راهنمای سفر کم هزینه به استانبول

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
راهنمای سفر کم هزینه به استانبول

برای سفر کم هزینه به استانبول باید اطلاعات مناسبی از مسیرهای سفر، قیمت انواع اقامتگاه‌ها، حمل و نقل عمومی و تفریحات رایگان استانبول داشته باشید.

استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر خارجی برای ایرانیان است. همسایگی ترکیه با کشور ما و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیبا در این کشور توجه علاقه‌مندان به گردشگری در سایر نقاط جهان را به خود جلب می‌کنند. استانبول از زیباترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود که نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگر در اروپا قرار دارد. جاهای دیدنی استانبول و ظرفیت‌های برجسته گردشگری این شهر سبب شهرت جهانی آن میان گردشگران همه کشورها شده‌اند.

در روزگاری نه چندان دور سفر به دیگر نقاط جهان برای افراد زیادی تنها یک رویا بود؛ اما امروزه با تغییر فرهنگ سفر و پیشرفت راه‌های ارتباطی، امکان سفرهای کم هزینه به سایر شهرهای جهان وجود دارد. برای آشنایی با سفر ارزان به استانبول در این مقاله با ما همراه شوید. ما در ادامه راه‌هایی کاربردی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به استانبول، از اقامت تا تفریح و گشت‌وگذار در این شهر به شما ارائه خواهیم کرد.

چگونه کم هزینه به استانبول سفر کنیم؟

سفر شخصی به‌صرفه‌تر است یا سفر با تور استانبول؟

مسافران استابول در فرودگاه نیو ایرپورت استانبول

منبع عکس: سایت DAILY SABAH، عکاس نامشخص

امروزه راه‌های متنوعی برای سفر به دیگر نقاط جهان وجود دارند و گردشگران و جهانگردان زیادی راه‌های مختلف سفر به شهرهای دیگر کشورها را بر اساس سلایق و علاقه‌مندی‌های خود انتخاب می‌کنند. افراد زیادی نیز با انتخاب تور مناسب، برنامه‌ریزی سفر خود را به آژانس‌های مسافرتی می‌سپارند. پرسش مهم، تفاوت هزینه‌های این دو گزینه است. برخی گردشگران تمایل به انتخاب راه‌های به‌صرفه و ارزان برای سفر به استانبول دارند.

گزینه‌های سفر شخصی به استانبول یا انتخاب تور مسافرتی به‌تنهایی در کاهش هزینه‌های سفر موثر نیستند. در واقع برای انتخاب تور ارزان و سفر شخصی به‌صرفه باید اطلاعات مناسبی داشته باشید و زمان مناسبی را انتخاب کنید. چنانچه تجربه سفر شخصی به سایر شهرهای جهان را دارید، با برنامه‌ریزی مناسب امکان کاهش هزینه‌ها را خواهید داشت.

در سفر شخصی به استانبول شما باید به‌صرفه‌ترین مسیر را انتخاب کنید. انتخاب هتل مناسب و ارزان و کسب اطلاعات کافی از هزینه‌های جاری سفر نیز اهمیت بالایی در کاهش هزینه‌ها دارند. چنانچه قصد سفر به استانبول با وسیله نقلیه شخصی دارید، باید هزینه‌های کاپوتاژ ماشین، دریافت گواهینامه بین‌المللی، سوخت در استانبول و میزان فواصل مکان‌های دیدنی مورد نظر خود را بررسی کنید. در سفر هوایی نیز باید با جست‌و‌جو در سایت‌های فروش بلیط هواپیما، مناسب‌ترین گزینه‌ها را در نظر بگیرید.

در سفر شخصی به استانبول امکان انتخاب هتل یا اقامتگاه‌های زیادی برای شما وجود دارد؛ اما انتخاب بهترین گزینه از میان موارد متنوع مستلزم بررسی دقیق است. دسترسی مناسب به مراکز دیدنی و مرکز شهر و ارائه سرویس‌های مناسب به گردشگران، مهم‌ترین ویژگی‌های هتل‌ها هستند. از دیگر موارد مورد توجه در برنامه‌ریزی سفر شخصی به استانبول، برآورد هزینه‌های خورد و خوراک، انتخاب راه‌های مناسب حمل و نقل داخل شهری، تهیه ارز مناسب و انتخاب زمان مناسب برای سفر هستند. اگر موفق به بررسی همه جانبه موارد بالا و انتخاب بهترین گزینه‌ها شوید، سفری با هزینه‌های متعادل و به‌صرفه به استانبول خواهید داشت.

ماشین های شخصی در مرز رازی در صف ورود به ترکیه

منبع عکس: سایت اقتصاد برتر، عکاس نامشخص

انتخاب تور استانبول در بازه‌های زمانی مناسب، سبب سهولت سفر و صرفه بالای اقتصادی آن می‌شود. در واقع اگر زمان مشخصی برای سفر در ذهن نداشته باشید، با انتخاب تورهای لحظه آخری یا تورهای پایان تعطیلات، هزینه‌های به مراتب کمتری خواهید پرداخت. تورهای استانبول نسبت به سفرهای شخصی مزیت‌هایی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تجربه بالای آژانس‌های مسافرتی در انتخاب هتل اشاره کرد. سفر با تور برای گردشگرانی که نخستین بار به استانبول سفر می‌کنند نیز بهترین گزینه است.

در سفر با تور استانبول امکان دریافت اطلاعات کافی درباره رستوران‌ها، جاهای دیدنی، مراکز خرید و سایر اطلاعات ضروری را از تور لیدر یا دفتر خدمات مسافرتی خود خواهید داشت. در بسیاری از تورهای استانبول نیز برنامه گشت شهری برای گردشگران تعبیه می‌کنند. با انتخاب تور استانبول در زمان مناسب، هزینه‌های سفر شما کم می‌شوند و نیازی به صرف زمان بالا برای برنامه‌ریزی سفر ارزان نخواهید داشت.

مسیرهای ارزان قیمت برای سفر به استانبول

مسیرهای مختلفی برای سفر به استانبول در دسترس هستند که برخی از آن‌ها صرفه اقتصادی بیشتری دارند. انواع سفرهای زمینی به استانبول نسبت به سفر هوایی بسیار ارزان‌تر هستند و تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش هزینه‌ها دارند. در ادامه مسیرهای ارزان قیمت برای سفر به استانبول را بررسی خواهیم کرد.

سفر به استانبول با اتوبوس

اتوبوس های مسیر تهران به استانبول

منبع عکس: سایت سفر دات کام، عکاس نامشخص

یکی از بهترین راه‌های سفر ارزان به استانبول سفر به این شهر با اتوبوس است. سفر زمینی با اتوبوس برای علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در سایر کشورها و تماشای طبیعت زیبا نیز جذابیت بالایی دارد. سفر با اتوبوس به استانبول از تهران در حدود ۳۵ تا ۴۰ ساعت طول می‌کشد. بسیاری از گردشگران ایرانی از تبریز به‌سمت استانبول می‌روند که مدت زمان سفر آن‌ها نسبت به ساکنان تهران کوتاه‌تر است.

اتوبوس‌های استانبول از پایانه‌های بیهقی و غرب حرکت می‌کنند. گردشگرانی که بلیط اتوبوس‌هاس استانبول را خارج از تور تهیه می‌کنند، برای تهیه بلیط برگشت و رزرو اقامتگاه مناسب باید از قبل برنامه‌ریزی کنند. هزینه سفر هوایی به استانبول در بهار ۱۴۰۱ بین چهار تا پنج برابر هزینه سفر زمینی با اتوبوس به این شهر است.

سفر به استانبول با قطار

در حال حاضر هیچ قطاری به مقصد استانبول در شهرهای مختلف ایران وجود ندارد. مسئولان راه آهن ایران و ترکیه بارها برنامه‌ریزی برای تردد قطار از تهران به آنکارا و وان و مسیرهای برعکس آن‌ها انجام داده‌اند؛ اما هنوز خبری از این سفرها نیست. بر اساس آخرین اخبار، احتمال راه‌اندازی قطار در این مسیرها از تیرماه سال ۱۴۰۱ وجود دارد. با این حال تردد به استانبول با قطار در حال حاضر ممکن نیست و مسافران باید پس از رسیدن به وان یا آنکارا ادامه مسیر را با اتوبوس طی کنند.

نرخ رسمی قطار به مقصد وان و ترکیه هنوز مشخص نیست. با توجه به تغییر مسیر داخل ترکیه و استفاده مجدد از اتوبوس‌های ترک برای رسیدن به استانبول، برآورد مشخصی از هزینه‌های سفر با قطار به استانبول وجود ندارد. با این حال علاقه‌مندان به بازدید از شهرهای مختلف ترکیه در آینده نزدیک می‌توانند از این مسیرها برای رسیدن به استانبول استفاده کنند.

سفر به استانبول با ماشین شخصی

پایانه مرزی سرو در مرز بین ایران و ترکیه

منبع عکس: خبر آنلاین، عکاس نامشخص

سفر با ماشین شخصی به خارج از مرزهای ایران برای گردشگران حرفه‌ای جذابیت بالایی دارد. استقلال کامل گردشگران در انتخاب مسیر سفر و بازدید از روستاها و شهرهای متنوع در کشور مقصد، سبب افزایش محبوبیت این روش میان گردشگران می‌شود. با سفر به استانبول با ماشین شخصی، مشکلی برای تردد داخل شهری نیز نخواهید داشت.

هزینه سفر با ماشین شخصی به استانبول در مقایسه با سفر زمینی با اتوبوس بالاتر است؛ اما هم‌چنان از سفر با هواپیما به‌صرفه‌تر خواهد بود. بخشی از هزینه‌های سفر با ماشین شخصی به دریافت مجوزهای لازم برای خروج از مرز یا همان کاپوتاژ ماشین تعلق دارند. برای این منظور باید گواهینامه بین‌المللی رانندگی دریافت کنید. برآورد هزینه‌های سوخت در کشور ترکیه نیز حائز اهمیت است.

تردد خودروها در مرز رازی به سمت ترکیه

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

در سفر زمینی با ماشین شخصی به استانبول با توجه به مسیر انتخابی خود باید به یکی از مرزهای بازرگان، رازی یا سرو بروید. مرز بازرگان در فاصله ۲۹۰کیلومتری تبریز قرار دارد و با شهر گوربلاغ ترکیه هم‌مرز است. فاصله مرز بازرگان تا استانبول در حدود ۱,۵۵۰ کیلومتر است و پیمودن آن بیش از ۲۵ ساعت طول خواهد کشید.

مرز رازی در ۶۵ کیلومتری خوی، نزدیک‌ترین مرز زمینی ایران به شهر وان ترکیه است. از مرز رازی تا استانبول مسیری در حدود ۱,۶۵۰ کیلومتر پیش روی شما قرار دارد. مرز سرو در ۶۰ کیلومتری ارومیه بیشترین فاصله تا استانبول را دارد و از میان کوهستان‌های سرد و برفگیر می‌گذرد. فاصله مرز سرو تا استانبول در حدود ۱,۸۷۰ کیلومتر است و این جاده یکی از مسیرهای ترانزیت کالا بین ایران و ترکیه نیز به شمار می‌رود. پیش از انتخاب مسیر مورد نظر خود حتما با دریافت استعلام‌های لازم از باز بودن مرزها مطلع شوید.

سفر لحظه آخری به استانبول

لوگوی استانبول در فرودگاه بزرگ استانبول

منبع عکس: سایت BUSINESS TRAVEL، عکاس نامشخص

یکی از بهترین راه‌ها برای سفر ارزان به استانبول انتخاب تورها و پروازهای لحظه آخری است. این شیوه از سفر برای همه ممکن نیست؛ اما آن دسته از علاقه‌مندان به گردشگری که تنها یا ساده سفر می‌کنند، امکان انتخاب سفرهای لحظه آخری را خواهند دشت. برای این حالت باید برخی ملزومات سفر مانند ارز مناسب، گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و چک لیست سفر را آماده داشته باشید تا سریع برای آغاز سفر آماده شوید.

در سفرهای لحظه آخری تنها چند روز مانده به آغاز سفر تور یا بلیط خود را خواهید خرید. برخی تورها و پروازها به‌دلیل عدم تکمیل ظرفیت این نوع فروش را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. تور لحظه آخری هزینه‌های پرواز و هتل را در بر دارد و به همین دلیل گزینه‌ای به مراتب بهتر از پروازهای لحظه آخری است.

ارزان ترین زمان سفر به استانبول

تردد مسافران در خیابان استقلال استانبول

منبع عکس: ایران هتل آنلاین، عکاس نامشخص

استانبول یکی از پرطرفدارترین شهرها میان گردشگران تمام جهان است. زیرساخت‌های مناسب، امکانات متنوع، جاذبه‌های تماشایی و تفریحات متنوع این شهر، توجه گردشگرانی از تمام کشورهای جهان را به خود جلب کرده‌اند. بخش قابل‌توجهی از درآمدهای دولت ترکیه از صنعت توریسم تامین می‌شود و به همین دلیل در بسیاری از زمان‌های سال این شهر انتظار حضور گردشگران خارجی را دارد.

استقبال بالا از سفر به استانبول در طول سال سبب افزایش قیمت تورهای استانبول در کشور ما شده‌اند. بهار و تابستان از شلوغ‌ترین فصل‌های گردشگری در استانبول هستند و سفر به این شهر در ۶ ماه نخست سال چندان به‌صرفه نیست. چنانچه قصد سفر به استانبول در فصل بهار را دارید، بهترین زمان برای آغاز سفر روزهای پایانی تعطیلات نوروز است. در این زمان از سال گردشگران زیادی قصد بازگشت از استانبول به ایران را دارند و به همین دلیل تعداد پروازهای ایران به استانبول با صندلی‌های خالی افزایش می‌یابد.

آخرین روزهای تابستان و نخستین روزهای پاییز نیز که حجم مسافران برگشتی از استانبول بالا است، زمان مناسبی برای سفر ارزان به این شهر به شمار می‌روند. به خاطر داشته باشید اواخر بهار، هم‌زمان با تعطیلی مدارس در ایران، تقاضا برای سفر به استانبول افزایش می‌یابد؛ پس این زمان از سال برای سفر به استانبول مناسب نیست.

مونوریل خیابان استقلال در زمستان پوشیده از برف

منبع عکس: ایران هتل آنلاین، عکاس نامشخص

آب و هوای سرد استانبول بسیاری از گردشگران را از سفر به این شهر در طول زمستان منصرف می‌کند. بهترین زمان برای سفر ارزان به استانبول فصل‌های پاییز و زمستان هستند. هتل‌های استانبول در این زمان‌ها بیشترین تخفیف‌های سالانه را برای اتاق‌های خود در نظر می‌گیرند و پروازها به مراتب نسبت به تابستان ارزان‌تر هستند. البته در روزهای نزدیک به تعطیلات سال نو میلادی و زمان برگزاری جشن‌های کریسمس و سال نو، تقاضاها برای سفر به استانبول نیز بیشتر می‌شوند و قیمت‌ها افزایش می‌یابند.

با وجود قیمت‌های مناسب سفر به استانبول در زمستان، اقلیم سرد این شهر امکان لذت از بسیاری تفریحات استانبول را غیرممکن می‌کنند؛ به همین دلیل انتخاب تورها یا پروازهای لحظه آخری در پایان فصل‌ تعطیلات، انتخاب‌های مناسب‌تری برای سفر ارزان به استانبول هستند.

تفریحات ارزان در استانبول

تردد گردشگران در مسیر پل گالاتا در استانبول

منبع عکس: سایت RUSTY TRAVEL TRUNK، عکاس نامشخص

با توجه به تفاوت ارزش پول کشور ما و ترکیه، بسیاری از هزینه‌های جاهای تفریحی استانبول برای گردشگران ایرانی گران خواهد بود. برخی تفریحات ارزان استانبول گزینه‌هایی مناسب برای لذت از سفر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند. شاید در نخستین نگاه تفریح در کشوری دیگر به‌صورت رایگان محال به نظر برسد؛ اما با استفاده از کمی خلاقیت و توجه به انتخاب‌های موجود، امکان لذت از تفریحات رایگان در استانبول برای شما وجود دارد.

پل گالاتا از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که گشت‌وگذار در آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. این پل بر تنگه بسفر واقع شده است و به خلیج گلدن هورن اشراف دارد. تماشای سواحل اطراف این تنگه از فراز پل گالاتا به‌خصوص زمان نورپردازی شبانه تفریحی لذت‌بخش برای گردشگران به شمار می‌رود. پس از بازدید از این پل می‌توانید زمانی را به گردش در سواحل اورتاکوی و ببک در جوار تنگه بسفر اختصاص دهید.

از دیگر تفریحات رایگان استانبول می‌توان به محله گردی در این شهر اشاره کرد. محله‌های قدیمی و ساحلی استانبول از پرطرفدارترین نقاط گردشگری این شهر هستند. بین محله‌های استانبول، بالات به‌دلیل خانه‌های رنگی و کافه‌های زیبا شهرت بالایی دارد. کمتر گردشگری در سفر به استانبول فرصت ثبت عکس‌های زیبا و رنگارنگ در این محله را از دست می‌دهد. گشت‌وگذار در محله پر گل و رنگارنگ بالات از مهیج‌ترین تفریحات رایگان استانبول است.

ورودی بازار بزرگ استانبول در تردد گردشگران

منبع عکس: سایت ALESOUK، عکاس نامشخص

اگر از گشت‌وگذار در بازارهای سنتی لذت می‌برید، بدون شک بازدید از بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی برای شما جذاب خواهد بود. این بازار قدیمی در استانبول قدمتی تاریخی دارد و با وجود گذشت سالیان دراز بافت سنتی و کاربری خود را حفظ کرده است. انواع آثار و صنایع دستی ترکیه در این بازار به چشم می‌خورند. بازار بزرگ استانبول فاصله کوتاهی تا مسجد سلطان احمد دارد. بازدید از این مسجد نیز برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی مذهبی خالی از لطف نیست. دیگر بازارهای استانبول مانند بازار مصر، بومونتی و بازارهای خیابان بغداد و استقلال از دیگر گزینه‌های مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به بازارهای سنتی و محلی هستند.

در استانبول امکان بازدید از گالری‌های هنری و برخی آثار هنرمندان ترکیه را نیز به‌صورت رایگان خواهید داشت. موزه مدرن استانبول در منطقه بی اوغلو، روزهای پنجشنبه درهای خود را به روی علاقه‌مندان به بازدید از آثار هنری مدرن باز می‌کند. در این موزه نمایشگاه‌های فصلی و دائمی نیز در طول سال برگزار می‌شوند که بازدید از آن‌ها رایگان است. بسیاری از گالری‌های هنری استانبول در خیابان استقلال قرار گرفته‌اند. در صورت تمایل زمانی را به گشت‌وگذار در این گالری‌ها اختصاص دهید. بازدید از موزه خصوصی پرا در منطقه بی اوغلو نیز جمعه‌ها عصر به‌صورت رایگان است.

طبیعت زیبای پارک ییلدیز استانبول در بهار

منبع عکس: سایت پین تاتی، عکاس نامشخص

پارک ییلدیز در منطقه بشیکتاش از زیباترین پارک‌های استانبول به شمار می‌رود. بسیاری از ساکنان این شهر برای پیاده روی و لذت از آب و هوا و طبیعت عالی به پارک ییلدیز می‌روند. چنانچه به جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید، زمانی را به گشت‌وگذار در این پارک سپری کنید. در بسیاری از پارک‌های استانبول در طول سال فستیوال‌ها و جشنواره‌های رایگان برگزار می‌شوند. با اطلاع از زمان برگزاری برنامه‌های مختلف و در صورت هم‌زمانی آن‌ها با سفر شما، می‌توانید برای شرکت در این جشنواره‌ها برنامه‌ریزی کنید.

از دیگر تفریحات رایگان در استانبول می‌توان به بازدید از ساختمان بانک سالت گالاتا در منطقه بی اوغلو اشاره کرد. امکان بازدید رایگان از مسجدهای زیرک و آبی نیز در منطقه فاتح وجود دارد. خیابان کاراکوی با چترهای رنگی و نقاشی‌های گرافیتی دیواری نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران است و بسیاری افراد برای ثبت عکس‌های یادگاری به این محله و خیابان می‌روند.

هتل های ارزان در استانبول

سرویس مبلمان در هتل استانبول

منبع عکس: سایت تریپ ادوایزر، عکاس نامشخص

در استانبول تنوع بالایی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها پیش روی گردشگران قرار دارند که با انتخاب گزینه مناسب از میان آن‌ها امکان صرفه‌جویی بالا در هزینه‌های اقامت خود خواهید داشت. استقبال بالای گردشگران تمام دنیا از سفر به این شهر سبب گستردگی امکانات و تنوع قیمت‌ها در هتل های استانبول شده است که سلیقه همه مسافران را پوشش می‌دهند.

اگر دنبال کاهش هزینه‌های سفر به استانبول با انتخاب هتل مناسب هستید، رعایت برخی نکات زمان رزرو هتل ضروری هستند. از مهم‌ترین نکته‌ها در انتخاب هتل مناسب با قیمت ارزان می‌توان به زمان رزرو هتل اشاره کرد. بسیاری از هتل های استانبول با امکانات بالا، در طول بازه‌هایی از سال برای جلب نظر مسافران قیمت اتاق‌های خود را به‌شکل محسوس کاهش می‌‌دهند.

های سیزن یا فصل شلوغ گردشگری در استانبول از اواخر بهار آغاز می‌شود و تا آخرین روزهای فصل تابستان ادامه دارد. در طول تعطیلات نوروز نیز به‌دلیل استقبال بالای گردشگران ایرانی از سفر به استانبول، هزینه اقامت در هتل‌های این شهر بالا می‌رود. بهترین زمان برای رزرو هتل‌های استانبول فصل‌های پاییز و زمستان هستند.

نکته مهم دیگر در انتخاب هتل در استانبول، انتخاب منطقه مناسب است. چنانچه برای نخستین بار به استانبول سفر می‌کنید، هتل‌های نزدیک به جاهای دیدنی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا هزینه‌های حمل و نقل شما کم شوند. نزدیکی به جاذبه‌های دیدنی استانبول سبب صرفه‌جویی در زمان نیز خواهند شد؛ اما اگر تجربه سفر به این شهر را دارید، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها مناطق دنج و آرام و به‌خصوص هتل های بخش آسیایی استانبول را انتخاب کنید.

منظره تراس هتل رو به میدان تکسیم

منبع عکس: سایت بوکینگ، عکاس نامشخص

بسیاری از گردشگران استانبول حوالی میدان تکسیم و خیابان استقلال هتل رزرو می‌کنند. هتل‌های این منطقه تنوع بالایی دارند؛ اما به‌دلیل حجم بالای مسافران آن‌ها در طول سال، قیمت‌ اتاق‌های این هتل‌ها نیز بالاتر از سایر هتل های استانبول است. مناطقی مانند بشیکتاش، کاراکوی و سلطان احمد نیز از مناطق گران یا توریستی استانبول هستند که هتل‌هایی با قیمت بالا دارند. با بررسی و مقایسه امکانات و قیمت برخی از بهترین هتل‌ های میدان تکسیم و مناطق دورتر از آن، تفاوت هزینه‌ها را احساس خواهید کرد.

در انتخاب هتل مناسب نظر کاربران نیز بسیار قابل‌توجه است و نکاتی مهم و کلیدی از برخورد پرسنل هتل و دلیل بالا یا پایین بودن قیمت‌ها به شما ارائه می‌کند. به یاد داشته باشید بیشتر هتل‌های استانبول تنها پذیرایی در وعده صبحانه دارند و هزینه‌های ناهار و شام را باید جدا بپردازید.

هتل‌های چهار و پنج ستاره استانبول از گران‌قیمت‌ترین اقامتگاه‌های این شهر به شمار می‌روند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌های هتل باید هتل‌های کم ستاره  را انتخاب و رزرو کنید؛ اما به خاطر داشته باشید این هتل‌ها تفاوت چندانی با مسافرخانه‌ها و هاستل‌ها ندارند. برای علاقه‌مندان به اقامت در هتل‌های لوکس با هزینه‌های متعادل، بهترین راه انتخاب فصل‌ خلوت گردشگری است. برخی از بهترین هتل‌های استانبول به شرح زیر هستند:

  • هتل هیلتون بومونتی
  • هتل فاروس تکسیم
  • هتل دیوان در منطقه شیشلی
  • هتل مارمارا تکسیم
  • هتل گرند ستار بسفروس تکسیم
  • هتل گرین پارک تکسیم
  • هتل مرکیور تکسیم
  • هتل ریوا در نزدیکی میدان تکسیم
  • هتل تولیپ سیتی در میدان تکسیم

برخی از هتل‌های استانبول با وجود نزدیکی به مناطق اصلی شهر به‌دلیل ساختار قدیمی ستاره‌های خود را از دست داده‌اند و امروزه در دسته هتل های ارزان استانبول به شمار می‌روند. هتل آپارتمان‌ها نیز هزینه‌های به مراتب پایین‌تری از هتل‌های دیگر دارند. با انتخاب این گزینه‌ها صرفه‌جویی بالایی در هزینه‌های سفر به استانبول خواهید کرد. برخی از هتل‌های ارزان استانبول به شرح زیر هستند:

  • هتل اکسپرس اینچی ایرپورت استانبول در نزدیکی فرودگاه آتاتورک
  • هتل آدا استانبول در نزدیکی میدان تکسیم
  • هتل بیوند در خیابان استقلال
  • هتل پکس در منطقه بی اوغلو
  • هتل کالیفرنیا در منطقه سلطان احمد
  • هتل ننا در منطقه فاتح
  • هتل دیواس در منطقه سلطان احمد
  • هتل آپارتمان گلدن گالاتا در محله سلطان احمد
  • هتل سن پلاس در میدان تکسیم

یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های اقامت در سفر به استانبول، انتخاب هاستل های استانبول است. این گزینه‌ها برای گردشگرانی که تنها سفر می‌کنند مناسب هستند. با اقامت در هاستل از برخی امکانات این اقامتگاه‌ها مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و نشیمن به‌صورت مشترک استفاده خواهید کرد. اتاق‌های هاستل‌ها بین دو تا هشت تخت دارند؛ اما در برخی از این اقامتگاه‌ها نیز اتاق‌های خصوصی تعبیه کرده‌اند. با استقبال بالای گردشگران و جهانگردان در طول سال‌های اخیر از هاستل‌ها، تنوع امکانات و رقابت بین این اقامتگاه‌ها نیز افزایش قابل‌توجهی یافته‌اند.

رستوران هاستل در استانبول

منبع عکس: سایت HOSTELGEEKS، عکاس نامشخص

اقامت در هاستل فرصت آشنایی شما با فرهنگ مردم سایر نقاط جهان را نیز فراهم می‌کند. در واقع این اقامتگاه‌ها انتخاب مناسبی برای افراد اجتماعی به شمار می‌روند. چنانچه خانواده‌هایی با تعداد کم هستید نیز هاستل‌ها گزینه‌هایی مناسب برای شما خواهند بود. این اقامتگاه‌ها قوانین متفاوتی برای پذیرش کودکان دارند. پیش از انتخاب تخت یا سوئیت در هاستل‌ها، قوانین آن‌ها را به‌صورت کامل مطالعه کنید. برخی از معروف‌ترین هاستل های استانبول به شرح زیر هستند:

  • هاستل چیرز استانبول در منطقه بی اوغلو
  • هاستل هانچی در منطقه فاتح
  • هاستل بیگ اپل در منطقه فاتح
  • هاستل باهانوس در منطقه سلطان احمد
  • هاستل آگورا در نزدیکی مسجد ایاصوفیه
  • هاستل استانپولی در منطقه سلطان احمد
  • هاستل تون در منطقه سلطان احمد

غذا و رستوران ارزان در استانبول

غذاهای سنتی استانبول در رستوران

منبع عکس: سایت TRAVELTRIANGLE، عکاس نامشخص

در سفر به استانبول بخشی از هزینه‌های سفر شما مربوط به خورد و خوراک است. در استانبول رستوران‌های متنوعی از برندهای معروف جهانی گرفته تا غذاخوری‌های سرآشپزهای معروف ترکیه فعالیت می‌کنند. صرف غذا در برخی از این رستوران‌ها برای مشتریان بسیار گران تمام می‌شود. تنوع قیمت بین رستوران‌های مختلف بسیاری از گردشگران را برای انتخاب رستوران مناسب به دردسر می‌اندازد. به یاد داشته باشید بسیاری از رستوران‌های شلوغ در مناطق گردشگری پر تردد استانبول، منوی غذا به‌همراه قیمت انواع خوراک‌ها را در بخش ورودی یا بیرون رستوران نصب کرده‌اند.

کباب ترکی در غذاخوری های استانبول

منبع عکس: سایت TOOISTANBUL، عکاس نامشخص

برخی رستوران‌های استانبول زنجیره‌ای هستند و با کمی جست‌و‌جو در اینترنت می‌توانید حدود قیمت غذاها در این رستوران‌ها را پیدا کنید. مناطق گردشگری استانبول بیشترین غذاخوری‌ها و رستوران‌ها را دارند. در بازدید از هرکدام از جاهای دیدنی استانبول می‌توانید غذای خود را در رستوران‌های مناسب اطراف آن میل کنید. برای شناسایی بهترین رستوران‌ها از متصدی هتل یا هاستل محل اقامت خود کمک بگیرید. این افراد معمولا اطلاعات مناسبی در اختیار گردشگران می‌گذارند. در ادامه به معرفی برخی از رستوران های ارزان استانبول می‌پردازیم. این رستوران‌ها غذاهایی با کیفیت بالا، حجم مناسب و قیمت قابل‌قبول به گردشگران ارائه می‌دهند.

  • رستوران تراس العماد در منطقه سلطان احمد با غذاهای دریایی و انواع کباب
  • رستوران ولوت در منطقه بی اوغلو با غذاهای محلی و سنتی ترکیه
  • رستوران آینن دوروم در بازار بزرگ استانبول با غذاهای محلی، سنتی و انواع فست فود
  • رستوران حسین کوفته در میدان تکسیم با غذاهای محلی استانبول
  • رستوران هاوزلو در بازار بزرگ استانبول با غذاهای اصیل ترکیه
  • رستوران لیدیز منمن در خیابان استقلال با صبحانه‌های متنوع و غذاهای سنتی ترکیه
  • رستوران احمد کوفتسی مشرف بر مسجد سلطان احمد با کوفته اصیل ترکی
  • رستوران کیزیل کایلار در میدان تکسیم با همبرگرهای ترکی
  • رستوران گالاتا کیچن در منطقه بی اوغلو با غذاهای مدیترانه‌ای و دریایی
  • رستوران بیاض ایزگارا در منطقه شیشلی با انواع ساندویچ سنتی ترکیه
  • رستوران بیلجه کباب در منطقه بی اوغلو با انواع کباب
  • رستوران ضیا بابا در نزدیکی مسجد ایاصوفیه با انواع غذاهای گوشتی
  • رستوران چشمه در نزدیکی مسجد ایاصوفیه با خوراک مرغ کاری و غذاهای سنتی ترکیه
  • رستوران خان زاده در منطقه سلطان احمد با غذاهای سنتی ترکیه و انواع غذاهای مدیترانه‌ای

به‌جز صرف غذا در رستوران‌های استانبول در سفر به این شهر حتما غذاهای خیابانی ترکیه را نیز امتحان کنید. کیفیت بسیاری از غذاخوری‌های ارزان استانبول بالا است و با اطمینان خاطر می‌توانید از این مغازه‌ها خرید کنید. برخی غذاخوری‌های ساده و محلی نیز در استانبول انواع غذاهای خانگی و سنتی ترکیه را طبخ و به گردشگران عرضه می‌کنند.

کباب ترکی در غذاخوری های خیابانی استانبول

منبع عکس: سایت INSIGHT GUIDES، عکاس نامشخص

صرف غذاهای خیابانی در دیگر شهرهای جهان نه‌تنها سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر می‌شود بلکه موقعیت مناسبی برای آشنایی با فرهنگ مردم سایر کشورها نیز هست. غذاهای خیابانی استانبول در واقع لذیذترین و محبوب‌ترین غذاها بین مردم ترکیه هستند که در طول سالیان طولانی جای خود را در سبد غذایی ساکنان این کشور باز کرده‌اند. غذاهای محلی و خیابانی استانبول مانند بسیاری از غذاهای رستوران‌ها با گوشت قرمز و انواع خوراک‌های دریایی طبخ می‌شوند. برخی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی استانبول به شرح زیر هستند:

  • بالمیک اکمک (ماهی کبابی با نان)
  • کوفته ترکی (گوشت و سبزیجات)
  • سیمیت (نان حلقه‌ای با کنجد)
  • بورک (پیراشکی گوشت ترکی)
  • پیده تنوری (خمیر نان با گوشت، پنیر و سبزیجات)
  • میدیه دولما (دلمه صدف با برنج)
  • دونر کباب (کباب ترکی با مرغ و گوشت)
  • کومپیر (سیب‌زمینی تنوری شکم پر با پنیر و کره)

حمل و نقل ارزان در استانبول

خط مترو هاوارای وادی استانبول

منبع عکس: سایت MILLIYET، عکاس نامشخص

یکی از دغدغه‌های اصلی برای گردشگرانی که قصد سفر به استانبول را دارند، هزینه‌های حمل و نقل با توجه به وسعت بالای این شهر است. نه‌تنها استانبول، بلکه بسیاری از شهرهای گردشگری جهان هزینه‌های حمل و نقل بالایی دارند. قیمت بالای سوخت در کشورهای دیگر هزینه‌های استفاده از وسایل نقلیه خصوصی در شهرهای مختلف این کشورها را افزایش می‌دهد.

گرچه در استانبول تاکسی‌های مسافربری به‌وفور دیده می‌شوند، هزینه تردد با این وسایل نقلیه برای برخی گردشگران گران خواهد بود. در سفر به استانبول برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر بهترین راه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. خوشبختانه سیستم حمل و نقل داخل شهری در استانبول نسبت به بسیاری از شهرهای دنیا پیشرفته‌تر است و مزایای زیادی دارد. در استانبول خطوط گسترده تراموا، مترو، اتوبوس، دولموش و کشتیرانی به شهروندان و گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند.

اتوبوس های داخل شهری استانبول

منبع عکس: سایت VIAURBIS، عکاس نامشخص

در هر مسیری در استانبول شما امکان استفاده از یکی از خطوط حمل و نقل عمومی را خواهید داشت. در مسیرهای دور از مرکز و حومه استانبول نیز، اتوبوس‌هایی ویژه تردد دارند که هزینه آن‌ها کمی از مسیرهای اتوبوسرانی داخل شهر بیشتر است. وجود تنگه بسفر و دریای مرمره میان استانبول، خطوط دریایی و کشتیرانی بین‌شهری را ایجاد کرده‌اند. به این ترتیب با استفاده از حمل و نقل دریایی در بعضی مسیرها، در هزینه و زمان صرفه‌جویی خواهید کرد.

خطوط متروی استانبول از پرطرفدارترین مسیرهای حمل و نقل عمومی داخل شهری هستند. متروی استانبول ۹ خط گسترده و اصلی دارد که ایستگاه‌های آن در نقاط پر گردشگر و شلوغ شهر واقع شده‌اند. از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب امکان استفاده از قطارهای مترو وجود دارد. چنانچه بلیط مترو را از باجه‌های داخل ایستگاه‌ها تهیه کنید، با توجه به نوع بلیط از یک تا چند سفره، هزینه‌ها متفاوت هستند؛ اما بهترین راه استفاده از استانبول کارت است.

دولموش یا مینی بوس های استانبول در مسیرهای داخل شهری

منبع عکس: سایت T24، عکاس نامشخص

خطوط اتوبوسرانی استانبول نیز از دیگر خطوط مورد استقبال گردشگران این شهر به شمار می‌روند. این خطوط بخش‌هایی از شهر را که مترو به آن‌ها دسترسی مناسبی ندارد، پوشش می‌دهند. حجم بالایی از گردشگران و شهروندان استانبول در طول روز با اتوبوس‌های عمومی و خطوط بی آر تی یا متروباس در شهر جابه‌جا می‌شوند.

تراموا پس از مترو و اتوبوس وسیله مناسب برای حمل و نقل عمومی در استانبول است. خطوط تراموا نیز در بخش‌های زیادی از شهر گسترده هستند و طرفداران زیادی دارند. فونیکولار یا قطارهای کابلی تنها در دو مسیر تکسیم به گالاتا و شیشانه به کادیگوی تردد دارند. دولموش یا مینی بوس‌های داخل شهری نیز برای تردد به برخی از نقاط بکر شهر انتخاب‌های مناسبی هستند. در برخی مسیرهای داخل شهری در فواصل دریای مرمره و تنگه بسفر اتوبوس‌های دریایی و قایق‌ها گردشگران را جابه‌جا می‌کنند.

با توجه به گزینه‌های متنوع برای حمل و نقل عمومی در استانبول، استفاده از تاکسی‌ها و اجاره خودرو در استانبول آخرین گزینه‌های جابه‌جایی داخل شهر به شمار می‌روند. این روش‌ها به‌جز هزینه بالا، سبب معطلی مسافران در ترافیک روزانه استانبول نیز خواهند شد. استفاده از انواع وسایل حمل و نقل عمومی استانبول برای عموم گردشگران امکان‌پذیر است و امنیت و راحتی بالایی دارد.

استانبول کارت ترکیه برای گردشگران

منبع عکس: سایت EXPAT GUIDE TURKEY، عکاس نامشخص

نکته حائز اهمیت در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول تهیه استانبول کارت است. این کارت مزایای بالایی دارد و برای استفاده از خطوط مختلف مترو، تراموا و اتوبوسرانی در این شهر قابل‌استفاده است. استفاده از استانبول کارت ضمن راحتی پرداخت هزینه‌ها سبب صرفه‌جویی نیز خواهد شد. برای تردد در مسیرهای دریایی و مسیرهای حومه شهر با اتوبوس امکان پرداخت هزینه‌ها با استانبول کارت وجود دارد.

همه ایستگا‌ه‌های مترو، سوپر مارکت‌های بزرگ، هایپر مارکت‌ها و فرودگاه‌‌ها باجه‌های فروش استانبول کارت دارند. پس از خرید استانبول کارت می‌توانید در باجه‌های شارژ بلیط همه ایستگاه‌ها، آن را شارژ کنید. برای استفاده از این کارت به‌صورت پیاپی نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و شارژ آنلاین و حضوری استانبول کارت در دکه‌ها و باجه‌های مشخص در سطح شهر امکان‌پذیر است. برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل، پس از ورود به استانبول در نخستین قدم، استانبول کارت خود را تهیه کنید.

بهترین زمان خرید در استانبول

برندهای تجاری در مراکز خرید استانبول

منبع عکس: سایت تریپ ادوایزر، عکاس نامشخص

اگر برای خرید به استانبول سفر می‌کنید، آشنایی با زمان‌های برگزاری انواع حراجی‌ها در این شهر کمک زیادی به‌صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد کرد. در طول سال تخفیف‌های مختلفی در مراکز خرید استانبول بر اجناس مختلف می‌گذارند که زمان برخی از آن‌ها مشخص و برخی دیگر نامشخص است. به‌طور کلی بسیاری از برندهای معروف در استانبول در زمان‌های نزدیک به پایان هر فصل، پوشاک و اجناس قدیمی خود را در فروش‌های ویژه و حراج‌ها به مشتریان عرضه می‌کنند.

مهم‌ترین حراج‌های فصلی استانبول در اواخر تابستان و زمستان اتفاق می‌افتند. حراج‌های تابستانی در استانبول از نخستین روزهای ماه ژوئن (اواسط تیر) آغاز می‌شوند و تا اواخر اوت (نخستین روزهای شهریور) ادامه دارند. حراج‌های زمستانی از اواخر دسامبر تا نخستین روزهای ماه ژانویه (دی ماه) آغاز می‌شوند و تا اواسط ژانویه نیز ادامه دارند. میزان تخفیف بر برخی لباس‌ها در این زمان از سال از ۵۰ درصد نیز فراتر می‌رود. این زمان از سال زمان بسیار مناسبی برای خرید لباس‌های پاییزه و زمستانه در استانبول است و از طرفی با اتمام تعطیلات سال نو میلادی در ترکیه، فصل خلوت گردشگری نیز آغاز می‌شود.

زمان حراجی های پایان سال در مراکز خرید استانبول

منبع عکس: سایت ISTANBUL CLUES، عکاس نامشخص

برای شرکت در حراجی‌های پایان فصل استانبول آخرین روزهای حراج را انتخاب نکنید. نخستین روزهای حراج در شعبه‌های مختلف فروشگاه‌های معتبر تنوع بالاتری از اجناس را خواهد دید و هرچه به پایان فصل حراجی فروشگاه‌ها نزدیک شوید، تنوع اجناس کمتر می‌شوند. شعبه‌های برندهای معتبر در خیابان استقلال در مرکز گردشگری استانبول، از مهم‌ترین مراکز حراج پایان فصل استانبول هستند. از معروف‌ترین فروشگاه‌های این خیابان می‌توان به شعبه‌های کوتون، ال سی وایکیکی، زارا، آدیداس و دفاکتو اشاره کرد.

زمان برگزاری انواع حراج‌ها در استانبول مانند حراج‌های پایان فصل، نزدیک به سال نو میلادی و پس از آن و نزدیک به اعیاد مسلمانان از بهترین زمان‌ها برای خرید در استانبول هستند

بهترین زمان برای خرید در ترکیه را می‌توان حراجی‌های پس از سال نو میلادی دانست. پس از پایان تعطیلات قیمت اجناس در استانبول بسیار کم می‌شوند. به‌جز حراج‌های پایان فصل، برخی از فروشگاه‌ها در طول سال و پس از انبارگردانی در فروشگاه‌های منتخب خود حراج‌های کلی برگزار می‌کنند. این حراج‌ها زمان مشخصی ندارند و برای آگاهی از زمان آن‌ها باید سایت یا صفحه‌های مجازی فروشگاه‌های مربوطه را دنبال کنید.

از دیگر زمان‌های برگزاری فستیوال خرید در استانبول می‌توان به روزهای پایانی سال نو میلادی و جشن‌ها و اعیاد بزرگ مذهبی ترکیه اشاره کرد. فروشگاه‌های مختلف پوشاک، لوازم‌خانگی و خوراکی در اواخر سال و روزهایی نزدیک به عید قربان، روز پدر و روز مادر تخفیف‌هایی قابل‌توجه بر اجناس خود می‌گذارند. فروشگاه‌های برندهای مختلف پوشاک نیز در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس، انواع لباس بچگانه را با تخفیف‌های بالا به فروش می‌رسانند.

فستیوال‌های خرید ترکیه مناسب‌ترین زمان‌ها برای خرید و گشت‌وگذار در استانبول هستند. در زمان برگزاری این جشنواره‌ها بسیاری از هتل‌ها شرایطی مناسب برای اقامت پیش روی گردشگران قرار می‌دهند که سبب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های سفر آن‌ها می‌شوند. به خاطر داشته باشید حراج‌های استانبول به‌خصوص در پایان فصل‌ها، در همه شعبه‌های برندهای معروف برپا هستند؛ پس نزدیک‌ترین مرکز خرید به محل سکونت خود را انتخاب کنید. کلمه ایندیریم (Indirim) به‌معنای حراجی است و واحدهای تجاری که این تابلو را در ورودی فروشگاه قرار داده‌اند، در حال برگزاری حراج هستند.

مراکز خرید ارزان در استانبول

انتخاب مراکز خرید ارزان در استانبول برای تهیه سوغات و خرید، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر شما خواهد شد. برخی مراکز خرید در استانبول در طول سال با نزدیکی به مناسبت‌هایی مانند شب سال نو، تخفیف‌های گسترده روی اجناس خود می‌گذارند. فروشگاه‌های مختلف در این مراکز خرید نیز حراج‌های فصلی متنوعی در طول سال برگزار می‌کنند. در ادامه به معرفی بهترین مراکز خرید استانبول برای خریدهای ارزان و به‌صرفه می‌پردازیم.

اوت لت های استانبول

نمای ساختمان مرکز خرید ۲۱۲ استانبول

منبع عکس: سایت رادوین، عکاس نامشخص

اوت لت ها مراکز خریدی محبوب میان گردشگران در استانبول هستند. این مراکز تجاری بیشترین حراجی‌های سالانه را برگزار می‌کنند و میزبان گردشگران زیادی در طول سال هستند. گرچه اوت لت‌های استانبول از ارزان‌ترین مراکز خرید استانبول به شمار می‌روند، برجسته‌ترین برندهای تجاری ترکیه و سایر نقاط جهان در آن‌ها شعبه دارند. در واقع مراکز خرید اوت لت در سراسر جهان مکان‌هایی برای ارائه تخفیف‌های سالانه به‌دلایل متنوع هستند.

بسیاری از شعبه‌های برندهای معروف جهانی برخی اجناس تک سایز و خارج از فصل خود را در مراکز خرید اوت لت با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسانند. زمان برگزاری این حراجی‌ها همیشه مشخص نیست؛ اما در هر فروشگاه از مدتی قبل اطلاع‌رسانی آن‌ها آغاز می‌شود. برای آگاهی از زمان برگزاری حراج‌ فروشگاه‌ها می‌توانید صفحات مجازی این برندها در شعبه‌های مختلف مراکز خرید استانبول را دنبال کنید.

اوت لت‌های استانبول در مناطق مختلف این شهر پراکنده هستند. در هرکدام از بخش‌های اروپایی یا آسیایی استانبول که اقامت کنید، دسترسی مناسبی به مراکز خرید اوت لت خواهید داشت. کیفیت اجناس در این مراکز نیز هیچ تفاوتی با سایر شعبه‌های هر برند در دیگر پاساژهای لوکس استانبول ندارند. در مراکز خرید اوت لت استانبول امکانات متنوعی مانند پارکینگ، سالن بازی کودکان، فود کورت، شهر بازی و مراکز تفریحی دیگر نیز تعبیه کرده‌اند که توجه خانواده‌ها را به خود جلب می‌کنند. برخی از معروف‌ترین مراکز خرید اوت لت استانبول به شرح زیر هستند:

  • اوت لت آسیا پارک در منطقه عمرانیه
  • اوت لت ایرپورت استانبول در منطقه باکرکوی
  • اوت لت کاله استانبول در محله گوون
  • اوت لت ویاپورت آسیا در محله پندیک
  • اوت لت دیپوسایت در محله ایکیتالی
  • اوت لت فکس سیتی در محله پینار تپه
  • اوت لت اپتیموم استانبول در منطقه کادیکوی
  • اوت لت استارسیتی در محله ینی بوستا
  • اوت لت سیتی سنتر در منطقه اسن پورت
  • پرمیوم اوت لت استانبول محله اسکندرپاشا
  • اوت لت اولیویوم در منطقه زیتون بورنو

بازارهای استانبول

حضور گردشگران در بازار بزرگ استانبول

منبع عکس: سایت OMLEISUE.TRAVEL.CO.ZA، عکاس نامشخص

بازارهای محلی استانبول از دیگر مراکز خرید ارزان در این شهر هستند که در آن‌ها ضمن خریدی به‌صرفه، امکان آشنایی با فرهنگ مردم محلی استانبول را نیز خواهید داشت. برخی از بازارهای استانبول به‌صورت هفتگی برگزار می‌شوند و برخی دیگر نیز دائمی هستند. تعدادی از این بازارها بورس برخی لوازم و کالاها در استانبول به شمار می‌روند؛ اما بیشتر بازارها به‌صورت کلی اجناس مختلفی را به گردشگران و مشتریان خود عرضه می‌کنند. برخی خیابان‌های قدیمی استانبول مانند خیابان بغداد نیز در طول سالیان گذشته با استقبال گردشگران به مراکز خریدوفروش تبدیل شده‌اند.

تنوع اجناس در بازارهای هفتگی و دائمی استانبول بالا است و از وسایل خانگی و پوشاک گرفته تا انواع سوغات خوراکی در این بازارها به فروش می‌رسند؛ اما در این مراکز خرید خبری از برندهای لوکس نیست. بازارهای استانبول همچنین مکان‌هایی مناسب برای تجربه صرف غذاهای خیابانی استانبول به شمار می‌روند. انواع کباب و کوفته، ساندویچ دونر، کومپیر و دولمه در این بازارها طبخ و به علاقه‌مندان غذاهای خیابانی عرضه می‌شوند. بازارهای استانبول در بخش‌های مختلفی از شهر پراکنده هستند و دسترسی به آن‌ها با وسایل حمل و نقل عمومی به‌سادگی امکان‌پذیر است.

تجمع گردشگران در بازار بزرگ استانبول

منبع عکس: سایت LEPETITJOURNAL، عکاس نامشخص

در میان بازارهای استانبول، بازارهای هفتگی به مراتب ارزان‌تر هستند و به‌صورت یک روز در هفته برپا می‌شوند. اگر علاقه‌مند به آثار و صنایع دستی هستید، در این بازارها امکان خرید آثار دستی هنرمندان ترکیه رابا قیمت‌هایی مناسب خواهید داشت. به خاطر داشته باشید ساعت کاری بازارهای استانبول نسبت به سایر مراکز خرید مانند اوت‌لت‌ها و پاساژهای لوکس کمتر است. بازار سنتی استانبول که آن را با نام بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی نیز می‌شناسند، معروف‌ترین بازار ترکیه به شمار می‌رود. این بازار ارزش تاریخی دارد و در حال‌حاضر نیز همچنان کاربری تجاری خود را حفظ کرده است. برخی از معروف‌ترین بازارهای استانبول به شرح زیر هستند:

  • بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی در منطقه فاتح
  • بازار مصر در منطقه فاتح
  • بازارهای خیابان بغداد در منطقه مال تپه
  • بازار بشیکتاش در محله بشیکتاش
  • شنبه بازار باکرکوی در منطقه عثمانیه
  • بازار کادیکوی استانبول در منطقه کادیکوی
  • جمعه بازار فیندیک زاده (یکی از جمعه بازار استانبول) در محله آکسارای
  • مرکز خرید آکسارای استانبول در منطقه آکسارای

در این مقاله به بررسی راه‌های سفر ارزان به استانبول پرداختیم. شما نیز می‌توانید تجربه‌های خود از گشت‌وگذار در این شهر زیبا و راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین زمان سفر ارزان به استانبول کدام فصل است؟

فصل‌های پاییز و زمستان و پس از پایان تعطیلات رسمی ایران و ترکیه

تفریحات ارزان استانبول کدامند؟

بازدید از بازار بزرگ استانبول و دیگر بازارهای سنتی این شهر، گشت‌وگذار در گالری‌های هنری و برخی موزه‌ها و تماشای تنگه بسفر و خلیج گلدن هور از فراز پل گالاتا

مراکز خرید ارزان استانبول کدامند؟

بهترین مراکز خرید ارزان استانبول شامل مراکز خرید اوت لت و بازارهای سنتی و هفتگی

چگونه در استانبول در هزینه‌های حمل و نقل صرفه‌جویی کنیم؟

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل در استانبول بهترین گزینه‌ها استفاده از مترو، تراموا و اتوبوس‌های داخل شهری با استفاده از استانبول کارت هستند.

عکس‌ کاور از وب‌سايت KAYAK

مطالب مرتبط:

دیدگاه