اهدای جایزه 2022 یونسکو به خانه تاریخی صدوقی و قنات زارچ

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰
اهدای جایزه 2022 یونسکو به خانه تاریخی صدوقی و قنات زارچ

یونسکو جایزه جهانی سالانه حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو (آسیا - اقیانوسیه) را با عنوان «ممتاز» به قنات زارچ و «لیاقت و شایستگی» به خانه تاریخی صدوقی اهدا کرد.

جایزه جهانی سالانه حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو (آسیا_اقیانوسیه) با عنوان نشان شایستگی در مراسمی که در شهر بانکوک تایلند برگزار شد؛ به برندگان تعلق گرفت. یکی از این جوایز مربوط به خانه صدوقی متعلق به ۳۰۰ سال پیش به‌دلیل مرمت و بازسازی بود. اکنون این خانه کاربری فرهنگی دارد و به نام شهید صدوقی نام‌گذاری شده است. 

قنات زارچ نیز یکی دیگر از برندگان این دور از جوایز یونسکو بود. قنات زارچ که بیش از سه هزار سال قدمت دارد؛ قدیمی‌ترین قنات جهان است که به‌عنوان شریان حیات بخش شهر زارچ در یزد به شمار می‌آید و همیشه به‌عنوان عنصر حیاتی تامین آب در اختیار مردم و کشاورزان قرار داشته است. 

در این دور از جوایز یونسکو ۱۳ مورد از ۶ کشور از جمله افغانستان، چین، هند، نپال، ایران و تایلند توسط هیئت داوران بررسی و مورد تقدیر واقع شدند.

این ۱۳ پروژه از میان ۵۰ اثر از ۱۱ کشور در مناطق آسیا و اقیانوسیه انتخاب شدند. همچنین جایزه متعالی این بخش به موزه «چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا» در بمبئی هند داده شد. چاه‌های پلکانی گلکوندا، حیدرآباد، هند، کتابخانه نیلسون هایز، بانکوک، تایلند و قنات زارچ جایزه ممتاز را گرفتند. 

جایزه شایستگی نیز به توپدارا استوپا، چاریکار، افغانستان معبد بودایی نانتیان، فوجیان، چین قلعه دوماکوندا، تلانگانا، هند ایستگاه بایکولا، بمبئی، هند خانه صدوقی، یزد، ایران ۲۵ چیواس در کاتماندو، نپال تعلق گرفت. از محله West Guizhou Lilong، شانگهای، چین نیز به‌صورت ویژه برای توجه به توسعه پایدار تقدیر شد.

همچنین زیرساخت یک‌پارچه M۳۰ برای منبع تغذیه و جمع‌آوری زباله، ماکائو SAR، چین بلوک Xiaoxihu، نانجینگ، چین جایزه بخش طراحی جدید در زمینه‌های میراث را به دست آوردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه