صدور مجدد ویزای توریستی ایران از آبان ماه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
صدور مجدد ویزای توریستی ایران از آبان ماه

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از صدور مجدد ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی از آبان‌ماه خبر داد.

عزت‌الله‌ ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در روز پنجم مهرماه و هم‌زمان با روز جهانی گردشگری، از صدور مجدد ویزای توریستی ایران برای گردشگران خارجی از ابتدای آبان‌ماه خبر داد. وی در این رابطه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت:

از آقای رئیس‌جمهوری به‌دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت (چهارم مهرماه) و دستور تسریع در صدور ویزای گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است.

در همین راستا علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از ابلاغ مصوبه ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران به تمامی دستگاه‌های مرتبط خبر داده است‌.

در تبصره چهار بند «ج» این ابلاغیه که مصوبه ۸۶ ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود، خطاب به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تمام گذرگاه‌های مرزی اعلام شده است که صدور ویزای گردشگری برای عابران از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بلامانع خواهد بود؛ گرچه ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم (گروهی یا انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی تنها با ارائه کارت واکسن، پاسخ منفی آزمایش PCR و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان‌پذیر است.

تبصره نخست بند «ج» یادآور می‌شود که مصوبه مذکور، شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم به/از کشورهای پرریسک اعلامی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

تبصره دوم بند «ج» مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اعلام می‌دارد که چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه ایران تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

بنا بر تبصره سوم این مصوبه، به‌منظور مدیریت روند بیماری در داخل، تردد مسافری (انفرادی یا گروهی) با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم هستند، از تاریخ اول آبان ماه آغاز خواهد شد. همچنین بر اساس تبصره پنجم این مصوبه، تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این مرزها از تاریخ اعلام‌شده بدون مانع خواهد بود. مرزهای زمینی یادشده شرح زیر است:

  • شلمچه در استان خوزستان (عراق)
  • مهران در استان ایلام (عراق)
  • پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان)
  • پرویزخان در استان کرمانشاه (اقلیم کردستان عراق)
  • تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)
  • بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)
  • سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)
  • باشماق در استان کردستان (قلیم کردستان عراق)
  • جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)
  • نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)
  • بیله سوار در استان اردبیل (جمهوری آذربایجان)
  • آستارا در استان گیلان (جمهوری آذربایجان)
  • دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)
  • میلک در استان سیستان و بلوچستان (افغانستان)
  • میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان (پاکستان)

شایان ذکر است که صدور ویزای توریستی ایران از فروردین‌ماه ۱۳۹۹ با اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا و توقف بیشتر پروازهای بین‌المللی و بسته شدن مرزهای زمینی، بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا متوقف شد؛ این در حالی است که ویزای درمان، تجارت و تحصیل همچنان بدون توقف صادر می‌شد. در ۱۹ ماه گذشته به‌رغم اخذ تصمیم‌ها و صدور مصوبه‌هایی توسط کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنی بر ازسرگیری صدور ویزای توریستی، این امر هربار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد مخالفت قرار می‌گرفت. با این تفاصیل، هفته گذشته عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موافقت رئیس‌جمهوری با ازسرگیری صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی خبر داده بود. پیش‌تر نیز رئیس‌جمهوری در پی تسریع روند واکسیناسیون، اظهار کرده بود:

به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به‌جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه