طرز تهیه قهوه عسلی؛ نوشیدنی گرم و متفاوت اسپانیایی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه قهوه عسلی؛ نوشیدنی گرم و متفاوت اسپانیایی

با طرز تهیه «کافه کن میل» یا قهوه عسلی، یکی از نوشیدنی‌های گرم و لذیذ با اصالت اسپانیایی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، یک نسخه جدید از انواع قهوه را امتحان کنید.

«کافه کُن میِل» (Café con miel)، یکی از انواع قهوه است که خاستگاه آن به کشور اسپانیا برمی‌گردد. این نوشیدنی با عسل یا همان «میل» (miel) در زبان اسپانیایی، با یک شات اسپرسو و شیر گرم درست می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی به‌صورت لایه‌لایه در لیوان یا ماگ ریخته می‌شوند و در نهایت برای تزئین روی لایه کف شیر، پودر دارچین پاشیده می‌شود. عسل در واقع، نقش شیرین‌کننده این قهوه را بازی می‌کند که به‌صورت گرم سرو می‌شود؛ به همین دلیل، شکر از طرز تهیه این نوشیدنی خط می‌خورد.

گاهی اوقات می‌توان به نوشیدنی «کافه کن میل» یا قهوه عسلی که در کشور فرانسه با نام «کافه میل» شناخته می‌شود، ادویه‌هایی چون زنجبیل، دارچین، هل، جوز هندی و وانیل نیز اضافه کرد. تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است و تنها به پنج دقیقه زمان نیاز دارد؛ اما در نهایت نتیجه شگفت‌انگیزی در انتظار شما است؛ قهوه‌ای با طعم منحصربه‌فرد و دلچسب که می‌توان آن را برای صبحانه، یک دسر سبک یا عصرانه سرو کرد.

جالب است بدانید که سال‌ها قبل از محبوب شدن قهوه‌های طعم‌دار، اسپانیایی‌ها، یک نوع قهوه خوشمزه را بعد از شام می‌نوشیدند که مملو از ادویه‌های متفاوت بود و با عسل شیرین می‌شد. عسل، قرن‌ها نه فقط در آشپزی بلکه در طب سنتی به‌دلیل خاصیت ضد‌باکتریایی آن و همچنین تسکین سرفه‌های مداوم، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اسپانیایی‌ها «کافه کن میل» را در صبحگاه می‌نوشند تا از خواص مفید آن برای هضم و سیستم گوارش بهره‌مند شوند و باور دارند که با نوشیدن قهوه عسلی، یک روز سالم را آغاز کرده‌اند. در ادامه با همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این نوشیدنی خاص و پرطرفدار در سراسر جهان آشنا کنیم.

کافه کن میل

هرآنچه باید درباره قهوه عسلی بدانید:

قهوه عسلی و طرز تهیه سنتی آن

مواد لازم برای دو نفر

  • ۲ لیوان قهوه تازه دم شده یا ۲ شات اسپرسو
  • نصف لیوان شیر کامل
  • ۴ قاشق غذاخوری عسل
  • یک هشتم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل خالص
  • یک هشتم قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • یک سرانگشت جوز هندی

طرز تهیه سنتی قهوه عسلی

طرز تهیه سنتی قهوه عسلی

مرحله اول:

تمام مواد لازم را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را روی حرارت ملایم رو به متوسط گاز قرار دهید تا آرام آرام گرم شوند؛ اما به جوش نیفتند.

مرحله دوم:

نوشیدنی را هم بزنید تا عسل کاملا حل شود.

مرحله سوم:

قهوه عسلی را در ماگ‌های کوچک بریزید و آن را داغ سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه قهوه عسلی

نکات مهم برای تهیه قهوه عسلی

  • کیفیت قهوه شما در طعم این نوشیدنی اسپانیایی، تاثیر بسیاری دارد؛ پس حتما از دانه قهوه با کیفیت و تازه روست شده استفاده کنید.
  • برای تهیه یک قهوه عسلی لذیذ، باید قهوه را به‌صورت تازه آماده کنید. شما می‌توانید قهوه را دم کنید، یا آن را در فرنچ پرس یا دستگاه اسپرسو آماده کنید.
  • شما می‌توانید با استفاده از انواع شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام، شیر جو دوسر یا شیر نارگیل، نسخه گیاهی قهوه عسلی را درست کنید.
  • در زمان گرم کردن مواد روی حرارت، شیر تنها نگرانی شما است؛ زیرا بین شیر گرم و شیر جوشیده تفاوت وجود دارد. به همین علت بهتر است در زمان تهیه قهوه عسلی، حرارت را کم نگه دارید تا بتوانید این مسئله را مدیریت کنید. اگر شیر شما بجوشد، احتمالا روی آن چربی جمع می‌شود و شما مجبور می‌شوید قبل از سرو نوشیدنی، آن را از یک صافی عبور دهید تا پروتئین‌های پخته شده را از آن جدا کنید.
  • از عسل با کیفیت و طبیعی برای تهیه قهوه عسلی استفاده کنید.
  • ادویه‌های ذکر شده در این طرز تهیه برای یک قهوه عسلی سنتی اسپانیایی هستند؛ اما شما می‌توانید در صورت عدم دسترسی به آن‌ها از ادویه‌های دیگر مانند زنجبیل، دانه‌های فلفل، جوز هندی، هل یا میخک نیز استفاده کنید.

قهوه عسلی و طرز تهیه مدرن آن

قهوه عسلی اسپانیایی

مواد لازم

  • یک لیوان اسپرسو داغ یا قهوه قوی
  • نصف لیوان شیر بدون چربی یا شیر دو درصد
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل به‌علاوه کمی بیشتر برای تزئین
  • یک هشتم قاشق چای‌خوری پودر دارچین

طرز تهیه مدرن قهوه عسلی

طرز تهیه مدرن قهوه عسلی

مرحله اول:

آماده‌سازی شیر: شیر را با استفاده از دستگاه خانگی کف‌ساز شیر، هم بزنید تا کف کند. اگر به این دستگاه دسترسی ندارید، می‌توانید شیر را در یک ظرف شیشه‌ای دردار بزرگ بریزید و آن را برای یک دقیقه آن را محکم تکان دهید تا اندازه شیر، دو برابر شود. سپس درب ظرف را بردارید و شیر را برای ۳۰ ثانیه در سولاردوم، فر یا روی حرارات ملایم گاز قرار دهید. توجه داشته باشید که فضای داخل شیشه باید به‌قدری باشد که شیر، بیش از نصف آن را پر نکند تا شیر پس از کف کردن در آن جا شود.

مرحله دوم:

اسپرسوی داغ را در دو ماگ بریزید. سپس عسل را به‌آرامی روی اسپرسو بریزید.

مرحله سوم:

شیر و کف شیر را داخل ماگ‌ها بریزید و روی آن‌ها را با پودر دارچین تزپین کنید.

مرحله چهارم:

از قهوه عسلی داغ خود لذت ببرید.

چگونه عسل را از قبل با ادویه‌ها مزه‌دار کنیم؟

مزه ‌دار کردن عسل با ادویه‌

برای مزه‌دار کردن عسل با ادویه‌ها، ادویه‌های انتخابی خود را در یک شیشه کوچک بریزید و روی آن‌ها را با عسل بپوشانید. پس از گذشت پنج روز، عسل را از یک صافی عبور دهید و عسل مزه‌دار شده را در یک شیشه دربسته نگهداری کنید. برای این کار بهتر است از یک عدد غلاف وانیل، یک عدد چوب دارچین و جوز هندی رنده شده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر ادویه‌های بیشتری به شیشه عسل اضافه کنید یا اینکه عسل را برای زمان طولانی‌تری در شیشه با ادویه‌ها نگه دارید، در نهایت، طعم قوی‌تری به دست خواهید آورد.

فواید قهوه عسلی

فواید قهوه عسلی

عسل با قدمتی از حداقل پنج هزار سال قبل، در آشپزی و طب سنتی به‌عنوان یک ضد میکروب، تسکین‌دهنده و ماده دارای آنتی‌اکسیدان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیم است و نوع طبیعی و فرآوری نشده آن، جایگزینی فوق‌العاده برای قند به شمار می‌آید. 

درمان سرفه و سرماخوردگی، تنظیم فشار خون، درمان زخم معده و زخم‌های مزمن، محافظت از قلب، درمان دندان درد، کاهش خطر ابتلا به دیابت، مبارزه با سرطان، از بین بردن رفلاکس معده، درمان مشکلات معده و روده، درمان آلرژی، درمان عفونت، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، درمان آسم، درمان حالت تهوع، درمان بیخوابی و کاهش اضطراب و استرس، تنها گوشه‌ای از خواص شگفت‌انگیز عسل هستند.

قهوه نیز یک نوشیدنی سالم است که با وجود آنتی‌اکسیدان و مواد غذایی مفید از جمله کافئین، ویتامین B۲، ویتامین B۵، منگنز، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم می‌تواند واقعا به سلامت شما کمک کند. در میان برخی از فواید این نوشیدنی پرطرفدار می‌توان به افزایش انرژی و بالا بردن سطح انرژی هوشیاری، اثرات چربی‌سوزی، بهبود عملکرد مغز، بهبود عملکرد فیزیکی، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، پیشگیری از بیماری‌هایی چون آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل، محافظت از کبد، شادی‌آور و کم کردن اضطراب، کاهش خطر سکته قلبی، مقابله با سرطان و افزایش عمر اشاره کرد.

سفر به اسپانیا با طعم قهوه عسلی

طعم قهوه عسلی

قهوه عسلی، یک نوشیدنی خاص و ساده اسپانیایی است که با شیر، یک شات اسپرسو و عسل درست می‌شود. این نوشیدنی گرم با طعم خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. شاید تاکنون به ترکیب عسل و قهوه یا ادویه و قهوه حتی فکر هم نکرده باشید؛ اما مطمئن باشید که از ترکیب آن‌ها، یک قهوه فوق‌العاده به دست می‌آید که کافی است یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید.

قهوه عسلی را با یک تکه شکلات تلخ یا شیرینی‌های کم شیرین در یک عصرگاه سرد زمستانی سرو کنید تا شما را راهی سفری به قلب اسپانیا کند. این نسخه قهوه به آسانی و به سرعت در خانه آماده می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن در بیشتر خانه‌ها در دسترس است.

اگر موفق به تهیه نوشیدنی قهوه عسلی از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از نوشیدنی گرم خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه