ثبت جشن‌‌ های باستانی و موسیقی نواحی ایران در میراث زنده جاده ابریشم

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
ثبت جشن‌‌ های باستانی و موسیقی نواحی ایران در میراث زنده جاده ابریشم

روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، از ثبت جشن‌های چهارشنبه‌سوری، چله نشینی و شب یلدا، مهرگان و موسیقی نواحی ایران در نشست جهانی میراث زنده جاده ابریشم خبر داد.

بر اساس مصوبه کمیته آماده‌سازی شبکه میراث زنده جاده‌ ابریشم، دومین «نشست جهانی میراث زنده جاده ابریشم» با عنوان «بررسی و تصویب جشن‌ها» در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ با حضور نمایندگانی از کشورهای گستره جاده ابریشم به‌ویژه ایران، کره جنوبی، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و همچنین متخصصان و پژوهشگران میراث ناملموس از دانشگاه‌های کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه برگزار شد. ایتن موضوع در حالی است که نخستین نشست جهانی میراث زنده جاده ابریشم در تاریخ ۶ و هفت آبان‌ماه ۱۴۰۰ با ارائه سخنرانی‌های علمی و بررسی میراث ناملموس جاده ابریشم برگزار شده بود.

در این نشست که به میزبانی مرکز بین‌المللی اطلاعات و شبکه میراث فرهنگی ناملموس در آسیا و اقیانوسیه (از موسسات درجه دو تحت نظارت یونسکو ICHCAP-UNESCO در کره جنوبی) و موسسه بین‌المللی مطالعات آسیای مرکزی (IICAS) در سمرقند برگزار شده بود، جشن‌های چهارشنبه سوری، چله نشینی و شب یلدا، مهرگان و موسیقی نواحی ایران معرفی و ثبت شدند.

این نشست‌ها در حالی برگزار شد که حداکثر پنج جشن یا رویداد قابلیت ارائه و تصویب داشتند. کشور ایران که با معرفی جشن‌های مهرگان، یلدا، سده و چهارشنبه سوری در این نشست حضور یافت و چهار جشن ایرانی برای معرفی در مرکز میراث ناملموس کره جنوبی و ایکاس و ارائه به سازمان یونسکو در راستای معرفی جهانی آن‌ها، مورد تایید و تصویب نمایندگان قرار گرفت. علاوه بر این، جشنواره موسیقی نواحی ایران به‌عنوان تنها جشنواره موسیقی در این نشست‌ها به تایید و تصویب نمایندگان رسید.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه