پارک های باربیکیو تهران | معرفی کامل + عکس و مسیر دسترسی

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور چهار شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
پارک های باربیکیو تهران | معرفی کامل + عکس و مسیر دسترسی

پارک های باربیکیو یا منقل دار تهران با وجود امکانات رفاهی و تفریحی، در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در میان خانواده‌ها، برای دورهمی و صرف غذا در فضای سبز پیدا کرده است.

زندگی در کلان‌شهرهایی مانند تهران همواره دغدغه‌های فکری، استرس و خستگی‌های ذهنی و روانی برای شهروندان خود به‌دنبال دارند و ساکنان این شهرها به‌دنبال فرصتی هستند تا این خستگی را به‌نوعی کاهش دهند. از آنجا که مسافرت به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد، وجود پارک‌ها و بوستان‌ها کمک بزرگی در رفع این مشکل انجام می‌دهد.

در شهر تهران درصد بسیاری از مردم در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند به‌طوری که حتی برای دیدارهای خانوادگی یا پذیرایی از دوستان خود در خانه با کمبود فضا مواجه هستند؛ ازاین‌رو، بوستان‌ها به‌ویژه پارک های باربیکیو، گزینه‌های مناسبی برای اوقات فراغت و صرف غذای دورهمی به شمار می‌روند. پارک‌های منقل دار تهران از جاهای دیدنی تهران هستند و با وجود فضاهای سبز، هوای پاک و امکانات رفاهی و تفریحی فراوان، روزی مملو از آرامش روح و روان برای بزرگسالان و شادی برای کودکان رقم می‌زنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از پارک های باربیکیو تهران و امکانات رفاهی آن آشنا کنیم.

با پارک های باربیکیو تهران آشنا شوید:

بوستان نهج البلاغه

  • آدرس: تهران، بین بزرگراه حکیم و بزرگراه همت، غرب بزرگراه یادگار امام، بوستان نهج البلاغه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی 

بوستان نهج البلاغه

منبع عکس: iranlover، عکاس: ناشناس

«بوستان نهج البلاغه» یکی از پارک‌ های باربیکیو تهران است که در بخش وسیعی از دره فرحزاد در منطقه دو شهرداری قرار دارد. فاز اول بوستان با مساحت ۳۵ هکتار در محدوده شمال بزرگراه همت تا بلوار همیلا در سال ۱۳۸۸ و فاز دوم بوستان با مساحت ۶۵ هکتار در محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسیده است. 

پارک نهج البلاغه با منقل‌های متعدد در سراسر پارک یکی از بهترین پارک‌ های تهران برای کباب است که با وجود فضاهای سرسبز، چشم‌انداز زیبا، ۸۰ واحد آلاچیق، صدها نیمکت و روشنایی کافی در شب، فضایی مناسب برای تفریح خانوادگی و صرف غذای دورهمی به شمار می‌رود. این بوستان امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری مانند مسیرهای پیاده روی طولی و عرضی، سه مجموعه بازی برای کودکان، شهربازی بیلینو، زمین اسکیت، مسیر دوچرخه‌سواری، فضای ورزش همگانی، بانجی جامپینگ، سینمای ۶ بعدی، آمفی‌تئاتر، مسجد، ۴۰ دستگاه سرویس بهداشتی و پارکینگ ۷۵۰ واحدی را شامل می‌شود.

بوستان نهج البلاغه

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس: ناشناس

بوستان نهج البلاغه به‌دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه و شیب اطراف دره فرحزاد، به‌شکل طبقاتی و در امتداد مسیر رود ساخته شده است. این رود، پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم می‌کند. پل معلق نهج البلاغه یا آسمان به‌عنوان اولین پل معلق تهران و دومین نمونه کشور، از بخش‌های جذاب فاز دو بوستان نهج البلاغه است که این پل ۲۸۵ متر طول، دو متر عرض و ۶۵ متر ارتفاع دارد.

پل معلق آسمان، بوستان نهج البلاغه را به پارک پردیسان متصل می‌کند. بر این پل، ۲۰۰ نفر می‌توانند به‌طور هم‌زمان تردد یا توقف کنند. همچنین پیکر سه تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی، در سال ۱۳۸۹ مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در این بوستان به خاک سپرده شده است که در مناسبت‌های ویژه برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و هنری بر مزار این شهدا برگزار می‌شود.

بوستان ایران‌زمین

  • آدرس: تهران، شهرک غرب، خیابان ایران‌زمین، بوستان ایران‌زمین (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

بوستان ایران زمین

منبع عکس: utravs.com، عکاس: ناشناس

«بوستان ایران‌زمین» یکی از پارک های منقل دار تهران در منطقه شهرک غرب است. این پارک که «باغ‌راه فدک» نیز نامیده می‌شود، در سال ۱۳۹۳ در خیابان دایره‌ای‌شکل ایران‌زمین احداث شده است و حدود ۲۷ هکتار وسعت دارد. دسترسی به این پارک به‌وسیله خودروی شخصی یا مترو امکان‌‌پذیر است. 

 وجود منقل برای کباب، فضای مناسب پیک‌نیک و امکانات رفاهی عالی باعث جذب گردشگران به‌سوی باغ‌راه فدک شده و این پارک را به گزینه مناسبی برای تفریح، دورهمی دوستانه و خانوادگی تبدیل کرده است. از امکانات پارک باید از بوفه‌، کافی‌شاپ و رستوران با غذاهای بهداشتی و خوشمزه نام برد.

بوستان ایران زمین

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

باربیکیو، نیمکت‎‌‌های چوبی، آلاچیق‌های زیبا با امکانات روشنایی، آبخوری، سطل زباله و سرویس‌های بهداشتی تمیزی در سراسر پارک ایران‌زمین وجود دارد. آب‌نماها و نورپردازی‌های عالی، دیوارهای رنگی نقاشی‌شده، کاشی‌کاری‌های نقش‌برجسته و تندیس‌های زیبای پارک، چشم هر گردشگری را خیره می‌کند. از امکانات تفریحی و ورزشی بوستان نیز باید به زمین بازی کودکان، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی، وسیله‌های ورزشی عمومی، زمین بدمینتون، زمین فوتبال، والیبال و بسکتبال اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های جالب بوستان ایران‌زمین، امکان مشاهده برج میلاد از بالای پارک است.

وجود گونه‌های مختلف گیاهی پهن‌برگ مانند چنار، زیتون، تبریزی و نارون و همچنین درختان برگ‌سوزنی مانند سرو نقره‌ای و کاج، باعث شده است که باغ‌راه فدک جلوه خاصی به‌خود بگیرد. گیاهان پیچکی، درختچه‌های زینتی و انواع گل‌های رز و نسترن در سراسر این بوستان به‌ چشم می‌خورد که با رسیدگی مسئولان پارک، همواره از شادابی خاصی برخوردار است. ساختمان پلیس امنیتی و پارکینگ اختصاصی از دیگر امکانات باغ‌راه فدک به شمار می‌رود.

بوستان جوانمردان ایران

  •  آدرس: تهران، بین بزرگراه همت و بزرگراه شهید جعفری، جنب خیابان طبیعت، بوستان جوانمردان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی 

بوستان جوانمردان ایران

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس: ناشناس

«بوستان جوانمردان ایران» یکی از پارک های منقل دار تهران است که در شمال غربی پایتخت و بین مناطق ۲۲ و پنج شهرداری قرار دارد. این پارک با وسعتی برابر ۱۵۰ هکتار در سال ۱۳۹۱ احداث و به یکی از تفرجگاه‌های محبوب شهر تبدیل شده است. 

از علل ساخت بوستان جوانمردان می‌توان به رفع آلودگی شهر، افزایش جاذبه‌های گردشگری تهران و وسعت فضای سبز اشاره کرد. همچنین به‌منظور فرهنگ‌سازی و آشناسازی با مشاهیر تاریخی ایران، تندیس‌هایی از بزرگ‌مردان و مشاهیر ایرانی در این بوستان نهاده شده است. گفته می‌شود که نام پارک نیز برگرفته از این تندیس‌ها است. رود کن از میانه بوستان جوانمردان می‌گذرد و پارک را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. ارتباط این دو بخش از طریق یک پل برقرار می‌شود. 

بوستان جوانمردان ایران

منبع عکس: ایلیا گشت، عکاس: ناشناس

بوستان جوانمردان با فضاهای سرسبز، وجود آلاچیق و باربیکیو برای کباب در سراسر پارک، آبخوری، سرویس‌های بهداشتی، بوفه، رستوران‎‌های با کیفیت، مسجد و پارکینگ روباز محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت، تفریح جوانان و دورهمی خانواده‌ها محسوب می‌شود. از امکانات تفریحی این پارک می‌توان از مسیر ۸,۰۰۰ متری دوچرخه‌سواری، محل کرایه دوچرخه، مسیر ۲۴,۰۰۰ متری پیاده‌روی، زمین اسکیت، شهربازی کودکان، میزهای تنیس و شطرنج، باغ هنرمندان، باغ گیاه‌شناسی، برکه پرندگان و غرفه ارائه محصولات فرهنگی نام برد.

از مزیت‌های بوستان جوانمردان، استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست در ساخت پارک برای جلوگیری از آسیب طبیعت و بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است. فضای سبز این پارک، درختانی مانند سرو، اقاقیا، کاج، بیدمجنون و زبان گنجشک را شامل می‌شود که محیطی دلنشین برای گردشگران و شهروندان ایجاد می‌کند. باجه آتش‌نشانی، اورژانس و کیوسک‌های پلیس همراه در این پارک فضای مناسب و امنی برای تفریح خانواده‌ها ایجاد کرده است.

بوستان آبشار تهران

  • آدرس: تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، بوستان آبشار تهران (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۳۰

بوستان آبشار تهران

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«بوستان آبشار تهران» از پارک های منقل دار تهران است که مساحتی در حدود ۲۰۰ هکتار از غرب تهران را به خود اختصاص می‌دهد. برای دسترسی به بوستان باید از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین استفاده کرد؛ زیرا ایستگاه مترو یا اتوبوسی در نزدیکی این پارک وجود ندارد. طراحی بوستان آبشار برگرفته از باغ‌های قدیمی ایرانی است. این منطقه با وجود آبشار مصنوعی، فضای سبز و محوطه طبیعی، به‌طور هم‌زمان سکوت، آرامش طبیعی و هوای پاک را به گردشگران هدیه می‌دهد.

بوستان آبشار تهران به‌صورت طبقه‌ای ساخته شده که هر طبقه شامل برکه، چند آلاچیق از جنس چوب روس و همچنین منقل‌هایی برای کباب است. کسانی که توان بالارفتن ندارند می‌توانند از طبقات پایین مجموعه استفاده کنند. صدای طبیعی آب، پرندگان و مرغابی‌ها و شنای ماهی‌ها در این برکه‌های سنگی در کنار استشمام هوای پاک، محیطی دل‌انگیز برای دورهمی خانوادگی یا دوستانه ایجاد می‌کند و سلامت روح و جسم را افزایش می‌دهد. آب برکه‌های این مجموعه از جنگل لتمال کن تامین می‌شود و قابل آشامیدن نیست. 

منبع عکس‌ها: خبرگزاری تسنیم، عکاس: ناشناس

از دیگر امکانات بوستان آبشار تهران، وجود آبراه‌ها و جویبارها، باغ‌های گیاهان دارویی، مسیر ۲۵,۰۰۰ متری کوهپیمایی، مسجد، زمین بازی کودکان، رستوران‌های سنتی، سرویس بهداشتی و پارکینگ است. همچنین از درون این مجموعه تفریحی به‌راحتی می‌توان دریاچه چیتگر را مشاهده کرد که یکی از دیدنی های تهران در شب است.

درخت گیلاس و گردو در باغ‌ها، درختان نخل در کنار مرداب‌ها، درختان بلوط در اطراف مسیر پیاده‌روی، گل‌های زیبا و رنگارنگ، بوته‌های کاکتوس و سماق آمریکایی در اطراف برکه‌ها صحنه‌ای رویایی می‌آفرینند. آبشار تهران مانند دیگر فضاهای طبیعی در شب بسیار زیبا و دل‌انگیز به‌ نظر می‌رسد. البته بوستان آبشار روزها نیز جذابیت خاص خود را دارد؛ اما به‌دلیل نبود سایه بهتر است در ساعت اولیه روز یا عصرها به پارک بروید یا حتما از آلاچیق‌های پارک استفاده کنید.

پارک چیتگر

  • آدرس: تهران، اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۲

پارک چیتگر

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«پارک چیتگر» یکی از پارک‌ های منقل دار غرب تهران و از بهترین تفرجگاه‌های پایتخت است که در مسیر آزادراه تهران-کرج قرار دارد. این پارک به‌وسیله خودروی شخصی یا مترو قابل‌دسترسی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک، ایستگاه چیتگر در خط پنج متروی تهران است. پارک جنگلی چیتگر ورودی‌های متعددی دارد و از شمال به اتوبان حکیم، از جنوب به آزادراه کرج، از شرق به خرگوش دره و از غرب به آزادشهر و پیکان‌شهر محدود می‌شود.

امکانات پارک چیتگر شامل باربیکیو، فضاهای مناسب پیک‌نیک و برپایی چادر مسافرتی، پارک بازی کودکان، نمازخانه، سرویس بهداشتی، رستوران‌، غرفه تغذیه و تنقلات است. از امکانات ورزشی و تفریحی این پارک باید به بوستان بانوان ریحانه از پارک های بانوان تهران، چهار پیست‌ دوچرخه‌سواری، غرفه کرایه دوچرخه و پینت بال اشاره کرد. باشگاه‌های سوارکاری چیتگر، از معروف‌ترین باشگاه های اسب‌سواری تهران، نیز جزو امکانات تفریحی پارک هستند. در ضلع غربی پارک چیتگر باغ راز هستی قرار دارد که مجموعه‌ای از گیاهان دارویی و زینتی در این باغ پرورش یافته است.

پارک چیتگر

منبع عکس: marcocial.com، عکاس: ناشناس

پارک جنگلی چیتگر در سال ۱۳۴۲ توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور احداث شده است که در حال حاضر شهرداری منطقه ۲۲ تهران مدیریت آن را به عهده دارد. این پارک به‌دلیل وسعت زیاد و وجود درختان بی‌شمار در برطرف ساختن آلودگی هوای شهر تهران نقش مهمی را ایفا می‌کند و حکم ریه‌های این شهر را دارد. پارک چنگلی چیتگر حدود ۹۵۰ هکتار وسعت دارد که با عبور مسیل چیتگر، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است و پستی و بلندی‌های عمده آن را تپه ماهور تشکیل می‌دهد. 

پارک چیتگر دارای پوشش انبوه گیاهی با مساحتی حدود ۷۳۴ هکتار است. این گیاهان را گونه‌های سوزنی شکل مانند کاج، سرو خمره‌ای و سرو نقره‌ای و گون‎ه‌های پهن‌برگ مانند اقاقیا، نارون چتری، افرای زینتی، ارغوان، زبان گنجشک، درخت عرعر و انواع بلوط تشکیل می‌دهد. پارک چیتگر دارای گونه‌های جانوری مختلفی مانند روباه و سنجاب و پرندگانی مانند طوطی، مرغ مینا، کلاغ و گنجشک است. پارک چیتگر هزینه ورودی ندارد؛ ولی برای استفاده از هرکدام از بخش‌های تفریحی باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت شود. 

پارک کوهسار

  • آدرس: تهران، بزرگراه آبشناسان، شهران شمالی، کوهسار، پارک جنگلی کوهسار (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۴

پارک کوهسار

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«پارک کوهسار» از پارک‌ های منقل دار تهران است که در منطقه پنج شهرداری قرار دارد. این پارک در شمال منطقه کن و در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده است. کوهسار وسعتی برابر ۵,۷۰۰ هکتار دارد که بافت عمده آن کوهستانی و تنها بخش‌هایی از آن جنگل‌کاری شده است. دسترسی به این پارک از طریق بلوار شهران امکان‌پذیر است.

پارک جنگلی کوهسار دارای امکانات مناسبی برای تفریح خانواده‌ها و گردشگران است که از آن‌ها می‌توان به باربیکیو، آلاچیق، نمازخانه، پیست دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، مسیرهای مناسب دویدن و پیاده‌روی، دستگاه‌های ورزشی، بوفه، رستوران و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد. همچنین استخر، سونا، زمین‌های بدمینتون، میزهای پینگ‌پنگ، پیست موتور کراس و باشگاه سوارکاری در این پارک برای تفریح طبیعت‌گردان احداث شده است.

در پارک جنگلی کوهسار، ساخت بالن و بومرنگ به‌طور تخصصی آموزش داده می‌شود

پارک کوهسار به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، مرکز بسیاری از تفریحات هوایی تهران مانند تله‌کابین، کایت‌سواری، گلایدر، چتر نجات و پرتاب بومرنگ است. از دیگر مزایای پارک کوهسار وجود جاده آسفالتی ماشین‌رو است که شما را تا ارتفاعات این منطقه بالا می‌برد تا نمای ۳۶۰ درجه از شهر تهران را ببینید. هر سال حدود ۱۰۰ هکتار به بخش جنگل‌کاری این پارک اضافه می‌شود. افزودن امکانات تفریحی بسیار به این پارک قدیمی باعث شده است که روز‌به‌روز تعداد بیشتری از شهروندان را به سوی خود جذب کند.

پارک طالقانی  

  • آدرس: تهران، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی 

پارک طالقانی تهران

منبع عکس: اقتصاد آنلاین، عکاس: ناشناس

«پارک طالقانی» از پارک های باربیکیو تهران که با نام‌های پارک جهان کودک، پارک جنگلی عباس‌آباد و تپه‌های داوودیه شناخته می‌شود، در محدوده تپه‌های عباس‌آباد واقع شده است و ۳۱۰ هزار متر مربع مساحت دارد. پل معروف طبیعت راه ارتباطی این پارک با بوستان آب و آتش است. برای دسترسی به این پارک می‌توان از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک طالقانی، ایستگاه مترو حقانی است.

در گوشه و کنار پارک طالقانی، بساط لبو، آش و بلال به‌وفور یافت می‌شود

منقل‌های متعدد، بیش از ۳۰ آلاچیق، نیمکت، مسیرهای پیاده‌روی، دستگاه‌های ورزشی، زمین‌های ورزشی بسکتبال، والیبال، گل کوچک و ورزش زورخانه‌ای، میز پینگ‌پنگ، شطرنج، زمین‌های بازی مخصوص کودکان، بوفه، کافه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و نگهبانی از امکانات پارک طالقانی است که سبب جذب خانواده‌ها و گردشگران برای گذران اوقات فراغت به سوی این پارک می‌شود.

از بخش‌های جذاب پارک طالقانی، پلی چوبی است که در سراسر پارک مشاهده می‌شود و سوژه مناسبی برای عکاسی است. مرتفع‌ترین پرچم ایران نیز در پارک طالقانی قرار دارد. طول پارچه این پرچم ۱۰۰۰ متر و ارتفاع آن ۱۵۰ متر است. از نظر ارتفاع میله پرچم، سومین پرچم مرتفع جهان به شمار می‌رود. در بدو ورود به پارک یک حوضچه سنگی قرار دارد که پس از نوروز پر از ماهی‌های کوچک قرمز رنگی می‌شود که مردم در این حوض رها می‌کنند. گونه‌های کمیاب بلوط ایتالیایی و بلوط سبز همچنین درختچه‌های یاس زرد و درختانی مانند سپیدار، افرا، ارغوان و اقاقیا پوشش گیاهی متنوعی در پارک جنگلی طالقانی ایجاد کرده است.

بوستان ایثار

  • آدرس: تهران، بزرگراه ستاری، خیابان شاهین شمالی، خیابان چمران، خیابان شادمهر (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی 

بوستان ایثار

منبع عکس: 021home.ir، عکاس: ناشناس

«بوستان ایثار» یکی از پارک‌های منقل دار تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه پنج شهرداری قرار دارد. این بوستان با وجود فضای سبز، منقل، آلاچیق، زمین بازی کودکان و امکان برپایی چادر مسافرتی مکان دنج و مناسبی برای تفریح و دورهمی خانوادگی به شمار می‌رود. بوستان ایثار پوشیده از درختان چنار، توت، اقاقیا و زبان گنجشک است.

بوستان الهام 

  • آدرس: تهران، انتهای بلوار فردوس غرب (ناصر حجازی)، ابتدای بلوار الهام، بوستان الهام (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی 

پارک الهام بلوار فردوس تهران

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: ali rahimi

«بوستان الهام» یکی از پارک‌های منقل دار تهران است که در منطقه پنج شهرداری و در نزدیکی مجموعه تفریحی ارم بزرگ قرار دارد. این بوستان با وسعت ۸۳,۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۶ احداث شده است. برای دسترسی به بوستان الهام می‌توان از خودروی شخصی یا مترو استفاده کرد. نزدیک‎‌ترین ایستگاه به این پارک، ایستگاه مترو ارم سبز در تقاطع خط چهار و پنج متروی تهران است.

جمعه بازار بوستان الهام، عده زیادی را به سوی پارک جذب می‌کند

بوستان الهام با وجود آلاچیق‌های زیبا، چندین منقل و امکان برپایی چادر مسافرتی، محیط دنجی برای صرف غذا و پخت کباب در دورهمی‌های خانوادگی به شمار می‌رود. مسیرهای عریض و خط‌کشی‌شده پارک با نیمکت‌هایی در زیر سایه درختان برای پیاده‌روی، نرمش، دویدن و اسکیت‌سواری مناسب است. پیست دوچرخه‌سواری بوستان الهام با امکان کرایه دوچرخه برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی یک امتیاز عالی محسوب می‌شود.

بوستان الهام به‌دلیل پوشش گیاهی وسیع، نزدیکی به رود کن و عبور یک کانال آب از داخل پارک هوای بسیار مطبوعی دارد. موضوع دیگری که به‌رغم قوانین کشور در بین مردم این منطقه جا افتاده، حضور سگ‌های بسیار زیادی است که به‌همراه صاحبان خود در این پارک به بازیگوشی می‌پردازند.

پارک سرخه حصار

  • آدرس: تهران، انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق، پارک جنگلی سرخه حصار (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۹ تا ۲۴

منقل کباب‌پز پارک سرخه حصار

منبع عکس: iranlover، عکاس: ناشناس

«پارک سرخه حصار» یکی از قدیمی‌ترین پارک های باربیکیو تهران است که در محدوده شرق و منطقه ۱۳ شهرداری تهران قرار دارد. دسترسی به این پارک به‌وسیله خودروی شخصی از طریق اتوبان رسالت و بزرگراه یاسینی شرق به آسانی امکان‌پذیر است. همچنین ایستگاه اتوبوس چهارراه تهرانپارس در اتوبوس تندرو خط یک (پایانه آزادی- چهارراه تهرانپارس) در نزدیکی پارک قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه فرهنگسرا در خط دو مترو تهران است. 

سرخه حصار با وجود باربیکیو در قسمت‌های مختلف پارک، آلاچیق‌های متعدد، پیست دوچرخه‌سواری، پارک آموزش ترافیک برای کودکان و نوجوانان، بوفه، رستوران، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و امکانات رفاهی متعدد به یکی از پارک‌های تهران برای کباب تبدیل شده است که همه‌روزه به‌ویژه ایام تعطیل، نوروز و سیزده بدر گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. همچنین دهکده تفریحی این پارک با نام کاج شامل زمین‌های پینت بال، لیزر تگ، پینگ‌پنگ، بیلیارد و فوتبال‌دستی است.  

پینت بال پارک سرخه حصار تهران

منبع عکس: توریستگاه، عکاس: ناشناس

پارک سرخه حصار در گذشته شکارگاه شاهان قجری بوده و امروزه به‌عنوان یکی از پارک‌های ملی ایران تحت حفاظت سازمان محیط زیست در آمده است. سرخه حصار مانند دیگر پارک‌ های تهران از ریه‌های پایتخت به شمار می‌رود و با تولید اکسیژن فراوان به رفع آلودگی شهر کمک بسیاری می‌کند. رود جاجرود که از رودهای مهم اطراف تهران به حساب می‌آید، سهم بسزایی در سرسبزی این منطقه از شهر دارد.

پارک سرخه حصار با گیاهان منطقه گرمسیری مانند خارشتر، اسپند، گز، گون و گیاهان مناطق کوهپایه‌ای مانند آویشن، کاکوتی، بومادران و پونه کوهی پوشیده شده‌ است. درختانی چون زالزالک، گوجه وحشی و سرو کوهی نیز در این پارک به‌ چشم می‌خورد. از جانوران این پارک می‌توان به خرگوش، آهو، کفتار، روباه قرمز، شغال، سنجاب، گربه‌های وحشی، برخی از دوزیستان و خزندگان مانند لاک‌پشت، قورباغه، وزغ و انواع مار اشاره کرد. پرندگان بسیاری چون بوتیمار، عقاب طلایی، شاهین، قرقی و دال سیاه بر فراز این جنگل سرسبز پرواز می‌کند.

بوستان یاس فاطمی

  • آدرس: تهران، بزرگراه شهید بابایی، پارک یاس فاطمی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: هفت تا ۲۲

بوستان یاس فاطمی آلاچیق و منقل کباب‌پز

منبع عکس: فارسی میتینگ، عکاس: ناشناس

«بوستان یاس فاطمی» یکی از پارک های باربیکیو تهران است که در محدوده شرق در زمینی به وسعت ۱,۴۰۰ هکتار قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این پارک به نام یاس فاطمی، افتتاح این پارک در ۱۳ نوروز ۱۳۹۴ شمسی و مصادف شدن با ایام فاطمیه است. قبل از این نام‌گذاری، این منطقه به جنگل قوچک شهرت داشت. این پارک توسط اتوبان شهید بابایی به دو قسمت شمالی در منطقه یک تهران و قسمت جنوبی در منطقه چهار تهران تقسیم شده است. امکان دسترسی به این پارک از طریق بزرگراه‌های همت، بابایی و باقری ‌وجود دارد.

در بوستان یاس، آب آشامیدنی و زغال برای استفاده از باربیکیو به‌همراه داشته باشید

وجود ۲۰۰ عدد باربیکیو یا منقل کباب‌پز، بوستان یاس فاطمی را به یکی از بهترین پارک‌ های تهران برای کباب تبدیل کرده است. از امکانات این پارک می‌توان به زمین ورزشی، زمین‌های بازی کودکان، ۱۱۰ عدد آلاچیق، تعداد ۲,۰۰۰ صندلی، ۵۰ دستگاه سرویس بهداشتی، ۱۵ دستگاه آب آشامیدنی، بوفه، نمازخانه و ۱۴ پارکینگ با ظرفیت ۳,۰۰۰ خودرو اشاره کرد. اگر قصد دوچرخه‌سواری در بوستان یاس را دارید، دوچرخه شخصی خود را به‌همراه ببرید؛ زیرا امکان کرایه دوچرخه در این پارک وجود ندارد.

پوشش گیاهی بوستان یاس شامل درختان کاج، سرو نقره‌ای، اقاقیا، زبان گنجشک، داغداغان و انواع درختچه‌های تزیینی می‌شود. بیشتر جاهای این پارک دیوارکشی شده و از امنیت خوبی برخوردار است. پارک جنگلی یاس جنوبی وسعت کمتری نسبت به یاس شمالی دارد. در بخش جنوبی پارک، فوتبال‌دستی و میز تنیس برای بازی‌های گروهی وجود دارد. با وجود این امکانات رفاهی، بوستان یاس محیطی مناسب برای تفریح، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی است.

پارک لویزان

  • آدرس: تهران، اتوبان شهید بابایی، خیابان هنگام، پارک جنگلی لویزان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۴۵

پارک لویزان

منبع عکس: shahr.ir، عکاس: ناشناس

«پارک لویزان» یکی از پارک های منقل دار تهران است که در منطقه چهار شهرداری قرار دارد. این پارک زیبا با مساحتی حدود ۱,۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۴۲ به‌منظور جلوگیری از گسترش بافت شهری و کاهش آلودگی به‌صورت جنگل مصنوعی احداث شده است. این پارک از شمال به بزرگراه بابایی، از جنوب به شمس‌آباد، از شرق به بزرگراه باقری و از غرب به خیابان هنگام محدود می‌شود.

دسترسی به پارک لویزان با خودروی شخصی و مترو امکان‌پذیر است؛ اما ورود خودروی شخصی به داخل پارک ممنوع است و باید باقی مسیر را با استفاده از کالسکه‌های پارک طی کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک، ایستگاه نوبنیاد در خط سه مترو تهران است که پس از پیاده شدن از مترو باید خود را با تاکسی به پارک برسانید. 

پارک لویزان

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

از امکانات رفاهی و ورزشی پارک لویزان می‌توان به باربیکیو، آلاچیق‌های متعدد، نیمکت، زمین بازی کودکان، میز پینگ‌پنگ، مسیر دوچرخه‌سواری، سطل‌ زباله، سرویس بهداشتی، بوفه، کافی‌شاپ، رستوران سنتی هزار و یک‌ شب و رستوران ملل اشاره کرد. از دیدنی‌های این پارک وسیع و زیبا باید از باغ پرندگان نام برد که در قسمت شرقی پارک واقع شده است. این باغ با مساحت ۱۷ هکتار با بیش از ۱۶۸ گونه متفاوت پرنده، سرگرمی مناسبی برای گردشگران پارک، خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان ایجاد می‌کند.

پارک جنگلی لویزان را درختانی مانند کاج، سرو، چنار، زبان گنجشک، اقاقیا، توت و مو پوشش می‌دهد. همچنین یک پارک اختصاصی بانوان به نام مرضیه حدیدچی دباغ در این پارک احداث شده است. پارک لویزان از سمت شرق به بوستان یاس فاطمی و از سمت غرب به پارک جنگلی شیان منتهی می‌شود.

پارک جنگلی شیان

  • آدرس: تهران، بزرگراه امام علی، خروجی اتوبان زین‌الدین، پارک جنگلی شیان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۴۵

پارک جنگلی شیان

منبع عکس: iliyar.com، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی شیان» از پارک‌های باربیکیو در شرق تهران و در منطقه چهار شهرداری است. امکان دسترسی به این پارک جنگلی با خودروی شخصی و مترو وجود دارد؛ اما ورود خودروی شخصی به این پارک ممنوع است و باید از کالسکه‌های داخل پارک استفاده کرد. دسترسی به پارک شیان به‌وسیله مترو، از طریق ایستگاه نوبنیاد در خط سه مترو تهران امکان‌پذیر است.

پارک شیان در گذشته بخشی از پارک لویزان به شمار می‌رفت؛ اما در حال حاضر این دو پارک توسط خیابان هنگام از یکدیگر جدا شده‌اند. همچنین امکانات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر به پارک شیان افزوده شده، این پارک را مستقل از لویزان کرده است. وجود منقل‌های متعدد در پارک شیان سبب می‌شود که گردشگران برای دورهمی و صرف غذا راهی این پارک شوند. همین امر، شیان را به یکی از بهترین پارک های تهران برای کباب تبدیل کرده است.

تالار پذیرایی شیان با سرو انواع غذاها و کباب‌های ایرانی، قابلیت پذیرایی از ۱۵۰۰ میهمان را دارد 

از دیگر امکانات پارک جنگلی شیان می‌توان به آلاچیق، بوفه، زمین بازی کودکان، مسجد، میز پینگ‌پنگ، مسیر دوچرخه‌سواری، سطل زباله و سرویس بهداشتی اشاره کرد. پوشش گیاهی این پارک را درختانی مانند کاج، سرو، اقاقیا، چنار، زبان گنجشک، توت و مو تشکیل می‌دهد. از آنجا که شیان در ارتفاعات قرار گرفته است، چشم‌انداز زیبایی به شهر تهران دارد. 

از بناهای مهم در پارک شیان باید هتل شیان، تالار پذیرایی شیان و مجموعه بولینگ شیان را نام برد که این مجموعه شامل بولینگ، میز بیلیارد، فوتبال‌دستی، دارت، اسنوکر و سالن بازی اختصاصی بانوان است.

بوستان جنگلی تلو (غزال)

  • آدرس: تهران، اتوبان بابایی شرق، جاده تلو (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۱۹

بوستان جنگلی تلو (غزال)

منبع عکس: اقتصاد آنلاین، عکاس: ناشناس

«بوستان جنگلی تلو» یا «پارک غزال» از پارک های منقل دار شمال شرق تهران است. مراحل جنگل‌کاری این محدوده که حدود ۹۷۵ هکتار مساحت دارد، از اوایل دهه ۸۰ شمسی آغاز شده است. این پارک با احداث مراکز خدماتی، تفریحی و ورزشی یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. دسترسی به بوستان تلو با خودروی شخصی از طریق بزرگراه شهید بابایی، خروجی جاده دماوند و ورود به جاده تلو امکان‌پذیر است. این پارک در کیلومتر پنج جاده تلو قرار دارد.

از امکانات رفاهی پارک جنگلی تلو می‌توان به آلاچیق‌، منقل کباب‌پز، نیمکت‌های متعدد، زمین بازی کودکان، فوتبال‌دستی، تنیس روی میز، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. جاذبه اصلی این پارک چشم‌انداز زیبای سد لتیان و نزدیکی به کوه‌های البرز است. این پارک که از دیگر پارک‌ های جنگلی تهران کمتر شناخته شده است، با فضای سرسبز و به‌دور از هیاهوی شهر، می‌تواند اوقات خوشی برای خانواده‌ها رقم بزند. 

در ارتفاعات پارک جنگلی تلو پرندگانی مانند شاهین، عقاب و قرقی بر فراز آسمان چشم می‌خورد

در بوستان غزال، ساخت امکانات ورزشی مانند شطرنج، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، پینت‌بال، پاراگلایدر، سورتمه‌سواری، دوچرخه‌سواری کوهستان و... از طرف شهرداری در حال اجرا است. در اطراف پارک تلو بوفه‌ای وجود ندارد؛ از این‌رو در هنگام مراجعه به پارک حتما مواد غذایی برای کباب، آب آشامیدنی، خوراکی و زغال به‌همراه داشته باشید. پوشش گیاهی بوستان تلو درختان سوزنی (سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، کاج) و درختان پهن‌برگ (بادام کوهی، زبان گنجشک، پسته وحشی، عرعر، ارغوان، سنجد، داغداغان، چنار، نارون) را شامل می‌شود. این پارک، منطقه مناسبی برای زندگی جانورانی مانند روباه، خرگوش، کبک و شغال است. 

اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد پارک های باربیکیو تهران دارید، با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بزرگ‌ترین پارک باربیکیو تهران کجاست؟

بوستان یاس فاطمی

اولین پل معلق تهران در کدام بوستان قرار دارد؟

پل معلق آسمان در بوستان نهج البلاغه

باغ پرندگان در کدام پارک تهران قرار دارد؟

پارک لویزان

تندیس مشاهیر ایرانی در کدام بوستان تهران قرار دارد؟

بوستان جوانمردان ایران

منبع عکس کاور: فردا نیوز، عکاس:ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه