بهترین دیزی تهران کجاست؟ معرفی 10 دیزی سرای معروف تهران

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری سه شنبه، ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین دیزی تهران کجاست؟ معرفی 10 دیزی سرای معروف تهران

دیزی یکی از بهترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که طرافداران فراوانی دارد. این غذای لذیذ و خوشمزه را می‌توانید در بهترین دیزی سراهای تهران میل کنید.

چنانچه به تهران سفر کردید و تصمیم داشتید یک غذای سالم، پرانرژی و البته اصیل و ایرانی را نوش جان کنید، دیزی بهترین انتخاب است. خوشبختانه در این شهر دیزی سراهای متعددی وجود دارند که می‌توانید یک دیزی عالی و لذیذ را نوش جان کنید. 

بهترین دیزی تهران

اگر به‌دنبال بهترین دیزی تهران هستید، باید بدانید که دیزی سرای آذری، ایرانشهر و ناصر خان یا طرشت از بهترین دیزی‌ سراهای تهران به شمار می‌روند که با انواع مخلفات مثل ترشی و در کنار آن چای و شیرینی، میزبان عاشقان دیزی هستند. در این شکم‌گردی همراه کجارو باشید تا با بهترین دیزی سراهای تهران و این غذای بی‌نظیر بیشتر آشنا شوید.

دیزی سرای آذری

دیزی سرای آذری

عکاس: مهدی نیازی‌منش

آذری، قدیمی‌ترین دیزی سرای تهران است

آذری یکی از بهترین دیزی‌ سراهای تهران است که در آن می‌توانید در فضای سنتی و زیبای آن طعم لذیذ دیزی ایرانی را بچشید یا آن را به‌صورت بیرون‌بر سفارش دهید. این مکان به‌عنوان اولين ‌قهوه‌خانه‌ و ديزی‌سرای ‌سنتی پایتخت محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور نیز قرار گرفته است.

قهوه‌خانه آذری از سال ۱۳۲۷ تاکنون پذیرای طرافدارن دیزی است. مالک این دیزی‌سرا عبدالحمید آذری پور اصفهانی بود و اکنون توسط فرزندان وی اداره می‌شود. دیزی سرای آذری در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ میلادی از سوی نمایشگاه فيتور اسپانيا به‌عنوان بهترين مكان به‌دلیل داشتن فضایی سنتی و پذيرایی سنتی معرفی شد.

دیزی سرای آذری که از رستوران های موسیقی زنده تهران به شمار می‌آید، علاوه بر پخت دیزی‌های لذیذ، با غذاهای دیگر چون جوجه‌کباب و کشک بادمجان نیز پذیرای مشتریان خود است و همراه با آن از مهمانان خود با چای، بامیه و میوه پذیرایی می‌کند. همچنین می‌توانید برای میل کردن یک صبحانه خوشمزه به این قهوه‌خانه بروید و سرشیر و عسل، املت یا نیمرو نوش جان کنید.

در کنار قهوه‌خانه آذری، در‌ مکانی ‌مجزا کباب‌سرای‌آذری هم فعالیت می‌کند که انواع کباب‌های ایرانی را می‌پزد. این بخش بعدها به مجموعه‌ قهوه‌خانه اضافه شده است.

  • ساعت کاری: این دیزی سرا تا ساعت ۱۱ شب باز است.
  • شماره تلفن: ۱-۵۵۳۹٠٧١٠-۰۲۱
  • آدرس: ميدان ‌راه‌آهن، ابتدای خیابان ‌وليعصر، پلاک ۳۰ (مشاهده روی نقشه)

دیزی سرای ناصر خان (دیزی سرای طرشت)

دیزی سرای ناصر خان

عکاس: اسکندری

دیزی سرای ناصر خان نامی آشنا و محبوب در میان محله طرشت و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف است. دیزی سرای طرشت در گذشته چای‌خانه خوش‌نامی در این محله بوده است که در دهه ۴۰، لطفعلی‌خان قهرمانی آن را خریداری و بعدها ناصر خان، پسر لطفعلی خان آن را به دیزی‌سرا تبدیل می‌کند.

همه چیز در دیزی‌سرای ناصر خان از شما را به یاد تهران قدیم می‌انداز و حال‌وهوای آن‌ روزها را برایتان زنده می‌کند. وارد که شوید، شغل‌تان را می‌پرسند اگر دانشجو باشید ماست مجانی و اگر نظامی یا سرباز باشید ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرید. فروشنده‌های دوره‌گرد نیز می‌توانند دیزی رایگان بخورند و مستمندان محله نیز صبحانه و ناهار مهمان ناصرخان هستند.

دیزی سرای طرشت هیچ شعبه‌ای ندارد و منوی آن فقط صبحانه و ناهار را شامل می‌شود. علاوه بر دیزی، کباب تابه‌ای و قیمه هئیتی نیز پخت می‌شود. این دیزی سرا از ساعت پنج صبح باز است و می‌توانید املت ربی خوشمزه آن را امتحان کنید.

  • شماره تلفن: ۶۶۰۲۵۵۲۹-۰۲۱
  • آدرس: تهران، شمال میدان آزادی، محمد علی جناح، بلوار شهید صالحی، خیابان طرشت شمالی، انتهای کوچه اکبری، جنب حسینیه بزرگ، پلاک ۲۹ (مشاهده روی نقشه)

مستر دیزی

مستر دیزی

منبع عکس: سایت مستر دیزی

مستر دیزی، اولین فست‌فود کاملا ایرانی است

مستر دیزی اولین فست‌فود کاملا ایرانی است که در شهرهای مختلف و حتی خارج از کشور شعبه دارد. این رستوران انواع دیزی همچون دیزی بزپاش، دیزی کم چرب، دیزی تند، دیزی مخصوص، دیزی کلاسیک و دیزی دمبالیچه را پخت می‌کند.

در منوی مستر دیزی علاوه بر دیزی غذاهای دیگر چون کباب پیچ، آب‌دوغ‌خیار، میرزا قاسمی، کوفته، کال‌جوش، کشک بادمجان و آش شله قلم کار موجود است. غذاهای ایران رستوران را می‌توانید را به‌صورت حضوری در شعبه‌های آن نوش جان کنید یا آنلاین سفارش دهید.

شعبه‌های مستر دیزی

  • شعبه سعادت‌آباد: میدان کاج، مرکز خرید کسری، واحد ۲۹ 
  • شعبه قیطریه: قیطریه، روبه‌روی پارک، ابتدای حدادنژاد (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه ستارخان: ستارخان، خیابان خسروشمالی، خیابان سازمان اب شرقی، زیر پل یادگار، نبش کوچه احمدی، پلاک یک (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه اکباتان: فازدو، روبه‌روی تره‌بار، کناربلوک یک، بازار پاسارگاد، پلاک ۴۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه ظفر: شریعتی، انتهای ظفر، خیابان فرید افشار، بلوار ارش شرقی، پلاک ۳۳ 
  • شعبه کاشانک: خیابان کاظمی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه یوسف آباد: بین ۱۳ و ۱۵، پاساژ پرشیا 
  • شعبه نارمک: میدان هلال احمر، خیابان گلستان، تقاطع اردشیر و بزرگیان، کوچه حسینی، پلاک 

دیزی سرای ایرانشهر

دیزی سرای ایرانشهر

منبع عکس: اینستاگرام آبگوشت‌خونه

رستوران ایرانشهر یکی دیگر از دیزی سراهای تهران به شمار می‌رود. این دیزی سرا با معماری و دکوراسیون سنتی خود فضایی دلنشین برای صرف یک غذای اصیل ایرانی است. بعضی اوقات این دیزی سرا شلوغ است و باید یک ربع تا نیم ساعت در صف و روی صندلی‌هایی که جلوی در ورودی چیشده است، منتظر بمانید تا این غذای لذیذ را نوش جان کنید.

رستوران تیلیت

دیزی سرای تیلیت

منبع عکس: اینستاگرام رستوران تیلیت

در رستوران تیلیت می‌توانید دیزی گیاهی بخورید

رستوران تیلیت از جمله دیزی سراهای تهران محسوب می‌شود که با فضای مدرن و امروزی غذایی سنتی و اصیل را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. منوی این رستوران انواع مختلف دیزی را حتی برای گیاه‌خوران شامل می‌شود. برخی از این دیزی‌ها مانند دیزی گیاهی ابتکاری جدید است و با سویا تهیه می‌شود و از یک روز قبل هم باید آن را سفارش دهید.

در این دیزی سرا می‌توانید دیزی سماق، دیزی قجری، دیزی مغز و زبان، دیزی کره‌ای، دیزی سیر، دیزی کشک، دیزی زیره، دیزی آجیل، دیزی فلفلی، دیزی بزباش، دیزی بدون چربی، دیزی زعفرانی دیزی حرفه‌ای و دیزی گیاهی را میل کنید.

  • ساعت کاری: ۱۲ ظهر تا پنج عصر
  • آدرس: سعدی شمالی، روبه‌روی منوچهری، کوچه مصباح، پلاک ۱۹۴ (مشاهده روی نقشه)

دیزی سالاری

دیزی سرای سالاری

منبع عکس: ناشناس

دیزی سالاری جزو بهترین دیزی سراهای تهران است که در محله عباس‌آباد قرار دارد. در این رستوران تنها دیزی خوش‌رنگ و خوشمزه طبخ و در ظرف‌هایی از جنس روی سرو می‌شود. یادتان باشد برای برای نوش جان کردن این غذا در دیزی سالاری، تنها ظهرها باید مراجعه کنید یا آن را سفارش دهید.

  • شماره تلفن: ۸۸۷۵۷۶۷۵-۰۲۱
  • آدرس: خیابان شهید بهشتی، خیابان حسینی (سورنا)، پلاک ۴۸ ( مشاهده روی نقشه)

دیزی سرای اختیار

دیزی سرای اختیار

عکاس: محسن درخشان

اختیار از آن دیزی سراهای معمولی تهران است که با طبخ دیزی‌های خوش‌طعم مشتریان خاص خود را دارد. در این دیزی سرای خودمانی در کنار دیزی، نان بربری تازه هم گذاشته می‌شود. اختیار علاوه بر دیزی به داشتن املت‌ ربی‌های خوشمزه نیز معروف است.

  • آدرس: خیابان کارگر، میدان حر، خیابان امام خمینی، خیابان کمالی، جنب بیمارستان لقمان حکیم (مشاهده روی نقشه)

دیزی سرای گل گندم

دیزی سرای گل گندم

منبع عکس: اینستاگرام دیزی سرای گل گندم

گل گندم یکی از دیزی سراهای تهران است که بیشتر محیطی مردانه دارد. این دیزی سرا و صاحب آن که عمو مجتبی نام دارد، در میان اهالی شهرک اکباتان معروف است. در این دیزی سرای ساده می‌توانید املت‌های ربی خوشمزه‌ را نیز امتحان کنید.

  • شماره تماس: ۴۴۶۵۶۱۶۱-۰۲۱
  • آدرس: شهرک اکباتان، بیمه چهارم، بالاتر از پارک مینا، پلاک ۱۱۷ 

دیزی بار

دیزی بار

منبع اعکس: اینستاگرام دیزی بار

دیزی بار یکی از دیزی سراهای گران‌قیمت تهران است که در فضای مدرن با دیزی‌های لذیذ و در کنار آن قلیان میزبان مشتریان خود است. منوی این دیزی سرا انواع دیزی همچون دیزی سنتی، دیزی هندی، دیزی گردن، دیزی قلم، دیزی اعیونی و دیزی کم چرب رژیمی را شامل می‌شود.

در دیزی بار می‌توانید سایر غذاها مانند کوفته تبریزی، انواع دلمه بادمجان، برگ و فلفل، کشک بادمجان و میرزا قاسمی را نیز سفارش دهید و از منوی کافه نیز نوشیدنی نوش جان کنید.

  • آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، بعد از شیخ بهایی، روبه‌روی بیمارستان بقیه الله (مشاهده روی نقشه)

دیزی لند

رستوران دیزی لند یکی دیگر از رستوران‌هایی است که می‌توان در آن طعم لذیذ دیزی را چشید. این دیزی سرا با دو نوع دیزی سنگی تشریفانی و دیزی سنگی معمولی از مشتریان خود پذیرایی می‌کند. علاوه بر دیزی، می‌توانید غذاهایی چون کوفته، کشک بادمجان و انواع کباب را نیز میل کنید.

  • آدرس: خیابان شریعتی، ظفر، گوی آبادی، خیابان راجیان، پلاک ۱۷ 

تفاوت دیزی و آبگوشت

دیزی

منبع عکس: اینستاگرام دیزی سرای آذری

دیزی و آبگوشت از غذاهای سنتی تهرانی‌های قدیم محسوب می‌شد. امروزه برخی دیزی و آبگوشت را یکی می‌‌‌دانند؛ اما نحوه پخت این دو غذا با هم تفاوت دارد. جعفر شهری نویسنده کتاب تهران در قرن سیزدهم تفاوت این دو را چنین بیان کرده است:

آبگوشت از گوشت، پیاز، نخود، لوبیا، سیب‌زمینی، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود که انواع مختلفی داشت. آبگوشت برنج، بزپاش، سیب، نعنا و گوجه فرنگی به‌دلیل مقوی بودن آبگوشت تهرانی‌ها در هفته معمولا بیش از یک‌بار این غذا را می‌پختند. از طرفی این غذا در نزد تهرانی‌ها به غذای آبرو حفظ کن معروف بود؛ چراکه در مواجهه با مهمان سرزده می‌توانستند به غذا آب اضافه کنند و به اصطلاح آبروداری کنند.

شهری در ادامه در خصوص دیزی آورده است:

دیزی اما مخصوص دکان‌های دیزی پزی بود که در همان دکان‌ها به فروش می‌رسید. دیزی ظرفی سفالی بود که در آن گوشت بار می‌کردند. ریختن گوشت و سایر مخلفاتش حتما باید استانداردهای خاص خودش را می‌داشت. در واقع در دکان‌های دیزی پزی وسیله فر مانندی وجود داشت که دیزی را رویش چیده و زیر آن را با چوب پشکل و استخوان آتش می‌زدند و حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت بار می‌گذاشتند. آتش زیر دیزی باید به حدی می‌بود که باعث جوش آمدن و سررفتن و تبخیر آب نشود از طرفی هم نباید کم حرارت می‌بود. دیزی پختن برای زنان در خانه کاری سخت و گاه نشدنی به نظرمی‌رسید.

اگر تجربه خوردن دیزی در دیزی سراهای تهران را دارید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: اینستاگرام دیزی سرای آذری

پرسش‌های متداول

بهترین دیزی تهران را کجا بخوریم؟

 دیزی سرای آذری، ایرانشهر و ناصر خان از بهترین دیزی‌ های تهران به شمار می‌روند که با انواع مخلفات مثل ترشی و در کنار آن چای و شیرینی، میزبان عاشقان دیزی هستند.

قدیمی‌ترین دیزی سرای تهران کدام است؟

آذری، قدیمی‌ترین دیزی سرای تهران است.

اولین فست‌فود کاملا ایرانی کجاست؟

مستر دیزی، اولین فست‌فود کاملا ایرانی است.

کدام رستوران دیزی گیاهی سرو می‌کند؟

در رستوران تیلیت می‌توانید دیزی گیاهی بخورید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه