بهترین پارک های تبریز ؛ شهر اولین‌ ها

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین پارک های تبریز ؛ شهر اولین‌ ها

پارک‌های تبریز در کنار ٱثار تاریخی، این شهر را به مقصدی دوست‌داشتنی برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده‌ است. 

تبریز یکی از شهرهای تاریخی کشور ایران و مقصد بسیاری از گردشگران است. شهر زیبای تبریز در کنار مکان‌های تاریخی خود، دارای فضای سبز و پارک‌های بسیاری است. این پارک‌ها از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌روند و بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بهترین پارک‌ های تبریز آشنا کنیم.

پارک‌ها در فضای شهری مانند سوپاپ اطمینان عمل می‌کنند و سبب ایجاد آرامش، تلطیف حال و هوای شهر و تخلیه انرژی انسان‌های خسته از روزمرگی و کار سخت می‌شوند. پارک‌ها حداقل نیاز شهرها هستند؛ به همین خاطر احداث آن‌ها از جمله برنامه‌های شهرداری‌ها به شمار می‌رود.پارک عینالی

منبع عکس: ره بال آسمان

بهترین پارک های تبریز:

پارک بزرگ تبریز

پارک بزرگ تبریز

منبع عکس: آرگا

پارک بزرگ تبریز در شمال غرب شهر قرار دارد و بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی شهر تبریز به شمار می‌رود. ساخت و بهره‌برداری کامل از این پارک به‌دلایل مختلف به تعویق افتاده؛ اما فازهای اول و دوم آن در نزدیکی فرودگاه تبریز بهره‌برداری شده است. پارک بزرگ تبریز در صورت تکمیل، با ۸۸۰ هکتار وسعت، به یکی از پارک‌های بزرگ خاورمیانه و ریه شهر تبریز تبدیل خواهد شد.

از میان پارک بزرگ تبریز، دو رود مهم مهران رود و تلخه رود عبور می‌کنند. کارکرد کشاورزی زمین‌های این پارک در گذشته سبب حاصلخیزی آن شده است؛ به همین دلیل امکان کشت انواع درخت و ایجاد فضای سبز وسیع در آن فراهم است.

پارک بزرگ

منبع عکس: خبرگزاری برنا

پارک بزرگ تبریز دارای امکاناتی چون پیست‌های اتومبیل‌سواری، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری، دریاچه‌های قایق‌رانی، رستوران‌های متعدد، سالن‌های سرپوشیده تفریحی، شهربازی و هتل خواهد بود. 

پارک ائل گلی

 ائل گلی

منبع عکس: فردا نیوز

شاهگلی که پس از انقلاب به ائل گلی، به‌معنی دریاچه مردم تغییر نام یافت، در واقع استخر بزرگی به مساحت ۵۴,۶۷۵ متر مربع است. استخر ائل گلی حدود ۱۲ متر عمق و ۷۲۰ هزار متر مکعب گنجایش دارد. یکی از شعبه‌های رودخانه لیقوان به‌صورت جویباری از سمت جنوب شرقی به استخر وارد می‌شود و آب آن را تامین می‌کند.

اطراف ائل گلی درختان کهنسال زیادی وجود دارند که انعکاس عکس آن‌ها در آب، فضا را بسیار زیبا کرده است. محیط چمن‌کاری و گلکاری شده اطراف استخر آنجا را به گردشگاه خوب تبریزی‌ها و گردشگران تبدیل کرده است. ائل گلی تا مدت‌ها مهم‌ترین منبع تامین آب آبیاری باغ‌های مناطق شرق تبریز بود.

ائل گلی بر اساس روایتی در زمان حکومت سلطان محمود آق‌قویونلو ساخته شده و در زمان صفویان گسترش یافته است. در دوران قاجار، خیابان‌هایی برای رفت‌وآمد در اطراف شاهگلی احداث و درختان تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی اطراف استخر کاشته شد. در دوران پهلوی این مکان به یک تفرجگاه عمومی تبدیل شد.

پارک ائل گلی

منبع عکس: پینورست

در مرکز استخر ائل گلی، عمارت هشت‌ضلعی کلاه فرنگی وجود دارد که امروزه به‌صورت تالار پذیرایی فعالیت می‌کند و به کاخ ائل گلی معروف است. این بنا در سال ۱۳۴۶ تخریب شد و به‌جای آن ساختمان زیبا و مقاوم کنونی در دو طبقه، البته با همان شکل و شمایل گذشته ساخته شد.

در ضلع جنوبی دریاچه ائل گلی، خیابانی تا مرکز دریاچه، یعنی جایی که عمارت قرار دارد، کشیده شده و عمارت را به‌صورت یک شبه‌جزیره درآورده است. دریاچه در روزهای سرد زمستان یخ می‌زند و منظره قشنگی را به وجود می‌آورد. تپه‌ای در جنوب ائل گلی وجود دارد که از آن نهرهایی به‌صورت آبشارهای متعدد روان است. امکان قایق‌سواری در دریاچه ائل گلی وجود دارد؛ همچنین شهربازی یا همان لوناپارک تبریز و مسافرخانه‌های متعددی نیز در داخل محوطه پارک ائل گلی قرار گرفته‌اند .

منابع عکس‌ها: ویکی پدیا، هومسا، خبرگزاری مهر، صاحب دیوان

پارک جنگلی عینالی

پارک جنگلی عینالی در شمال غربی شهر تبریز واقع شده است. عینالی یا عون ابن علی، کوه، آرامگاه و بقعه‌ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) است و قدمت آن به دوره ایلخانی بازمی‌گردد. این مکان در گذشته آتشکده و عبادتگاه بوده است. بقعه عون ابن علی بالای رشته کوه سرخاب قرار دارد و از گذشته‌های دور برای اهالی تبریز، حکم تفرجگاه را داشته است.

عینالی

منبع عکس: مسیر یاب بلد

در پارک جنگلی عینالی علاوه بر آرامگاه، امکانات رفاهی و تفریحی خوبی تعبیه شده است. تله کابین عون ابن علی از مهم‌ترین بخش‌های این پارک جنگلی به شمار می‌آید. مسیر کوهنوردی و صخره‌نوردی پارک عینالی، برای ورزش‌دوستان بسیار مناسب است؛ به‌علاوه مسیر دسترسی آسفالته برای این بقعه و پارک جنگلی وجود دارد.

پارک جنگلی عینالی

منبع عکس: ویکی پدیا

در پارک جنگلی عینالی بخش‌های مختلفی از جمله یادمان شهدای گمنام، تندیس استاد شهریار و دیگر مشاهیر تبریز، آلاچیق، رستوران و کافه وجود دارند. این امکانات شرایط  مناسبی را برای گردشگران فراهم آورده است. همچنین تماشای شهر تبریز از بالای کوه، بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

پارک ائل باغی

ائل باغی

منبع عکس: وبلاک امیر ثناجو

پارک ائل باغی یا ائل داغی با مساحت ۲۳۰ هکتار از پارک‌های جدید تبریز به شمار می‌رود. این پارک در ضلع جنوبی ائل گلی و حاشیه بزرگراه شهید کسایی قرار دارد. چشم‌انداز زیبا، طبیعت، آبشار مصنوعی، آلاچیق‌های شیک و امکانات بازی کودکان، جذابیت این پارک را دو چندان کرده‌اند.

سورتمه یکی از بخش‌های جذاب پارک ائل باغی است

از بخش‌های مهم پارک ائل باغی، سورتمه آن است که مسیر درخت‌کاری و گلکاری شده و جذابی دارد. برای رسیدن به سورتمه باید از کنار آلاچیق‌ها وارد جاده سربالایی شد. این مسیر حدود چهار کیلومتر است. در بالای کوه ایستگاه سورتمه خودنمایی می‌کند.

آبشار بزرگ و مصنوعی پارک ائل باغی بسیار معروف است. این آبشار در چهار کیلومتری بالای کوه و کنار جاده آسفالته قرار دارد. از کنار آبشار، نمای شهر تبریز و کوه‌های اطراف آن دیدنی است. استخر بزرگی در بالای آبشار خودنمایی می‌کند. وسایل ورزشی برای استفاده عموم در کنار استخر قرار دارند.

باغ گلستان

گلستان

منبع عکس: تابناک

باغ گلستان، گولستان باغی یا باغ فجر از بوستان‌های قدیمی و مشهور شهر تبریز است. این باغ با ۵۲ هزار متر مربع وسعت، در غرب شهر تبریز قرار دارد. باغ گلستان در سال ۱۳۰۸ به‌عنوان اولین پارک درون‌شهری تبریز افتتاح شد.

درزمان حکومت عباسی، زبیده خاتون همسر هارون الرشید، بعد از یک دوره بیماری سخت در تبریز سلامتی خود را به دست آورد و دستور داد تا باغی زیبا در شهر بنا کنند؛ اما چندی بعد در خواب دید که آن باغ، درختانی با میوه‌هایی از سر انسان‌ها دارد. پس از آن دستور داد تا باغ به گورستانی به نام گجیل تبدیل شود.

پس از از دستور زبیده خاتون، گورستان گجیل تبدیل به مقبره عرفای تبریز شد. برخی از مستندات گواه این هستند که آرامگاه شمس تبریزی نیز در این باغ بوده است. در اوایل حکومت پهلوی گورستان گجیل به‌کلی نابود و تبدیل به پارک گلستان شد.

مردم از پارک گلستان استقبال کردند؛ به‌گونه‌ای که هر کس به بازار تبریز سر می‌زد، حتما لحظاتی را هم در این پارک سپری می‌کرد. پارک گلستان به درختان کهنسال، طبیعت زیبا، فواره‌های بلند متعدد و استخر زیبا معروف بود؛ اما متاسفانه احداث ایستگاه مترو باعث تخریب بخشی از پارک شده است. یادمان شمس تبریزی از بخش‌های معروف پارک به حساب می‌آید. این یادمان از هشت مناره به نشانه هشت در بهشت تشکیل شده است.

  • آدرس: تبریز، بلوار خرمشهر، بین چهارراه نادر و فلکه ترمینال قدیم (مشاهده روی نقشه)

منبع عکس‌ها: نشاط آوران، خبرگزاری فارس، ویکی پدیا

پارک مشروطه

پارک مشروطه

منبع عکس: ایران بکر

پارک مشروطه از بوستان‌های بزرگ و زیبای شهر تبریز است که در سال ۱۳۸۰ بهره‌برداری شده و در اختیار عموم قرار گرفته است. تندیس ستارخان، رهبر انقلاب مشروطه از مشخصه‌های مشهور این پارک به شمار می‌رود. پارک مشروطه در کنار ترمینال مرکزی مسافربری تبریز قرار دارد.

در پارک ۲۰ هکتاری مشروطه، آلاچیق‌های زیبا، آب‌نما، سالن‌های ورزشی و کتابخانه وجود دارد. شهرداری منطقه سه تبریز اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره پزشکی برای سنین مختلف در پارک مشروطه کرده است.

پارک جنگلی عباس میرزا

پارک جنگلی عباس میزا با وسعت ۱,۸۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی شمال غرب کشور است. عباس‌میرزا، فزرند فتحعلی شاه قاجار و والی آذربایجان بود که دستور داد در شهرهای مهم، مثل اردبیل، خوی و تبریز عمارت‌های دولتی، خیابان‌های عریض و تفرجگاه‌های زیبا بسازند.

دشت شقایق از مناظر دیدنی پارک جنگلی عباس میزا، در فصل بهار است

پارک جنگلی عباس میرزا در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسیده است و به‌عنوان ریه شهر تبریز، تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. این پارک در پنج کیلومتری جنوب شهر تبریز قرار گرفته است و زیبایی کم‌نظیری دارد. دشت شقایق پارک عباس میرزا در فصل بهار بسیار دیدنی است.

پارک جنگلی عباس میرزا دارای پوشش گیاهی غنی همچون اقاقیا، عرعر، زبان گنجشک، كاج سياه، سنجد، زالزالک، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، داغداغان، زرشک، رز، پيراكانتا، برگ نو، انواع گل‌های زينتی، نارون، بید مجنون، یاس زرد، یاس طاووسی و آقطی است که در بهار بسیار زیبا جلوه می‌کنند.

مجتمع‌های تفریحی اکو موزه عشایر، شهربازی سرپوشیده خانواده، مجموعه باغ پرندگان، کمپینگ خانواده و موزه حیات وحش در پارک عباس میرزا قرار دارند. امکاناتی همچون نمازخانه، وسایل و زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و آلاچیق این بوستان را به محلی مناسب برای پیک‌نیک تبدیل کرده است.

منابع عکس‌ها: تریپ یار، ایلیا گشت

باغ شهر تبریز

باغ شهر تبریز با مساحت ۱٫۳ هکتار در منطقه ۶ شهرداری تبریز قرار دارد. این باغ با هدف افزایش سرانه فضای سبز و تامین امکانات رفاهی برای منطقه، به سبک و سیاق باغ‌های ایرانی کهن و تاریخی طراحی و اجرا شده است. باغ شهر تبریز پس از ائل گلی بزرگ‌ترین پارک درون‌شهری تبریز است.

باغ شهر تبریز

منبع عکس: شمس نیوز

از ویژگی‌های باغ شهر تبریز، ایمن‌سازی و ایجاد امکانات خوب برای کودکان و معلولان است. به‌طور مثال تمام پله‌های آن رمپ دارند یا تمام سطل‌های زباله در دو سطح کارگذاری شده‌اند. وجود آلاچیق‌ها و فضای بازی کودکان با طراحی‌های خاص خود، این پارک را به محلی دنج و مناسب برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.

بوستان خاقانی

بوستان خاقانی

منبع عکس: تبریز تریپ

بوستان خاقانی در مرکز شهر تبریز و در کنار مسجد کبود قرار دارد. این پارک از جمله بوستان‌های سنتی تبریز به شمار می‌رود. مجسمه بزرگ خاقانی شاعر معروف آذربایجان در پارک خاقانی نصب شده است.

فرهنگسرای خاقانی از جمله بخش‌های مهم پارک خاقانی است. این فرهنگسرا محل برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌های مختلف هنری و فرهنگی و محفل دوست‌داران هنر و ادب است. در بوستان خاقانی امکان چادر زدن فراهم نیست. دسترسی به اینترنت بی‌سیم رایگان از مزیت‌های این پارک زیبا است.

  • آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، بین مسجد کبود و موزه آذربایجان (مشاهده روی نقشه)

بوستان مینیاتوری

بوستان مینیاتوری

منبع عکس: کجارو

پارک مینیاتوری، اولین پارک موضوعی تبریز در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان زیباسازی شهرداری به بهره‌برداری رسید. این پارک بسیار مورد توجه تبریزی‌ها و گردشگران واقع شده است. ماکت و طرح مینیاتوری بسیاری اماکن تاریخی و معروف شهر تبریز در این پارک، با دقت و ظرافت تمام ساخته و جای‌گذاری شده‌اند.

از جمله اماکن تاریخی شهر تبریز که ماکت آن‌ها در مینیاتور پارک تبریز قرار دارند می‌توان به عمارت ائل گلی، کاخ شهرداری، ارک علیشاه، مقبره الشعرا، برج خلعت پوشان، مسجد کبود، برج یانقین، کلیسای مریم مقدس، ساختمان بانک ملی، ساختمان ایستگاه راه آهن، پل کابلی و کاخ استانداری اشاره کرد.

پارک مینیاتوری یا مینیاتور پارک تبریز با گلکاری انبوه و استفاده از گل‌های خاص، طرح ژاپنی و مینیاتوری و همچنین استفاده از تابلوهای راهنمای سخنگو به زبان‌های مختلف به یک مرکز گردشگری تفریحی عالی تبدیل شده است. جنس ماکت‌های پارک مینباتوری از فایبرگلاس و موارد مقاوم در برابر سرما و گرمای محیط طبیعی است.

منبع عکس‌ها: قصر یاب، تبریز تریپ

بوستان ولیعصر

موزیکال پارک یا پارک ولیعصر در ضلع شرقی تبریز و کنار پارک باغلار باغی قرار دارد. طراحی پارک ولیعصر تبریز برگرفته از معماری اصیل ایرانی و بسیار زیبا و متفاوت است. وجود ۴۰ حوضچه آبی که توسط آبروها به هم متصل شده‌اند و در نهایت به منبع اصلی آب‌های در جریان میان حوض‌ها، یعنی استخر بزرگ وسط پارک می‌رسند، سبک و سیاق باغ‌های اصیل ایرانی را برای همگان تداعی می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های پارک موزیکال ولیعصر آ‌بنماهای هوشمند، نورپردازی هفت رنگ، لیزری و حرفه‌ای در آن است. این آب‌نماهای هوشمند و موزیکال شامل ۲۱۵ خروجی آب هستند که رقص آب انجام می‌دهند و شب‌ها بسیار تماشایی هستند. آبنمای پارک ولیعصر، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین آبنمای هوشمند و موزیکال، در غرب کشور به شمار می‌رود.  

منابع عکس‌ها: شرکت طرح و فن آبگینه، درنا تریپ

پارک جنگلی باغمیشه

پارک باغمیشه

منبع عکس: تبریز تریپ

پارک جنگلی باغمیشه با مساحت ۲۲ هکتار در شمال شرق تبریز قرار دارد و در سال ۱۳۷۵ افتتاح شده است. این پارک، میان باغ‌های میوه و مرتع‌های گلکاری‌ شده قرار دارد و به همین دلیل به آن بوستان باغ‌ها نیز می‌گویند. پارک بزرگ باغمیشه با طبیعت زیبا و چشم‌نواز خود به یکی از تفرجگاهای اصلی تبریزی‌ها و گردشگران تبدیل شده است.

امکان قایق‌سواری در پارک باغمیشه فراهم است

از امکانات تفریحی و رفاهی پارک باغمیشه می‌توان به زمین گلف، جاده تندرستی و وسایل ورزشی، زمین بازی، سالن‌های ورزشی، زمین فوتبال، والیبال، تیراندازی و ژیمناستیک، مسیر دوچرخه سواری و آمفی‌تئاتر روباز اشاره کرد. چند تونل سیمانی به‌شکل درخت در این پارک طراحی و اجرا شده‌اند که مسافران می‌توانند در آن‌ها عکس‌های خاص و زیبایی بگیرند.

استخر بزرگی در پارک باغمیشه وجود دارد که امکان قایق‌سواری در آن فراهم است. آبروهای سنگی با صدای شرشر آب، فضای سبز بسیار زیبا و رستوران ساحلی در کنار استخر، همه می‌توانند لحظات زیبایی را برای مسافران رقم بزنند.

پارک باغلار باغی

باغلار باغی

منبع عکس: مهمان شو

باغلار باغی یکی از سه پارک مهم شهر تبریز، در سال ۱۳۷۲ احداث شده است. این پارک با مساحت ۲۲ هکتار، همه‌روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۴ در خدمت مراجعه‌کنندگان است. از جمله امکانات پارک باغلار باغی می‌توان به شهربازی، باغ پرندگان، دلفیناریوم، رستوران و بوفه اشاره کرد.

شهربازی باغلار باغی بزرگ‌ترین شهربازی تبریز و منطقه غرب کشور به حساب می‌آید. این مجموعه به‌دلیل زیبایی و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، میزبان تعداد زیادی از تبریزی‌ها و گردشگران است.

  • آدرس: بلوار استاد شهریار، ضلع شمالی ورودی کوی ولیعصر و جنب پارک ولیعصر (مشاهده روی نقشه)

 پارک شمس تبریزی

 پارک شمس تبریز با مساحت ۱۰ هکتار از زیباترین پارک‌های تبریز به شمار می‌رود و سبک و سیاق معماری سنتی در آن رعایت شده است. طرح سنتی حوض‌ها و آبروهایی که آن‌ها را به هم وصل می‌کنند و صدای شرشر این جریان آب، همان طرح سنتی و روح‌افزای باغ‌های ایرانی است.

آلاچیق‌های چوبی و بتنی در سراسر پارک شمس، فضای خوشایندی را ایجاد کرده‌اند. انواع درختان میوه مثل گلابی و سیب در این پارک دیده می‌شوند. وجود آتشدان در کنار آلاچیق‌ها، این پارک را برای یک تفریح دوستانه و خانوادگی بسیار مناسب کرده است.

مجسمه عارف بزرگ، شمس تبریزی در بخش میانی پارک، نظر همگان را به خود جلب می‌کند. این اثر هنری با ۳۸۰ سانتی‌متر طول، ساخته دست استاد داوود مستوفی و به‌صورت تمام قد است.

منابع عکس‌ها: نشونه، تریپ یار، تیشینه، سیری درایران

بوستان مفاخر تبریز

بوستان مفاخر تبریز یا بوستان طوبایی‌ها با ۱۵ هزار متر مربع وسعت در محله آبرسان تبریز قرار دارد. محل این پارک در گذشته، باغ بزرگی متعلق به حاج رضا طوبی بود که پس از وقف به گورستان طوبائیه تبدیل شد. چند تن از مشاهیر تبریز همچون باقرخان، آیت‌الله میرزا فتاح شهیدی، رضا طوبی و محمد نخجوانی در این گورستان دفن شدند.

بوستان مفاخر تبریز

منبع عکس: تبریز تریپ

حدود ۱۰ سال پیش گورستان طوبی به پارک مفاخر تبدیل و تنها مزار چهار نفر از مشاهیر در آن حفظ شد. مزار باقرخان، آیت‌الله شهیدی، برادران فرهنگ دوست نخجوانی در پارک قرار دارد و بنای یادبودی هم برای آن‌ها ساخته شده است.

پارک پیوند

پارک پیوند

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا

پارک پیوند در کنار پارک ارم قرار دارد. این پارک از جمله مجموعه‌های تفریحی شهر تبریز است که از سال ۱۳۸۵ با فضای رنگارنگ و گلکاری شده، مسافران و گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. ویژگی چشم‌گیر این پارک، همان فضای عاشقانه و رمانتیک است. طراحی پارک پیوند به‌گونه‌ای است که زوج‌های جوان بتوانند به‌راحتی از فضای آرام آن برای عکاسی استفاده کنند.

زوج‌های جوان در پارک پیوند با کاشت درخت، زندگی خود را شروع و این اتفاق را به زیبایی ثبت می‌کنند. لوح‌هایی هم برای نوشتن یادگاری وجود دارد. مسیر اختصاصی برای عبور اتومبیل عروس داماد، مسیر ویژه برای حرکت کاروان‌های عروسی و تم‌های عاشقانه عکاسی، این پارک را خاص و محبوب دل جوان‌ها کرده است.
پارک تبریز

منبع عکس: خبرگزاری برنا

فضای گلکاری شده زیبا، ایستگاه شارژ، چند آبشار و حوضچه، زمین‌های ورزشی، آلاچیق و نمارخانه از جمله امکانات رفاهی پارک پیوند هستند که آن را برای استفاده خانواده‌ها مناسب کرده است.  

بوستان قرآن

بوستان قرآن تبریز

منبع عکس: خبرگزاری ایکنا

پارک قرآن با ۸,۰۰۰ متر مربع وسعت، در منطقه جلالیه تبریز احداث شده است. در این بوستان زیبا، جذاب و معنوی حدود ۲۰۰۰ اصله درخت و درختچه همچون کاج، بید مجنون، درختچه‌های شمشاد، برگ نو، گل‌های رز و زینتی کاشته شده است.

در طراحی بوستان قرآن، المان‌های معنوی و مذهبی و مضامینی همچون پنج تن‌آل‌عبا، ۶ روز آفرینش، سکوی نماز، ۱۲ امام (ع)، ۱۴ معصوم (ع)، ۳۰ جزو قرآن و هشت در بهشت به شکلی هنرمندانه احداث شده‌اند. دارالقرآن تخصصی از دیگر بخش‌های این پارک است که کارگاه‌های مختلف قرآنی در آن برگزار می‌شوند. گالری و نمایشگاه‌های عرضه محصولات و تولیدات قرآنی در این مرکز وجود دارد.

  • آدرس: انتهای خیابان اشرفی، خیابان جلالیه، جنب ایستگاه آتش‌نشانی (مشاهده روی نقشه)

بوستان فرشتگان

بوستان فرشتگان تبریز

منبع عکس: یوردوز

بوستان فرشتگان اولین پارک متعلق به کودکان اوتیسم در کشور و از بهترین مکان های تفریحی کودکان در تبریز است که در سال ۱۳۸۲ در کنار مجموعه ائل گلی تبریز افتتاح شد. این پارک با حدود پنج هکتار وسعت، برای کمک به بیمارن اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها طراحی و اجرا شده است.

استفاده بهینه از درختان خشک کهنسال در پارک فرشتگان برای ساخت مجسمه‌های حیوانات بر زیبایی آن افزوده است. با توجه به علاقه کودکان اوتیسم به حیوانات، این اقدام موجب ایجاد فضای توام با آرامش برای این کودکان شده است.

  • آدرس: ائل گلی، خیابان فردوس، میدان میخک، اول خیابان باغچه‌بان (مشاهده روی نقشه)

باغ امامی

باغ امامی تبریز با مساحت ۱۱ هزار متر مربع در محدوده مرکزی شهر و محله پاستور قرار دارد. این خانه باغ متعلق به یک خانواده اصیل بوده که توسط شهرداری خریداری و به یک پارک زیبا تبدیل شده است. باغ امامی با یک خانه قدیمی و زیبا در میان آن، بسیار خاص و ویژه به‌نظر می‌رسد.

باغ امامی با ظاهری مرتب و زیبا و امکانات رفاهی خوب همچون آب‌سردکن، استخر بزرگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و فضای سبز، زینت بخش شهر تبریز است. شرایط پارک، آن را به محلی مناسب برای گذراندن وقت در کنار دوستان و خانواده تبدیل کرده است.

  • آدرس: خیابان پاستور قدیم، بین لاله زار و قطران، روبه‌روی تالار پاستور (مشاهده روی نقشه)

باغ امامی تبریز

منبع عکس: خبرگزاری برنا

اگر تاکنون از پارک های تبریز دیدن کرده‌اید یا پارک دیگری در این شهر می‌شناسید، نظرات و اطلاعات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: خبرگزاری مهر

پرسش‌های متداول

بهترین پارک های تبریز کدامند؟

پارک بزرگ تبریز، پارک ائل گلی، پارک جنگلی عینالی، پارک ائل باغی، باغ گلستان، پارک مشروطه، پارک جنگلی عباس میرزا، باغ شهر تبریز، بوستان خاقانی، بوستان مینیاتوری، بوستان ولیعصر، پارک جنگلی باغمیشه، پارک باغلار باغی، پارک شمس تبریزی، بوستان مفاخر تبریز، پارک پیوند، بوستان قرآن*، بوستان فرشتگان و باغ امامی.

آیا پارک بزرگ تبریز به بهره‌برداری کامل رسیده است؟

خیر، بهره‌برداری کامل این پارک به دلایلی به تعویق افتاده است؛ اما پارک بزرگ تبریز در صورت تکمیل، با ۸۸۰ هکتار وسعت، به پارک بزرگ خاورمیانه و ریه شهر تبریز تبدیل خواهد شد.

اولین پارک متعلق به کودکان اوتیسم در کشور کجاست؟

بوستان فرشتگان اولین پارک متعلق به کودکان اوتیسم در کشور است که در سال ۱۳۸۲ در کنار مجموعه ائل گلی تبریز افتتاح شد.

اولین پارک موضوعی تبریز کدام پارک است؟

پارک مینیاتوری، اولین پارک موضوعی تبریز در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان زیباسازی شهرداری به بهره‌برداری رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه