چگونه پلاک بین المللی خودرو دریافت کنیم؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش دوشنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
چگونه پلاک بین المللی خودرو دریافت کنیم؟

دریافت پلاک بین‌المللی خودرو برای گردشگران علاقه‌مند به جهانگردی با ماشین شخصی واجب است و بسیاری افراد با دریافت مجوز کاپوتاژ خودرو به سایر کشورها سفر می‌کنند.

سفر به دیگر کشورها برای علاقه‌مندان به گردشگری و جهانگردی بسیار جذاب است. امروزه راه‌های متفاوتی برای بازدید از سایر شهرهای جهان وجود دارند که با صرفه اقتصادی نیز همراه است. در طول سال بسیاری مسافران با عبور از مرزهای زمینی و به‌وسیله ماشین شخصی به سایر نقاط جهان سفر می‌کنند. در این روش ضمن کاهش هزینه‌های سفر و حمل و نقل در شهر مقصد، امکان بازدید از بخش‌های مختلف کشورها نیز وجود دارد.

چطور پلاک بین‌المللی خودرو بگیریم؟

برای دریافت پلاک بین‌المللی خودرو باید مدارک کاپوتاژ ماشین (مجوز اداره گمرک برای خروج خودرو از مرز) را به‌همراه مدارک دیگر مانند گواهینامه بین‌المللی دریافت کنید. 

آیا سفر به دیگر کشورهای جهان با وسیله نقلیه شخصی برای شما جذاب است؟ در سفر زمینی با خودروی شخصی به سایر کشورها می‌توانید فرهنگ شهرها و روستاهای مختلف در کشور مقصد را ببینید و از توقف و اتراق در مکان‌های موردعلاقه خود نیز لذت ببرید. البته احترام به مقررات راهنمایی و رانندگی و آشنایی با فرهنگ عمومی مردم کشورها در این نوع سفرها ضروری است.

اگر از گردشگران علاقه‌مند به سفر دور دنیا با ماشین شخصی خود هستید، این مقاله راه‌های دریافت پلاک بین‌المللی خودرو و شرایط لازم سفر به سایر کشورها با وسیله نقلیه شخصی را برای شما شرح می‌دهد.

پلاک بین‌المللی چیست؟

ماشین با پلاک بین المللی در مرز ایران

منبع عکس: تین نیوز، عکاس نامشخص

بسیاری از گردشگران برای بازدید از شهرهای مختلف جهان و سایر کشورها تمایل به سفر دور دنیا با وسیله نقلیه شخصی خود دارند. این مسافران باید جواز عبور از مرزهای زمینی کشور خود با ماشین شخصی را دریافت کنند و هنگام ورود به کشورهای دیگر مدارکی مانند پلاک بین‌المللی خودرو همراه داشته باشند. پلاک بین‌المللی ابزاری برای شناسایی وسایل نقلیه در سطح جهانی است.

پلاک بین‌المللی خودرو امکان احراز هویت وسایل نقلیه خارجی و راننده آن‌ها را در سراسر جهان ممکن می‌کند

با نصب پلاک ترانزیت در خودروها امکان احراز هویت گردشگران در سطح جهانی وجود دارد و به این وسیله امنیت مسافران و شهروندان در سایر کشورهای جهان تامین خواهد شد. پلاک‌های ترانزیت یا همان پلاک‌های بین‌المللی، هم اندازه با پلاک‌های ماشین شما هستند و تنها نمره‌ای متفاوت را نمایش می‌دهند. پس از انجام مراحل لازم برای دریافت پلاک بین‌المللی در اداره گمرک، به شما مجوز خروج موقت وسیله نقلیه از کشور داده می‌شود و سپس با ارائه این مجوز در نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور، دو پلاک به شما تحویل داده می‌شود که در زمان تردد در مرزها و سایر کشورها موظف به نصب آن‌ها بر عقب و جلوی ماشین خود خواهید بود.

ماشین های خارجی با پلاک بین المللی در جاده های جهان

منبع عکس: gran turismo events، عکاس نامشخص

برای نصب پلاک بین‌المللی بر ماشین خود بهتر است مکانی نزدیک به مرز را انتخاب کنید؛ زیرا گشت‌های بازرسی داخل ایران حساسیت بالایی روی پلاک‌های ترانزیت دارند و در همه ایستگاه‌ها ماشین شما را بازرسی خواهند کرد. پلاک بین‌المللی برای هر خودرو یک بار صادر می‌شود و تا پایان عمر وسیله نقلیه شما نیز همین پلاک‌ها به‌عنوان شماره ترانزیت خودروی شما معتبر هستند.

انواع پلاک بین‌المللی

ون مسافرتی در ساحل دریا

منبع عکس: خبرگزاری ایلنا، عکاس نامشخص

پلاک‌های بین‌المللی در کشورهای جهان توسط سازمان‌های طرف قرارداد و مورد تایید سازمان جهانی FIA به متقاضیان اعطا می‌شوند و معمولا یک سال اعتبار دارند. همه کشورهای طرف قرارداد کنوانسیون جهانی سال ۱۹۴۹ میلادی در این سازمان، متعهد به صدور اجازه تردد برای خودروهای دارای مجوز از کانون‌های طرف قرارداد این سازمان هستند.

در کشور ما نیز پلاک بین‌المللی برای خودروهای دارای سلامت فنی صادر می‌شود و شرایط ارائه این مدرک تنها برای خودروهای با عمر بالای ۲۰ سال تفاوت دارد. اگر خودروی شما بیش از ۲۰ سال عمر دارد برای دریافت پلاک بین‌المللی و مدارک کاپوتاژ ماشین باید به اداره میراث فرهنگی مراجعه کنید و مجوز برای خروج این ماشین در مدت حداکثر سه ماه صادر می‌شود.

تردد ماشین با پلاک بین المللی در جاده سرسبز

منبع عکس: سایت vox.com، عکاس نامشخص

اگر برای سفر با خودرو به کشورهای خارجی بیش از یک مقصد را پیش رو دارید، باید مجوز «کارنه دوپاساژ» (Carnet de Passages) را نیز دریافت کنید. این مجوز امکان ورود به بیش از یک کشور را بدون انجام تشریفات گمرکی میسر می‌کند. دفترچه‌های کارنه دوپاساژ به‌صورت پنج تا ۲۵ برگی هستند و در زمان ورود به هر کشور یکی از برگه‌های این دفترچه باطل می‌شود. از مجوز کارنه با نام «دفترچه تیر» نیز یاد می‌کنند و مدت اعتبار آن ۱۲ ماه است؛ اما در صورت عدم اتمام برگه‌های این دفترچه در موعد اتمام اعتبار، امکان تمدید آن وجود دارد.

مراحل دریافت پلاک ترانزیت (کاپوتاژ کردن خودرو)

ماشین آفرود مسافرتی

منبع عکس: سایت زومیت، عکاس نامشخص

برای انجام سفر زمینی به خارج از مرزهای کشور باید مدارک کاپوتاژ یا کابوتاژ ماشین را به‌همراه مدارک دیگر مانند گواهینامه بین‌المللی دریافت کنید. کاپوتاژ در حقیقت مجوز اداره گمرک برای خروج خودرو شما از مرز است. برای دریافت پلاک بین‌المللی نخست باید مجوز خروج موقت از کشور را برای ماشین خود از نزدیک‌ترین اداره گمرک دریافت کنید. در این مرحله همراه با مدارک کامل ماشین خود مانند کارت سبز، سند خودرو، کارت ماشین و کارت ملی صاحب پلاک، به اداره گمرک نزدیک محل سکونت خود بروید.

تصویر ماشین ترانزیت در جاده های بیابانی

منبع عکس: international driving authority، عکاس نامشخص

در نخستین مرحله، احراز هویت شما انجام می‌شود و به همین دلیل صاحب اصلی خودرو یا وکیل قانونی او باید حضور داشته باشند. سپس کد تایید هویت به شما ارائه می‌شود و پس از آن با تکمیل فرم اظهارنامه در بخش مربوط به آن متعهد خواهید شد که در موعد مقرر یک ساله که پلاک بین‌المللی اعتبار دارد، به کشور بازخواهید گشت.

در ادامه کد سفر دریافت خواهید کرد و کارشناس خودرو سلامت وسیله نقلیه شما را بررسی می‌کند. با تایید کارشناس و پرداخت هزینه‌های اظهارنامه و بازدید می‌توانید پروانه خروج موقت از کشور را دریافت کنید. در این مرحله باید با مجوز خود به یکی از شعب کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ایران بروید تا سایر مدارک موجود را دریافت کنید.

ون مسافرتی ترانزیت در جاده های صخره ای

منبع عکس: exotigo، عکاس نامشخص

در صورت عدم ابطال کاپوتاژ ماشین خود پس از اتمام سفر و ورود به ایران، باید جریمه پرداخت کنید

در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران می‌توانید مدارک لازم دیگر یعنی گواهینامه بین‌المللی، پلاک ترانزیت، دفترچه بین‌المللی خودرو، کارنه دوپاساژ و برچسب IR را بگیرید. در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی با ارائه مجوز خروج موقت، کارت ماشین، سند مالکیت خودرو و کارت ملی خود، پلاک ترانزیت خودرو را به شما تحویل می‌دهند. در دفترچه بین‌المللی خودرو نیز تمام اطلاعات وسیله نقلیه و راننده آن به هفت زبان مختلف ثبت می‌شود و برای هر خودرو شناسه منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند.

مدرک کاپوتاژ ماشین یک سال اعتبار دارد، اما در یک ماه پایانی مدت زمان اعتبار، اجازه خروج از کشور را نخواهید داشت. کاپوتاژ ماشین مدرکی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که در زمان فروش خودرو به مالک جدید تعلق دارد. پس از ورود به کشور باید مدرک کاپوتاژ ماشین را باطل کنید تا مشمول جریمه نشوید.

مدارک لازم جهت صدور پلاک ترانزیت بین‌المللی

برای دریافت مجوز خروج موقت ماشین از کشور باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • سند مالکیت خودرو
  •  برگ سبز خودرو 
  • کارت خودرو 
  • کارت ملی و شناسنامه صاحب خودرو
  • فرم تکمیل شده اظهارنامه
  • فیش پرداخت هزینه‌ها

مدارک لازم برای دریافت پلاک بین‌المللی یا ترانزیت عبارت‌‌اند از:

  • کپی یا اصل گذرنامه
  • کپی یا اصل سند مالکیت خودرو
  • برگه مجوز تردد موقت از اداره گمرک
  • گواهینامه‌ رانندگی بین‌المللی
  • فرم درخواست پر شده

مدارک مورد نیاز برای گواهینامه‌های بین‌المللی یک ساله و سه ساله به شرح زیر هستند:

  • اصل گواهینامه با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین الملی یک ساله و حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه بین‌المللی سه ساله
  • بیمه نامه شخص ثالث خودرو
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی در صورت داشتن اعتبار
  • گذرنامه و کپی از صفحه نخست آن
  • عکس سه در چهار متقاضی
  • فرم تکمیل شده درخواست گواهینامه بین‌المللی
  • فیش پرداخت هزینه‌ها

فرم‌های درخواست در هر بخش در اداره مربوط به آن ارائه می‌شوند و فیش‌های پرداختی را نیز می‌توانید در زمان ارائه درخواست‌ها واریز کنید. به خاطر داشته باشید اطلاعاتی که در فرم درخواست وارد می‌کنید باید با نگارش لاتین مشخصات شما در گذرنامه یکی باشند؛ پس به تاریخ تولد میلادی خود و نگارش صحیح لاتین نام و نام خانوادگی در گذرنامه دقت کنید. دیگر مدرک مورد نیاز برای شما دفترچه بین الملی خودرو است که مدارک لازم برای دریافت آن مانند مدارک مورد نیاز دریافت گواهینامه بین‌المللی هستند.

هزینه کاپوتاژ خودرو سال ۱۴۰۰

هزینه‌های کاپوتاژ ماشین شامل هزینه‌های مربوط به دریافت مجوز تردد موقت، پلاک بین‌المللی و مدارک بین‌المللی خودرو می‌شود؛ اما برای دریافت گواهینامه بین‌المللی و برخی مدارک دیگر پرداخت هزینه‌های دیگر نیز ضروری است. در ادامه هزینه‌های اصلی برای تردد به خارج از کشور با وسیله نقلیه شخصی در سال ۱۴۰۰ را آورده‌ایم.

  • دفترچه بین‌المللی خودرو ۱۳۰,۰۰۰ تومان
  • گواهینامه بین‌المللی یک ساله ۱۴۱,۰۰۰ تومان
  • گواهینامه بین‌المللی سه ساله ۴۱۴,۰۰۰ تومان
  • پلاک ترانزیت ۴۲۵,۰۰۰ تومان
  • کارنه دوپاساژ پنج برگی ۲۰۲,۰۰۰ تومان
  • کارنه دوپاساژ ۱۰ برگی ۲۳۸,۰۰۰ تومان
  • کارنه دوپاساژ ۱۵ برگی ۲۷۴,۰۰۰ تومان
  • کارنه دوپاساژ ۲۵ برگی ۳۲۷,۰۰۰ تومان
  • هزینه عضویت یک ساله در کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ۶۳,۰۰۰ تومان
  • برچسب دائمی IR، معادل ۵,۴۰۰ تومان 
  • هزینه گمرگ و کاپوتاژ ۵۰,۰۰۰ تومان

به‌جز هزینه‌های بالا در سفر به سایر کشورها با خودروی شخصی به هزینه سوخت در کشور مقصد نیز دقت کنید تا با توجه به میزان مصرف سوخت وسیله نقلیه خود، برآورد مناسبی از هزینه‌ها داشته باشید. در زمان ورود به کشورهای دیگر اختلاف هزینه بیمه‌نامه در مقصد مورد نظر را نیز باید در مرز بپردازید. 

کجا ماشین خود را کاپوتاژ کنیم؟

نمایی از کانون اتوموبیلرانی و جهانگردی بالای بانک ملی ایران

منبع عکس: تین نیوز، عکاس نامشخص

مجوز کاپوتاژ یا خروج موقت خودرو از ایران در اداره گمرک یا کارگزاری‌های رسمی آن ارائه می‌شوند. برای دریافت این مجوز می‌توانید به تمام ساختمان‌های رسمی اداره گمرک در تهران و سایر شهرها مراجعه کنید. پس از دریافت مجوز خروج موقت به کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی بروید تا سایر مدارک لازم را دریافت کنید.

کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ایران از حرفه‌ای‌ترین سازمان‌های جهانی در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی است و با گذراندن مراحل رسمی و ثبت نام در سازمان جهانی FIA، وظیفه ارائه گواهینامه بین‌المللی، پلاک گذر موقت و دفترچه بین‌المللی خودرو در ایران را بر عهده دارد. برای دریافت دفترچه تیر یا کارنه دوپاساژ باید تنها به دفتر مرکزی کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی مراجعه کنید.

آرم کانون اتوموبیلرانی و جهانگردی ایران

منبع عکس: سایت اتومبیل‌رانی و جهانگردی

در حال حاضر امکان دریافت گواهینامه بین‌المللی از کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد. این کانون ارائه پلاک بین‌المللی خودرو به‌صورت آنلاین را نیز در برنامه کاری آینده خود قرار داده است و این امکان نیز به‌زودی برای کاربران فراهم خواهد شد. 

در این شیوه پس از ثبت نام اینترنتی باید مدارک خود را به اداره‌ پست تحویل دهید و پس از گذشت بازه زمانی هفت تا ۱۰ روز، گواهینامه بین‌المللی خود را دریافت خواهید کرد. برای این منظور می‌توانید به سایت رسمی کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی به نشانی www.taci.ir مراجعه کنید.

ماشین ها با پلاک ترانزیت در مرز ایران با ارمنستان

منبع عکس: سایت azernews، عکاس نامشخص

ساختمان مرکزی کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی در خیابان آزادی قرار دارد؛ اما در حال حاضر این مرکز مدارک بین‌المللی لازم برای خروج خودرو را به متقاضیان ارائه نمی‌دهد و تنها برای گرفتن مدرک کارنه دوپاساژ باید به این ساختمان بروید. دیگر دفاتر این کانون در خیابان‌های خرمشهر و فیاض بخش تهران و نمایندگی‌های منتخب در سایر شهرها، مدارک مورد نیاز را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند. برای آگاهی از آدرس و نشانی مراکز معتبر کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی در سراسر کشور می‌توانید بامراجعه به سایت رسمی این کانون، فهرست نمایندگان مجاز را استعلام کنید.

  • آدرس اداره گمرک تهران: خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، نبش کوچه ناصر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۲۹۹۱-۰۲۱

  • آدرس دفتر مرکزی کانون اتومبیل‌رانی: تهران، خیابان آزادی، بین خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک ۲۳۱ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۱۹۳۴۰۰۰-۰۲۱
  • ساعت کار: ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰
  • در دفتر مرکزی صدور مدارک انجام نمی‌شود.

  • آدرس کانون اتومبیل‌رانی ساختمان آپادانا: تهران، خیابان خرمشهر، ابتدای خیابان عربعلی، نبش کوچه یکم، پلاک دو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۱-۸۸۵۰۰۲۰۹-۰۲۱
  • ساعت کار: ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰
  • صدور مدرک در این آدرس انجام می‌شود.

  • آدرس کانون اتومبیل‌رانی ساختمان پارک شهر: تهران، خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک ۳۳ 
  • تلفن: ۴-۶۶۷۴۹۹۷۰-۰۲۱ 
  • ساعت کار: ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰
  • صدور مدرک در این آدرس انجام می‌شود.

شرایط خروج خودرو از ایران

عبور ماشین ها در جاده های ایران در مقابل پلیس راهور

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

خروج انواع وسایل نقلیه که مجوزهای لازم برای عبور از مرز ایران را دریافت کرده‌اند، مانعی ندارد؛ اما تردد در کشور ما با پلاک ترانزیت برای خودروهای داخلی مجاز نیست و از این پلاک‌ها تنها در زمان خروج از مرز و داخل خاک کشورهای دیگر باید استفاده کنید. به همین دلیل در زمان دریافت پلاک بین‌المللی از شما تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم استفاده از این پلاک‌ها داخل کشور دریافت می‌کنند و پس از ورود به کشور باید از طریق سایت گمرکی مستقر در مرز یا با مراجعه به شعب مختلف این اداره، کاپوتاژ ماشین خود را باطل کنید.

حرکت ماشین در مسیر جاده ابری از داخل ماشین

منبع عکس: سایت بیا سفر، عکاس نامشخص

مقررات پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه ممنوعیت تردد با پلاک ترانزیت در شهرهای مرزی ایران شدیدتر هستند. دریافت گواهی ناجا برای فک و وصل پلاک ترانزیت به ماشین‌ها، در زمان عبور خودروها به داخل و خارج ایران نیز واجب است. برخی کشورها اجازه ورود خودروهای با عمر بالای ۱۰ سال به کشور خود را نمی‌دهند و خودروهای با عمر بیش از ۲۰ سال برای خروج از کشور ما به مجوز سازمان میراث فرهنگی نیاز دارند.

استعلام پلاک بین‌المللی

ون مسافرتی در مسیر جاده ای

منبع عکس: اقتصاد آنلاین، عکاس نامشخص

دفترچه بین‌المللی خودرو حاوی مشخصات کامل دارنده گواهینامه بین‌المللی و مالک وسیله نقلیه گذر موقت به هفت زبان مختلف است. مدارک معتبر برای کشورها در زمینه تردد وسایل نقلیه خارجی زیر نظر سازمان FIA صادر می‌شوند که در کشور ما تنها نماینده رسمی این سازمان، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی است.

استعلام پلاک بین‌المللی و سایر مدارک اصلی خودروها در تردد خارج از کشور، با توجه به قرارداد رسمی کنواسیون بین‌المللی، برای کشورهای زیر نظر FIA میسر است. ارائه هرگونه مدرک جعلی فاقد مهر و نشان معتبر FIA،‌ مشکلات و پیامدهای غیر قابل جبرانی برای فرد متخلف خواهد داشت. پس برای دریافت مدارک کاپوتاژ ماشین و گواهینامه بین‌المللی تنها به مراکز معتبر و رسمی مراجعه کنید.

نکات مهم برای کاپوتاژ کردن ماشین و دریافت مدارک خروج از کشور

برای خروج از کشور با خودروی شخصی و دریافت مدارک مورد نیاز مانند گواهینامه بین‌المللی، توجه به نکات زیر ضروری است و مانع از بروز بسیاری از مشکلات در داخل و خارج از کشور می‌شود.

  • برای دریافت مدارک معتبر تنها به مراجع قانونی مراجعه کنید.
  • مدارک رسمی مانند گواهینامه بین‌المللی در بیشتر موارد از طریق پست به دست شما می‌رسند؛ پس بازه زمانی مناسب را برای انجام کارهای اداری انتخاب کنید.
  • حضور متقاضی دریافت مدارک کاپوتاژ ماشین و گواهینامه بین‌المللی یا وکیل رسمی او در اداره گمرک و کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ضروری است.
  • اعتبار مدرک کاپوتاژ یک ساله است و اگر پیش از پایان موعد یک ساله اقدام به تمدید آن کنید، از پرداخت برخی هزینه‌ها معاف خواهید شد.
  • کاپوتاژ ماشین پس از پایان اعتبار باطل نمی‌شود و باید با مراجعه به دفاتر گمرک اقدام به ابطال آن کنید تا مشمول جریمه نشوید.
  • بسیاری از کشورها مانند جمهوری آذربایجان اجازه ورود خودروهای با عمر بیش از ۱۰ سال را نمی‌دهند.
  • خودروهای با عمر بیش از ۲۰ سال برای خروج از کشور باید مجوز سازمان میراث فرهنگی را دریافت کنند.
  • برای رانندگی در بسیاری از کشورها همراه داشتن گواهینامه اصلی شما ضروری است و پلیس به‌جز گواهینامه بین‌المللی، اصل گواهینامه شما را نیز کنترل می‌کند.
  • به‌جز اصل گواهینامه، سایر مدارک اصلی ماشین مانند بیمه نامه و کارت ماشین را همراه ببرید.
  • بیشتر کشورها در زمان ورود شما هزینه‌ای بابت تفاوت نرخ بیمه نامه‌های خودرو از شما دریافت می‌کنند و در بعضی کشورها نیز باید بیمه نامه معتبر همان کشور را در زمان ورود دریافت کنید.
  • در زمان سفر به سایر کشورها با وسیله نقلیه شخصی از مقررات موجود در این کشورها در زمینه راهنمایی و رانندگی مطلع شوید. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در سایر کشورها، پیامدهای سنگینی برای شما خواهد داشت.
  • در کشور امارات با گواهینامه بین‌المللی تنها اجازه رانندگی با ماشین‌های اجاره‌ای را خواهید داشت.
  • برای کسب مجوز رانندگی در کشور آذربایجان باید گواهینامه سه ساله دریافت کنید؛ گواهینامه‌های بین‌المللی یک ساله در این کشور اعتبار ندارند.
  • برخی ایالت‌ها و شهرهای دیگر کشورها اجازه رانندگی با گواهینامه‌ای غیر از گواهینامه رسمی خود را نمی‌دهند.
  • در سایر کشورهای جهان تنها گواهینامه‌های صادر شده از نماینده رسمی سازمان FIA اعتبار دارند، که در کشور ایران کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تنها نماینده رسمی این مرجع است.

صف ماشین ها در مرز ایران با پلاک های ترانزیت

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

در این مقاله شرایط دریافت مدارک کاپوتاژ ماشین و پلاک بین‌المللی خودرو برای سفر با وسیله نقلیه شخصی به دیگر نقاط جهان را شرح دادیم. شما نیز اگر تجربه سفر با خودروی شخصی به دیگر کشورها را دارید، در ادامه می‌توانید تجربه‌های خود از سفر زمینی و مراحل کاپوتاژ ماشین خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت ساعد نیوز

پرسش‌های متداول

پلاک بین‌المللی چیست؟

پلاک بین‌المللی ابزاری برای شناسایی وسایل نقلیه در سطح جهانی است.

مدارک لازم برای کاپوتاژ کردن خودرو چیست؟

مدارک لازم برای کاپوتاژ خودرو شامل، مدارک کامل شناسایی خودرو مانند کارت ماشین، سند خودرو و مدارک بیمه و مدارک شناسایی کامل متقاضی می‌شوند.

برای دریافت مدارک کاپوتاژ ماشین کجا برویم؟

در مرحله نخست به اداره گمرک یا کارگزاری‌های رسمی آن و سپس به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی یا نمایندگی‌های مجاز آن بروید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه