بهترین غذاهای سنتی، نوشیدنی‌ها و دسرهای قطر | میزبان جام جهانی 2022

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین غذاهای سنتی، نوشیدنی‌ها و دسرهای قطر | میزبان جام جهانی 2022

قطر یکی از برترین مقاصد گردشگری خاورمیانه و میزبان جام جهانی 2022 است و با غذاها، دسرها و شیرینی‌های لذیذ، مقصدی ایدئال برای شکم گردی به شمار می‌رود.

قطر از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با تاریخ و پیشینه فرهنگی غنی، جاذبه‌های بی‌نظیری برای بازدید گردشگران دارد. قطر میزبان جام جهانی فوتبال 2022 است و به همین دلیل، افراد بسیاری در سال جاری برای تماشای مسابقات فوتبال به آن سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که کشور قطر را بسیار خاص می‌کند، توانایی آن در حفظ تاریخ و فرهنگ خود در کنار مدرنیته و نوآوری است.

غذاهای قطر از مهم‌ترین نشانه‌های سنت‌ مردم این کشور هستند؛ بنابراین، در سفر به این کشور و پس از بازدید از جاهای دیدنی قطر، از مزه کردن غذاها و انواع دسرهای قطری نباید غافل شد. در ادامه به معرفی برخی از مشهورترین و لذیذترین غذاها و دسرهای قطر خواهیم پرداخت؛ غذاهایی که در رویدادهای اجتماعی، گردهمایی‌های خانوادگی و حتی جلسه‌های کاری در این کشور سرو می‌شوند.

با غذا، دسرها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های قطر آشنا شوید:

غذاهای سنتی قطر

مجبوس؛ غذای ملی قطر

مجبوس

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

مجبوس (majboos) یا «کبسه» یکی از محبوب‌ترین غذاهای قطر است که به‌عنوان غذای ملی قطر نیز شناخته می‌شود؛ بنابراین، قطعا باید در سفر به این کشور آن را امتحان کنید. تهیه این غذا به زمان زیادی نیاز دارد و بسیار مشکل است. برنج، گوشت، مرغ، بره، میگو، گوشت شتر یا ماهی و ادویه‌های خاص و عطردار از مواد تشکیل‌دهنده مجبوس هستند؛ غذایی که با خوردن آن، گرمای کشور قطر را حس خواهید کرد. مجبوس در واقع یک غذای خاورمیانه‌ای است که در بسیاری از کشورهای عربی مانند عمان، کویت، بحرین و قطر طبخ می‌شود.

سالونه

سالونا

منبع عکس: myholidays.com. عکاس: ناشناس

سالونه (Saloona) از مشهورترین غذاهای سنتی قطر است که با انواع مختلف گوشت مانند گوشت ماهی، مرغ یا بره، گوجه‌فرنگی، بادمجان، هویج و سیب‌­زمینی درست می‌شود؛ غذایی که می‌توان آن را به‌تنهایی یا همراه با برنج و نان سرو کرد. سالونه یکی از نمونه‌های اصیل غذاهای عربی است و شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 

سالونه در لغت به معنی «خورش» است و سالونه ماهی، از عذاهای رایج برخی مناطق جنوبی ایران مانند آبادان، خرمشهر و بوشهر است که همراه با چلوی ساده سرو می‌شود.

قوزی

قوزی (Ghuzi) از لذیذترین غذاهای عربی است که با برنج سرو می‌شود و از غذاهای سنتی قطر نیز به شمار می‌رود . این غذا در واقع گوشت بره برشته شده است که با ترکیب سبزیجات، ادویه‌جات و آجیل­‌های طعم‌دهنده یک غذای لاکچری به شمار می‌آید و برای مهمانان در جشن‌های خاص سرو می‌شود.

قوزی

منبع عکس: gulftakeout.com. عکاس: ناشناس

ثرید

ثرید یا ترید که در فارسی محاوره به آن «تلیت» گفته می‌شود از غذاهای پرطرفدار قطر در ماه رمضان است؛ غذایی مشابه آبگوشت در ایران که از سبزیجاتی چون هویج، لوبیا، پیاز، سیب‌زمینی پخته شده، گوشت مرغ یا گوشت گوسفند یا بره و سس گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات تند تشکیل شده است. ترید با نان سرو می‌شود و برای خوردن، باید نان را در آب گوشت بخیسانید؛ سپس نوش جان کنید.

ثرید

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

کوسا محشی 

کوسا محشی دلمه کدو سبز است که همراه با دلمه برگ مو در قطر سرو می‌شود

کوسا محشی (Kousa Mahshi) یا «کدوی شکم‌پر» یکی دیگر از غذاهای لذیذ قطری است که در خاورمیانه و در میان عرب‌ها طرفداران بسیاری دارد. این غذا که شباهت زیادی به دلمه دارد، بسیار لذیذ است و برای تهیه آن، داخل کدوی سبز را با ترکیبی از ادویه، برنج، نعنا، سیر و گوشت چرخ‌کرده گوسفندی پر می‌کنند؛ سپس آن را روی اجاق می‌پزند.

کوسا محشی در بسیاری از رستوران‌های قطر به‌همراه زعفران طبخ می‌شود؛ غذایی که طعم آن را هرگز از یاد نخواهید برد.

کوسا محشی 

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

دلمه برگ مو

برای تهیه دلمه برگ مو (Waraq enab) در قطر، برگ درخت انگور را با موادی چون گوشت چرخ‌کرده، برنج و ادویه‌های خوش‌طعم و گاهی گوجه‌فرنگی پوره‌شده پر می‌کنند و سپس آن را می‌پزند. این غذا در قطر با با سس‌های مختلف لیمو، ماست یا گوجه‌فرنگی و معمولا در کنار کوسا محشی سرو می‌شود؛ ترکیبی جادویی که به‌محض مزه کردن، عاشق آن خواهید شد.

دلمه برگ مو

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

بلالیت

بلالیت (Balaleet)، یک نوع پاستای شیرین است که اصالت آن به کشور هند بازمی‌گردد. این غذا که از ورمیشل سرخ شده (نودل گندم)، کره، شکر، هل، زعفران، تخم‌مرغ و روغن گیاهی تشکیل شده است؛ ترکیبی متفاوت که با طعم شیرین و عجیب خود، شما را متعجب خواهد کرد. بلالیت گاهی همراه با آجیل سرو می‌شود و قطری‌ها آن را به‌عنوان صبحانه و دسر می‌خورند. البته سرو بلالیت در عید فطر و ماه رمضان نیز بسیار رایج است.

بلالیت

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

جالب است بدانید بلالیت در جنوب کشور و شهرهایی مانند بوشهر و بندر عباس نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و شما می‌توانید آن را در بسیاری از خانه‌ها و برخی رستوران‌های این خطه پیدا کنید. بلالیت غذایی سبک و ساده است که برای تهیه آن تمام مواد را با هم مخلوط می‌کنند و می‌پزند؛ سپس تخم‌مرغ نیمرو شده را روی آن به‌صورت تکه تکه شده قرار می‌دهند.

مضروبه

مدروبا

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

مضروبه (Madrouba)، غذایی محبوب در میان قطری‌ها به‌خصوص در ماه رمضان است که با نام فرنی نیز در این کشور شناخته می‌شود. این غذای گرم و کاملا نرم شباهت زیادی به حلیم دارد؛ با این تفاوت که با مرغ، برنج، کره، شیر و هل درست می‌شود. تهیه مضروبه به زمان زیادی نیاز دارد و طعم و مزه آن، کم‌شیرین است. قطری‌ها مضروبه را آن‌قدر می‌پزند تا حالتی خمیری شکل به خود بگیرد.

مرگوگ

مرگوگ

منبع عکس: witchy-kitchen.com. عکاس: ناشناس

مرگوگ (Margoog) یا «مرقوق» از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی قطر به شمار می‌رود که سرشار از فیبر و ویتامین­‌های مهم و ضروری است. این غذا معمولا با کدو سبز، هویج، بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و گوشت ترد و نرم درست می‌شود؛ البته در برخی رستوران‌ها به این ترکیب، تکه‌های خمیر نان نیز می‌افزایند تا کمی لعاب به غذا بدهد.

جالب است بدانید که طبخ این خورش محلی در برخی مناطق جنوبی کشور مانند جزیره کیش نیز رواج دارد.

هریس

هریس

منبع عکس: tastedrecipes.com. عکاس: ناشناس

هریس (Harees) یا هریسه غذایی محبوب در میان قطری‌ها به‌خصوص در ماه رمضان و جشن‌های رسمی است. این غذای گوشتی در کشورهای عربی دیگر مانند امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است و شباهت زیادی به حلیم دارد. برای تهیه هریس، حبوبات یا غلات (گندم) را به‌همراه شیر یا آب، شکر، کره، دارچین، هل و گوشت (مرغ یا گوسفند) می‌پزند تا به‌شکل یک پوره درآیند. این غذا بسیار مقوی و سالم است و طعم بسیار لذیذی دارد. تهیه این غذا مشکل و زمان‌بر است؛ اما طعم نهایی آن، ارزش زحمت طبخ آن را خواهد داشت.

فلافل

فلافل

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

فلافل از غذاهای خیابانی محبوب دوحه است؛ غذایی گیاهی که در بیشتر کشورهای خاورمیانه و ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این غذا با نخود چرخ‌شده، باقالی یا ترکیب هر دو درست می‌شود و معمولا مواد اولیه آن را با جعفری و گشنیز مخلوط می‌کنند. برای تهیه فلافل، خمیر آن را به‌شکل توپ‌های گرد درمی‌آورند و در روغن داغ سرخ می‌کنند. فلافل در قطر همراه با نان پیتا و سس ارده به‌عنوان میان‌وعده یا پیش‌غذا سرو می‌شود.

شاورما

شاورما

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

شاورما غذایی مشهور در سطح جهانی است

شاورما (Shawarma) از آن دسته غذاهایی است که قطعا اسم آن را شنیده‌اید؛ غذایی رایج در تمام کشورهای خاورمیانه که در سراسر جهان نیز مشهور است. ریشه نام این غذا ترکی و به معنای «چرخیدن» است. برای تهیه شاورما، گوشت را روی سیخ‌های چرخانی کباب می‌کنند و تکه‌های کوچکی از آن را پس از آماده شدن با چاقو می‌برند. شاورما در بیشتر کشورها با گوشت مرغ یا گوشت قرمز (بره، گوساله، گوسفند و گاو) درست می‌شود؛ اما در قطر شاورمای ماهی و شاورمای میگو نیز در منوهای رستوران‌ها به چشم می‌خورد.

شاورما با انواع سس‌ها، ترشی‌ها و سبزیجات همراه با نانی مخصوص سرو می‌شود. این غذای ارزان که از غذاهای خیابانی قطر نیز به شمار می‌آید، طعمی بسیار لذیذ و عطری وسوسه‌کننده دارد.

سمبوسه

سمبوسه

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

سمبوسه از مشهورترین غذاهای خیابانی خاورمیانه است که در قطر نیز طرفداران بسیاری دارد. سمبوسه معمولا در ماه رمضان سرو می‌شود؛ غذایی متشکل از نانی که داخل آن را با پنیر، سیب‌زمینی، سبزیجات، گوشت چرخ‌کرده، اسفناج یا مرغ پر می‌کنند و سپس آن را به‌شکل یک مثلث، مخروط یا هلال ماه درمی‌آورند و در روغن داغ غوطه‌ور می‌کنند تا سرخ شود؛ البته در برخی طرز تهیه‌ها سمبوسه به‌جای سرخ شدن، پخته می‌شود.

سیب‌زمینی اسپرینگ

سیب‌زمینی اسپرینگ

منبع عکس: myholidays.com. عکاس: ناشناس

سیب‌زمینی اسپرینگ (Spring Potato) غذایی ساده و مشهور در قطر است که در واقع همان سیب‌زمینی ساده سرخ شده با نمک است. این میان‌وعده لذیذ در قطر به‌شکل مارپیچ، چرخشی و فنری در سیخ چوبی تهیه می‌شود.

کباب نخی

نخی کباب

منبع عکس: doha360. عکاس: ناشناس

کباب، خوراکی محبوب در سراسر خاورمیانه است. کباب نخی (Kabab Nakhi) یکی از خوراکی‌هایی است که در قطر طرفداران بسیاری دارد؛ غذایی لذیذ که سریع و به آسانی آماده می‌شود و معمولا آن را به‌عنوان پیش‌غذا یا میان‌وعده سرو می‌کنند. کباب نخی برخلاف تصور اولیه و نام گمراه کننده خود، غذایی کاملا گیاهی و بدون گوشت است؛ ترکیبی از سبزیجات مختلف که با ادویه مخلوط و در نهایت سرخ می‌شود.

پانی پوری

پانی پوری

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

پانی پوری از غذاهای محبوب خیابانی قطر است که اصالت آن به کشور هند بازمی‌گردد. این غذا از توپ‌های خمیری خالی سرخ شده‌ای تشکیل می‌شود که با مواد مختلفی چون نخود، پیاز و سیب‌زمینی پر می‌شوند. پانی پوری در نهایت با آب گوشت، مزه‌دار و برای مشتریان سرو می‌شود. این غذا را می‌توان در همه جا از دکه‌های غذاهای خیابانی گرفته تا رستوران‌های لوکس دوحه پیدا کرد.

رقاق

کرپ

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

«رقاق» که در ایران با نام «نان تموشی» در استان هرمزگان پخت می‌شود، یکی از غذاهای خیابانی کشورهای عربی است که در بین مردم محلی و مسافران محبوبیت فراوانی دارد. این میان‌وعده محبوب و مقرون‌به‌صرفه را می‌توان در اکثر کافه‌ها و دکه‌های غذای خیابانی در قطر یافت. رگاگ، نوعی نان بسیار نازک است که به‌شکل مخروط تا یا رول می‌شود و آن را همراه با چای، کباب، مقداری پنیر، تخم‌مرغ، عسل، خمیر ماهی و غیره سرو می‌کنند. 

دسرها و شیرینی‌های قطر

لقیمات

لوقمات

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

لوقمات دسری شیرین و بسیار محببو در قطر است که به بامیه شباهت دارد

لقیمات (Luqaimat) یا لگیمات، یکی از دسرهای محبوب عربی است که با کره، شیر، آرد، شکر، زعفران و هل تهیه می‌شود و خوردن آن در کشور قطر بیشتر در ماه رمضان رواج دارد. برای تهیه این دسر شیرین مواد اولیه را مخلوط می‌کنند و به‌صورت کوفته‌های کوچک درمی‌آورند؛ سپس آن‌ها را در روغن داغ غوطه‌ور می‌کنند تا بافتی ترد و مغزی نرم حاصل شود. لقیمات را در نهایت در شربت شکر یا عسل می‌خوابانند تا شیرین‌تر شود.

نسحه ایرانی این دسر در ایران با نام «بامیه» شناخته می‌شود و معمولا در وعده افطار سرو می‌شود؛ البته شما می‌توانید در تمام طول سال لقیمات را در کافه‌ها یا رستوران‌های قطر در کنار یک نوشیدنی داغ امتحان کنید.

ام علی

ام علی

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

امّ علی (Umm Ali) یکی از لذیذترین دسرهای کشور قطر است که اصالت آن به کشور مصر بازمی‌گردد. این دسر به پودینگ شباهت دارد، با کشمش، آجیل، میوه‌های خشک، شیر و… درست می‌شود و معمولا برای سرو، روی آن دارچین می‌پاشند. ام علی دسری بسیار شیرین است و طعم آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

کونفه

کونفه

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

کونفه (Kunefe) که به نام‌های کنوفه یا کنافه نیز شهرت دارد، یکی از مشهورترین شیرینی‌های قطری است که در بیشتر گردهمایی‌ها و مراسم رسمی مانند عروسی، تشییع جنازه و حتی در پیک‌نیک و به‌عنوان صبحانه در قطر سرو می‌شود. این شیرینی که در کشورهای خاورمیانه از محبوبیت بالایی برخوردار است، از یک لایه رشته‌ای و برشته شیرین به‌همراه پنیر مذاب تشکیل می‌شود که با هم پخته می‌شوند. کونفه را در نهایت در شربتی شیرین می‌خوابانند و با پودر پسته تزیین می‌کنند.

در قطر دو نوع کونفه وجود دارد؛ کونفه نرم که با نام «کونفه نعما» (kunafa naa’ma) شناخته می‌شود و کونفه خشک‌تری که با نام «کونفه خشنا» (kunafa kheshna) مشهور است. کونفه خشنا بافت تردتری به نسبت کونفه نعما دارد؛ با این حال هر دو بسیار لذیذ هستند و ارزش امتحان کردن را دارند.

خنفروش 

خانفروش 

منبع عکس: regencyholidays.com. عکاس: ناشناس

خنفروش (Khanfaroosh) یا خمفروش کیکی لذیذ است که در جنوب ایران و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تهیه می‌شود. خنفروش از شیرینی‌های پرطرفدار کشور قطر به شمار می‌رود و با هل، زعفران، بیکینگ پودر، تخم‌مرغ، آرد، پودر برنج و گلاب درست می‌شود؛ خوردن آن در کنار یک فنجان چای داغ پس از یک وعده غذای سنتی قطری بسیار می‌چسبد.

نان چاپاتی

چاپاتی به‌تنهایی یا با نوتلا، پنیر و عسل سرو می‌شود

چاپاتی از نان‌های محبوب در قطر است که منشا آن به کشور هند بازمی‌گردد. این نان پهن نازک با آب، آرد و نمک درست می‌شود و معمولا آن را به‌تنهایی سرو می‌کنند؛ البته امروزه چاپاتی را در قطر به‌عنوان صبحانه با نوتلا، پنیر و حتی عسل نیز می‌خورند. چاپاتی یک میان‌وعده سالم و مقوی است که می‌توانید آن را همراه با یک فنجان کاراک نیز میل کنید.

نوشیدنی های قطر

کَرَک

کاراک

منبع عکس: everylittlecrumb.com. عکاس: ناشناس

کرک (Karak) محبوب‌ترین نوشیدنی قطر است. این نوشیدنی گرم به‌قدری پرطرفدار است که مغازه‌های بسیاری در قطر آن را به‌صورت ۲۴ ساعته برای مشتریان خود سرو می‌کنند. کرک در واقع نوعی چای است که با ترکیب چای، شیر، هل و شکر درست می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی، آن را سه بار می‌جوشانند تا علیظ شده و طعمی مطلوب حاصل شود.

قهوه با هل

قهوه با هل (qahwa with hail) دومین نوشیدنی پرطرفدار قطری است که با دانه‌های قهوه سبز و هل درست می‌شود. این نوشیدنی در ظرف مخصوص مسی به نام «دله» تهیه می‌شود و معمولا آن را در فنجان‌های کوچکی سرو می‌کنند که دسته ندارند.

چای قرمز با نعنا

چای قرمز با نعنا

منبع عکس: wallpaperbetter.com. عکاس: ناشناس

چای قرمز با نعناع یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های قطری است که طعم شیرینی دارد. برای تهیه این نوشیدنی برگ‌های نعنا را با چای و شکر مخلوط می‌کنند و می‌جوشانند. چای قرمز با نعنا را می‌توانید در بیشتر کافه‌ها و دکه‌های خیابانی قطر پیدا کنید.

اگر شما هم تجربه مزه کردن غذاها، دسرها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های قطری را دارید، نظرات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

غذای ملی قطر چیست؟

مجبوس یا مکبوس

مشهورترین نوشیدنی قطر چیست؟

چای کَرَک

بهترین دسرها و شیرینی‌های قطر کدامند؟

لقیمات، کونفه، ام علی، خنفروش

بهترین غذاهای خیابانی قطر کدامند؟

فلافل، سمبوسه، سیب‌زمینی اسپرینگ، رقاق، شاورما

منبع عکس کاور: لونلی پلنت. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه