طرز تهیه نان چرب؛ از غذاهای معروف شوشتر و دزفول

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه نان چرب؛ از غذاهای معروف شوشتر و دزفول

نان چرب از غذاهای خوشمزه دزفول و شوشتر است که به‌دلیل طرز تهیه بسیار ساده‌ای که دارد، می‌توانید آن را به‌راحتی تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

نان چرب یکی از غذاهای محلی شوشتر و دزفول است که در گذشته پای ثابت مجالس عروسی بود. مواد اصلی این غذا را روغن حیوانی، گوشت، زعفران دم‌کرده و نخود تشکیل می‌دهند که در عین سادگی، بسیار لذیذ و اشتهابرانگیز است.

طرز تهیه نان چرب شوشتری و دزفولی، تفاوت‌ چندانی با هم ندارند و به همین دلیل هر یک این غذا را مختص شهر و دیار خود می‌دانند. ظاهرا تنها تفاوت نان چرب شوشتری و دزفولی، در مقدار کشمش آن است که در مدل شوشتری، از کشمش کمتری استفاده می‌شود. جالب است بدانید که طبق رسم، خانواده عروس در ظهر جشن عروسی، این غذاهای سنتی را برای خانواده داماد تدارک می‌بینند. اگر برای یادگیری فوت‌وفن تهیه نان چرب ترغیب شده‌اید، این مقاله را از دست ندهید.

با طرز تهیه نان چرب آشنا شوید:

نان چرب

نان چرب با کشمش و فلفل تند

مواد لازم برای ۴ نفر:

  • نیم کیلو گوشت گوسفندی
  • دو پیمانه نخود
  • سه عدد پیاز متوسط
  • سه قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
  • کشمش پلویی و روغن حیوانی به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • نان لواش یا تافتون به تعداد نفرات

طرز تهیه نان چرب

مواد اولیه نون چرب دزفول

۱. ابتدا نخودها را از شب قبل خیس کنید و در این مدت آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ نخود گرفته شود. در ادامه پوست نخود را بگیرید که با فشاردادن آن بین دو انگشت، به‌راحتی جدا می‌شود. سپس آن‌ها از وسط نصف کنید.

۲. پیازها را پوست بگیرید و به‌صورت خلالی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

۳. در این مرحله گوشت خورشتی را همراه با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.

۴. حالا مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت نیم‌پز شود.

۵. نخودهای پوست گرفته و لپه‌شده (نصف‌شده) و همین طور زعفران دم‌کرده را در غذا بریزید.

نخود پخته و کشمش روی نان

۶. وقتی گوشت و نخود کاملا بپزد و جا بیفتد، غذا حاضر است. آب این غذا باید در حد یک خوراک غلیظ باشد.

۷. مقداری روغن حیوانی در یک تابه بریزید و یک عدد پیاز خردشده را در آن تفت دهید. سپس زردچوبه و کشمش (از قبل برای ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید) و در صورت تمایل زعفران دم‌کرده به آن بیفزایید.

۸. مخلوط پیاز و کشمش را به مایه گوشتی اضافه کنید.

۹. برای سرو غذا می‌توانید یک عدد نان تنوری، لواش یا تافتون بردارید، دو طرف نان را به آب گوشت و چربی روی غذا آغشته کنید و در ظرف موردنظرتان قرار دهید. حالا مقداری از مایه گوشتی روی نان بریزید و نان را از وسط تا کنید.

نکته های تهیه نان چرب

نان چرب شوشتر

  • در طرز تهیه نان چرب دزفولی روغن نسبتا زیادی ریخته می‌شود که بهتر است روغن حیوانی باشد. با توجه به میزان چربی این غذا، خوردن آن به افراد دارای کلسترول توصیه نمی‌شود.
  • برای پوست‌کندن نخود می‌توانید آن را روی یک پارچه بریزید و با ته لیوان یا کف دست ماساژ دهید. سپس آن را بشویید تا پوست نخود جدا شود.
  • گوشت نقش مهمی در طعم غذا دارد و در نتیجه گوشت بیشتر باعث خوشمزه‌ترشدن آن می‌شود.
  • گوشت این غذا باید از گوشت قیمه، ریزتر باشد.

نان چرب روی نان تافتون با پیازداغ

  • این غذا را حتما با ترشی نوش جان کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید این غذا را با گوشت مرغ نیز تهیه کنید که به سلیقه افراد بستگی دارد.
  • در برخی دستورهای آشپزی از لپه نیز در این غذا استفاده می‌شود.
  • در انتهای پخت که حرارت زیر قابلمه را خاموش می‌کنید، اگر چند دقیقه صبر داشته باشید، روغن غذا به روی آن می‌آید. وقتی غذا به روغن افتاد، نان تافتون تنوری را به روغن و آب خورش آغشته کنید و آن را کنار بگذارید. سپس خورش کم‌آب را در بشقابی بریزید و با خلال بادام خام سرو کنید.
  • برای طعم‌وعطر بهتر غذا می‌توانید از مقدار کمی پودر دارچین و پودر هل استفاده کنید.

طعم نان چرب

نون چرب شوشتری در کنار سبزی خوردن و ترشی

طرز تهیه نون چرب بسیار راحت و ساده است و از همین رو می‌توانید آن را در خانه درست کنید و تجربه خوردن یک وعده غذای جنوبی را نصیب اعضای خانواده‌تان کنید. لذت این غذا وقتی دوچندان می‌شود که قاشق و چنگال را کنار بگذارید و آن را با دست نوش جان کنید.

با وجودی که این غذا کمی چرب است و برای افراد با کلسترل بالای خون مناسب نیست، غذای سنتی بسیار مقوی و خوشمزه‌ای است که جایگزینی عالی برای غذاهای فست فودی به حساب می‌آید.

اگر با دیدن تصاویر و طرز تهیه نون چربی، هوس کرده‌اید که این غذای لذیذ را آماده کنید، فرصت را از دست ندهید و ضمن عکاسی از روند کارتان، با تگ کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با کاربران ما به اشتراک بگذارید. در صورتی که تجربه تهیه این غذا را داشته‌اید‌ و آن را میل کرده‌اید، حتما در پایین این مقاله از کجارو از نظر و تجربه خود برای ما بگویید.

مطالب مرتبط:

منبع cookpad irancook

دیدگاه