آلاچاتی کجاست؟

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی سه شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
آلاچاتی کجاست؟

آلاچاتی شهری با خانه‌های رنگارنگ در غرب ترکیه است که به یونان کوچک شهرت دارد. 

ترکیه یکی از مقاصد گردشگری با محبوبیت بالا محسوب می‌شود و دارای جاهای دیدنی و زیبایی است؛ اما در این میان، نقاط کمتر شناخته‌شده‌ای وجود دارد که سفر به آن‌ها می‌تواند به تجربه‌ای ناب بدل شود؛ برای چنین مقاصدی باید کمی از مسیرهای مشهور فاصله بگیرید. ازمیر یکی از این مقاصد در سواحل غربی کشور ترکیه است که مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات به شمار می‌رود. 

آلاچاتی (Alacati) شهری ساحلی با خانه‌های رنگارنگ است که در فاصله بسیار کمی از ازمیر و سواحل ازمیر قرار دارد و می‌توانید به‌راحتی برای سفر به آن برنامه‌ریزی کنید. با کجارو همراه باشید تا با شهر ساحلی آلاچاتی بیشتر آشنا شوید. 

همه چیز درباره شهر آلاچاتی ترکیه:

آلاچاتی کجاست؟

خانه‌های سنتی آلاچاتی

منبع: yabancitalk

آلاچاتی (Alachati) شهر کوچکی است که در فاصله ۷۶ کیلومتری (۵۰ دقیقه) ازمیر و در سواحل غربی ترکیه قرار دارد. این شهر زیبا جذابیت‌های فراوانی دارد؛ اما متاسفانه در میان گردشگران ناشناخته است و اکثر مردم در نخستین سفر خود و بازدید از جاهای دیدنی ترکیه برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند. آلاچاتی از شهر ساحلی چشمه در حدود ۱۵ کیلومتر (۱۵ دقیقه) فاصله دارد.

مسیر دسترسی به آلاچاتی

یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به آلاچاتی از فرودگاه ازمیر است. فرودگاه عدنان مندرس ازمیر نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر محسوب می‌شود که از آنجا با ماشین حدود ۴۵ دقیقه زمان در پیش رو خواهید داشت. می‌توانید ماشین کرایه کنید و با توجه به نبود عوارض در ترکیه، هزینه زیادی به شما تحمیل نخواهد شد. بعد از رسیدن به آلاچاتی بهتر است ماشین را در پارکینگ رایگانی در محله یا خیابان محل اقامت خود پارک کنید؛ چون بیشتر مسیرهای داخل شهر آلاچاتی را باید پیاده‌ بروید. 

اگر مایل هستید که ابتدا به استانبول بروید، می‌توانید با پروازهای داخلی خود را از استانبول به ازمیر برسانید. تقریبا هرروز چندین پرواز مستقیم از هر دو فرودگاه استانبول به ازمیر وجود دارد. علاوه بر این، می‌توانید از فرودگاه ازمیر با اتوبوس‌هایی به نام هاواش نیز خود را به شهر چشمه و از آنجا به آلاچاتی برسانید. 

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

کوچه‌های آلاچاتی

منبع: yogawinetravel

آلاچاتی شهری است که گذشته و تاریخی غنی دارد و بخش بزرگی از این تاریخ با حضور و زندگی نخستین ساکنان یونانی شهر پیوند خورده است. در دوران باستان، آلاچاتی با نام آگریلیا (Agrilia) شناخته می‌شد و در مرکز ناحیه‌ای باستانی یونیا (Ionia) قرار داشت. یونیا ناحیه‌ای وسیع بود که از جنوب ازمیر تا رودخانه مندرس (Menderes) امتداد پیدا می‌کرد. 

 نخستین بار یکی از بزرگان آلاچاتی به نام «حاجی میمیس آقا» از مردم فقیر یونانی ساکن در خیوس برای زندگی در آلاچاتی دعوت کرد

نام آلاچاتی نخستین بار در اوایل دوران عثمانی در منبعی با نام «سفرنامه‌های اولیا چلبی» (The Itineraries of Evliya Chalabi) آمده و از قبیله‌ای به همین نام گرفته شده است که در آن منطقه ساکن بودند. در دهه ۱۸۳۰ میلادی، مسیر تاریخی این شهر تغییر کرد و یکی از بزرگان آلاچاتی به نام «حاجی میمیس آقا» (Haji Memis Agha) از مردم فقیر یونانی ساکن در خیوس (Chios، ساکیز آداسی امروزی) برای زندگی در آلاچاتی دعوت کرد. در آن روزها مردم خیوس از زلزله آسیب دیده بودند و او به آن‌ها پیشنهاد کرد تا برای کار به این شهر مهاجرت کنند. امروزه در آلاچاتی به‌عنوان یادبود، محله‌ای به نام حاجی میمیس آقا وجود دارد.

در حالی که اهالی بومی آلاچاتی درگیر جنگ بودند، جوانان یونانی خیوس در تاکستان‌ها و مزارع زیتون مشغول به کار شدند. علاوه بر وضعیت جنگی حاکم در آن روزها، مردم روستا به‌واسطه وجود باتلاق‌هایی در قسمت جنوبی، با مالاریا درگیر بودند. برای تخلیه باتلاق‌ها نیاز بود تا کانالی به بندر آلاچاتی کشیده شود؛ به همین دلیل، بسیاری از زمین‌داران بزرگ ترک در نزدیکی زمین‌های خود فضایی را برای کارگران یونانی فراهم کردند تا بتوانند در روند ساخت کانال مشارکت کنند. به همین دلیل یونانی‌ها دهکده‌ای را در نزدیکی دریا برای خود ساختند. خانه‌های سنگی که امروز بازسازی شده‌اند در میان سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۸۹۰ میلادی ساخته شده‌اند. 

کافه رستوران‌های آلاچاتی

منبع: dailysabah

آلاچاتی یا آلاتزتا آن‌طور که مردم یونان آن را می‌نامیدند، در اواخر قرن نوزدهم به شهر تولیدی و تجاری مهم بدل شد و به‌واسطه تاکستان‌ها و انگورهای خود شهرت زیادی یافت. اکثر ساکنان تا آن زمان یونانی بودند و جمعیت آن‌ها به ۱۲,۰۰۰ نفر می‌رسید. آن‌ها با ساخت گذرگاه، آسیاب‌های بادی و خانه‌های سنگی، منجر به پیشرفت آلاچاتی شدند. در سال ۱۹۱۲ میلادی در میانه جنگ بالکان، برخی از مردم به آنجا پناه آوردند. در طی جنگی هفت ماهه، بالکان از حاکمیت امپراتوری عثمانی خارج شد و برخی یونانیان به بالکان بازگشتند.

در سال‌ها ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۳ میلادی جنگ‌های یونان و ترکیه (جنگ‌های آسیای صغیر)، از پیامدهای جنگ جهانی اول بود که منجر به فروپاشی عثمانی شد. در خلال این جنگ‌ها بسیاری از یونانیان به‌صورت مستقیم و بسیاری در طی مهاجرت اجباری به‌دلیل نبود آذوقه و آب کشته شدند و از زمین‌ها و خانه‌های خود در ترکیه رانده شدند. در پایان جنگ‌های آسیای صغیر معاهده‌ «تبادل جمعیت» امضا شد که بر اساس بندهای آن، حدود دو میلیون نفر به ناچار از خانه‌های خود نقل مکان کردند. در این تبادل جمعیت، یونانیان ارتدکس مقیم ترکیه به یونان و مسلمانان مقیم یونان و ترکیه غربی به ترکیه فرستاده شدند. با این اتفاق، جمعیت ساکن آلاچاتی تغییر کرد و ساکنان آن از مردم یونان به مهاجران تسالونیکی، کاوالا، کرت، آلبانیایی و بوسنیایی تغییر کرد. 

شهر آلاچاتی در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان مکانی تاریخی درفهرست آثار ملی ترکیه به ثبت رسید. امروزه خانه‌های سنگی و خیابان‌های سنگ‌فرش شده از دوره حضور مردم یونان به یادگار باقی مانده است. 

دیدنی‌های آلاچاتی ترکیه

پیاده‌روی در آلاچاتی

کافه‌های دنج آلاچاتی

منبع: verify.trip

آلاچاتی برخلاف بسیاری از شهرها، موزه یا مکان‌های تاریخی برای بازدید ندارد؛ اما می‌توان زمان زیادی را در خیابان‌های سنگ‌فرش و در میان خانه‌های رنگارنگ این شهر سپری و خود را به قهوه‌ای دلپذیر مهمان کرد.

با پیاده‌روی در خیابان‌های آلاچاتی می‌توانید خود را در جزیره‌ای کوچک در یونان تصور کنید. معماری‌ این منطقه نیز با باقی شهرهای ساحلی تفاوت دارد و خانه‌های سنگی بازسازی شده جلوه منحصربه‌فردی به شهر داده است. خیابان کمال پاشا که خیابان اصلی شهر محسوب می‎شود، مملو از کافه‌ها، رستوران‌ها، گالری‌های هنری، بوتیک‌ها و مغازه‌های  آنتیک است؛ در میان کوچه‌ها و گذرگاه‌های فرعی نیز کافه‌های دنج و کوچکی برای نشستن و خلوت کردن پیدا می‌شود.

شما می‌توانید به‌راحتی و در سکوت در خیابان کمال پاشا پیاده‌روی کنید؛ چراکه تردد وسایل نقلیه در این خیابان سنگ‌فرش ممنوع است. علاوه بر این، خیابان حاجی ممیش نیز از خیابان‌های معروف این شهر است که کافه‌های دنج و خلوت و چندین کلوپ‌ موسیقی دارد. پیاده‌روی در این خیابان به‌خصوص در شب، خالی از لطف نیست. 

 آسیاب‌های بادی 

آسیاب‌های بادی آلاچاتی

منبع: yabancitalk

آسیاب‌های بادی آلاچاتی به ۱۵۰ سال پیش و دوره حضور یونانیان در این شهر می‌رسد

آسیاب‌های بادی سنگی آلاچاتی از حدود ۱۵۰ سال پیش و در چهار اندازه مختلف به یادگار باقی‌مانده‌اند. این آسیاب‌ها توسط مهاجران یونانی برای آرد کردن و کوبیدن گندم ساخته شده بودند و سقف‌های مخروطی دارند. در امتداد خیابان‌های اصلی و در بالای تپه‌هایی در نزدیکی شهر می‌توانید آسیاب‌های بادی را ببینید.

بازدید از این آسیاب‌های بادی در تمام ساعات روز بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر است. هنگام غروب خورشید یا صبح زود در این منطقه می‌توانید شاهد منظره‌ای زیبا از شهر باشید. در اطراف آسیاب بادی‌های آلاچاتی فضای سبزی برای گردشگران در نظر گرفته شده است و کافه‌های دنج نیز در اطراف وجود دارند که می‌توانید برای صرف صبحانه یا قهوه به آن‌ها بروید. 

شنبه بازار

یکی از اتفاقات هفتگی و جذاب برای گردشگران، شنبه بازار آلاچاتی است. این بازار فرصتی خوبی برای آشنایی با فرهنگ بومی منطقه و غذاهای محلی محسوب می‎‌شود. در شنبه بازار آلاچاتی می‌توانید انواع ادویه‌ها و گیاهان دارویی را نیز پیدا کنید. علاوه بر این، بسیاری از مردم منطقه کالاهایی سنتی همچون کیف‌های دست‌دوز خود را برای فروش ارائه می‌دهند که از میان آن‌ها می‌توان سوغاتی‌های خوبی انتخاب کرد. در شنبه‌بازار نان و مرباهای خانگی نیز به فروش می‌رسد. 

تفریحات ساحلی

آلاچاتی به‌واسطه نزدیکی به سواحل دریای اژه با باشگاه‌های مدرن ساحلی احاطه شده است. نزدیک‌ترین ساحل در شمال این شهر ایلکا است که از محبوبیت بالایی میان گردشگران برخوردار است. اگر دوست دارید در سواحل صخره‌ای پیاده‌روی کنید، می‌توانید به‌سمت غرب و به دلیکلی کوی (Delikli Koy) بروید. برای رفتن به این سواحل لوازم شخصی مورد نیاز خود را به‌همراه داشته باشید، چون در اطراف آن امکان تهیه تجهیزات نیست. ماشین را جایی دورتر از تپه‌های ماسه‌ای ساحل دلیکلی کوی پارک کنید، چون ممکن است هنگام خروج نتوانید ماشین را به‌راحتی حرکت دهید. 

اگر کمی از آلاچاتی فاصله بگیرید، می‌توانید به‌سمت سواحل زیبای شهر چشمه همچون پیرلانتا، آیایورگی و ماوی کوی نیز بروید. شما در آلاچاتی به‌خصوص در فصل بهار و تابستان می‌توانید از انواع ورزش‌های آبی مثل موج‌سواری، قایق‌سواری، کایت‌سواری و... بهره‌مند شوید. 

فستیوال‌ها

جشنواره گیاهان دارویی

جشنواره گیاهان دارویی

منبع: bloomalacati

در جهان امروز با توجه به اهمیت محیط‌زیست و غذاهای طبیعی، بیشتر از هر زمان دیگری می‌توان به فرهنگ صد ساله گذشته مردم بازگشت. جشنواره گیاهان دارویی آلاچاتی فرصت مناسبی برای آشنایی با تنوع گیاهان این شهر و غذاهای سنتی است که با آن‌ها طبخ می‌شود. این جشنواره هر سال بهار  در میانه فروردین و اردیبهشت برگزار می‌شود؛ درست زمانی که صد گیاه مختلف در مزارع اطراف این شهر رشد می‌کنند. 

بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در فستیوال گیاهان دارویی با کمک صمغ درختان محلی درست می‌شود که به درختان آدامس هم شهرت دارند. حتی نوعی از قهوه ترک را می‌توانید در فستیوال تجربه کنید که با گیاهان محلی معطر شده است. 

فستیوال ماهی‌گیری

جشنواره ماهیگیری

منبع: bloomalacati

فستیوال ماهی‌گیری در فصل پاییز و ابتدای آبان ماه برگزار می‌شود. سنت ماهی‌گیری در آلاچاتی به سال‌ها پیش می‌رسد. امروزه خلیج آلاچاتی به‌عنوان یکی از آب‌های مهم برای ورزش ماهی‌گیری ترکیه محسوب می‌شود. چند سال پیش گروهی دور هم جمع شدند و مسابقه بین‌المللی ماهی‌گیری آلاچاتی را پایه‌گذاری کردند. امروز این مسابقه بزرگ‌ترین تورنمنت ماهی‌گیری دریای آزاد اروپا است و جزو رویدادهای مهم ماهی‌گیری جهان به حساب می‌آید. هر سال تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در این مسابقات بیشتر می‌شود. در سال گذشته حدود ۷۰ قایق و ۳۰۰ ماهی‌گیر در این فستیوال حاضر شدند. 

جشنواره بادبادک‌ها

آلاچاتی در فصل بهار و در اردیبشهت ماه میزبان جشنواره بادبادک‌ها است. این جشنواره فرصتی برای بازگشت به روزهای کودکی و بادبادک‌های کاغذی است که ساعت‌ها بر فراز آسمان حرکت می‌کردند و شما به تماشای آن‌ها می‌نشستید. در این جشنواره می‌توانید بادبادک‌های خود را بسازید یا صرفا تماشاگر باشید. 

جشنواره موج‌سواری

آلاچاتی یکی از سه مرکز موج‌سواری موردعلاقه در جهان است که ۱۰ مدرسه بین‌المللی موج‌سواری دارد. این مراکز از استاندارهای جهانی بالایی برخوردار هستند. آلاچاتی در دوره‌های مختلف میزبان مسابقات قهرمانی جهان، اروپا و ترکیه بوده است. شرایط آب‌و‌هوایی این منطقه و وجود باد در بیشتر ماه‌های سال آن را به یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر برای موج‌سواران بدل کرده است. مسابقات قهرمانی جهان این رشته، توسط انجمن حرفه‌ای موج‌سواری (PWA) در میانه تابستان در آلاچاتی برگزار می‌شود.

جشنواره طعم‌های ناپدید شونده

جشنواره طعم‌های ناپدید شونده یکی از جذاب‌ترین رویدادهایی است که در آلاچاتی برگزار می‌شود. در این رویداد غذاهایی پخته می‌شوند که در گذشته میان مردم آلاچاتی رایج بوده‌اند و به‌طور معمول در میان نسل جدید شناخته‌شده نیستند. برای شروع این جشنواره کمیته‌ای شکل می‌گیرد و دستور غذاهای محلی رایج در فرهنگ‌های مختلف این منطقه جمع‌آوری می‎‌شود. 

در طول جشنواره طعم‌های ناپدید شونده کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار می‎‌شود و بسیاری از دستور پخت‌ها در طول آن‌ها ارائه می‌‎شود. بسیاری از رستوران‌ها نیز با انواع غذاهای محلی منطقه به استقبال گردشگران می‎‌روند و مسابقات خیابانی متعددی نیز برگزار می‌شود. 

منبع: bloomalacati

بهترین زمان سفر به آلاچاتی

آلاچاتی آب‌و‌هوایی معتدل و مدیترانه‌ای دارد و متوسط دمای آن به‌طور معمول ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. به‌دلیل نزدیکی به دریا و امکان استفاده از تفریحات آبی، بیشتر گردشگران فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، با آغاز فصل بهار چهره شهر تغییر می‌کند و پیاده‌روی و کافه‌گردی در این شهر با گل‌های رنگارنک لذتی وصف ناپذیر دارد. در فصل تابستان و بهار بارش کمی در انتظار شما خواهد بود؛ اما هرچه به‌سمت فصل پاییز و زمستان بروید، بارش‌ها بیشتر و هوا سردتر می‌شود.

اقامت در آلاچاتی

بوتیک هتل‌های آلاچاتی

منبع: hameghlim

برای اقامت در آلاچاتی گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد. اکثر خانه‌های سنتی و سنگی آلاچاتی، امروزه به مسافرخانه، هتل، اقامتگاه‌هایی برای گردشگران بدل شده‌اند. این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به‌دلیل فضای سنتی و منحصربه‌فرد قیمت بالاتری دارند و گاهی قیمت آن‌ها با هتل‌های ازمیر و شهر چشمه برابری می‌کند؛ اگرچه اقامت در این فضاها به‌واسطه منظره‌ زیبا و بکر رو به دریا بسیار دلچسب است. در خود آلاچاتی نیز اقامت در هتل‌های معمول نسبت به اقامتگاه‌های سنتی و بوتیک هتل‌‌ها ارزانتر است. 

اگر می‌خواهید هزینه سفر خود را کاهش دهید می‌توانید در یکی از هتل‌های شهر چشمه اقامت داشته باشید و بدون هیچ نگرانی با ون و تاکسی‌ به کلیه سواحل و مناطق اطراف دسترسی خواهید داشت. از مشهورترین هتل‌ها آلاچاتی میان گردشگران می‌توان به  هتل جومبالی کناک، هتل آنیت کناک، هتل آلاچی، هتل جولیت و بوتیک هتل هانه اشاره کرد. 

هزینه سفر به آلاچاتی

هزینه سفر به آلاچاتی بسته به انتخاب‌های شما برای حمل و نقل و اقامت می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر بخواهید برای اقامت خود بوتیک هتل‌های آلاچاتی را انتخاب کنید، باید هزینه زیادی را برای اقامت خود در نظر بگیرید؛ اما بسیاری از گردشگران برای کاهش هزینه‌های سفر خود هتل‌های شهر چشمه را برای اقامت انتخاب می‌کنند. 

علاوه بر این، آلاچاتی و شهرهای اطراف از سیستم حمل و نقل منظمی برخوردار است و اگر برای سفر خود به‌جای کرایه ماشین از ون‌ها و تاکسی استفاده کنید، می‌توانید هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید. 

شما هم تجربه خود از سفر به آلاچاتی را با تیم کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

آلاچاتی کجاست؟

شهری در ۷۶ کیلومتری ازمیر در سواحل غربی ترکیه

بهترین زمان سفر به آلاچاتتی کدام فصل است؟

فصل بهار و تابستان

جاهای دیدنی آلاچاتی کدامند؟

آسیاب‌های بادی، خانه‌ها،کافه و رستوران‌های سنگی آلاچاتی، فستیوال ماهیگیری، فستیوال بادباک‌ها، فستیوال‌های طعم‌های ناپدید شده

در آلاچاتی کجا اقامت کنیم؟

اقامتگاه‌های سنتی، هتل‌ها و بوتیک هتل‌ها

منبع عکس کاور: yabancitalk

مطالب مرتبط:

دیدگاه