خوش آب و هواترین شهرهای ایران کدامند؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
خوش آب و هواترین شهرهای ایران کدامند؟

خوش‌آب و هواترین شهرهای ایران مناطقی مناسب برای گردشگری شهری محسوب می‌شوند. این شهرها در فصل‌های مختلف سال هوای معتدل دارند و از گردشگران میزبانی می‌کنند.

ایران کشوری چهار فصل با تنوع بالای جغرافیایی و ویژگی‌های متنوع آب و هوایی است. در سراسر ایران کوهستان‌های بلند، جنگل‌های انبوه، سواحل زیبا و کویرهای چشم‌نوازی وجود دارند که شرایط آب و هوایی متفاوتی در شهرها و مناطق اطراف خود به وجود می‌آورند. این تنوع بالا امکان سفر به خوش آب و هوا ترین شهر ایران را در تمام سال میسر می‌کنند و گردشگران می‌توانند در زمستان به نقاط گرمسیر و در تابستان به نقاط سردسیر سفر و آب و هوایی تازه کنند.

شهرهای خوش آب و هوای ایران و مناطق اطراف آن‌ها از بهترین مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌روند و در فصل‌های مختلف از گردشگران زیادی میزبانی می‌کنند. چنانچه اهل سفر در تمام فصل‌های سال هستید یا تنها در تعطیلات نوروزی فرصت سفر دارید، در این مقاله با ما همراه شوید. ما در ادامه بهترین و خوش آب و هواترین شهرهای ایران در زمان‌های مختلف سال را به شما معرفی خواهیم کرد.

خوش آب و هوا ترین شهر ایران:

پل تاریخی دزفول زیر آسمان آبی بر رودخانه آبی

منبع عکس: سایت گردشگری دزفول، عکاس نامشخص

تهران

  • استان تهران (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، طبیعی و فرهنگی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

نخستین روزهای بهار از بهترین زمان‌ها برای سفر در ایران هستند. تعطیلات نوروزی زمان کافی و مناسب برای گشت‌وگذار در زیباترین سواحل ایران و شهرهای خوش آب و هوا در سراسر کشور به شمار می‌روند. برخی از مناطق ایران در فروردین ماه هنوز سرد هستند؛ اما در برخی شهرها آب و هوا بهاری و مطبوع و مناسب برای طبیعت گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع است. در ادامه به معرفی بهترین مقاصد سفر در نخستین روزهای بهار در سراسر ایران می‌پردازیم.

برج میلاد هران زیر آسمان آبی از نمای دور

منبع عکس: سایت iran travel، عکاس نامشخص

تهران از بهترین مقاصد گردشگری کشور در روزهای نوروز به شمار می‌رود. خیابان‌های پایتخت در نخستین روزهای بهار کمترین حجم ترافیک را دارند و دما و کیفیت سلامت هوای شهر نیز عالی است. روزهای نوروز طبیعت مناطق اطراف تهران بسیار تماشایی می‌شود. مناطق درکه، دربند، اوشان و فشم، گلاب دره، توچال و روستاهای واریش، وردیج، آهار، سولقان و کن از زیباترین مناطق تهران در بهار هستند که مقاصد طبیعی مناسب برای گشت‌وگذار نوروزی به شمار می‌روند.

باغ ایرانی تهران با گل های قرمز و مسیر سنگفرش

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

در روزهای نوروز می‌توانید به جاهای دیدنی تاریخی، فرهنگی و تفریحی در تهران نیز سری بزنید. پارک های تهران در فروردین ماه بسیار خوش آب و هوا و سرسبز هستند و تزیینات زیبایی از سفره هفت سین و گلکاری‌های زیبا در آن‌ها به چشم می‌خورد. از دیگر جاذبه‌های برجسته پایتخت می‌توان به برج میلاد (بلندترین برج ایران)، باغ ایرانی، کاخ گلستان، کاخ سعدآبد، کاخ نیاوران، میدان مشق و موزه‌های متعدد اشاره کرد.

اصفهان

  • استان اصفهان (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، طبیعی و با ظرفیت بالای گردشگری
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

میدان نقش جهان اصفهان از زیر طاق بازار قیصریه

منبع عکس: تهران تایمز، عکاس نامشخص

اصفهان از تاریخی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود و گردشگران زیادی از تمام جهان برای تماشای بناهای تاریخی و طبیعت زیبای این شهر در فصل بهار به اصفهان سفر می‌کنند. میدان نقش جهان اصفهان در روزهای نوروز با گلکاری‌های زیبا، فواره‌های رنگارنگ و آثار تاریخی پر نقش و نگار حال و هوای خاصی دارد.

آب و هوای اصفهان در نخستین روزهای بهار عالی است و برای بازدید از طبیعت اطراف این شهر نیز می‌توانید در روستاهای اطراف آن اتراق کنید. از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در اصفهان می‌توان سی و سه پل، عمارت عالی قاپو، پارک کوهستانی صفه، پارک حنگلی ناژوان، منطقه گردشگری لادر و روستاهای سیور، اوه، ابیانه و طامه را نام برد.

مشهد

  • استان خراسان رضوی (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، فرهنگی و مذهبی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

رودخانه پنج دره طرقبه در مسیر دره ارغوان

دره ارغوان در نزدیکی مشهد، منبع عکس: ناشناس

مشهد از شهرهای زیارتی کشور در شمال شرقی ایران است که گردشگران زیادی برای لذت از آب و هوای خوب و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی این شهر در طول نوروز به آن سفر می‌کنند. بسیاری از ایرانیان نیز برای حضور در لحظه تحویل سال در حرم امام رضا (ع) در نوروز به مشهد سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی مشهد در بخش‌های مختلف آن و حومه این شهر در نخستین روزهای بهار خوش آب و هوا و خوش منظره می‌شوند. طرقبه، شاندیز، جنگل جیغ، پارک ملت، چالیدره و پارک کوهسنگی از بهترین جاذبه‌های طبیعی مشهد هستند. در سفر نوروزی به این شهر می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای مانند آرامگاه فردوسی، خانه داروغه، خانه توکلی و آرامگاه پیر پالاندوز در داخل مشهد و همچنین از اطراف آن بازدید کنید.

خرم آباد

  • استان لرستان (مشاهده روی نقشه)
  • آبشارهای خروشان و طبیعت تماشایی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

نمایی از شهر خرم آباد از بالا

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

خرم آباد از زیباترین شهرهای ایران و خوش آب و هواترین مناطق کشور در بهار است که بازدید از جاذبه‌های آن و گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز اطراف این شهر گردشگران زیادی را به ذوق می‌آورد. این شهر تاریخی در مرکز سرزمین آبشارهای ایران، استان لرستان قرار دارد و رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای اطراف این شهر در طول بهار و به‌خصوص نخستین روزهای فروردین ماه پرآب و تماشایی می‌شوند.

دریاچه خرم آباد با حضور قایق گردشگران

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

گرچه در روزهای نوروز در خرم آباد هنوز هوا کمی سرد است، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته این شهر گردشگران زیادی را به سوی خرم آباد می‌کشانند. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در خرم آباد و مناطق اطراف آن می‌توان به قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، دره شیرز، آبشار بیشه و بازار سنتی خرم آباد اشاره کرد. سفر به خرم آباد در نوروز خاطراتی مانا در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت.

محلات

  • استان مرکزی (مشاهده روی نقشه)
  • سرزمین گل (هلند ایران)
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

دشت گل های صورتی و قرمز در محلات

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

محلات از دیگر شهرهای خوش آب و هوا و سرسبز در ایران است که با شروع فصل بهار دشت‌های اطراف آن پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند. این شهر را با نام شهر گل‌ها می‌شناسند و گردشگران به آن لقب «هلند ایران» را داده‌اند.

مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای تماشایی در محلات، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد سفر در بهار تبدیل کرده‌اند. درسفر به این شهر به‌جز جاذبه‌های طبیعی امکان بازدید از جاهای تاریخی برجسته‌ای مانند سایت تاریخی خورهه، آتشکده آتشکوه، بوستان سرچشمه، چنار دوهزار ساله، قلعه گبری، پل تاریخی باقر آباد و غارهای طبیعی و چشمه‌ های آبگرم محلات را نیز خواهید داشت.

یزد

  • استان یزد (مشاهده روی نقشه)
  • سرزمین باستانی، دسترسی مناسب به کویرهای مرکزی ایران
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

بافت تاریخی یزد با تزئین چترهای رنگارنگ

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

یزد از زیباترین شهرهای تاریخی کشور در کویرهای مرکزی ایران است که مقصدی مناسب برای گشت و گذارهای نوروزی مسافران به شمار می‌رود. بافت تاریخی شهر یزد به‌همراه آثار تاریخی متعدد و روستاهای ییلاقی اطراف آن در بهار حال و هوایی خاص به خود می‌گیرند. این شهر تاریخی هر ساله از گردشگران زیادی در روزهای نوروز میزبانی می‌کند و به همین دلیل در گوشه و کنار این شهر تزیینات زیبایی برای استقبال از مسافران نوروزی برپا می‌کنند.

یزد با بافت تاریخی برجسته، روستاهای خوش آب و هوا در بهار و انواع شیرینی‌های سنتی خوش‌طعم، از بهترین مقاصد سفر نوروزی در کشور است

کارگاه‌های شیرینی پزی در یزد با انواع سوغات خوش‌طعم یزدی نیز در نخستین روزهای فروردین ماه بسیار پرکار می‌شوند و با سفر به این شهر در نوروز می‌توانید طعم تازه شیرینی‌های سنتی یزد را تجربه کنید. گرچه این شهر در کویر مرکزی ایران قرار گرفته است، روستاهای ییلاقی زیبایی نیز در نزدیکی آن وجود دارند که در فصل بهار خوش آب و هوا هستند.

نوروز همچنین زمان مناسبی برای سفر به کویرهای متعدد یزد است چراکه در این فصل گرمای روز و سرمای شب هنوز به اوج ح.د نرسیده‌اند و می‌توان بیشترین بهره را از طبیعت زیبای کویری برد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد و اطراف آن می‌توان به میدان امیر چخماق، آتشکده زرتشتیان، برج خاموشان، زیارتگاه چک چک، بافت تاریخی یزد، باغ دولت آباد و روستاهای سریزد و خرانق اشاره کرد.

طبس

  • استان خراسان جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، دسترسی مناسب به کویرهای شرق ایران
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

باغ گلشن طبس با آبنماهای زیبا در حوض آن

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

شهر طبس را با نام عروس شهرهای کویری ایران می‌شناسند. از نظر آب و هوایی، روزهای نوروز از بهترین زمان‌ها برای بازدید از این شهر به شمار می‌روند. در نخستین روزهای فروردین برنامه‌های محلی، جشنواره‌های سنتی و مراسم جشن و پایکوبی در طبس برگزار می‌شوند که مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‌گیرند.

چشمه‌های طبیعی آب معدنی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته در طبس و اطراف آن در روزهای بهار تماشایی و زیبا می‌شوند. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر و نواحی اطراف آن می‌توان به قلعه باستانی طبس، چشمه مرتضی علی، دره کال جنی، روستای نایبند، باغ گلشن، آبگرم دیگ رستم، غار حلوان و ارگ طبس اشاره کرد.

دزفول

  • استان خوزستان (مشاهده روی نقشه)
  • شهر پل‌های تاریخی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

پل تاریخی دزفول با نورپردازی شبانه

منبع عکس: سایت گردشگری دزفول، عکاس نامشخص

دزفول در جنوب کشور از خوش آب و هواترین مقاصد سفرهای نوروزی است. این شهر در دامنه‌های میانی کوهستان زاگرس قرار دارد و در نخستین روزهای بهار آب و هوایی بسیار مطبوع و عالی دارد. دزفول را با نام شهر پل‌های تاریخی و سازه‌های آجری می‌شناسند. گرچه این منطقه از کشور از مناطق گرمسیری ایران است، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی دزفول، این شهر و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن در بهار هوای خنک و دلپذیری دارند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی دزفول می‌توان به آبشار شوی اشاره کرد. اطراف این آبشار با مناظر طبیعی زیبا و درختان بلوط و بادام در بهار بسیار سرسبز می‌شوند. رودخانه دز، آرامگاه یعقوب لیث، تپه‌های باستانی چغامیش، قلعه تاریخی شاداب و پل‌های تاریخی دزفول از دیگر جاذبه‌های تماشایی دزفول در بهار هستند.

شوش

  • استان خوزستان (مشاهده روی نقشه)
  • شهر باستانی با قدمت بیش از ۷۰۰۰ سال، از کهن‌ترین شهرهای جهان
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

قلعه باستانی شوش در حضور گردشگران

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

شوش از شهرهای شمالی استان خوزستان است که قدمتی هزاران ساله و طبیعتی بکر و تماشایی دارد که در بهار جلوه‌ای دوچندان می‌گیرد. رودخانه‌های کرخه، دز و شاوور در غرب، شرق و مرکز شوش طبیعت اطراف این شهر را سرسبز و تماشایی می‌کنند. مناطق حفاظت‌شده کرخه و دز در نزدیکی این شهر نیز از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی شوش در بهار هستند.

شوش بناهای باستانی و جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای نیز به‌جز طبیعت زیبا دارد که از میان آن‌ها می‌توان مقبره دانیال نبی، معبد زیگورات چغازنبیل، قلعه اکروپل، موزه شوش، موزه هفت تپه، کاخ آپادانا و ایوان کرخه را نام برد. در فصل بهار می‌توانید کنار رودخانه‌های کرخه، شاوور و دز بروید و برای پیک نیک در طبیعت زیبای این مناطق برنامه‌ریزی کنید.

جزیره کیش

  • استان هرمزگان (مشاهده روی نقشه)
  • جزیره خلیج فارس، ظرفیت‌های بالای تفریحی و گردشگری
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

اسکله تفریحی جزیره کیش در جوار خلیج فارس از نمای بالا

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

جزیره کیش از محبوب‌ترین جزیره‌های خلیج فارس در ایران و مقاصد گردشگری نوروزی میان گردشگران است. آب و هوای این جزیره زیبا در بهار برای گشت و گذارهای دریایی و لذت از تفریحات آبی مناسب است. نسیم خنک بهاری در سواحل مرجانی و ماسه‌ای کیش حال و هوایی جذاب پدید می‌آورند و گردشگران در سفر به این جزیره در بهار کافه‌ها و رستوران‌های کرانه خلیج فارس را برای اتراق انتخاب می‌کنند.

در سفر به کیش در نوروز می‌توانید از تفریحات آبی جذابی مانند جت اسکی، قایق‌های تفریحی، غواصی و اسکی روی آب لذت ببرید. کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، آکواریوم کیش، مراکز خرید متنوع، اسکله تفریحی و باغ پرندگان از زیباترین جاهای دیدنی کیش هستند که بازدید از آن‌ها در نوروز لطف دوچندان دارد.

کلاردشت

  • استان مازندران (مشاهده روی نقشه)
  • جنگلی، ییلاقی و کوهستانی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

خانه های ییلاقی کلاردشت روی دامنه های سبز کوهستانی

منبع عکس: هومسا، عکاس نامشخص

کلاردشت و ییلاق‌های خوش آب و هوای اطراف آن گرچه در نخستین روزهای بهار کمی سرد هستند، بوی درختان خیس در طبیعت، چشم‌اندازهای بهاری، ییلاق‌های پر گل و درختان پر شکوفه در بخش‌های مختلف این منطقه، مسافران زیادی را به سوی خود جلب می‌کنند.

آب و هوای کلاردشت در روزهای نوروز به‌خصوص در طول روز برای گشت‌وگذار در طبیعت عالی است. اگر برای تعطیلات نوروزی خود به‌دنبال دوری از شهرهای بزرگ و آرامشی دلپذیر در طبیعت زیبا هستید، کلاردشت از بهترین انتخاب‌ها برای شما است. با تجهیزات مناسب جنگل‌نوردی و کوهنوردی می‌توانید در فروردین ماه به ییلاق‌های مرتفع اطراف کلاردشت بروید و لذت سفر نوروزی خود را دوچندان کنید. دهکده مازیچال، دریاچه ولشت، علم کوه، جاده جنگلی عباس‌آباد و آبشار اکاپل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کلاردشت، به‌خصوص در فصل بهار هستند.

نیشابور

  • استان خراسان رضوی (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، فرهنگی و طبیعی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

آرامگاه خیام نیشابوری از نمای پایین

منبع عکس: خبرگزاری دانشجو، عکاس نامشخص

نیشابور از دیگر شهرهای خوش آب و هوا در اطراف کوهستان‌های شمال شرقی ایران است که دشت‌های اطراف آن در نخستین روزهای بهار پوشیده از گل‌های رنگارنگ و درختان پر شکوفه می‌شوند. این شهر میان ارتفاعات بینالود، کوه سرخ و چهل تن قرار دارد و از غرب به کویر سبزوار می‌رسد. نیشابور و زمین‌های اطراف آن از حاصلخیزترین نواحی شمال شرقی کشور هستند که مسافران نوروزی را به سوی خود جلب می‌کنند.

طبیعت سرسبز اطراف نیشابور با گل های زرد

منبع عکس: روزنامه عصر ایران، عکاس نامشخص

نیشابور قدمت تاریخی زیادی دارد و علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و تاریخ برای بازدید از آرامگاه شاعران برجسته ایرانی، خیام و عطار و همین طور گشت‌وگذار میان دیگر بناهای تاریخی، این شهر را برای سفرهای نوروزی خود انتخاب می‌کنند. از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و روستاهای اطراف نیشابور می‌توان کاروانسرای شاه عباسی، قدمگاه امام رضا (ع)، آرامگاه کمال الملک، گنبدهای شه میر، چنار کهنسال جوز، دهکده چوبی نیشابور، آبشار بوژان و روستای نصر آباد را نام برد.

بروجرد

  • استان لرستان (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، فرهنگی، طبیعی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای نوروزی

شهر بروجرد با طبیعت زیبا از نمای دور

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

شهر بروجرد با تفرجگاه‌های تماشایی و مناظر طبیعی بکر و زیبا از زیباترین مقاصد سفر در نوروز به شمار می‌رود و گردشگران زیادی برای بازدید از سراب‌های اطراف این شهر و طبیعت زیبای آن در بهار به بروجرد سفر می‌کنند. در نزدیکی بروجرد ییلاق‌های خوش آب و هوایی قرار دارند که در نخستین روزهای فروردین بسیار تماشایی می‌شوند.

بروجرد میان چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های خروشانی قرار گرفته است که سرسبزی دو چندان به این شهر و مناطق اطراف آن بخشیده‌اند. از زیباترین مناطق طبیعی در اطراف این شهر می‌توان ییلاق گلدشت، تپه قرق، تپه چغا، سراب کرتول، روستای ونایی و دریاچه و باغ فدک  را نام برد. اطراف این جاذبه‌های طبیعی زیبا تپه‌های باستانی و آثار تاریخی نیز قرار گرفته‌اند که اگر علاقه‌مند به بازدید از بناهای تاریخی باشید می‌توانید از این جاذبه‌ها نیز بازدید کنید.

ارتفاعات تالش پوشیده از گل های قرمز

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

رامسر 

  • استان مازندران (مشاهده روی نقشه)
  • سواحل زیبا، کوهستانی با ییلاق‌های خوش آب و هوا
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

بسیاری از شهرهای کوهستانی و مناطق مرتفع در شمال و غرب ایران به‌خصوص ییلاق‌ های مازندران از بهترین گزینه‌های سفر در فصل تابستان برای فرار از گرمای هوا در شهرهای مرکزی و جنوبی ایران هستند. اگر به‌دنبال شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی هستید در این بخش با ما همراه شوید. در ادامه ما برخی از خنک‌ترین شهرهای ایران در فصل‌های گرم سال را معرفی کرده‌ایم.

خانه های کوهستانی جواهرده میان درختان سبز

منبع عکس: خبرگزاری میزان، عکاس نامشخص

رامسر را با نام عروس شهرهای ایران می‌شناسند. این شهر زیبا در کرانه دریای مازندران قرار گرفته است و از طرف دیگر با کوهستان‌های بلند احاطه می‌شود. سواحل رامسر از زیباترین سواحل شنی و سنگی در شمال ایران هستند که امکانات متنوع تفریحی و رفاهی دارند. در طول سالیان اخیر این شهر را به‌عنوان یکی از پرگردشگرترین شهرهای شمال ایران شناخته‌اند و به همین دلیل ویلاهای اقامتی، هتل‌ها، رستوران‌ها و خانه‌های ییلاقی فراوانی در گوشه و کنار آن ساخته‌اند.

آب و هوای رامسر به‌دلیل هم جواری با کوهستان‌های بلند و ییلاق‌های سرسبز شمال ایران لطافت زیادی دارد و در طول فصل‌های بهار و تابستان از بهترین مقاصد گردشگری طبیعی به شمار می‌رود. اگر برای فرار از گرمای تابستان به‌دنبال مقصدی خنک هستید، رامسر و ییلاق جواهرده در نزدیکی آن انتخاب‌های مناسبی برای شما است. در این شهر امکان آب‌تنی در دریا و لذت از تفریحات دریایی در فصل تابستان را نیز خواهید داشت.

فیروزکوه 

  • استان تهران (مشاهده روی نقشه)
  • نزدیکی به روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوا و آبشارهای خروشان
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

طبیعت اطراف فیروزکوه با درختان سبز بلند از نمای دور

منبع عکس: سایت eneshat.ir، عکاس نامشخص

فیروزکوه از خوش آب و هواترین شهرهای استان تهران در نزدیکی پایتخت ایران است که به‌دلیل نزدیکی به تهران مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد. فیروزکوه بر کوهستان‌ البرز قرار گرفته است و اطراف آن آبشارهای طبیعی، رودخانه‌های پرآب و روستاهای سرسبز و مرتفع قرار گرفته‌اند. موقعیت جغرافیایی فیروزکوه و مناطق اطراف آن این نواحی را به بهترین و خنک‌ترین تفرجگاه‌ها در فصل تابستان تبدیل می‌کنند.

روستای فیلبند میان اقیانوس ابر

روستای فیلبند، منبع عکس: سایت شمالستان، عکاس نامشخص

آبشار ساواشی از جاذبه‌های طبیعی معروف در نزدیکی فیروزکوه است که برای بازدید از آن باید از میان تنگه واشی عبور کنید. رودخانه ساواشی با آب بسیار خنک و گوارا خستگی را از تن گردشگران به در می‌کند و انتخابی مناسب برای فرار از گرمای تابستان در نزدیکی تهران است. روستای فیلبند نیز بر فراز کوهستان از مرتفع‌ترین روستاهای کشور به شمار می‌رود که در نیمی از سال میان اقیانوسی از ابر قرار می‌گیرد. فیروزکوه و جاذبه‌های اطراف آن بهترین مقاصد سفر در تابستان هستند.

کامفیروز

  • استان فارس (مشاهده روی نقشه)
  • شهر چشمه‌های جوشان با مناظر طبیعی بکر
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

طبیعت زیبای تنگ بستانک در حوالی شهرستان کامفیروز پارس

منبع عکس: سایت eneshat.ir، عکاس نامشخص

شهرستان کامفیروز گرچه در نزدیکی گرم‌ترین مناطق مرکزی ایران قرار گرفته است، طبیعتی بسیار زیبا، تماشایی و خنک در تابستان دارد. طبیعت اطراف این شهرستان را چشمه‌های خروشان، باغ‌های سرسبز و دشت‌های پرگل پوشانده‌اند که از اواسط بهار تا واپسین روزهای تابستان بسیار تماشایی می‌شوند.

طاق بستانک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهرستان کامفیروز است که به‌دلیل ظرفیت‌های برجسته طبیعی، آن را با نام بهشت گمشده می‌شناسند. این منطقه تماشایی در نزدیکی روستای جیدرزاده قرار گرفته است و در تابستان مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌‌گیرد.

گرگان

  • استان گلستان (مشاهده روی نقشه)
  • نزدیکی به پارک‌های ملی و جنگلی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

طبیعت پارک جنگلی اطراف گرگان از نمای بالا

منبع عکس: مجله میزبون، عکاس نامشخص

گرگان از شهرهای خوش آب و هوای شمال ایران میان جنگل‌های انبوه، مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های جنگلی است که آب و هوای این شهر را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. از طرفی این شهر در جوار رشته کوه البرز شرقی قرار دارد و وجود جنگل، کوهستان و دریا در حوالی این شهر آب و هوای متعادل و مطبوعی برای آن رقم زده‌اند.

جنگل‌های اطراف گرگان در نخستین روزهای بهار هنوز سرد هستند و به همین دلیل دیرتر درختان آن سبز می‌شوند. با شروع تابستان طبیعت در اطراف این شهر به اوج زیبایی خود می‌رسد و شرایط برای گشت‌وگذار در جنگل‌ها و پیک نیک و اتراق در این مناطق مناسب می‌شود. اگر به‌دنبال مقصدی خوش آب و هوا با چشم‌اندازهای طبیعی تماشایی هستید، در تابستان به گرگان سفر کنید. از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف گرگان می‌توان به دهکده ییلاقی جهان نما، جنگل ناهارخوران گرگان و پارک جنگلی النگدره اشاره کرد.

تبریز

  • استان تبریز (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، فرهنگی، طبیعی و کوهستانی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

ایل گلی تبریز از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری آنا، عکاس نامشخص

تبریز از دیگر شهرهای سردسیر در شمال غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و اطراف آن را ییلاق‌های خوش آب و هوا پوشانده‌اند. این شهر و به‌خصوص روستاها و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن مناطقی مناسب برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌روند. در سفر به تبریز در تابستان می‌توانید از دیدنیهای متنوع طبیعی و تاریخی در این شهر بازدید کنید.

ساختمان شهرداری تبریز در میدان اصلی تبریز

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

در سفر تابستانی خود به تبریز زمانی را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر مانند ایل گلی، ارگ تبریز، مسجد کبود، کوه عینالی و بازار تاریخی تبریز اختصاص دهید. کوه‌های رنگی آلاداغ لار در ۲۵ کیلومتری شرق این شهر نیز از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آذربایجان شرقی به شمار می‌روند. دره و روستای لیقوان از دیگر جاذبه‌های طبیعی برجسته در نزدیکی تبریز هستند که اثری از گرمای تابستان در این مناطق نیست.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف این شهر با آب و هوا و طبیعت دلپذیر می‌توان به دره سعید آباد، آبشار گل آخور و روستاهای شیران، حیله ور و کندوان اشاره کرد. این نواحی در تابستان نیز پوشیده از چمنزارهای سرسبز، درختان انبوه و گل‌های رنگارنگ هستند.

اردبیل

  • استان اردبیل (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، ییلاقی، کوهستانی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

طبیعت زیبا در روستای آلوارس اردبیل

طبیعت روستای آلوارس در نزدیکی اردبیل، منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

اردبیل از خنک‌ترین شهرهای شمال غربی ایران است که در فصل تابستان نیز آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. گردنه حیران در نزدیکی این شهر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور است که میان طبیعت‌گردان محبوبیت بالایی دارد. دمای هوا در گرم‌ترین روزهای سال یعنی مرداد ماه در اردبیل به مثبت ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که آب و هوایی بهاری است.

در سفر تابستانی به اردبیل می‌توانید برای گشت‌وگذار و پیک نیک در طبیعت اطراف این شهر برنامه‌ریزی کنید یا به تماشای جاذبه‌های تاریخی برجسته اردبیل بروید. آرامگاه شیخ صفی الدین، جمعه مسجد و دریاچه شورابیل از معروف‌ترین جاهای دیدنی اردبیل هستند. دریاچه سوها، دریاچه نئور، جنگل فندقلو و روستای آلوارس نیز از خوش آب و هواترین نواحی اطراف این شهر در تابستان به شمار می‌روند.

سرعین

  • استان اردبیل (مشاهده روی نقشه)
  • شهر چشمه‌های آبگرم و ییلاق‌های خوش آب و هوا
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

چشمه‌های آبگرم در طبیعت اطراف سرعین

منبع عکس: خبرگزاری رکنا، عکاس نامشخص

سرعین را به‌دلیل چشمه های آبگرم و معدنی آن می‌شناسند که آب آن‌ها بسیار گرم و سوزان است، اما آب و هوای خنک و معتدل این شهر در طول تابستان شرایط را برای استفاده از این چشمه‌های آبگرم مهیا می‌کنند. سرعین از سردسیرترین شهرها در نزدیکی اردبیل است و از معروف‌ترین مقاصد گردشگری ایران در فصل‌های گرم سال به شمار می‌رود.

چشمه آبگرم سبلان از معروف‌ترین چشمه‌های معدنی سرعین است که بیشترین گردشگر را جذب می‌کند. روستای آلوارس در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر نیز بسیار خوش آب و هوا و زیبا است. این روستا بر دامنه‌های سرسبز کوهستانی قرار دارد و در تابستان روزهایی بهاری و شب‌هایی سرد را تجربه می‌کند. دره گلستان و آبشار ورگه سران از دیگر مناطق دیدنی و خوش آب و هوا در اطراف سرعین هستند که بازدید از آن‌ها به‌خصوص در تابستان خالی از لطف نیست.

نهاوند

  • استان همدان (مشاهده روی نقشه)
  • شهرستان سرآب‌های ایران
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

شهر سرسبز نهاوند از نمای بالا

منبع عکس: سایت کوچیتا، عکاس نامشخص

نهاوند در جنوب همدان شهر سراب‌های ایران است. این شهر با قدمتی چند هزار ساله و موقعیت جغرافیایی برجسته از محبوب‌ترین مقاصد سفر تابستانی برای فرار از گرما است. اطراف این شهر را کوهستان‌های بلند زاگرس پوشانده‌اند و غارهای طبیعی، آبشارهای خروشان، رودخانه‌های پرآب و چمنزارهای وسیع از مهم‌ترین ویژگی‌های طبیعی نهاوند به شمار می‌روند.

تپه تاریخی گیان از معروف‌ترین جاذبه‌های باستانی اطراف نهاوند است. این منطقه قدمتی باستانی دارد و سراب معروف گیان نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است. در سفر به نهاوند مدت زمان زیادی را می‌توانید صرف گشت‌وگذار و اتراق در طبیعت کنید. از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر می‌توان به مقبره پیر بابا، سرآب گاماسیاب، مسجد جامع و خانه قدوسی اشاره کرد.

تالش

  • استان گیلان (مشاهده روی نقشه)
  • ییلاق مرتفع، جنگلی و کوهستانی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

خانه های ییلاقی در ارتفاعات تالش از نمای دور

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

تالش از زیباترین شهرستان‌های گیلان است که دورتادور آن را طبیعت تماشایی و نواحی خوش آب و هوا پوشانده‌اند. کوهستان، دریا، جنگل و دشت‌های ییلاقی مرتفع در اطراف این شهر، تالش را به یکی از بهترین مقاصد گردشگی در تابستان تبدیل کرده‌اند. جنگل‌های اطراف تالش با اقامتگاه‌های بومگردی و کلبه‌های روستایی در طول فصول گرم سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کنند.

جاذبه‌های طبیعی تالش در شمار نمی‌گنجند و هرکدام از این مناطق مقصدی جذاب برای سفر در تابستان است. مسیر رویایی جاده اسالم به خلخال در ۲۰ کیلومتری جنوب تالش، یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران، در تابستان نیز بسیار خنک و سرسبز است و در طول آن زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی شما را همراهی می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی تالش می‌توان به ییلاق سوباتان، پارک جنگلی و ساحل گیسوم و آبشار زمرد اشاره کرد که گشت‌وگذار در هوای لطیف آن‌ها در تابستان لطف دوچندان دارد.

همدان

  • استان همدان (مشاهده روی نقشه)
  • شهر باستانی با آثار تاریخی برجسته و تپه‌های باستانی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

میدان امام خمینی همدان از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

همدان شهری تاریخی و سردسیر در غرب ایران است. این شهر از نخستین پایتخت‌های سرزمین ما به شمار می‌رود و آثار باستانی برجسته‌ای در بخش‌های مختلف آن قرار گرفته‌اند. همدان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد در گرم‌ترین روزهای سال هوای معتدلی را تجربه می‌کند.

طبیعت سرسبز و چشمه های اطراف همدان

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

همدان مقصد تابستانی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ نیز هست. در گوشه و کنار این شهر بناهای تاریخی و آثار باستانی برجسته‌ای قرار گرفته‌اند که مورد توجه تاریخ دوستان قرار دارند. بازدید از این جاذبه‌ها در هوای مطبوع همدان در فصل تابستان، فرصتی مغتنم برای فرار از گرمای هوا در سایر نقاط کشور نیز هست.

از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی همدان می‌توان به تپه‌های باستانی هگمتانه، مقبره بوعلی سینا، آرامگاه بابا طاهر، مجموعه گنجنامه و گنبد علویان اشاره کرد. در سفر تابستانی به همدان می‌توانید زمانی را به گشت‌وگذار در دهکده توریستی گنجنامه و لذت از تفریحات این منطقه اختصاص دهید. غار علیصدر و دریاچه سد اکباتان از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی همدان هستند.

شهرکرد

  • استان چهارمحال و بختیاری (مشاهده روی نقشه)
  • کوهستانی، مرتفع‌ترین مرکز استان ایران
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

شهرکرد سرسبز از نمای بالا

منبع عکس: سایت کوچیتا، عکاس نامشخص

شهرکرد از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است که در دامنه‌های کوهستانی چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این شهر، به‌عنوان مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران، در طول فصل‌های پاییز، زمستان و بهار آب و هوایی سرد دارد. بهترین زمان برای سفر به شهرکرد و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته در اطراف این شهر، فصل تابستان است.

شهرکرد را به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای غرب ایران می‌شناسند و گردشگران زیادی برای طبیعت گردی در دشت‌ها و کوهستان‌های اطراف آن در تابستان راهی این شهر می‌شوند. تالاب چغاخور، قلعه جونقان، آبشار زردلیمه، تالاب گندمان و پارک ملی تنگه صیاد با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در اطراف شهرکرد است. در سفر به این شهر در تابستان ضمن بازدید از مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای تماشایی اطراف شهرکرد، زمانی را به گشت‌وگذار در موزه باستان‌شناسی، حمام خان و مسجد جامع شهرکرد اختصاص دهید.

دیلمان

  • استان گیلان (مشاهده روی نقشه)
  • کوهستانی، ییلاقی و تاریخی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

جنگل‌های زیبا و انبوه دیلمان از نمای دور

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

دیلمان از رویایی‌ترین مقاصد گردشگری ایران در فصل تابستان است. این شهر ییلاقی و خوش آب و هوا در منطقه سیاهکل گیلان قرار دارد و ارتفاع آن بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است. کوهستان‌های اطراف دیلمان آب و هوایی بسیار لطیف و خنک در این منطقه به وجود آورده‌اند. از طرف دیگر نزدیکی این نواحی به سواحل دریای مازندران و رطوبت بالای هوا، تنوع گیاهان مختلف در ارتفاعات دیلمان را ایجاد کرده‌اند.

کوه درفک دیلمان در طول ۶ ماه دوم سال برفگیر و بسیار سرد است؛ اما با شروع فصل گرم و فرارسیدن تابستان، برف‌های این کوه آب می‌شوند. کوهستان‌های دیلمان و غارهای طبیعی اطراف آن در تابستان برای گشت‌وگذار کوهنوردان مناسب هستند. این منطقه از قدیمی‌ترین شهرهای شمال ایران به شمار می‌رود که جاذبه‌های تاریخی بسیاری نیز دارد.

آلاشت

  • استان مازندران (مشاهده روی نقشه)
  • کوهستانی، ییلاقی و تاریخی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

ییلاق های اطراف آلاشت از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

آلاشت در سوادکوه مازندران از زیباترین شهرهای کوهستانی در کشور است که اطراف آن را رودخانه‌ها و جنگل‌های انبوه پوشانده‌اند. در این شهر و مناطق اطراف آن از زیباترین باغ‌های میوه گرفته تا کوهستان‌های پر مه در تابستان انتظار گردشگران را می‌کشند. اگر به‌دنبال مقصدی خوش آب و هوا برای فرار از گرمای تابستان هستید، برای سفر به آلاشت برنامه‌ریزی کنید.

آلاشت در مرکز سوادکوه قرار دارد و نزدیکی آن به تهران سبب استقبال پایتخت‌نشینان از این منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا در تابستان می‌شود. این شهر قدمت تاریخی بالایی نیز دارد و بخش‌هایی از آن بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. رصدخانه آلاشت، موزه مردم‌شناسی و پل ورسک از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در آلاشت و اطراف آن است.

ماسوله

  • استان گیلان (مشاهده روی نقشه)
  • روستای پلکانی و کوهستانی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

خانه های پلکانی روستای ماسوله گیلان

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

ماسوله روستای پلکانی خوش آب و هوا در گیلان است که تردد هیچ وسیله نقلیه‌ای در آن مجاز نیست. ساختار پلکانی این روستا و خانه‌های قدیمی آن منظره‌ای تماشایی در این منطقه ایجاد کرده‌اند. قرار داشتن خانه‌های روستای ماسوله در کوهستان‌های سرسبز سبب آب و هوایی خنک و متعادل در آن شده‌اند. گردشگران زیادی در فصل تابستان برای فرار از گرما و شلوغی شهرها به این روستای خوش آب و هوا سفر می‌کنند.

اگر اهل کوهنوردی باشید ارتفاعات اطراف ماسوله در ساعت‌های نخست روز برای گشت‌وگذار و لذت از هوای پاک کوهستانی بسیار مناسب است. موزه مردم شناسی ماسوله در یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های این روستا نیز از بهترین دیدنیهای ماسوله به شمار می‌رود. سفر به این روستای زیبا از بهترین گزینه‌های سفر تابستان است.

سی سخت

  • استان کهگیلویه  بویراحمد (مشاهده روی نقشه)
  • کوهستانی با جاذبه‌های بکر طبیعی
  • شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی

دریاچه طبیعی و طبیعت سرسبز اطراف سی سخت

منبع عکس: سایت راسخون، عکاس نامشخص

سی سخت از دیگر شهرهای خوش آب و هوا و سرسبز کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد است که در دامنه‌های سرسبز کوهستان دنا قرار دارد. از این شهر با عنوان قطب گردشگری استان کهکیلویه و بویر احمد یاد می‌کنند و باغ‌های رنگارنگ و چشمه‌سارهای خروشان اطراف آن از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری طبیعت گردان در طول فصل تابستان هستند.

در طبیعت اطراف سی سخت آبشارهای پر آبی نیز به چشم می‌خورند که سرچشمه آن‌ها از دامنه‌های کوهستان دنا است. آبشار کوه گل، گردنه بیژن، دریاچه کوه گل، آبشار بهرام بیگی، چمنزار مور سلطونی، غار نول، آبشار تنگه نمک و روستاهای خوش آب و هوا در کوهستان‌های اطراف سی سخت از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در اطراف این شهر هستند. در سفر تابستانی خود به سی سخت می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی در طبیعت چشم‌نواز اطراف این شهر ساکن شوید و از تماشای مناظر طبیعی این مناطق لذت دوچندان ببرید.

چابهار

  • استان سیستان و بلوچستان (مشاهده روی نقشه)
  • سواحل صخره‌ای زیبا و جاذبه‌های طبیعی بکر
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

شهرهای جنوبی ایران و برخی جزیره های ایرانی خلیج فارس از بهترین مقاصد گردشگری کشور در فصل زمستان هستند. این شهرها و مناطق اطراف آن‌ها در زمستان آب و هوایی بهاری دارند و خبری از سرمای زمستانی در آن‌ها نیست. در این بخش به معرفی برخی از مقاصد گردشگری ایران در فصل‌های سرد سال می‌پردازیم.

بندر چابهار در نزدیکی دریای مکران

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

بندر چابهار در کرانه دریای مکران و جنوب شرقی ایران از منحصر‌به‌فردترین مناطق جنوب کشور است که جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز در اطراف آن قرار گرفته‌اند. آب و هوای این شهر در طول فصل زمستان بهاری است و این زمان از سال بهترین زمان برای گشت‌وگذار در سواحل و روستاهای اطراف این بندر به شمار می‌رود.

گل فشان چابهار، کوه‌های مریخی، تالاب لیپار، ساحل و روستای تیس، ساحل صخره ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)، بندر گواتر و ساحل و اسکله بریس از زیباترین جاهای دیدنی چابهار است. سواحل اطراف این شهر به‌دلیل ساختار صخره‌ای و شکل‌گیری موج‌های عظیم اقیانوسی، در طول سالیان اخیر مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته‌اند.

شیراز

  • استان فارس (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، طبیعی و فرهنگی با جاذبه‌های برجسته گردشگری
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

تابلوی شیراز مقابل ارگ کریمخانی

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

شیراز از معروف‌ترین شهرهای گردشگری ایران است که شهرتی جهانی دارد. کهن‌ترین بناها و آثار باستانی ایران در اطراف این شهر قرار گرفته‌اند و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی نیز در داخل شیراز قرار دارند. ظرفیت‌های برجسته گردشگری در این شهر، مسافران زیادی را در طول سال به سوی شیراز روانه می‌کنند.

شیراز از گرم‌ترین شهرهای کشور در استان فارس است که بازدید از دیدنیهای آن در طول فصول گرم سال می‌تواند برای بسیاری از گردشگران آزاردهنده باشد؛ اما در طول زمستان آب و هوا برای گشت‌وگذار در این شهر و لذت از جاذبه‌های طبیعی اطراف آن بسیار مناسب می‌شود. اگر به بازدید از دیدنیهای شهر بهار نارنج علاقه دارید، فصل زمستان بهترین زمان از نظر آب و هوایی برای بازدید از شیراز است.

جزیره قشم

  • استان هرمزگان (مشاهده روی نقشه)
  • طبیعت بکر و حفاظت‌شده، ژئو پارک جهانی
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

ساحل شهر قشم

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره کشور در خلیج فارس است که شهر قشم در منتهی‌الیه شرقی آن قرار دارد. شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در این جزیره سبب ثبت جهانی آن با عنوان ژئو پارک قشم شده‌اند. آب و هوای قشم نیز در زمستان بسیار معتدل و بهاری می‌شود و برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی در این جزیره این فصل از سال بهترین زمان است.

جزایر ناز، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، بندر لافت، جنگل حرا، غار نمکدان، غارهای خوربس و سد گوران از معروف‌ترین دیدنیهای جزیره قشم هستند که در طول سالیان اخیر به‌شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند. محیط باز اطراف این جاذبه‌ها و تابش مستقیم نور خورشید، بازدید از این مناطق را در زمان گرمی هوا سخت می‌کنند. تماشای زیبایی‌های جزیره قشم در فصل زمستان لطف دوچندان دارد.

جزیره هرمز

  • استان هرمزگان (مشاهده روی نقشه)
  • دارای خاک سرخ و بکرترین جاذبه‌های طبیعی
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

ساحل سرخ هرمز از نمای بالا

منبع عکس: سایت قشم گردی، عکاس نامشخص

جزیره هرمز از شگفت انگیزترین جزیره‌های جنوب ایران است که اقلیمی متفاوت از سایر جزیره‌های خلیج فارس و شهرهای جنوبی ایران دارد. تردد وسایل نقلیه در این جزیره مجاز نیست و تنها با موتورهای سه چرخ کرایه‌ای امکان گشت‌وگذار در جزیره هرمز را خواهید داشت. خاک این جزیره در بیشتر قسمت‌ها قرمز رنگ است؛ اما در برخی سواحل و معادن آن خاک‌های رنگارنگ دیگری نیز به چشم می خورند.

آب و هوا در جزیره هرمز در فصل زمستان به‌گونه‌ای است که می‌توانید در سواحل این جزیره اتراق کنید و از آب‌تنی در خلیج فارس لذت ببرید. در سفر به این جزیره در فصل زمستان زمانی را به بازدید از زیباترین جاهای دیدنی جزیره هرمز مانند ساحل سرخ، دره رنگین کمان، غار الهه نمک و دره مجسمه‌ها اختصاص دهید.

آبادان

  • استان خوزستان (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی و طبیعی، مسیر رودخانه کارون، با جاذبه‌های متعدد گردشگری
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

تابلوی آبادان با عینک ریبن

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

آبادان از مهم‌ترین شهرهای جنوب کشور در خوزستان است و در نیمی از سال گرما و رطوبت آن برای مسافران غیر قابل‌تحمل می‌شود. گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های آبادان در فصل زمستان به این شهر تاریخی سفر می‌کنند. بازارهای محلی این شهر نیز در زمستان از محبوب‌ترین نقاط گردشگری آبادان هستند.

در سفر زمستانی خود به آبادان می‌توانید از جاذبه‌های برجسته این شهر مانند کلیسای سورت گاراپت، موزه آبادان، بازار ماهی‌فروشان، بازار ته لنجی و رودخانه بهمنشیر بازدید کنید.

اهواز

  • استان خوزستان (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، مسیر رودخانه کارون و شهر پل‌های تاریخی
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

شهر اهواز مرکز استان خوزستان و از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران در جنوب کشور است. دمای هوای این شهر در طول فصل‌ تابستان به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و تحمل گرمای هوا در این زمان برای ساکنان این شهر نیز میسر نیست. اقلیم گرمسیر این شهر، آب و هوا در فصل بهار را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و گردشگران در این زمان‌ها نمی‌توانند از جاذبه‌های اهواز بازدید کنند.

در زمستان هوای اهواز بهاری، خنک و مطبوع است و گشت‌وگذار در حوالی رودخانه کارون و پل‌های تاریخی این شهر لذت دوچندان دارد. در سفر به اهواز می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند پل سفید اهواز، سرای معین التجار و پل طبیعت کیانپارس بازدید کنید و در جوار رودخانه کارون، طعم غذاهای محلی این شهر را بچشید.

کرمان

  • استان کرمان (مشاهده روی نقشه)
  • تاریخی، دسترسی مناسب به کویرهای مرکزی و جنوبی ایران
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

نمایی از شهر کرمان با درختان سرسبز از بالا

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

کرمان شهری تاریخی با بناهای برجسته مانند قلعه‌ها و کاروان‌سراها است. این شهر نیز به‌دلیل نزدیکی به کویرهای گرم و خشک در ایران در نیمی از سال گرمای زیادی را تجربه می‌کند. اگر قصد سفر به کرمان و بازدید از جاذبه‌های دیدنی در این شهر را دارید، بهترین زمان برای سفر به کرمان فصل زمستان است.

باغ شاهزاده ماهان، مسجد گنجعلی خان، باغ فتح آباد، کلوت شهداد و ارگ راین از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمان هستند که بازدید از آن‌ها در زمستان می‌تواند بسیار جذاب باشد. در این زمان از سال می‌توانید گشت و گذاری نیز در کویرهای اطراف کرمان داشته باشید؛ اما فراموش نکنید بازدید از این کویرها را در طول روز انجام دهید؛ شب‌های کویر در ۶ ماه دوم سال بسیار سرد هستند.

کاشان

  • استان اصفهان (مشاهده روی نقشه)
  • باستانی با جاذبه‌های گردشگری برجسته
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

بام های گنبدی آجری در کاشان

منبع عکس: سایت ایران نیهون، عکاس نامشخص

کاشان از باستانی‌ترین شهرهای ایران است که به‌دلیل نزدیکی به کویرهای مرکزی کشور آب و هوایی بسیار گرم و خشک دارد. میانگین دمای هوا در این شهر در طول سال بالا است و گردشگران زیادی فصل‌ زمستان را برای گشت‌وگذار در کاشان و تماشای جاذبه‌های تاریخی برجسته در این شهر انتخاب می‌کنند.

در سفر به کاشان در فصل زمستان به‌راحتی می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر بازدید کنید؛ اما به خاطر داشته باشید شب‌های کویر در زمستان بسیار سرد هستند. شهر زیرزمینی نوش آباد، تپه باستانی سیلک، باغ فین، خانه طباطبایی‌ها و کویر ابوزید آباد از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان هستند.

بوشهر

  • استان بوشهر (مشاهده روی نقشه)
  • بندرگاه جنوبی ایران، سواحل زیبا
  • خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان

بندر بوشهر در جنوب ایران از خوش آب و هواترین شهرهای ایران در زمستان است که آب و هوایی معتدل و خنک را در این زمان از سال تجربه می‌کند. از بهترین جاذبه‌های بوشهر بازارهای محلی این شهر هستند که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. از دیگر جاهای دیدنی این بندر می‌توان عمارت ملک، بافت تاریخی بوشهر، مدرسه سعادت، عمارت گلشن و موزه رئیسعلی دلواری را نام برد.

خط ساحلی بندر بوشهر با کشتی های تجاری از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی شهرهای خوش آب و هوای ایران در فصل‌های مختلف سال پرداختیم. در ادامه می‌توانید از تجربه‌های سفر خود به مناطق جنگلی، کوهستانی، کویری و ساحلی به ما و دیگر کاربران کجارو بگویید تا همگی از آن‌ها بهره ببریم.

عکس‌ کاور از وب‌سايت تهران تایمز

پرسش‌های متداول

خوش آب و هوا ترین شهر ایران کدام است؟

از خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای سفرهای نوروزی می‌توان تهران، اصفهان، مشهد، خرم آباد، محلات، یزد، دزفول و جزیره کیش را نام برد؛ رامسر، فیروزکوه، گرگان، تبریز، اردبیل، سرعین، تالش و همدان نیز شهرهای خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانی هستند. چابهار، شیراز، قشم، جزیره هرمز، آبادان، اهواز و کرمان نیز از خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان به شمار می‌روند.

خوش آب و هوا ترین شهر ایران در زمستان کدام است؟

شهرهای جنوبی ایران در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان از بهترین مقاصد سفر زمستانی در کشور به شمار می‌روند.

بهترین زمان برای سفر به ییلاق‌های شمال ایران چه زمانی است؟

با توجه به آب و هوای لطیف شمال ایران و ییلاق‌های آن، در هر زمانی از سال با توجه به سلیقه خود می‌توانید به این مناطق سفر کنید؛ اما ییلاق‌های شمال ایران در ارتفاعات البرز بهترین نواحی برای فرار از گرمای تابستانی هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه