تاریخچه قدیمی ترین هتل های ایران از نظر بنا و تاریخ تاسیس

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری چهار شنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
تاریخچه قدیمی ترین هتل های ایران از نظر بنا و تاریخ تاسیس

اقامت در قدیمی‌ترین هتل‌های ایران، تجربه‌ای متفاوت و خاص از اقامت در مکانی تاریخی و در عین حال شیک و مدرن را برایتان رقم می‌زند.

تاریخچه هتل در ایران به عهد قاجار می‌رسد. هر چند پیش از تاسیس قدیمی ترین هتل های ایران به‌معنای مدرن و امروزی آن، کاروان‌سراهای شهری و بین‌راهی میزبان مسافران و کاروانیان بوده است. از اواخر دوره قاجار و بعد از مسافرت شاهان این دودمان به فرنگ، ساخت هتل به سبک و سیاق نمونه‌های اروپایی آغاز و گراند هتل های تهران، قزوین، تبریز و بندرانزلی راه‌اندازی شد. بعد از آن نیز هتل‌های زنجیره‌ای امین‌السلطان در خیابان جدید قم و تهران ساخته شدند.

در دوره پهلوی اول و دوم و به‌ویژه در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، ساخت هتل در ایران رونق بیشتری گرفت و هتل‌های مدرن و شیک مانند هتل رامسر، هتل آزادی تهران، هتل پارسیان انقلاب، هتل لاله تهران، هتل بزرگ تهران و هتل پارس مشهد یکی پس از دیگری تاسیس شدند. برخی از بناهای تاریخی مانند هتل عباسی اصفهان که یکی از کاروان‌سراهای معروف عصر صفوی محسوب می‌شود، با احیای کاربری گذشته به هتل سنتی تبدیل شدند و به فعالیت خود ادامه دادند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی هتل‌های قدیمی ایران بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید تا با قدیمی‌ترین هتل‌های ایران بیشتر آشنا شوید.

قدیمی ترین هتل های ایران:

هتل عباسی اصفهان

  • تلفن: ۱۹-۳۲۲۲۶۰۱۰-۰۳۱
  • آدرس: اصفهان، چهارباغ عباسی، خیابان آمادگاه (مشاهده روی نقشه)
  • قدیمی ترین هتل‌ها از نظر بنا

هتل عباسی اصفهان

منبع عکس: سایت هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان از لحاظ قدمت، قدیمی‌ترین هتل ایران است

هتل عباسی اصفهان را از لحاظ قدمت بنایش می‌توان قدیمی‌ترین هتل ایران دانست. این هتل در واقع کاروان‌سرای متعلق به عهد صفوی است که در زمان سلطان حسین و به دستور وی در سال ۱۱۰۶ هجری قمری ساخته شده است. سلطان حسین این مکان را به مادر خود هدیه کرد و کاروانسرای مادرشاه نام گرفت.

هتل عباسی، از قدیمی ترین هتل های جهان، در سال ۱۳۳۶ شمسی به همت و سرمایه‌گذاری شرکت سهامی بیمه ایران و با همکاری ۱۵۰ نفر از هنرمندان برجسته اصفهان به هتلی تشریفاتی، مدرن و باشکوه تبدیل شد و در سال ۱۳۴۵ به بهره‌برداری رسید. این هتل از نظر شبکه CNN به‌عنوان زیباترین هتل خاورمیانه انتخاب شده است. هتل تاریخی عباسی با دارا بودن ۲۲۵ باب اتاق، سوئیت و آپارتمان پذیرای گردشگران زیادی است. این اتاق‌ها منظره‌ زیبایی به باغ و گنبد فیروزه‌ای مدرسه چهارباغ دارند. تزیینات معماری سبک قاجار و صفوی در برخی از سوئیت‌ها بسیار خیره‌کننده و چشم‌نواز است. باغ ایرانی هتل  عباسی نیز با وسعت ۶ هزار متر مربع، محیطی دنج و باصفا برای گذران لحظات به‌یادماندنی است.

هتل عباسی علاوه بر خدمات اقامتی، امکانات تفریحی و رفاهی متعدد و متنوعی برای مسافران و گردشگران ارائه می‌دهد. رستوران‌های سنتی و مدرن، ۱۱ تالار، کافه‌تریا، چای‌خانه، سفره‌خانه سنتی، پارکینگ، ماشین اجاره‌ای، تاکسی سرویس، سالن‌های همایش، سرویس پزشک، مترجم، مرکز خرید، فروشگاه فرش، فروشگاه صنایع دستی، خیاط خانه، امکانات ورزشی همچون استخر، استخر کودک، جکوزی، سونای خشک و بخار، سالن بدن‌سازی، کتابخانه و موزه قرآن از امکانات این مجموعه است.

هتل ملک التجار یزد

  • شماره تلفن: ۳۶۳۰۳۰۳۰-۰۳۵
  • آدرس: یزد، خیابان قیام، بازارچه پنجه علی (مشاهده روی نقشه)
  • قدیمی ترین هتل‌ها از نظر بنا

هتل ملک التجار یزد

منبع عکس: hotelmalekotajaryazd@

هتل آنتیک ملک التجار یکی از خانه‌های تاریخی یزد محسوب می‌شود که در دوره قاجار بنا شده و از سال ۱۳۷۶ به‌عنوان اولین خانه خشتی جهان شروع به فعالیت کرده است. مالک این خانه، حاجی علی عسکر شیرازی از تجار با سابقه یزدی بود که به‌دلیل عملکرد مثبت در تجارت از سوی ناصرالدین شاه لقب ملک‌ التجار را گرفت.

هتل ملک التجار یزد ۲۳ اتاق، با ظرفیت ۵۵ تخت را دارد که با فضای دلنشین و سنتی میزبان گردشگران است. این هتل به‌همراه هتل موزه فهادان، هتل سنتی مهر، هتل تاریخی لب خندق، هتل بوتیک شاه ابوالقاسم و خانه خشتی نخل مهر زیر نظر گروه هتل‌های زنجیر‌ه‌ای مهر اداره می‌شود. 

هتل سرای عامری‌ها کاشان

  • آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله‌ سلطان میراحمد، جنب حمام سلطان میراحمد (مشاهده روی نقشه)
  • قدیمی ترین هتل‌ها از نظر بنا

هتل عامری های کاشان

منبع عکس: سایت هتل سرای عامری‌ها

هتل عامری‌ها یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی و هتل‌های سنتی کاشان است. این مجموعه بزرگ‌ترین هتل سرای سنتی ایران محسوب می‌شود. قدمت خانه عامری‌ها به دوره زندیه می‌رسد و در زمان قاجار توسط سهام السلطنه عامری بازسازی و توسعه یافته است. 

    خانه عامری‌ها به‌عنوان هتلی پنج ستاره هفت با هزار متر مربع وسعت و ۸۵ اتاق پذیرای مهمانان است. این خانه شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. حوض‌خانه، ایوان، اتاق‌ها و شاه‌نشین‌ قسمت‌های مختلف این عمارت را تشکیل می‌دهند.

    گراند هتل تهران

    • آدرس: تهران، لاله زار جنوبی، نرسیده به کوچه باربد (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس
    گراند هتل تهران یکی از اولین هتل‌های تاسیس شده در ایران است

    گراند هتل تهران از اولین و قدیمی‌ترین هتل‌های مدرن تاسیس شده در ایران است که در خیابان لاله‌زار تهران قدیم قرار دارد. این هتل در اواخر دوره قاجار توسط یک مهاجر قفقازی به نام باقرخان و به سبک اروپایی در مساحت ۱۳۰۰ متر مربع ساخته شد. گراند هتل تهران تا نیمه‌های دوره محمدرضا شاه به کار خود ادامه داد و بعد از آن از رونقش کاسته و تعطیل شد. این بنا در سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

    گراند هتل در حال حاضر دیگر فعال نیست و می‌توان گفت چیزی از آن باقی نمانده است و بر سر در آن تابلوی پاساژ گراند هتل دیده می‌شود. علی حاتمی، کارگردان معروف ایرانی این بنا را بازسازی کرد و یاد و خاطره آن را زنده نگه داشت. وی برای ساخت سریال هزار دستان با همکاری ولی الله خاکدان و جانی کورنتا و با استفاده از عکس‌ها و خاطرات افراد، مدل خیابان لاله زار و گرند هتل را ساخت. این مدل چنان واقعی بود که بعدها به‌عنوان رستوران تغییر کاربری داد.

    گراند هتل قزوین

    • آدرس: قزوین، شرق خیابان پیغمبریه كنونی، در نزدیكی خیابان سپه (شهدا)، در قسمت غربی دولتخانه (ارگ) صفوی (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    گراند هتل قزوین

    منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: اعظم داداشی)

    گراند هتل قزوین به مانند گراند هتل تهران جزو قدیمی‌ترین هتل‌های ایران و از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی محسوب می‌شود. این هتل دومین مهمان‌خانه قزوین است که در اواخر دوره قاجار توسط فردی به نام ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به نام مهر شاهی شناخته می‌شد؛ در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع ساخته شده است. گفته می‌شود در این هتل وقایع تاریخی چون دیدار و مذاکره رضاخان میرپنج با ادموند آیرونساید ژنرال انگلیسی و طراحی کودتای ۱۲۹۹ صورت گرفته‌ است.

    بنای اولیه این هتل چاپارخانه‌ای از عهد صفوی است که روی آن دو طبقه ساخته و قسمت‌هایی به آن اضافه شد. این هتل از سمت خیابان دو طبقه و از سمت حیاط جنوبی سه طبقه دارد. ورودی اصلی گراند هتل در قسمت غربی بنا است كه به فضایی در طبقه میانی منتهی می‌شود. اتاق‌های هتل در طبقه اول واقع است. در این طبقه ۱۸ اتاق وجود دارد كه از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف هستند.

    پنج سال پس از ساخت گراند هتل قزوین، ارباب برزو به‌منظور توسعه گراند هتل برق را وارد قزوین و در کوچه‌ای روبه‌روی این هتل اولین کارخانه برق قزوین را احداث کرد. در سال ۱۳۱۰ نیز سالن سینمایی در گراند هتل به نام تابستانه ایجاد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق و دوباره مرمت شد. این سینما تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. مالکیت گراند هتل پس از ارباب برزو به فرزندان وی واگذار شد و در دهه اخیر میراث فرهنگی استان قزوین آن را خریداری کرد. این بنا در حال حاضر گراند هتل قزوین از آثار ملی کشور به شمار می‌رود و در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید.

    گراند هتل تبریز

    • آدرس: تبریز، خروجی كوچه تاریخی پاساژ به چهارراه شریعتی 
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    گراند هتل تبریز

    منبع عکس: shahrdar.ir

    گراند هتل تبریز یکی دیگر از گراند هتل‌های باقی مانده در ایران است. این هتل در بلوک تاریخی پاساژ و در جوار اولین سینما و اولین پیاده‌روی کشور قرار دارد. از آنجا که در کوچه پاساژ کنسول‌گری هفت کشور روسیه، آمریکا، انگلیس، آلمان، عثمانی، اتریش و فرانسه قرار داشت، گراند هتل بسیار مورد توجه خارجی‌ها و پذیرای مهمانان زیادی بود.

    گراند هتل تبریز در اواخر دوره قاجار توسط شوروی‌‌ها و فرانسوی‌ها ساخته شد. این هتل از آن زمان تا آغاز جنگ تحمیلی دایر بود و مشتری‌های زیادی داشت؛ اما در طول دوران جنگ به‌دلیل کاهش توریست‌های خارجی، هتل نیز از رونق افتاد. این بنا تزیینات آجركاری زیبا و نمای خاص دارد و در مهر ماه سال ۱۳۹۴ به ثبت ملی رسیده است.

    گراند هتل بندرانزلی

    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    گراند هتل بندر انزلی

    منبع عکس: میراث فرهنگی استان گیلان

    گراند هتل بندر انزلی یکی دیگر از گراند هتل‌های ایران است. بر اساس تاریخ ۱۹۱۷ میلادی که روی دیوار این بنای نوشته شده است؛ قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار می‌رسد. معماری هتل اقتباس از معماری اروپایی است و دارای تزیینات معماری زیبا، ستون‌ها و سرستون‌های سیمان بری شده در ایوان‌ها، ورودی‌ها، پنجره‌ها و طرح‌ها و نقش‌های چشم‌نواز است. این بنا در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    هتل تاریخی پارس مشهد

    • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی یا ارگ سابق، روبه‌روی باغ ملی (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل تاریخی پارس مشهد

    هتل پارس مشهد، قدیمی‌ترین هتل مدرن فعال کشور است

    هتل پارس مشهد به‌عنوان قدیمی‌ترین هتل مدرن فعال در ایران و اولین مکان اقامتی مشهد به سبک مدرن شناخته می‌شود. این هتل در سال ۱۳۱۶ به سبک معماری روسی ساخته شده است. در نمای اضلاع جانبی این هتل تزییناتی چون آجرکاری و نقش‌برجسته‌هایی با خمیر آجر پخته به کار رفته است. سقف بنا پوشش گهواره‌ای و چهارپوش دارد و بر بالای پنجره‌ها نقش‌برجسته سفالی با نقوش گیاهی و جانوری دیده می‌شود. فضای زیر زمین آن اکنون به‌عنوان چایخانه سنتی در آمده است.

    این هتل در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و توسط میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شده است.

    هتل قدیم رامسر

    • آدرس: رامسر، خیابان شهید رجایی (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل قدیم رامسر

    هتل رامسر یکی دیگر از قدیمی‌ترین هتل‌ های ایران است که در دوره پهلوی راه‌اندازی شده است. ساخت این هتل از سال ۱۳۱۱ و هم‌زمان با احداث تونل، جاده کندوان و دانشگاه تهران آغاز شد و سه سال به طول انجامید. شیوه معماری این هتل نیز به سبک معماری آرت دکو اروپا است و در طراحی آن مهندسان آلمانی‌ها، انگليسی‌ها و ايتاليايی‌ها حضور داشتند. طراحی داخلی هتل توسط انگلیسی‌ها و طراحی محیط بیرونی را ایتالیایی‌ها انجام دادند.

    در ساخت هتل رامسر از آهن استفاده نشده و تنها آجر، بتن و سیمان به کار رفته است. ورودی بنا در سمت شمال قرار دارد و پلکان آن با مجسمه‌های دختران مشعل به دست، رستم و سهراب، شیر و گلدان‌های تزیینی دیده می‌شود. در نمای بالای بنا نیز دو نقش‌برجسته نبرد انسان با شیر و گاو به چشم می‌خورد. ورودی هر طبقه هتل با ستون‌های تزیینی گچی و طاق‌های هلالی تزیین شده و نرده‌های پلکان داخلی از چوب‌های خراطی شده و طرح‌های گلدانی شکل است.

    در سقف‌های هتل گچ‌بری‌های گیاهی و در ورودی اتاق‌ها دارای تزیینات گچی از نوع شمسه‌ای و پر طاووس کار شده است. در حیاط پشتی هتل رامسر نمادی از ۴۰ نماینده از ۴۰ کشور صلح و دوستی قرار دارد که در هنگام سفر خود به ایران در این هتل اقامت داشتند. در قسمت شمالی هتل یک محوطه بزرگ که شامل باغ و یک بلوار مستقیم با طول زیاد است قرار دارد.

    هتل رامسر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و در حال حاضر زیر نظر بنیاد مستضعفان اداره می‌شود.

    هتل آزادی تهران

    • شماره تلفن: ۲۹۱۱۲-۰۲۱
    • آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، تقاطع یادگار امام (ره) (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل آزادی تهران

    منبع عکس: سایت هتل آزادی

    هتل آزادی تهران در گذشته هتل هایت نامیده می‌شد

    هتل پنج ستاره آزادی تهران که در گذشته هتل هایت نام داشت؛ یکی از قدیمی‌ترین هتل‌ های ایران و تهران است. این هتل به گروه هتل‌های هایت تعلق داشت و از سال ۱۳۷۰ به زیرمجموعه هتل‌های پارسیان اضافه شد و در حال حاضر به نام هتل پارسیان آزادی شناخته می‌شود. هتل آزادی در دوران پهلوی اول ساخته شد و از آن زمان تاکنون یکی از بهترین‌ هتل‌های پایتخت است.

    هتل پارسیان آزادی در سال ۱۳۸۶ به دست گروهی از مهندسان کشورهای سوئیس، ایتالیا و چین بازسازی شد و با ۲۶ طبقه و ۴۷۵ واحد اقامتی به‌همراه امکانات تفریحی و رفاهی متنوع پذیرای مهمانان است. استخر، سونا، جکوزی، سالن اختصاصی ورزشی، رستوران، کافی‌شاپ و سیستم یک‌پارچه صرفه‌جویی در انرژی و امکانات تخصصی هر سوئیت از امکانات هتل آزادی است. این هتل اولین هتل دوست‌دار محیط‌زیست ایران است و ازاین‌رو هتل سبز خوانده می‌شود. 

    هتل استقلال تهران

    • شماره تلفن: ۲۵-۲۲۶۶۰۰۱۱-۰۲۱
    • آدرس: تهران، تقاطع بزرگراه شهید چمران و ولی‌عصر (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل استقلال تهران

    منبع عکس: سایت هتل استقلال

    هتل استقلال تهران یا هتل رویال هیلتون سابق، لوکیشن‌ فیلم‌های گنج قارون و ساخت ایران دو بوده است

    هتل بین‌المللی پنج ستاره استقال تهران یا هتل رویال هیلتون سابق، یکی دیگر از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است که در سال ۱۳۴۱ تاسیس شده است. این هتل در منطقه باغشهر پایتخت قرار دارد و مانند هتل آزادی زیر مجموعه هتل‌های پارسیان محسوب و ازاین‌رو هتل پارسیان استقلال تهران نامیده می‌شود. همچنین این هتل لوکیشن فیلم ایرانی گنج قارون و سریال نمایش خانگی ساخت ایران دو بوده است.

    هتل استقلال تهران ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگ‌ترین هتل‌ها در زنجيره هتل‌های پارسيان و البته تهران به شمار می‌رود. این هتل دو برج غربی و شرقی دارد که به ترتيب طی سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۵۱ به بهره‌برداری رسيده است.

    هریک از سوئیت‌های هتل استقلال از امکانات اقامتی و رفاهی عالی برخوردار است. سالن دريای نور که يکی از بزرگ‌ترين سالن‌های فاقد ستون در ايران است، هفت رستوران با غذاهای متنوع ملل، دو کافی‌شاپ، فروشگاه‌ها و مراکز خرید لوکس، پارکینگ بزرگ اختصاصی، کلوپ ورزشی، زمین تنیس، استخر و سونا از جمله امکانات هتل استقلال است.

    هتل هما تهران

    • شماره تلفن: ۴۳۹۶۹ -۲۱ ۰ و ۴۳۹۴۱- ۰۲۱
    • آدرس: تهران، ميدان ونک، خیابان ولیعصر، خیابان شهید خدامی (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل هما تهران

    منبع عکس: سایت هتل هما 

    هتل هما قبل از انقلاب، هتل شرایتون نام داشت

    هتل پنج ستاره هما در سال ۱۳۵۲ افتتاح شده است. این هتل قبل از انقلاب شرایتون تهران نامیده می‌شد و زیر گروه هتل‌های شرایتون قرار داشت و بعد از آن تحت مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یا هما قرار داشت. در حال حاضر نیز زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی فعالیت می‌کند. این مجموعه غیر از تهران در شهرهای مشهد، شیراز و بندرعباس نیز هتل دارد.

    طراحی معماری هتل هما تهران توسط معمار آمریکایی ولتون بکت و شرکت اولربی بکت انجام شده است. این هتل ۱۶ طبقه و ۱۷۷ اتاق و سوئیت دارد. از ویژگی‌های هتل هما داشتن رستوران‌های متنوع با سرو انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، دریایی، سنتی، گیاهی و فست‌فود است. علاوه بر این، امکانات متنوعی چون مراكز تجاری، سونا، جكوزی به‌همراه ماساژهای درمانی، زمین تنیس، سالن بدن‌سازی و پارکینگ خصوصی دارد. در طبقه بالای هتل نیز رستوران معراج با چشم‌انداز ۳۶۰ به پایتخت واقع است.

    هتل لاله تهران

    • شماره تلفن: ۹-۸۸۹۶۵۰۲۱-۰۲۱
    • آدرس: تهران، خيابان فاطمی، نبش خيابان حجاب (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل لاله تهران

    منبع عکس: سایت هتل لاله تهران

    هتل اینترکنتیننتال، نام قدیم هتل لاله تهران است

    هتل بین‌المللی لاله که قبل از انقلاب هتل اینترکنتیننتال شناخته می‌شد؛ از جمله هتل ‌های قدیمی ایران است که در دوره پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۹ افتتاح شده است. این هتل توسط شرکت هواپیمایی پان امریکن ساخته شد و زیرمجموعه گروه هتل‌های اینترکنتیننتال قرار داشت. اکنون هتل لاله زیر نظر گروه هتل‌های بین‌المللی لاله اداره می‌شود که چهار هتل و یک مجتمع آبدرمانی را در شهرهای مختلف کشور اداره می‌کند.

    هتل لاله در قلب پایتخت و در کنار پارک لاله واقع است و دسترسی خوبی به مرکز شهر دارد. این هتل دارای سیزده طبقه بوده ۳۸۰ باب اتاق دبل، توئین و کانکت و انواع سوئیت‌های معمولی، رویال و امپرال است که با امکانات رفاهی متنوع پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است. رستوران‌های لوکس ایرانی، فرانسوی و چینی با سرو غذاهای ایرانی، اروپایی و شرق آسیا، مراکز تجاری استخر روباز، سونای خشک و بخار همراه با ماساژور، سالن بدن‌سازی و سالن بیلیارد، کافی‌شاپ، آرایشگاه از جمله امکانات و خدمات هتل لاله تهران است.

    هتل اوین تهران

    • آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، تقاطع بزرگراه چمران و اتوبان یادگار امام (ره) (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل پارسیان اوین

    منبع عکس: سایت هتل اوین

    هتل چهار ستاره اوین یکی از زیباترین هتل‌های چهار ستاره ایران در شمال پایتخت واقع است. این هتل در سال ۱۳۴۸ با ۳۳ اتاق شروع به کار کرده است. در سال ۱۳۸۵ بازسازی و با معماری جدید و سنتی به بهره‌برداری رسید. هتل اوین قبلا متعلق به بنیاد پهلوی بود و در حال حاضر زیر مجموعه هتل‌های بین‌المللی پارسیان قرار دارد.

    هتل پارسیان اوین دارای چهار بال اصلی است، دو بال شمالی و دو بال جنوبی مجموعا دارای ۱۵۰ اتاق لوکس با امکانات متنوع است. رستوران‌ها، کافی‌شاپ، تالارها، فروشگاه‌های لباس‌، صنایع دستی‌، چرم‌، عکاسی‌‌، کتاب و روزنامه از جمله امکانات این هتل است.

    هتل انقلاب

    • شماره تلفن: ۵-۸۸۹۳۷۲۵۱
    • آدرس: تهران، خيابان طالقانی، بين ولی عصر و حافظ (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل انقلاب تهران

    نام قبلی هتل انقلاب تهران، هتل رویال گاردن بوده است

    هتل چهار ستاره انقلاب که یکی دیگر از قدیمی‌ترین هتل‌ های ایران است که در سال ۱۳۵۶ شروع به کار کرده و در سال ۱۳۹۷ بازسازی شده است. این هتل ابتدا رویال گاردن نام داشت که بعد از انقلاب به نام هتل پارسیان انقلاب تغییر نام داد. هتل انقلاب در مرکز شهر و در نزدیکی سفارت‌خانه‌های انگلستان و ایتالیا قرار دارد.

    هتل انقلاب ۲۴۷ اتاق و سوئیت دارد و از امکانات اقامتی و رفاهی خوبی برخوردار است. اولین رستوران گردان ایران، واحدهای تجاری، آژانس خدمات مسافرتی، رستوران‌، کافی‌شاپ، مجموعه ورزشی، استخر روباز، سونای خشک و بخار از جمله امکانات این مجموعه است.

    هتل بین‌المللی تهران

    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس
    هتل سید خندان، مدتی به‌عنوان خوابگاه دانشجویی و پناهگاه جنگ‌زدگان بوده است و اکنون دیگر وجود ندارد

    هتل بین‌المللی تهران، هتل اینترنشنال، هتل بین‌المللی هجرت و هتل سید خندان نام یکی از قدیمی‌ترین‌ هتل‌ های مدرن ایران است که سرگذشت پرفراز و نشیبی را طی کرده است و اکنون دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. این هتل ضلع در جنوب شرقی پل سید خندان قرار داشت و ساخت آن از اواسط دهه ۱۳۴۰ شروع شد و فاز اول آن در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید.

    مالک هتل سید خندان تیمسار نادر باتمانقلیچ بود که این هتل چهار هکتاری را به‌منظور اقامت کارمندان سر‌شناس دولت وقت که در شهرستان‌ها اقامت داشتند، ساخت. هتل اینترنشنال ۸۵۰ اتاق به‌همراه چهار سالن اجتماعات و امکانات ورزشی داشت.

    هتل سید خندان تا سال ۱۳۵۷ همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه توسط نیروهای انقلابی و دانشجویان تسخیر و به خوابگاه تبدیل شد. با وقوع جنگ تحمیلی این مکان پناهگاه آسیب‌دیدگان جنگ بود که تا اوایل دهه ۷۰ در آن زندگی می‌کردند.

    بعد از جنگ و از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۶ هتل اینترنشنال متروک و سپس به شرکت مخابرات ایران سپرده شد. قرار بر این بود این هتل تخریب و جای آن مجتمع فرهنگی و اداری شاخته شود که تاکنون این امر انجام صورت نگرفته است. در حال حاضر این هتل به‌عنوان ایستگاه تاکسی و پارکینگ استفاده می‌شود.

    هتل سیمرغ تهران

    • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از پارک ساعی، نبش کوچه دلبسته (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس
    هتل سیمرغ در گذشته هتل میامی نام داشت

    هتل چهار ستاره سیمرغ تهران همان هتل میامی سابق است که در سال ۱۳۴۲ راه‌اندازی شده است. این هتل پس از انقلاب با نام هتل ‏سیمرغ به فعالیت خود ادامه داد.‏ هتل سیمرغ دو ساختمان غربی و شرقی و ۹۳ باب اتاق دارد که ۳۰ باب آن در ساختمان شرقی هتل و ۶۳ باب در ساختمان غربی واقع است.

    از امکانات هتل سیمرغ می‌توان به رستوران‌های لوکس با سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، کافی‌شاپ، دمنوشکده با انواع دمنوش‌های گیاهی، سالن بدن‌سازی، مجموعه آبی به‌همراه سونا، جکوزی و استخر شنا، بیزینس سنتر و فروشگاه در بخش لابی هتل اشاره کرد.

    هتل بزرگ تهران

    هتل بزرگ تهران

    منبع عکس: سایت هتل بزرگ تهران

    هتل بزرگ تهران یک یا تهران گرند هتل پیشین یکی دیگر از هتل‌های مدرن و قدیمی ایران است که از سال ۱۳۵۵ شروع به کار کرده است. مالک این هتل مهندس محسن غفاریان و معماری و طراحی داخلی آن برعهده هتل دارای برندینگ بوده‌ است.هتل بزرگ تهران در سال ۱۳۹۵ بهسازی و امکانات به روز به آن اضافه شد.

     هتل بزرگ تهران ۱۰ طبقه و ۲۴۰ اتاق دارد که با امکاناتی چون سالن مراسم و جشن‌ها، رستوران، کافی‌شاپ، مجموعه استخر، سونا و جکوزی میزبان گردشگران، مسافران و نشست‌های مقامات سیاسی ایرانی و خارجی ‌است.

    هتل اطلس تهران

    • آدرس: تهران، خیابان طالقانی، روبه‌روی داروخانه هلال احمر (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس
    هتل اطلس یا هتل آتلانتیک پیشین، محل درگذشت جهان پهلوان تختی است

    هتل سه ستاره اطلس تهران یکی از معروف‌ترین هتل‌های تهران محسوب می‌شود که پیش از انقلاب ساخته شده و در آن زمان آتلانتیک نام داشته است. این هتل مکانی است که در دی‌ماه سال ۱۳۴۶، جسم بی‌جان جهان پهلوان تختی در آن پیدا شد و در تمام این سال‌ها راز این اتفاق را در خود پنهان کرده است. 

    هتل اطلس در گذشته سه طبقه داشت، ولی اکنون دارای چهار طبقه با ۴۰ باب اتاق و نمای آن تغییر کرده است. این هتل از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است.

    هتل جهان تهران

    • شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۴۰۰۴۴۲-۰۲۱۶۶۴۶۵۵۹۷-۰۲۱۶۶۴۶۵۵۹۶
    • آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، نبش طالقانی، کوچه رحیم زاده شماره ۱۷ (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل جهان تهران

    منبع عکس: سایت هتل جهان

    هتل سه ستاره جهان یا هتل اکسل فیور سابق با حال هوای هنری از جمله هتل‌های قدیمی ایران است که نیم قرن از فعالیتش می‌گذرد. در لابی این هتل آثار هنری و نقاشی‌هایی از سفرهای خارجی فتحعلی شاه قاجار، لباس قدیمی کارکنان هتل، کلکسیونی از ساعت‌های قدیمی و آینه‌کاری‌های مربوط به زمان قبل از بازسازی دیده می‌شود که در کنار طراحی مدرن، ترکیبی از معماری قدیم و جدید را به نمایش گذاشته است.

    هتل جهان سه هزار متر مربع مساحت و ۶۰ اتاق دارد و دارای امکاناتی چون رستوران‌، پارکینگ روباز و آژانس‌های هواپیمایی است. رستوران مهارجه هتل جهان، اولین رستوران هندی مهارجه ایران محسوب می‌شود.

    هتل کوثر اصفهان

    • شماره تلفن: ۳۶۲۴۰۲۳۰۹- ۰۳۱
    • آدرس: اصفهان، سی و سه پل، بلوارملت (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل کوثر اصفهان یکی از قدیمی‌ترین هتل های اصفهان و ایران است که در کنار رودخانه زاینده رود و سی و سه پل قرار دارد و از موقعیت خوبی برخوردار است. این هتل ابتدا هتل شرایتون نام داشت و زیر نظر گروه هتل‌های شرایتون اداره می‌شد. عملیات ساخت هتل کوثر در سال ۱۳۴۷ آغاز شد و در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید. این هتل اکنون جزو هتل‌های بین‌المللی پارسیان فعالیت می‌کند.‌

    هتل کوثر اصفهان در سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ نشان استاندارد ملی ایران به‌عنوان اولین هتل پنج ستاره در ایران شد. این هتل ۱۱ هزار متر مربع مساحت و ۲۲۵ باب اتاق در هفت طبقه دارد. سالن‌های همایش و مراسم، رستوران‌های متعدد و مجموعه‌های ورزشی از جمله امکانات این مجموعه است.

    هتل پارس اهواز

    • شماره تلفن: ۰۶۱۳۲۲۳۴۹۹۰-۹
    • آدرس: اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان شهید عابدی (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل پارس اهواز

    منبع عکس: نامشخص

    هتل پارس اهواز در سال ۱۳۴۷ تاسیس و در سال ۱۳۵۲ به بهره‌برداری رسید. این هتل در کنار رود کارون و پل معروف شهر اهواز یعنی پل سفید قرار دارد که با مساحت ۶ هزار متر مربع و در پنج طبقه میزبان مسافران است.

    ۱۳۴ باب اتاق و سوئیت، سال‌های پذیرایی، رستوران مرکزی کارون و رستوران چشم‌انداز و استخر روباز از جمله امکانات هتل پارس اهواز است.

    هتل پارسیان خزر

    • آدرس: چالوس، ۱۲ کیلومتری جاده چالوس به رامسر (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل پارسیان خزر

    منبع عکس: سایت هتل پارسیان خزر

    هتل هایت، هتل انقلاب خزر نام‌های سابق هتل پارسیان خزر است

    هتل پنج ستاره پارسیان خزر یکی از بهترین هتل‌های شمال کشور است که در سال ۱۳۵۵ افتتاح شده است. این هتل ابتدا هتل هایت خزر و سپس هتل انقلاب خزر نامیده شد و در حال حاضر نیز با نام هتل پارسیان خزر تحت مدیرت گروه هتل‌های پارسیان است. هتل پارسیان خزر ۱۳ هکتار مساحت دارد و در سال ۱۳۹۷ بازسازی شده است. این مجموعه با ۱۶۴ باب اتاق دارد که چشم‌انداز زیبا به دریا و جنگل در دو بال شرقی و غربی و امکانات رفاهی، اقامتی و تفریحی شرایط اقامتی عالی را برای مهمانان فراهم می‌کند.

    تفریحات ساحلی و جنگلی هتل پارسیان شامل: طرح شنای آقايان و بانوان، پدالو، جت اسكی، قايق موتوری، ‏شاتل، بنانا، چتر پاراسل ‏است. پيست دوچرخه‌سواری، تاب زنجيری، موتورهای چهارچرخ، فوتبال‌دستی، ‏پينگ‌پنگ و بازی‌های كامپيوتری، ليزرشات (تير و نشان)، بیلیارد، ‏اسپیدباگی به‌همراه کافه و آلاچیق ساحلی و فضاهای بازی کودکان از جمله امکانات سرگرمی این هتل است.

    هتل هما احمدآباد مشهد

    • شماره تلفن: ۹-۳۸۴۳۲۰۰۱ -۰۵۱
    • آدرس: مشهد، خیابان احمد آباد، نبش کلاهدوز (مشاهده روی نقشه)
    • قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس

    هتل هما احمدآباد مشهد یا هتل هایت سابق در سال ۱۳۵۲ شروع به کار کرده است. این هتل با نام هتل هایت عمر خیام، دومین هتل هایت ایران محسوب می‌شد که بعد از انقلاب تحت مدیریت سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت. هتل هما مشهد در سال ۱۳۹۶ بعد از چند سال تعطیلی و بازسازی مجدد افتتاح شد.

    هتل هما مشهد دارای امکاناتی چون سالن مراسمات، انواع رستوران، کافی‌شاپ و چای‌خانه کلاسیک و سنتی، سونا، جکوزی، زمین تنیس، پیست دوچرخه‌سواری، پیست پیاده‌روی سلامت، باشگاه ایروبیک و بدن‌سازی، خدمات پزشکی بیش از ۵۵ هزار متر مربع باغ و فضای سبز است.

    هتل هما مشهد

    منبع عکس: سایت هتل هما احندی آباد مشهد

    آیا تاکنون در قدیمی ترین هتل های ایران اقامت داشته‌اید؟ هتل قدیمی دیگری می‌شناسید؟ اطلاعات، نظر و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های متداول

    قدیمی ترین هتل های ایران کدامند؟

    هتل عباسی اصفهان، هتل ملک التجار یزد و هتل سرای عامری‌ها کاشان، قدیمی ترین هتل‌ها از نظر بنا و گراند هتل تهران، گراند هتل قزوین، گراند هتل تبریز، گراند هتل بندرانزلی، هتل تاریخی پارس مشهد، هتل قدیم رامسر، هتل آزادی تهران، هتل استقلال تهران، هتل هما تهران، هتل لاله تهران، هتل اوین تهران، هتل انقلاب، هتل بین‌المللی تهران، هتل سیمرغ تهران، هتل بزرگ تهران، هتل اطلس تهران، هتل جهان تهران، هتل کوثر اصفهان، هتل پارس اهواز، هتل پارسیان خزر و هتل هما احمدآباد مشهد قدیمی ترین هتل های ایران از نظر تاریخ تاسیس هستند.

    کدام هتل قدیمی برای سریال هزاردستان بازسازی شد؟

    گراند هتل تهران

    کدام هتل، قدیمی‌ ترین هتل مدرن فعال کشور است؟

    هتل پارس مشهد، قدیمی‌ترین هتل مدرن فعال کشور است

    قدیمی‌ ترین هتل‌ های تهران کدامند؟

    گراند هتل تهران، هتل‌های آزادی، استقلال، انقلاب و لاله از جمله قدیمی‌ترین هتل‌های تهران است.

    عکس کاور: سایت هتل عباسی اصفهان

    مطالب مرتبط:

    دیدگاه