky،RadarScop ،Weather on the Way ،1Weather 

منبع عکس کاور: toomanyadapters.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه