طرز تهیه خورش آلو ترش؛ غذای نذری سمنان

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۷
طرز تهیه خورش آلو ترش؛ غذای نذری سمنان

با طرز تهیه خورش آلو ترش، یکی از غذاهای محلی و لذیذ سمنان آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، سفری به حال و هوای محرم در استان سمنان برای خود ترتیب دهید.

هوس یک غذای نذری متفاوت و خوشمزه به سرتان زده است؟ می‌خواهید برای ناهار یا شام، یک غذای لذیذ و خوش‌خوراک بپزید و نمی‌دانید چه چیزی درست کنید؟ نگران نباشید و به آشپزخانه بروید تا یکی از غذاهای محلی ایران را درست کنید. کجارو امروز قصد دارد طرز تهیه یکی از غذاهای استان سمنان به نام خورش آلو ترش را به شما آموزش دهد که در ماه محرم در هیئت‌های شهر سمنان به‌عنوان نذری بین عزداران حسینی پخش می‌شود.

وقتی صحبت از خورش آلو به میان می‌آید، انواع مختلفی از خورش‌ها از جمله خورش آلو مسما، خورش آلو بخارا یا خورش آلو با مرغ یا گوشت در ذهنمان تداعی می‌شوند؛ اما خورش آلو ترش، یک غذای متفاوت سمنانی است که در آن به‌جای گوشت یا مرغ از تخم‌مرغ استفاده می‌شود. این خورش با لعاب با پیاز، آلو، زیره، سیر، تخم‌مرغ، پودر کاری، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود و طعمی ملس دارد.

خورش آلو ترش سمنانی را می‌توان با برنج یا نان در وعده‌های ناهار، شام یا افطار و سحر در ماه مبارک رمضان سرو کرد. این غذای محبوب سمنانی در ایام محرم و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در حسینیه‌ها و هیئت‌های عزاداری شهر طبخ می‌شود. پخت آلو ترش سمنانی بسیار ساده است و شما می‌توانید در زمانی کوتاه این غذای خوشمزه را در آشپزخانه درست کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مواد لازم

  • یک عدد پیاز پوست کنده و خردشده
  • یک عدد سیر پوست کنده و خردشده
  • ۲ عدد تخم‌مرغ
  • ۵۰۰ گرم آلو سیاه جنگلی یا خورشتی
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • کاری به مقداری لازم
  • زیره به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • برنج پخته یا نان تازه برای سرو

طرز تهیه

طرز تهیه خورش آلو ترش

۱. آلوها را با آب سرد به‌خوبی شستشو دهید و آن‌ها را با مقداری آب در قابلمه بپزید.

۲. پس از نرم شدن آلوها، هسته آن‌ها را دربیاورید و با استفاده از گوشت‌کوب یا پشت قاشق کمی آن‌ها را له کنید.

۳. مقداری روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازها را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شوند. پس از چند دقیقه سیرها را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی سیر دربیاید.

۴. آلوهای له شده را به‌همراه آب به پیازهای طلایی اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد.

۵. تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه بشکنید؛ سپس ادویه‌ها را به مقدار لازم به آن‌ها اضافه کنید.

۶. پس از اینکه خورش کمی جوشید، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و هم بزنید.

۷. خورش آلو ترش سمنانی شما پس از ۱۰ دقیقه آماده است. آن را در کاسه بکشید و به‌همراه برنج یا نان سرو کنید.

فواید خورش آلو ترش

  • آلو سیاه و آلو بخارا به‌دلیل وجود ویتامین C، آهن را به‌خوبی جذب می‌کنند. از دیگر فواید ویتامین C می‌توان به سالم ساختن بافت‌های بدن و همچنین مقاوم ساختن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. مصرف کمی ویتامین C در روز در فصل سرما برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین برای افراد مبتلا به عفونت گوش بسیار مفید است.
  • آلو سرشار از انواع گروه ویتامین‌های B نیز است. این گروه از ویتامین‌ها نقش موثری در فعالیت‌های سلول‌های مغزی و کبدی دارند. کنترل و کاهش فشارخون، قند خون، چربی خون، اختلال حواس، مننژیت، جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌ها و ناراحتی‌های گوارشی، ناراحتی‌های کبدی، مشکلات پوستی، یبوست، سرطان و دفع کننده اوره از مهم‌ترین خواص آلو سیاه هستند.

سفر به سمنان با طعم خورش آلو ترش

سمنان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در نزدیکی پایتخت است که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، هر سال گردشگران فراوانی را به‌سمت خود می‌کشاند. غذاهای محلی این استان از جمله تاک پلو، ماهی پلو، ته چین شهمیرزادی، ته چین مرغ با لپه و کشمش و خلال پلو نیز از جاذبه‌هایی هستند که به‌هیچ‌وجه نباید در سفر به این استان از مزه کردن آن‌ها غافل شد.

خورش آلو ترش، غذایی ساده، لذیذ و بسیار متفاوت است که می‌توان آن را در رستوران‌های محلی و در ایام محرم به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در سمنان پیدا کرد. پس اگر در این ایام به سمنان سفر کردید، حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

نذری در سمنان

آیا موفق به طبخ خورش آلو ترش سمنانی از مجموعه دستور پخت غذاهای ایرانی شده‌اید؟ اگر این طرز تهیه را دوست داشتید، حتما زیر همین مقاله، تجربه آشپزی خود را برای ما و دیگر مخاطبان کجارو بنویسید. فراموش نکنید که از غذای لذیذ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع ghazaland kalleh

دیدگاه