با تور مجازی از آکروپولیس دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از آکروپولیس دیدن کنید

آکروپولیس و معبد پارتنون یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی یونان باستان هستند که در شهر آتن قرار گرفته‌اند و میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شوند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

آتن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، برای نخستین بار در قرن پانزدهم پیش از میلاد مسیح احداث شد. این شهر که به «مهد تمدن» شهرت دارد، زادگاه دموکراسی، فلسفه غرب، علوم سیاسی، ادبیات، تئاتر و المپیک است. با کجارو همراه شوید تا از دریچه تور مجازی، به پایتخت یونان سفر کنیم و به بازدید از «آکروپولیس» و «معبد پارتنون» نقطه اوج تمدن یونان باستان بپردازیم.

آتن را سرزمین خدایان می‌دانند. در افسانه‌ها از این شهر با عنوان میدان نبرد «آتنا»، الهه حکمت و «پوزئیدون»، خدای دریاها شناخته می‌شود؛ جایی که الهه حکمت بر پوزئیدون غلبه می‌کند و شهر با نام او خوانده می‌شود. با این حال، خدای دریاها نیز با بی‌آب کردن منطقه آتن، انتقام خود را از آتنا می‌گیرد.

معبد پارتنون و آکروپولیس جایگاه الهه محافظ شهر آتن است

این ماجرا، تنها یکی از هزاران افسانه بزرگ یونان باستان است؛ گرچه واقعیت کمبود آب، تابه‌امروز شهر آتن را گرفتار کرده است. این کمبود آب و هوای گرم آتن، احتمالا سبب می‌شود که یونانیان آرزوی نتیجه‌ای متفاوت از این نبرد افسانه‌ای را در دل داشته باشند.

شهر آتن برای قرن‌های متوالی، شهری قدرتمند و مرکز فرهنگی جهان بود. بسیاری از آثار دوران باستان در این شهر باقی مانده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها، «آکروپولیس» محسوب می‌شود. کلمه آکروپولیس به‌معنای «شهر فوقانی» یا «مکان بلند» است که جایگاه الهه «پارتنوس» (الهه حامی و نگهبان) به حساب می‌آید و در تمامی شهرهای یونانی نظیر آن به چشم می‌خورد. با این حال، آکروپولیس منحصربه‌فرد آتن بود که به نماد کشور بدل شده است و همچون برج ایفل که نماد پاریس است و کاخ کرملین که نماد روسیه است، نقطه عطف یونان باستان پنداشته می‌شود.

عکس پانوراما از معبد آکروپولیس

عکس‌ از وب‌سایت airpano

در دوران باستان‌ و بین سال‌های ۶۵۰ تا ۴۸۰ بیش از میلاد، معابد و تندیس‌های بسیاری در این محل ساخته می‌شد و بر صخره‌هایی به‌طول ۳۰۰ متر قرار می‌گرفت؛ اما قبل‌تر و در عصر میسنی‌ها (قرن ۱۸ تا ۱۵ پیش از میلاد) آکروپولیس نوعی اقامتگاه سلطنتی مستحکم محسوب می‌شد. در عصر میسنی‌ها، معابد در زمان صلح ساخته می‌شدند و در زمان جنگ، رو به زوال می‌رفتند.

در حال حاضر بیشتر بخش‌های معبد پارتنون دچار ویرانی شده است

دو معمار یونانی با نام‌های «ایکتنیوس» و «کالیکراتس»، بیشترین سهم را در ظاهر امروزی آکروپولیس آتن دارند. معمارانی که معبد پارتنون را نیز به افتخار خدای حامی و نگهبان سرزمین، الهه پارتنوس، بنا کردند. گرچه شرایط فعلی معبد پارتنون چندان مناسب نیست، بازدید از چشم‌انداز آن با ستون‌های باستانی و قدم زدن در ویرانه‌هایی که نشان از تمدنی عظیم دارد، یکی از نقاط عطف سفر به یونان برای گردشگران محسوب می‌شود.

طراحی معبد پارتنون با جزئیات دقیق و باورنکردی، به‌گونه‌ای است که برای بازدیدکنندگان نوعی خطای بصری ایجاد می‌کند. خطوط ایجاد شده روی این معبد کاملا مستقیم به‌نظر می‌رسند؛ این در حالی است که هیچ‌کدام از این خطوط، مستقیم نیستند. همچنین ستون‌های کناری معبد که سطح مقطعی گرد دارند، از سایر ستون‌ها باریک‌ترند؛ بااین‌حال به‌لطف تکنیک منحصربه‌فرد معماری، قطر تمامی ستون‌ها یکسان به‌نظر می‌رسد.

عکس‌ از وب‌سایت airpano

در طول قرن‌های مختلف، آکروپولیس همواره محل جدال بین قدرت‌ها بوده است. پس از ورود مسیحیت به یونان، پارتنون به کلیسای مسیحی «مریم مقدس» تغییر نام یافت و تندیس‌های آتنا و پارتنوس به قسطنطنیه منتقل شدند. همچنین با فتح آتن توسط ترک‌های مسلمان، کلیسای مریم مقدس به مسجدی با مناره‌های متصل تبدیل شد و «اریختیون»، یکی از معابد پارتنون نیز به‌ حرم‌سرای پادشاه عثمانی تغییر کاربری یافت.

در قرن هفدهم میلادی، تمامی قسمت‌های مرکزی آکروپولیس با شلیک توپ از یک کشتی ونیزی تخریب شد. در پی هجوم ونیزی‌ها و هنگامی که قصد سرقت تندیس‌های معبد پارتنون را داشتند، تعدادی از آن‌ها را شکستند.

در سال‌های بعد «توماس بروس»، هفتمین حاکم «الگین» در اسکاتلند، دست به غارت تمام چیزهایی زد که می‌توانست با خود ار آکروپولیس ببرد. تا همین امروز نیز دولت یونان در تلاش است تا بریتانیا را برای استرداد این اشیای تاریخی متقاعد کند. ترک‌های عثمانی مدام در تلاش بودند تا معبد آکروپولیس را نابود کنند. اگرچه آن‌ها هرگز موفق نشدند، شلیک توپ‌های بی‌شمار خسارات بسیاری را به این معبد وارد کرد.

منظره شبانه آکروپولیس

عکس‌ از وب‌سایت airpano

سرانجام در قرن نوزدهم، آکروپولیس روی آرامش را به خود دید و به‌جز اعتصاب سراسری کارگران موزه، حادثه خاصی حول آن نبود. ظاهر باستانی آکروپولیس بازسازی شد و به‌جای برخی از تندیس‌هایی که در موزه‌های پاریس و لندن قرار دارند، کپی‌هایی برای جایگزینی ساخته شد.

بی‌گمان اشتباه است که آکروپولیس و معبد پارتنون را تنها جاهای دیدنی آتن لقب دهیم. شهری با چنین قدمت طولانی و افسانه‌های بسیار، آثار ارزشمند، محله‌های قدیمی و بناهای باستانی زیادی دارد. مناطق تاریخی «آگورا» و «پلاکا»، «سینتاگما» و میدان «اومونیا»، کلیسای جامع آتن، باغ ملی آتن و جاذبه‌های بی‌شمار دیگر، از این موارد هستند.

اکنون از طریق پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، قادر خواهید بود تا از آکروپولیس و معبد پارتنون بازدید کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید. بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه