طرز تهیه کباب زردک؛ شامی خوشمزه و متفاوت اصفهانی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه کباب زردک؛ شامی خوشمزه و متفاوت اصفهانی

با طرز تهیه کباب زردک، یکی از غذاهای محلی و لذیذ اصفهان آشنا شوید و با مزه کردن آن در منزل، سفری به نصف جهان برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید.

کباب زردک یا کباب مشتی، یکی از انواع کباب‌های سنتی استان اصفهان است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک، آرد نخودچی و ادویه‌جات درست می‌شود. این کباب، در واقع یک نوع شامی فوق‌العاده خوش‌طعم و خوش‌خوراک است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. زردک یا هویج ایرانی، یک گیاه بسیار مفید و با طعم شیرین است که با وجود فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و آهن، خواص بی‌شماری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم غذا دارد.

کباب زردک با یک نوع چاشنی مخصوص درست می‌شود که می‌تواند یک شهد ساده یا ترکیب سرکه و شیره انگور باشد. این کباب با طعمی ترش و شیرین معمولا با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای متفاوت از یک شامی را به شما ارائه می‌دهد. کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کباب زردک و نکات طلایی پخت آن آشنا کنیم.

هرآنچه باید درباره کباب زردک بدانید:

کباب زردک و طرز تهیه آن

کباب زردک اصفهانی

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده 
  • ۴ عدد زردک 
  • یک عدد پیاز پوست کنده
  • آرد نخودچی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

مواد لازم برای شهد

  • یک چهارم پیمانه شکر
  • یک چهارم پیمانه آب 
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • سبزیجات تازه برای تزئین

طرز تهیه کباب زردک

طرز تهیه کباب زردک

مرحله اول:

زردک‌ها را خوب بشویید و پوست بکنید. سپس آن‌ها با رنده ریز، رنده کنید و کنار بگذارید. پیاز را نیز رنده کنید و آب آن را بگیرید.

مرحله دوم:

آماده‌سازی مایه کباب زردک: گوشت چرخ‌کرده، زردک و پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را در یک کاسه خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس آرد نخودچی را به‌تدریج به مایه اضافه کنید تا به انسجام مورد نظر برسد؛ اما مراقب باشید تا مایه کباب زردک شما سفت نشود. در این مرحله، اگر احساس کردید که مایه کباب، قوام لازم را ندارد، یک عدد تخم‌مرغ نیز به آن بیفزایید و خوب ورز دهید.

روی کاسه حاوی مایه کباب زردک را با سلفون بپوشانید و آن را برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مایه کباب استراحت کند.

مرحله سوم:

سرخ کردن کباب زردک: یک تابه مناسب را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس به میزان کافی در آن روغن بریزید و برای چند دقیقه اجازه دهید تا روغن، خوب داغ شود. از مایه کباب زردک به‌اندازه یک گردو بردارید و آن را با کمک دستانتان شکل دهید. سپس کباب زردک را در روغن بیندازید و آن را سرخ کنید. پس از چند دقیقه، کباب را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز سرخ شود. این کار را با بقیه مایه کباب تکرار کنید تا تمام شود.

مرحله چهارم:

آماده‌سازی شهد: شکر و آب را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید و آن‌ها را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا آب بجوشد و شکر به‌خوبی در آن حل شود. سپس زعفران دم‌کرده را در شهد بریزید و خوب مخلوط کنید.

مرحله پنجم:

کباب‌های زردک سرخ شده را کف تابه بچینید و شهد را روی آن‌ها بریزید. سپس تابه را برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کباب‌ها با شهد بپزند و طعم شهد به‌خوبی به خورد کباب‌ها برود.

مرحله ششم:

کباب‌های نرم و ترد را در ظرف سرو بکشید و آن‌ها را با سبزیجات تازه تزئین کنید.

نکات مهم برای تهیه کباب زردک

نکات مهم برای تهیه کباب زردک

  • فراموش نکنید که آب پیاز رنده شده را بگیرید تا مایه کباب زردک شما را شل نکند.
  • زردک در تمام فصول در دسترس نیست؛ به همین دلیل می‌توانید از هویج هم برای تهیه این کباب اصفهانی استفاده کنید.
  • اندازه مواد لازم در این دستور پخت، تقریبی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را طبق تمایل خود تغییر دهید.
  • اگر طعم ملس را به طعم شیرینی ترجیح می‌دهید، دو قاشق غذاخوری سرکه و دو قاشق غذاخوری شیره انگور به شهد اضافه کنید.
  • برخی افراد به‌جای شهد از ترکیب سه قاشق غذاخوری شیره انگور و پنج قاشق غذاخوری سرکه استفاده می‌کنند. برای این کار، سرکه را به‌همراه شیره و نصف لیوان آب در تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. پس از اینکه مخلوط سرکه و شیره به نقطه جوش رسید، حرارت زیر تابه را کم کنید و کباب‌های سرخ شده را در آن بچینید تا برای یک ساعت با هم بپزند.
  • حتما بعد از اضافه کردن شیره و سرکه طعم کباب را بچشید تا طبق سلیقه خود، مقدار سرکه یا شیره را افزایش دهید.
  • کباب‌های زردک را می‌توان به هر شکلی درست کرد؛ اما در حالت سنتی، کباب‌ها را به‌اندازه بامیه درمی‌آورند و سرخ می‌کنند. ظاهر این کباب تقریبا شبیه به کباب لقمه است.
  • کباب زردک را می‌توان در کنار پوره سیب‌زمینی، سیب‌زمینی کبابی یا سیب‌زمینی پخته و طعم‌دار شده و همچنین لوبیا، نخود فرنگی یا هویج طعم‌دار شده کبابی یا آب‌پز سرو کرد.

فواید کباب زردک

فواید کباب زردک

زردک، شقاقل یا هویج ایرانی، یک نوع گیاه از گیاهان ریشه‌ای است که از هزاران سال قبل در سراسر جهان کشت می‌شده است. زردک دارای ریشه‌های بلند و خامه‌ای رنگ و دارای طعمی نسبتا شیرین است. این هویج با رنگی مایل به سفید، حاوی مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی و آهن و همچنین فولات و ویتامین‌های B ،C ،E و K است. جالب است بدانید که سبزیجات سفید، دارای مقادیر بسیار بالای فیبر هستند که به کاهش سطح کلسترول، کاهش سطح قند خون، کاهش چاقی و افزایش هضم کمک می‌کنند. در ادامه به برخی از خواص این گیاه شگفت‌انگیز اشاره خواهیم کرد.

  • بهبود سلامت قلب: زردک حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که با گشاد کردن عروق به کاهش فشار خون و استرس روی قلب، کمک شایانی می‌کند. وجود فولات در این گیاه نیز با کاهش سطح هموسیستئین در خون، شما را از خطر بیماری‌های قلبی دور نگه می‌دارد. زردک با مقادیر بالای فیبر، سطح کلسترول را پایین می‌آورد و به همین علت به جلوگیری از سکته مغزی، آترواسکلروز و سایر مشکلات عروق کرونر نیز کمک می‌کند.
  • کاهش وزن: زردک با جلوگیری از ترشح گرلین (هورمون گرسنگی) و بهبود هضم به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • هضم بهتر: فیبر محلول در زردک، با تسهیل فرآیند هضم، منجر به تسهیل حرکت سالم غذا از طریق دستگاه گوارش می‌شود. فیبر با کاهش یبوست و جلوگیری از سایر اختلالات دستگاه گوارش، شما را از گزند بسیاری از بیماری‌ها دور نگه می‌دارد.

فواید کباب زردک

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: زردک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و محافظت از بدن در مقابل فرآورده‌های سمی متابولیسم سلولی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.
  • بهداشت دهان و دندان: ویتامین C و فولات موجود در زردک به بهبود سلامت کلی دهان با جلوگیری از التهاب لثه و زبان، دندان درد و بوی بد دهان کمک می‌کنند. این مواد با حفظ سلامت لثه، از دندان‌های شما نیز محافظت می‌کنند.
  • تقویت استخوان‌ها: زردک سرشار از منگنز، کلسیم و روی است و به تولید غضروف و تقویت استخوان کمک می‌کند. با خوردن زردک می‌توانید از مشکلات اسکلتی مانند پوکی استخوان و علائم آرتریت (التهاب استخوانی) دور بمانید. 
  • تقویت سلامت چشم و بینایی: اسید اسکوربیک از بروز مشکلات مختلف چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا یا تاری دید در افراد مسن جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردک نیز از چشم در برابر صدمات ناشی از خورشید محافظت می‌کنند. 

زردک

  • تولید آنزیم: منگنز موجود در زردک به تولید آنزیم‌هایی کمک می‌کند که برای سلامت دستگاه گوارش، عملکرد آنتی‌اکسیدان، بهبود زخم و ... بسیار حیاتی هستند.
  • جلوگیری از بیماری‌های تنفسی: زردک با خواص ضد التهابی و وجود کاروتنوئید، به درمان بسیاری از مشکلات تنفسی و عفونت‌ها از جمله سینوزیت، آسم، خس خس سینه، آمفیزم (کیسه‌های هوای آسیب دیده در ریه‌ها)، برونشیت و تنگی نفس کمک می‌کند. 
  • جلوگیری از کم‌خونی:  ویتامین C، ویتامین B۹ و آهن موجود در زردک به افزایش جریان خون و جلوگیری از کم‌خونی به‌خصوص در خانم‌ها کمک می‌کنند. در ضمن، ویتامین E با کمک به ساخت گلبول‌های قرمز، باعث افزایش انتقال اکسیژن در بدن می‌شود.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت: با مصرف زردک می‌توانید از خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در امان بمانید.
  • مراقبت از پوست، مو و ناخن: زردک، منبع غنی ویتامین C است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد پیری دارد. این خواص به جلوگیری از چین و چروک، تقویت خاصیت ارتجاعی پوست و ترمیم سلول‌های آسیب دیده پوست کمک بسیاری می‌کند.
  • پیشگیری از سرطان، کاهش میزان ابتلا به سرطان روده، ارتقای رشد، جلوگیری از بیماری‌های عصبی، تقویت سلامت مغز، باز کردن انسدادهای کبدی و رفع صفرا، تقویت معده، پیشگیری از زخم معده و انواع مشکلات گوارشی از دیگر فواید مصرف زردک هستند.

طعم کباب زردک

طعم کباب زردک

کباب زردک که با نام کباب مشتی نیز مشهور است، یکی از انواع غذاهای محلی اصفهان است که با طعم ترش و شیرین خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در سفر به اصفهان، خود را به یکی از رستوران‌های سنتی این شهر مهمان کنید و کباب زردک را با برنج یا نان سفارش دهید. طعم و مزه کباب زردک با وجود چاشنی سرکه و شیره با هر شامی و کبابی که تاکنون امتحان کرده‌اید، فرق می‌کند.

هوس سفر به اصفهان و مزه کردن غذاهای محلی به سرتان زده است؟ پس دست به کار شوید و به آشپزخانه بروید تا کباب زردک را با دستور پخت شده در این مقاله درست کنید. با مزه کردن این کباب محلی اصفهانی، می‌توانید سفری به اصفهان، نصف جهان داشته باشید. اگر موفق به درست کردن این کباب خوشمزه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه