طرز تهیه ته تالی؛ کباب تابه ای لذیذ اراکی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه ته تالی؛ کباب تابه ای لذیذ اراکی

با طرز تهیه ته تالی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان مرکزی آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، یک نسخه متفاوت از کباب تابه‌ای را در خانه درست کنید.

«ته تالی» یا «تتالی»، یکی از غذاهای محلی استان مرکزی و شهر اراک است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، رب گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، غوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود. در توضیح نام‌گذاری این غذا باید به شما بگوییم که «تال» در گویش اراکی به‌معنای «ماهیتابه» است و از آنجا که برای طبخ این غذا، گوشت را ته ماهیتابه می‌گذارند، به آن «ته تالی» می‌گویند. «تال» در واقع، یک نوع ظرف مسی کوتاه، پهن و شبیه به تابه با دیواره بلند و ته گرد بوده است و جالب است بدانید که ته تالی را در گذشته در این ظرف روی آتش درست می‌کردند.

ته تالی، شباهت زیادی به کباب تابه‌ای و تاس کباب دارد و از آن دسته غذاهایی است که کمتر در رستوران‌ها دیده می‌شود و اراکی‌ها بیشتر آن را در خانه درست می‌کنند. جمله موزون «کوفته، شفته و تتالی، غذای زن‌های اراکی» در اراک بسیار مشهور است و ته تالی به‌همراه کوفته و شفته از جمله غذاهایی هستند که زنان اراکی در خانه می‌پزند. این غذای محلی اراکی به دو صورت آبدار و بدون آب، معمولا همراه با نان یا برنج و سبزی تازه سرو می‌شود.

طرز تهیه ته تالی، بسیار ساده است و چاشنی‌های مختلف، طعم بی‌نظیر و متفاوتی را به این غذا اعطا می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه ته تالی و فوت و فن‌های کوزه‌گری آن آشنا کنیم تا با تهیه آن در منزل، سفری به شهر زیبای اراک برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید.

ته تالی اراکی

هرآنچه باید درباره ته تالی بدانید:

ته تالی و طرز تهیه آن

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۵۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
  • ۴ عدد سیب‌زمینی پوست کنده و حلقه حلقه شده
  • ۳ عدد پیاز پوست کنده 
  • ۶ عدد گوجه‌فرنگی حلقه حلقه شده
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای حلقه حلقه شده
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • غوره به مقدار دلخواه
  • نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • یک قاشق چای‌خوری نمک
  • روغن به مقدار لازم
  • نان و سبزی تازه برای سرو

طرز تهیه ته تالی

طرز تهیه ته تالی

مرحله اول:

کف یک تابه گود را با نصف قاشق غذاخوری روغن چرب کنید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کمی داغ شود. سپس دو عدد پیاز نگینی خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

مرحله دوم:

آماده‌سازی مایه ته تالی: یک عدد پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا یک مایه منسجم به دست بیاورید. سپس به‌اندازه یک توپ کوچک از مایه ته تالی بردارید و آن را با دستانتان به‌شکل گرد دربیاورید. این کار را با بقیه مایه ته تالی تکرار کنید تا تمام شود. سعی کنید که توپ‌های گوشتی یک شکل باشند تا غذای شما ظاهر بهتری پیدا کند.

مرحله سوم:

گلوله‌های گرد گوشتی را روی پیازهای تفت داده شده در تابه بچینید. سپس سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای حلقه حلقه شده را به‌ترتیب روی گلوله‌های گرد گوشتی بچینید.

مرحله چهارم:

آماده‌سازی چاشنی ته تالی: رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را در یک تابه جداگانه با کمی روغن تفت دهید تا رنگ رب باز شود و طعم خامی آن از بین برود. سپس یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک سس رقیق به دست بیاید.

مرحله پنجم:

سس و غوره پاک شده را در تابه ته تالی بریزید و درب آن را ببندید تا ته تالی روی حرارت ملایم گاز برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به‌آرامی بپزد.

مرحله ششم:

ته تالی را در ظرف سرو بکشید و آن را با نان و سبزی تازه سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه ته تالی

نکات مهم برای تهیه ته تالی

  • برای تهیه ته تالی از گوشت مخلوط گوساله و گوسفندی چرخ‌کرده استفاده کنید.
  • برخی افراد در مایه گوشتی ته تالی از یک قاشق غذاخوری برنج از قبل خیس خورده و یک قاشق غذاخوری سبزی (گشنیز و جعفری) ساطوری شده یا سبزیجات معطر ساطوری شده استفاده می‌کنند تا طعم بهتری به ته تالی بدهند.
  • فلفل دلمه‌ای را می‌توان از این طرز تهیه حذف کرد.
  • برخی افراد پیاز را به‌صورت خام و حلقه حلقه شده در کف تابه می‌چینند و سپس بقیه لایه‌ها را روی آن قرار می‌دهند.
  • شما می‌توانید پیاز تفت داده شده را از لایه اول حذف کنید و مایه گوشتی را مستقیما در کف تابه بچینید.
  • در یکی از طرز تهیه‌های ته تالی، روی مایه گوشت در تابه، هویج حلقه حلقه شده چیده می‌شود و سپس بقیه لایه‌ها روی آن قرار می‌گیرند.
  • برخی افراد از مقداری زعفران دم‌کرده برای تهیه سس ته تالی استفاده می‌کنند تا غذا عطر بهتری به خود بگیرد.
  • برای تهیه ته تالی نیاز به روغن زیادی نیست؛ زیرا چربی‌های داخل گوشت روی حرارت ملایم گاز به‌تدریج آب می‌شوند. پس توجه داشته باشید که شعله گاز حتما باید کم باشد تا آب گوشت تبخیر نشود و گوشت با آب خودش بپزد.
  • ته تالی را می‌توان با ماست، خیار شور، سبزی خوردن و پیاز خام سرو کرد.
  • در صورت تمایل در زمان سرو، کمی سماق روی ته تالی بریزید.
  • ته تالی معمولا همراه با نان سرو می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را با برنج زعفرانی و سیب‌زمینی سرخ کرده نیز سرو کنید.
  • شما می‌توانید باقی‌مانده ته تالی را در وعده دیگر در تابه بریزید و کمی کره روی آن بمالید. سپس چند عدد تخم‌مرغ روی آن بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها سفت شوند. ته تالی تخم‌مرغی را به‌صورت ساندویچی یا با برنج سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

سفر به اراک با طعم ته تالی

طعم ته تالی

مزه کردن غذاهای محلی در سفر به شهر اراک، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در این شهر انجام داد. یکی از این غذاهای خوشمزه ته تالی یا تتالی است که با بافتی نرم و آبدار و طعمی لذیذ، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. ته تالی از گذشته در خانه‌های اراکی‌ها در ظرفی قدیمی به نام تال طبخ می‌شده است و کماکان نیز از طرفداران بسیاری در این شهر برخوردار است.

ته تالی را در خانه با چاشنی‌های ترشی چون لواشک و غوره درست کنید و اجازه دهید تا گوشت با آب خودش در تابه روی حرارت ملایم گاز بپزد تا طعم بی‌نظیر خود را حفظ کند. این غذای خوشمزه را با برنج یا نان در کنار ترشی، ماست، سبزی خوردن یا هر مخلفات دلخواه دیگری سرو کنید و از طعم و مزه آن لذت ببرید. ته تالی به سرعت در آشپزخانه آماده می‌شود و مناسب زمان‌هایی است که زمان کافی برای آشپزی در اختیار ندارید.

هوس سفر و مزه کردن غذاهای محلی به سرتان زده است؟ پس دست به کار شوید و به آشپزخانه بروید تا ته تالی را با طرز تهیه ارائه شده در این مطلب درست کنید. با مزه کردن این کباب تابه‌ای مخصوص اراکی، می‌توانید سفری به استان مرکزی داشته باشید. اگر موفق به درست کردن این غذای خوشمزه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه