بهترین شهر ترکیه برای زندگی

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور پنجشنبه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین شهر ترکیه برای زندگی

بهترین شهر ترکیه برای زندگی بر اساس آب‌وهوا، جمعیت، هزینه‌ها، درآمد، فرصت‌های شغلی و امکانات رفاهی هر شهر رده‌بندی می‌شود.

هر فردی با توجه به ملاک‌های زندگی و دلایل مهاجرت خود، بهترین شهر ترکیه برای زندگی انتخاب می‌کند. در سال‌های اخیر تمایل به مهاجرت در بین مردم کشور افزایش یافته است. قوانین سخت مهاجرت و شرایط ارزی، گزینه‌های انتخابی را برای ایرانیان دشوار می‌کند؛ از این‌رو، کشور ترکیه با توجه به‌ نزدیکی به ایران، اشتراک آداب و رسوم، امنیت و امکانات رفاهی و تفریحی مطلوب، به گزینه مناسبی برای مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است.

با ما همراه باشید تا شما را با بهترین شهر ترکیه برای زندگی، شرایط آب‌وهوایی، جمعیت، فرصت‌های شغلی، متوسط درآمد، هزینه‌ها، امکانات رفاهی، مزایا و معایب زندگی در آن شهر آشنا کنیم.

بهترین شهر ترکیه برای زندگی:

استانبول

شهر استانبول

منبع عکس: ایرنا، عکاس: ناشناس

شهر استانبول با دو بخش غربی اروپایی (مدرن) و شرقی آسیایی (سنتی)، یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی به شمار می‌رود. این شهر، گذشته تاریخی خود و هیاهوی شهرهای مدرن را به‌طور حرفه‌ای مدیریت کرده است.

آب و هوای شهر استانبول

شهر استانبول در فصل بهار روزهای معتدل و شب‌های خنکی دارد. تابستان‌های این شهر گرم و مرطوب است به‌طوری‌ که میانگین هوا به حدود ۲۸ درجه می‌رسد و برای انواع تفریح‌های تابستانی و برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌ها مناسب است. در فصل پاییز شهر استانبول آب‌وهوای متغیری دارد. گاهی روزها گرم، گاهی بارانی و سرد است. استانبول در زمستان معمولا روزهای سرد با بارش رگباری دارد؛ اما خبری از بارش زیاد برف در این شهر نیست. میانگین دما در زمستان حدود هشت درجه است. استانبول در دو ماه آخر بهار و دو ماه اول پاییز بهترین آب‌وهوا را دارد.

هزینه مسکن در شهر استانبول

هزینه مسکن در شهر استانبول نسبت به دیگر شهرهای ترکیه بالاتر است و هر منطقه از شهر قیمت متفاوتی دارد. در ترکیه کلمه‌ای بنام رهن مانند ایران وجود ندارد. شما یک خانه را می‌خرید یا اجاره می‌کنید. پول پیش که به‌عنوان ودیعه پرداخت می‌شود به‌اندازه یک یا دو ماه کرایه خانه است که معمولا برای خانه مبله، دو ماه کرایه و برای خانه غیر مبله، یک ماه کرایه است. در ترکیه کرایه هر ماه در ابتدای آن ماه پرداخت می‌شود.

در ترکیه به پول پیش اجاره خانه، دپوزیت گفته می‌شود

خانه‌ها در قسمت اروپایی استانبول نسبت به قسمت آسیایی قیمت بیشتری دارد. میانگین قیمت اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز استانبول حدود ۵,۰۰۰ لیر ترکیه (حدود ۹٫۵ میلیون تومان) است. همچنین قیمت حدودی خرید خانه در مرکز شهر استانبول به ۲۴,۰۰۰ لیر (حدود ۴۵ میلیون تومان) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر استانبول

هزینه تاکسی‌‌ برای هر کیلومتر ۶٫۵ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۷٫۱۶ لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۷۹ لیر است.

هزینه غذا در شهر استانبول

هزینه غذا در استانبول برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۷۸ لیر ترکیه (حدود ۱۴۵,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۱۵۰ لیر ترکیه (حدود ۲۸۰,۰۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر استانبول

شهر استانبول دو فرودگاه بین‌المللی دارد که یکی از آن‌ها فرودگاه بسیار بزرگ «استانبول» است. بیمارستان‌های متعدد با کیفیت درمان عالی، امکانات آموزشی و تحصیلی خوب با وجود مدارس دولتی، خصوصی و بین‌المللی از امکانات رفاهی شهر به شمار می‌رود.

استانبول شهری سرشار از فرهنگ و تاریخ است که از آن می‌توان به‌عنوان قلب و روح ترکیه نام برد. مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، قصر توپ‌کاپی، برج گالاتا، جزایر پرنس، بازار بزرگ استانبول، خیابان استقلال و میدان تکسیم، تنگه بسفر، برج دختر (کیز کولسی)، حمام خرم سلطان و محله ببک از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود. 

منبع عکس‌ها از راست به چپ: همشهری آنلاین، اسمارتیز،  commons.wikimedia.org، لست تورز، عکاس‌ها: ناشناس

همچنین مکان‌های عمومی برای شنا، مراکز بزرگ خرید، آکواریوم، دلفیناریوم، خانه خون آشام استانبول، شهربازی‌های استانبول مانند اسفانبول تماپارک، پارک ماجراجویی فورستانبول، پارک آبی آکوا مارین، پارک برفی سرپوشیده توریوم، لگولند دیسکاوری سنتر، ژوراسیک لند، تله کابین پیرلوتی، موزه ماشین‌های کلاسیک اورال آتامان، کشتی‌سواری در بسفر، تور گشت‌وگذار در شهر با اتوبوس روباز از امکانات تفریحی این شهر است که گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. همچنین فستیوال‌ها و جشنواره‌های متنوعی در فصل‌های مختلف در استانبول برگزار می‌شود.

فرصت‌های شغلی در شهر استانبول

شغل آرایشگری، تدریس زبان انگلیسی، مربی بدن‌سازی و مکانیکی از شغل‌های پرطرف‌دار این شهر به شمار می‌رود. همچنین شغل‌هایی مانند نجاری، جوشکاری، کاشی‌کاری، برق‌کاری، حسابداری، منشی‌گری، فروشندگی، کفاشی، ام‌دی‌اف کاری، آشپزی، گارسون، بسته‌بندی، مهمان‌داری، بازیگری، تور لیدری و مهندسی فن‌آوری اطلاعات از شغل‌های مورد نیاز در ترکیه است. 

متوسط درآمد در شهر استانبول

متوسط درآمد در استانبول حدود ۷,۲۰۰ لیر (حدود ۱۳٫۵ میلیون تومان) در ماه است.

جمعیت شهر استانبول

در آمارگیری آخر سال ۲۰۲۱ شهر استانبول با جمعیت۱۵,۸۴۰,۹۰۰ نفر، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است.

مزایا و معایب زندگی در شهر استانبول

از مزایای زندگی در استانبول باید از درآمد بالا نسبت به شهرهای دیگر ترکیه، امکانات تفریحی متنوع، اینترنت پرسرعت، کیفیت بالای آموزش، بیمارستان های متعدد با ارائه خدمات درمانی مناسب، جاده‌های امن، آشنایی بیشتر مردم شهر با زبان انگلیسی و امکان دوست‌یابی سریع اشاره کرد. همچنین راه‌اندازی کسب‌وکار در این شهر آسان است.

از معایب زندگی در شهر استانبول نیز می‌توان از بالابودن هزینه نسبت به شهرهای دیگر ترکیه، شلوغ و پرجمعیت‌ بودن، زمستان‌های سرد، نبودن آزادی بیان کافی، ترافیک زیاد در مناطق مرکزی شهر، مصرف زیاد دخانیات در شهر، آلودگی هوا و نامناسب بودن آب لوله‌کشی شهر برای مصارف خوراکی و پخت‌وپز نام برد.

آنکارا

شهر آنکارا

منبع عکس: آژانس پرنده مهاجر، عکاس: ناشناس

شهر آنکارا به‌عنوان پایتخت سیاسی ترکیه یکی از شلوغ‌ترین شهرهای این کشور است که با وجود قدمت دیرینه، ساختمان‌های زیبا و مجتمع‌های تجاری مدرنی در آن دیده می‌شود. این شهر از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی است. 

آب و هوای شهر آنکارا

آب و هوای شهر آنکارا مدیترانه‌ای است. زمستان‎‌های سرد و بارانی دارد و تابستان‌های آن نسبتا گرم و نیمه‌شرجی است؛ اما گرمای آن آزاردهنده و طاقت‌فرسا نیست و شبیه تابستان‌های ایران است. با سفر به این شهر می‌توان از امکانات دریایی و تفریحات آبی استفاده کرد. بهترین زمان سفر به آنکارا فصل بهار و اواخر شهریور تا اواخر ماه مهر است؛ چراکه در این زمان آب‌وهوای شهر تقریبا ثابت است و هوای مطبوع و خنکی دارد.  

هزینه مسکن در شهر آنکارا

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه کوچک در مرکز شهر آنکارا حدود ۲۹۰۰ لیر ترکیه (حدود ۵,۴۰۰,۰۰۰ تومان) در ماه است. همچنین قیمت حدودی خرید خانه در مرکز شهر آنکارا به حدود ۱۳,۰۰۰ لیر (حدود ۲۴ میلیون تومان) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر آنکارا

هزینه تاکسی در آنکارا برای هر کیلومتر ۷٫۸ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۷٫۳۲ لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۷۹ لیر است.

هزینه غذا در شهر آنکارا

هزینه غذا در آنکارا برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۶۵ لیر ترکیه (حدود ۱۲۲,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۱۱۷ لیر ترکیه (حدود ۲۲۰,۰۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر آنکارا

بهترین دانشگاه‌های ترکیه و همچنین دانشگاه‌های بین‌المللی در آنکارا قرار دارد که حضور دانشجویان را در این شهر پر رنگ کرده است. از جاهای دیدنی شهر آنکارا باید به سرزمین عجایب اوراسیا یا آنکا پارک، خانه وارونه، سرزمین عجایب هاریکالار دیاری، اتاق فرار آلکاتراز، مرکز اسکی الماداغ، آکواریوم آکوا وگا، پارک آبی کانکایا، پارک آبی واتر سیتی، پارک آبی کارتال تپه، پارک گنچلیک، موزه تاریخ طبیعی، باغ وحش و پارک جنگلی آتاتورک اشاره کرد.

منبع عکس‌ها از راست به چپ: imtilak.net، ترک مگ، ایلیا گشت، مسیر سبز، عکاس‌ها: ناشناس

از آثار تاریخی آنکارا می‌توان برج آتا کوله، آنیت کبیر، منطقه تاریخی اولوس، مسجد کوجاتپه، معبد آگوستوس، مسجد حاجی بایرام، دریاچه موگان، موزه تمدن آناتولی و قلعه آنکارا را نام برد.

جشنواره‌های فیلم، موسیقی کلاسیک و رقص در شهر آنکارا برگزار می‌شود

همچنین جشنواره‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم آنکارا در ماه آوریل و مه، جشنواره موسیقی کلاسیک به‌مدت سه هفته در ماه آوریل و جشنواره بین‌المللی رقص به‌مدت چهار روز در ماه دسامبر در آنکارا برگزار می‌شود.

فرصت‌های شغلی در شهر آنکارا

شهر آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ پس از استانبول است که به‌عنوان قطب صنعتی و تجاری کشور شناخته می‌شود. این شهر بخشی بزرگی از کل تولیدات داخلی و تجارت خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. در نتیجه سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های بین‌المللی، آنکارا را یک شهر مهم برای فرصت‌های شغلی مهاجران می‌دانند.

آنکارا به‌دلیل وجود وزارت‌خانه‌ها، سازمان هوا و فضا، شرکت‌های دفاعی و نظامی، ادارات دولتی و خصوصی مناسب کار و تجارت است. مردم ساکن در این شهر در زمینه‌های بانکداری، صنعت، گردشگری، حمل و نقل، ارتباطات و... فعالیت دارند. در آنکارا با داشتن حداقل توانایی و مهارت می‌توان شغل مناسبی برای زندگی به‌دست آورد؛ اما برخی مشاغل مانند پزشکی یا پرستاری در این شهر محدودیت دارد.  

متوسط درآمد در شهر آنکارا

متوسط درآمد در شهر آنکارا حدود ۷,۱۰۰ لیر (حدود ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان) در ماه است. 

جمعیت شهر آنکارا

شهر آنکارا با جمعیت ۵,۷۴۷,۳۲۵ نفر  لقب دومین شهر پرجمعیت ترکیه را از آن خود کرده است.

مزایا و معایب زندگی در شهر آنکارا

برخورداری از فرودگاه بین‌المللی، بهترین دانشگاه‌های ترکیه و دانشگاه‌های بین‌المللی، کیفیت هوای خوب، سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، بیمارستان‌های بزرگ، جاده‌های امن، آشنایی مردم شهر با زبان انگلیسی، زندگی ارزان و درآمد بالا از مزایای زندگی در آنکارا به شمار می‌رود. از معایب زندگی در انکارا نیز باید به نبودن امکانات تفریحی متنوع، زمستان‌های سرد و مرطوب، پرجمعیت بودن، مصرف زیاد دخانیات توسط مردم شهر و سرعت اینترنت پایین اشاره کرد.

ازمیر

شهر ازمیر

منبع عکس: ام تی سی هوم، عکاس: ناشناس

ازمیر یکی از شهرهای زیبا و جذاب ترکیه است که با وجود درختان زیبای نخل و سواحل ماسه‌ای و با توجه به اقتصاد مناسب، آب‌وهوای خوب و جاذبه‌های گردشگری فراوان هرساله مهاجران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی به شمار می‌رود.

آب و هوای شهر ازمیر

شهر ازمیر که سومین شهر بزرگ ترکیه است، آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. شهر ازمیر در ساحل دریای اژه واقع شده است؛ از این‌رو تابستان‌های نسبتا گرم و آفتابی و زمستان‎‌های سرد همراه با بارندگی فراوان دارد. در پاییز آب‌وهوای معتدل همراه با بارش باران و در بهار بهترین شرایط آب و هوایی را دارا است. با اینکه در تابستان هوای ازمیر گرم است؛ اما به‌دلیل برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌ها در این فصل هر ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

هزینه مسکن در شهر ازمیر

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه کوچک در مرکز شهر ازمیر حدود ۲۹۰۰ لیر ترکیه (حدود ۵٫۵ میلیون تومان) در ماه است. همچنین  قیمت خرید خانه‌ در مرکز شهر به حدود ۱۴,۰۰۰ لیر (حدود ۲۶ میلیون تومان) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر ازمیر

هزینه استاندارد تاکسی در ازمیر برای هر کیلومتر ۹٫۶ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۷٫۸ لیر، کارت یک‌ماهه وسایل نقلیه عمومی ۴۱۲ لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۹ لیر است.

هزینه غذا در شهر ازمیر

هزینه غذا در ازمیر برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۵۲ لیر ترکیه (حدود ۹۷,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۱۰۵ لیر ترکیه (حدود ۱۹۵۰,۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر ازمیر

از مکان‌های تاریخی ازمیر باید به برج ساعت، پامو کاله، بنای آسانسور ازمیر، روستای شیرینجه، موزه کی، شهر تاریخی افس، خانه حضرت مریم اشاره کرد. پارک حیات وحش، مرکز خرید ماوی باغچه، مرکز خرید آگورا، موج‌سواری در آلاچاتی، غواصی در سواحل ازمیر، پاراگلایدر، تور گشت شهری با اتوبوس، قایق‌سواری، تله کابین، پینت بال سیرتپه، اتاق فرار ازمیر نیز از امکانات تفریحی شهر به شمار می‌رود.

منبع عکس‌ها از راست به چپ: gazeteyenigun، گروه مهاجرتی طینت، طینت، طینت، عکاس‌ها: ناشناس

همچنین پارک‌های آبی شهر ازمیر مانند پارک آبی آکواسیتی، پارک آبی یالی کستل، پارک آبی اوسیس و پارک‌ آبی آلدر مکان‌های مناسبی برای گردشگران است. آبشار آشیکلار (آبشار عاشقان) و پارک طبیعت کاراگول از جاذبه‌های طبیعی شهر آنکارا به شمار می‌رود.

فرصت‌های شغلی در شهر ازمیر

آب فراوان و خاک حاصل‌خیز شهر ازمیر شرایط بسیار مساعدی را برای کشاورزی و تجارت فراهم کرده است. به‌دلیل پایین بودن هزینه زندگی و رونق اقتصادی این شهر، کاریابی متناسب با تخصص افراد کار چندان مشکلی نخواهد بود.

متوسط درآمد در شهر ازمیر

متوسط درآمد در شهر ازمیر حدود ۶,۸۵۰ لیر ترکیه (حدود ۱۳ میلیون تومان) در ماه است.

جمعیت شهر ازمیر

شهر ازمیر با جمعیت ۴,۴۲۵,۷۸۹ نفر سومین شهر پرجمعیت ترکیه است.

مزایا و معایب زندگی در شهر ازمیر

ازمیر دارای مدارس دولتی عالی و دانشگاه‌های بین‌المللی است که نگرانی مهاجران را برای تحصیل فرزندان از بین ‌می‌برد.

نرخ پایین بیکاری از دلایل انتخاب شهر ازمیر برای اقامت مهاجران است

فرودگاه بین‌المللی، امکانات تفریحی زیاد، کیفیت هوای خوب، اینترنت پرسرعت، وای‌فای رایگان در سطح شهر، هزینه زندگی پایین نسبت به استانبول و ترافیک شهری مناسب از مزایای زندگی در شهر ازمیر و دلیل تمایل مهاجران برای اقامت در این شهر است.

از معایب زندگی در ازمیر نیز باید به بیمارستان‌های نامناسب، آشنا نبودن بیشتر مردم به زبان انگلیسی، آزادی بیان ضعیف و مصرف زیاد دخانیات مردم اشاره کرد.

آنتالیا

برج ساعت آنتالیا

منبع عکس: aa.com.tr، عکاس: ناشناس

آنتالیا شهری ساحلی در جنوب غربی ترکیه است که در مجاورت دریای مدیترانه قرار گرفته است. که با سواحل زیبا، امکانات رفاهی و تفریحی بسیار و هتل‌های لوکس از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی به شمار می‌رود.

آب و هوای شهر آنتالیا

شهر آنتالیا با آب‌وهوای مدیترانه‌ای تابستان‌های گرم و نیمه‌شرجی و زمستان‌های معتدل و بارانی دارد. حدود ۳۰۰ روز سال هوا آفتابی است و دمای هوا زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد نمی‌رود. در تابستان میانگین دمای هوا حدود ۲۸ درجه است که در تیر و مرداد به ۴۰ درجه نیز می‌رسد. وزش بادهای شمالی و نسیم خنک دریا، تحمل گرمای تابستان را کمی آسان‌تر کرده است. بهترین زمان سفر به‌ آنتالیا اردیبهشت است که دمای هوا و رطوبت بسیار مناسب و مطبوع است و می‌توان در سواحل آنتالیا حمام آفتاب گرفت.

هزینه مسکن در شهر آنتالیا

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه کوچک در مرکز شهر آنتالیا حدود ۳۳۰۰ لیر ترکیه (حدود ۶ میلیون تومان) در ماه است. همچنین قیمت خرید خانه در مرکز شهر به ۱۲,۰۰۰ لیر ترکیه (حدود ۲۲ میلیون) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر آنتالیا

هزینه استاندارد تاکسی در آنتالیا برای هر کیلومتر ۹٫۳ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۶٫۸۵ لیر، کارت یک‌ماهه وسایل نقلیه عمومی ۳۰۰ لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۹۱ لیر است.

هزینه غذا در شهر آنتالیا

هزینه غذا در آنتالیا برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۵۲ لیر ترکیه ( حدود ۹۷,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران خوب برای هر نفر حدود ۱۰۴ لیر ترکیه (حدود ۱۹۴,۰۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر آنتالیا

از جاهای دیدنی و سواحل آنتالیا باید به ساحل لارا، ساحل کنیالتی، کالیچی، پارک ملی کوپرولو کانیون، دروازه هادریان، آبشارهای دودن و کورشونلو،  سندلند یا موزه مجسمه‌های شنی، موزه اسباب‌بازی، شهربازی آکتور، پارک اکوفان و پارک کابلی هیپ نوتیس، غواصی در آنتالیا و مراکز خرید آنتالیا اشاره کرد.

منبع عکس‌ها از راست به چپ: ایران مرکز، آفتاب تراول، مسیر سبز زندگی، aa.com.tr، عکاس‌ها: ناشناس

همچنین پارک آبی‌های آنتالیا مانند پارک آبی آکوا، پارک آبی ددمان، دلفین‌لند، پارک آبی لند آف لجندز، پارک آبی ریکسوس پریمیوم از جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌رود.

فرصت‌های شغلی در شهر آنتالیا

بخشی کوچکی از اقتصاد شهر آنتالیا بر اساس صنعت کشتی‌سازی است

شغل اصلی مردم آنتالیا کشاورزی است؛ به‌طوری که بیشتر سبزیجات مصرفی خود را تامین می‌کند. همچنین بخشی از اقتصاد و صنعت آنتالیا بر محور گردشگری است. بهترین شرکت‌های داروسازی، تکنولوژی و برق در آنتالیا قرار دارد. 

متوسط درآمد در شهر آنتالیا

متوسط درآمد در شهر آنتالیا حدود ۷۲۰۰ لیر (حدود ۱۳٫۵ میلیون تومان) در ماه است.

جمعیت شهر آنتالیا

جمعیت شهر آنتالیا ۲,۶۱۹,۸۳۲ نفر است.

مزایا و معایب زندگی در شهر آنتالیا

از مزایای زندگی در شهر آنتالیا باید به داشتن یک فرودگاه بزرگ بین‌المللی، زندگی ارزان، سرگرمی‌های متنوع، وسعت شهر، کم‌جمعیتی، مردم خون‌گرم، سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، کیفیت متوسط آموزش و بیمارستان‌های نسبتا خوب اشاره کرد. امنیت پایین شهر، آلودگی هوا، آشنایی کم مردم شهر با زبان انگلیسی، سرعت اینترنت پایین و مصرف دخانیات زیاد از معایب شهر انتالیا به شمار می‌رود.

بورسا

شهر بورسا

منبع عکس: ام تی سی هوم، عکاس: ناشناس

بورسا شهری سبز در جنوب شرقی دریای مرمره و بر دامنه‌های کوه اولوداغ قرار دارد. بورسا شهری بزرگ، آرام، بی‌حاشیه و پررونق که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و معماری نمادی از ترکیه مدرن است. هوای خوب این شهر از دلایل محبوبیت بورسا به شمار می‌رود. این شهر و روستاهای مجاور آن در سال ۲۰۱۴ به فهرست یونسکو افزوده شده است.

آب و هوای شهر بورسا

شهر بورسا که از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی است، جنگل‌های فراوان و زیبایی دارد؛ از این‌رو به شهر سبز نیز معروف است. این شهر که با استانبول حدود چهار ساعت فاصله دارد، دارای آب‌وهوایی مدیترانه‌ای و معتدل است که در فصل تابستان گرم و مرطوب و در فصل زمستان سرد همراه با بارش برف و باران می‌شود. بهترین زمان سفر به بورسا از ماه اردیبهشت تا ماه مهر است که هوایی بسیار معتدل و مطبوع دارد؛ اما بسیاری از گردشگران فصل زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند تا از تفریحات زمستانی مانند اسکی در پیست اولوداغ استفاده کنند.

هزینه مسکن در شهر بورسا

میانگین هزینه‌ اجاره‌ آپارتمان یک‌خوابه کوچک در مرکز شهر بورسا حدود ۳,۰۰۰ لیر ترکیه (حدود ۵٫۵ میلیون تومان) در ماه است. همچنین هر متر مربع آپارتمان در این شهر با قیمت حدودی ۱۶,۰۰۰ لیر ترکیه (حدود ۳۰ میلیون تومان) معامله می‌شود. 

هزینه ایاب و ذهاب در شهر بورسا

هزینه استاندارد تاکسی در بورسا برای هر کیلومتر ۹٫۵ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۸٫۵ لیر، کارت یک‌ماهه وسایل نقلیه عمومی ۶۲۰ لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۸۵ لیر است.

هزینه غذا در شهر بورسا

هزینه غذا در بورسا برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۹۷ لیر ترکیه (حدود ۱۸۰,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۲۵۰ لیر ترکیه (حدود ۴۵۰,۰۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر بورسا

شهر بورسا اولین پایتخت عثمانی است؛ از این‌رو مظاهر مذهبی بسیاری مانند مسجدها، مقبره‌ها و حمام‌های ترکی در این شهر به چشم می‌خورد. بناهای تاریخی شهر بورسا، مسجد سبز بورسا با درب مرمرین، مسجد امیر سلطان، درخت قدیمی اینکایا، کلیسای کومیاکا، قلعه‌ی بورسا، موزه کاراگوز، کاروان‌سرای کوزاهان، روستای جومالی‌کیزک را شامل می‌شود. 

منبع عکس‌ها از راست به چپ: ام تی سی هوم، ام تی سی هوم، دلتابان، دلتابان، عکاس‌ها: ناشناس

همچنین پارک اوزدیلک،پیست اسکی کوه اولوداغ، پارک آبی نینووا، رودخانه‌های جاری و چشمه‌های آب گرم، بازار بزرگ بورسا از امکانات تفریحی شهر بورسا است.

فرصت‌های شغلی در شهر بورسا

وجود کارخانه‌های خودروسازی، بورسا را به قطب خودروسازی ترکیه بدل کرده است.

در بورسا زمین‌های حاصل‌خیزی یافت می‌شود؛ از این‌رو برای پرورش اسب و گاو انتخاب بورسا بهترین گزینه است. در شهر بورسا صنعت خودرو‌سازی و قطعات، نساجی، ماهیگیری و توریسم رونق بسیاری دارد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری امن نیز برای مهاجران به‌خوبی فراهم شده است. 

متوسط درآمد در شهر بورسا

متوسط درآمد در شهر بورسا حدود ۷۶۰۰ لیر (حدود ۱۴ میلیون تومان) در ماه است.

جمعیت شهر بورسا

جمعیت شهر بورسا ۳,۱۴۷,۸۱۸ نفر است.

مزایا و معایب زندگی در شهر بورسا

از مزایای زندگی در شهر بورسا می‌توان به زندگی مقرون‌به‌صرفه، اجاره‌خانه‌های ارزان، کیفیت بالای مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، سطح بهداشت، فرودگاه بین‌المللی، مدارس و دانشگاه‌هایی با سطح استاندارد متوسط، زمستان گرم، ترافیک شهری مناسب، خلوتی شهر، مردم خون‌گرم و جاده‌های امن اشاره کرد. از معایب زندگی در بورسا نیز باید از سرعت اینترنت پایین، میزان دسترسی کم به وای‌فای رایگان در سطح شهر، توریستی نبودن شهر، آشنایی کم مردم شهر با زبان انگلیسی و مصرف زیاد دخانیات در شهر نام برد.

بدروم

شهر بدروم

منبع عکس: قطره، عکاس: ناشناس

بدروم بندر کوچک جذابی در جنوب ازمیر است که سواحل ماسه‌ای بکری دارد و در تابستان مناسب آفتاب‌گرفتن و شنا است. این شهر جزو بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی است.

آب و هوای شهر بدروم

آب‌وهوای شهر بدروم تابستان‌هایی گرم به‌همراه نسیم خنک از سوی دریای اژه و زمستان‌هایی خنک و مرطوب دارد. دمای هوا در تابستان تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در زمستان میانگین دما حدود ۱۴ درجه است. به‌طور کلی میزان بارش باران در این شهر زیاد است و در فصل زمستان به حداکثر می‌رسد. بهترین زمان سفر به بدروم فصل بهار و پاییز است. البته در فصل تابستان نیز گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

هزینه مسکن در شهر بدروم

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر بدروم حدود ۱۷۰۰ لیر ترکیه (حدود سه میلیون و ۲۰۰,۰۰۰ تومان) در ماه است. همچنین قیمت خرید خانه در مرکز شهر به ۱۲۰,۰۰ لیر (حدود ۲۲ میلیون تومان) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر بدروم

هزینه تاکسی برای هر کیلومتر ۴٫۳ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۶٫۴  لیر، کارت یک‌ماهه وسایل نقلیه عمومی ۲۶۰  لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۸۸ لیر است.

هزینه غذا در شهر بدروم

هزینه غذا در بدروم برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۶۰ لیر ترکیه (حدود ۱۱۲,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۱۲۵ لیر ترکیه (حدود ۲۲۰,۰۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر بدروم

با توجه به بالا بودن قشر جوان در بدروم ایجاد فضای آموزشی و دانشجویی در شهر بدروم بسیار حائز اهمیت است؛ از این‌رو مدارس خصوصی با کیفیت بسیار بالایی در این شهر وجود دارد.

منبع عکس‌ها از راست به چپ: توریستگاه، توریستگاه، سفر بانک، سفر بانک، عکاس‌ها: ناشناس

از جاهای دیدنی و امکانات تفریحی بدروم باید به قلعه سنت پیتر، موزه باستان‌شناسی زیر آب، آرامگاه هالیکارناسوس، آمفی‌تئاتر بدروم، موزه هنر زکی مورن، جزیره خرگوش، موزه دریایی بدروم، پلاژ بیتز، ساحل اورتاکنت و یاهشی، منطقه پداسا، آسیاب‌های بادی بدروم، بندر بدروم، ساحل بارداکچی، دروازه میندوس، سفر با قایق به جزیره اوراک و مرکز خرید میدتاون اشاره کرد.

فرصت‌های شغلی در شهر بدروم

اقتصاد شهر بدروم روی رستوران، هتل و کافه‌ها متمرکز شده است. علاوه بر آن، می‌توان به مشاغلی مانند تدریس، گردشگری، کار در روزنامه‌ها و مشاغل اینترنتی اشاره کرد.

متوسط درآمد در شهر بدروم

متوسط درآمد در شهر بدروم حدود ۴۲۰۰ لیر (حدود هشت میلیون تومان) در ماه است.

جمعیت شهر بدروم

در سال ۲۰۲۱ جمعیت شهر کوچک بدروم ۱۸۷,۲۸۴ نفر بوده است.

مزایا و معایب زندگی در شهر بدروم

سواحل زیبا و چشم‌نواز، زندگی ارزان، کم جمعیتی، داشتن فرودگاه بین‌المللی، سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، کیفیت بالای آموزش، جاده‌های امن، آشنایی بیشتر مردم شهر با زبان انگلیسی و مردم خون‌گرم از مزایای زندگی در بدروم به شمار می‌رود. میانگین درآمد پایین، تعداد محدود بیمارستان‌ و ارائه خدمات ضعیف آن‌ها، سرعت اینترنت پایین و مصرف زیاد دخانیات توسط مردم از معایب زندگی در بدروم است.

آلانیا

شهر آلانیا

منبع عکس: گروه مهاجرتی طینت، عکاس: ناشناس

شهر ساحلی آلانیا یکی از مناطق استان آنتالیا و از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی است. آلانیا شهری مدرن و امروزی اما پایبند به فرهنگ سنتی به شمار می‌رود. سواحل زیبا، آب‌وهوای مساعد، خانه‌های شیک، رستوران‌های لوکس و فروشگاه‌های مدرن، زندگی در این شهر برای مهاجران به رویا تبدیل کرده است.

آب و هوای شهر آلانیا

آب‌وهوای شهر آلانیا مدیترانه‌ای، گرم و مرطوب است. بهار این شهر گرم و بارانی و تابستان‌های آن گرم و خشک است. آلانیا پاییز معتدل، باران‌های همراه با رعدوبرق و طوفان و زمستان‌های کمی سرد و بارانی دارد. بیشترین دمای هوای این شهر ۲۷ درجه و کمترین دمای هوا ۱۱ درجه سانتی‌گراد است. بیشترین میزان بارندگی در آلانیا در ماه‌های آذر و دی و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. بهترین زمان سفر به آلانیا فصل بهار و اوایل پاییز است؛ اما بیشتر گردشگران فصل تابستان را برای شنا در این شهر انتخاب می‌کنند.

هزینه مسکن در شهر آلانیا

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه کوچک در مرکز این شهر حدود ۲۳۰۰ لیر ترکیه (حدود چهار میلیون تومان) در ماه است. همچنین قیمت خرید خانه در مرکز شهر به ۱۲,۰۰۰ لیر (حدود ۲۲ میلیون تومان) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر آلانیا

هزینه استاندارد تاکسی در آلانیا برای هر کیلومتر ۹٫۳ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۷٫۸ لیر و قیمت هر لیتر بنزین۱۹٫۹۴ لیر است.

هزینه غذا در شهر آلانیا

هزینه غذا در آلانیا برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۵۲ لیر ترکیه (حدود ۹۷,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۱۰۰ لیر ترکیه (حدود ۱۸۷,۰۰۰ تومان) است.

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر آلانیا

از جاهای دیدنی شهر آلانیا می‌توان از سواحل شنی زیبا، قلعه سلجوقی آلانیا، برج قرمز (کیزیل کوله)، غار داملاتاش و تنگه ساپادره و رودخانه دیم‌چای نام برد. 

منبع عکس‌ها از راست به چپ: کایت، تیشینه، ویکی پدیا، سفر بانک، عکاس‌ها: ناشناس

همچنین پارک آبی واتر پلنت، بازدید از دلفین‌ها، غواصی، قایق‌سواری، موج‌سواری، حمام، ماساژ ترکی، مراکز خرید آلانیوم، جمعه بازار، هتل‌ها و ویلاهای لوکس از امکانات رفاهی و تفریحی شهر آلانیا است.

فرصت‌های شغلی در شهر آلانیا

اقتصاد شهر آلانیا بیشتر از طریق گردشگری، خرید ملک و سرمایه‌گذاری تامین می‌شود. 

متوسط درآمد در شهر آلانیا

متوسط درآمد در شهر آلانیا حدود ۵۳۰۰ لیر ترکیه (حدود ۱۰ میلیون تومان) است.

جمعیت شهر آلانیا

جمعیت شهر آلانیا ۳۵۰,۶۳۶ نفر بوده است.

مزایا و معایب زندگی در شهر آلانیا

زندگی در این شهر بسیار ارزان است و کیفیت هوای خوب، وسعت زیاد، جمعیت کم، سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، جاده‌های امن، کیفیت خوب آموزش، آشنایی بیشتر مردم شهر با زبان انگلیسی، امکان خرید راحت ملک و سرمایه‌گذاری از مزایای زندگی در آلانیا به شمار می‌رود. از معایب زندگی در این شهر نیز باید به تابستان‌های گرم، نبود امکانات تفریحی و سرگرمی متنوع، آزادی بیان کم و مصرف زیاد دخانیات اشاره کرد.

آدانا

آدانا

منبع عکس: آسیا ملک، عکاس: ناشناس

آدانا در ناحیه آناتولی در جنوب کشور و ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. این شهر که از تاریخی‌ترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های گردشگری بسیار به یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی تبدیل شده است.

آب و هوای شهر آدانا

آب‌وهوای شهر آدانا گرم است. دمای هوا در این شهر در تابستان بین ۳۸ تا ۴۳ و در زمستان بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. هوای این شهر در اکثر ماه‌های سال مرطوب است و در تابستان بسیار شرجی می‌شود. شهر آدانا در بهار و زمستان بارندگی زیادی دارد؛ اما در دیگر فصل‌های سال بارندگی وجود ندارد. 

هزینه مسکن در شهر آدانا

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر آدانا حدود ۲۳۰۰ لیر ترکیه (۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان) در ماه است. همچنین قیمت حدودی خرید خانه در مرکز شهر آدانا به ۱۵,۰۰۰ لیر (حدود ۲۸ میلیون) برای هر متر مربع می‌رسد.

هزینه ایاب و ذهاب در شهر آدانا

هزینه تاکسی برای هر کیلومتر ۷٫۸ لیر، بلیط یک‌طرفه وسایل نقلیه عمومی ۷٫۸ لیر، کارت یک ماهه وسایل نقلیه عمومی ۳۱۴ لیر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۹٫۹۹ لیر است.

هزینه غذا در شهر آدانا

هزینه غذا در شهر آدانا برای هر نفر در یک رستوان ارزان حدود ۵۲ لیر ترکیه ( حدود ۹۷,۰۰۰ تومان) و هزینه غذا در یک رستوران متوسط برای هر نفر حدود ۷۸ لیر ترکیه (حدود ۱۴۶,۰۰۰ تومان) است. 

امکانات رفاهی و تفریحی در شهر آدانا

از مکان‌های تاریخی شهر آدانا باید از مسجد سابانجی، برج ساعت، پل سنگی باستانی و خرابه‌های شهر باستانی آناوارزا نام برد.

منبع عکس‌ها از راست به چپ: آسیا ملک، سفر بانک، شباویز پرواز، بهداشت نیوز، عکاس‌ها: ناشناس

همچنین موزه آتاتورک، پارک ملی آلاداغ، پارک کوباندید، پارک آبی ماویسو آکوالند و پارک مرکز از جاهای دیدنی و تفریحی آدانا به شمار می‌رود. از جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌توان به سد سیهان، رود جیحون و ییلاق بلمدیک اشاره کرد.

فرصت‌های شغلی در شهر آدانا

این شهر با داشتن صنعت‌هایی همچون پارچه و صنایع فرآوری غذا، سهم مهمی در اقتصاد ترکیه دارد و حاصلخیزترین زمین‌های ترکیه در این شهر قرار گرفته است. 

متوسط درآمد در شهر آدانا

متوسط درآمد در شهر آدانا حدود ۵۸۰۰ لیر ترکیه (حدود ۱۱ میلیون تومان) در ماه است.

جمعیت شهر آدانا

جمعیت شهر آدانا ۲,۲۶۳,۳۷۳ نفر بوده است.

مزایا و معایب زندگی در شهر آدانا

از مزایای شهر آدانا باید به داشتن فرودگاه بین‌المللی خوب و فعال، زندگی ارزان، امکانات آموزشی و تحصیلی در حد متوسط، سرعت اینترنت بالا، کیفیت هوای خوب، سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، جاده‌های امن، آشنایی بیشتر مردم شهر با زبان انگلیسی و مردم خون‌گرم اشاره کرد. معایب زندگی در آدانا بیمارستان‌های نامناسب، مصرف دخانیات زیاد مردم، دسترسی کم به وای‌فای رایگان در سطح شهر و آزادی بیان کم است.

اگر شما نیز تجربه سفر یا زندگی در بهترین شهرهای ترکیه را داشته‌اید، با ما و دیگر کاربران کجارو در اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی کدامند؟

استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، بورسا، بدروم، آلانیا و آدانا

اقتصاد کلی ترکیه بر چه اساسی است؟

کشاورزی، صنایع (نساجی، پالایش نفت، غذایی، شیمیایی، فولاد و ذوب آهن، خودروسازی، ماشین‌سازی)، پیمانکاری و ساخت‌وساز، ارتباطات، گردشگری، خدمات بانکی و مالی

پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه کدام شهر است؟

استانبول

گران‌ترین شهر ترکیه برای زندگی کجاست؟

استانبول

منبع عکس کاور: جاذبه‌ها، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه