با تور مجازی به کوهستان ‌های دولومیت سفر کنید

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به کوهستان ‌های دولومیت سفر کنید

کوه‌های دولومیت مناطقی به‌شدت زیبا و مملو از منظره‌های دیدنی هستند. در این مطلب از طریق تور مجازی، به کوهستان‌های دولومیت در ایتالیا سفر خواهیم کرد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

برای یک عاشق اسکی، اروپا مملو از مقصدهای دلخواه و جذاب است. از سوچی گرفته تا زمین‌های برفی آلپ، آن‌قدر پیست‌های اسکی جذاب وجود دارد تا برای سرگرم کردن علاقه‌مندان این رشته‌ جذاب، کافی باشد. رشته‌کوه‌های دولومیت (Dolomites) بخشی از کوه‌های آلپ هستند که در ایتالیا قرار دارند و از آن‌ها به‌عنوان یکی از سرزمین‌های درجه‌ یک برای اسکی یاد می‌شود.

زمین‌های اسکی بسیار زیادی را می‌توان در رشته‌کوه‌های دولومیت پیدا کرد. پیست‌هایی مثل پیست‌ِ منطقه‌ کرون‌پلاتز (Kronplatz)، پیست کومونه مواِنا (Moena) و پیست کروتینا دِ آمپتزو (Cortina d'Ampezzo) که در بازی‌های المپیک زمستانی از ورزشکاران میزبانی می‌کرد، از جمله معروف‌ترین پیست‌های اسکی رشته‌کوه‌های دولومیت‌ هستند. دولومیت سرزمینی وسیع، پوشیده از برف و سراسر زیبایی است که در تازه‌ترین قسمت از تورهای مجازی، به آن سفر خواهیم کرد.

پیست‌های موجود در منطقه‌ سلا روندا (Sella Ronda) همیشه بهترین و دیدنی‌ترین منظره‌ها را به توریست‌ها پیشکش می‌کنند. منطقه‌ سلا روندا یک منطقه ی کوهستانی عظیم است که توسط چهار دره‌ مختلف محاصره شده است. دره‌هایی که با جاده‌های مختلف، به یکدیگر متصل شده‌اند؛ اما گردشگران این منطقه از طریق مسیرهایی که در زمین‌های اسکی تعبیه شده یا حتی تلکابین‌هایی که در این منطقه در دسترس قرار داده شده‌اند، می‌توانند به مناطق اطراف سلا روندا سفر کنند. مناظر کوه‌های ساسولونگو (Sassolungo)، سیر اسپیتزن (Cir Spitzen) و کول پرادات (Col Pradat) از جمله مواردی هستند که چشم توریست‌های دولومیت و سلا روندا را به خودشان خیره می‌کنند.

رشته‌کوه‌های آلپ بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین رشته‌کوه‌های دنیا هستند. کوه‌های دولومیت هم قسمتی از این رشته‌کوه‌ها به‌حساب می‌آیند. عرض ۱۲۰۰ کیلومتری رشته‌کوه‌‌های آلپ، آن را به طولانی‌ترین مجموعه‌ کوهستانیِ یک‌پارچه‌، تبدیل کرده است. حداکثر عرض کوه‌های آلپ به ۲۶۰ کیلومتر می‌رسد و بلندترین نقطه‌ آن هم به قله مون بلان (Mont Blanc) تعلق دارد که در ارتفاع چهار هزار و ۸۱۰ متری سطح آب‌های آزاد قرار گرفته است.

همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، رشته‌کوه‌های دولومیت قسمتی از رشته‌کوه‌های آلپ هستند. استان‌های بلونو (Belluno) تایرول جنوبی (South Tyrol)، پوردنونه (Pordenone)، ترنتو (Trento) و اُدینه (Udine) منطقه‌ای کوهستانی با نام دولومیتز را سروشکل می‌دهند. به‌دلیل ساختار جغرافیایی و آفرینش سنگی این منطقه که ساختار دولومیتی دارد، نام دولومیت برای این منطقه و این رشته کوه انتخاب شده است.

کوه‌های دولومیت به‌شدت زیبا و دیدنی هستند. دامنه‌های این کوه‌ها اکثرا عمودی و مرتفع بوده و حتی گاهی ابرهای آسمان را هم پشت سر می‌گذارند. با تمامی این ویژگی‌ها، کوه‌های دولومیت محلی مناسب برای اسکی کردن به‌حساب می‌آیند و چه کسی پیدا می‌شود که ورزش کردن در مکانی این‌چنین زیبا و نفس‌گیر را دوست نداشته باشد؟! این منطقه با داشتن ۱۸ قله سه هزار متری، سطحی ۱۵٫۹ هزار کلومتر مربعی و طول ۱۵۰ کیلومتری، یک پیست کاملا ایدئال برای ورزشکاران اسکی آلپاین است.

قسمتی از کوه‌های برفی رشته کوه دولومیت

بلندترین قله‌ رشته‌کوه دولومیت، مارمولادا نام دارد که سه هزار و ۳۴۲ متر ارتفاع دارد. کوهی که به دو منطقه‌ ونتو (Veneto) و ترنتینو (Trentino) هم مشرف می‌شود. پیست‌های اسکی پرتعدادی در ناحیه از رشته‌کوه دولومیت تعبیه شده‌اند. از پیست‌های سروینیا (Cervinia) و وال دی فسا (Val di Fassa) گرفته تا کرون‌پالاتز (Kronplatz)، آرابا (Arabba) و کروتینا د آمپتزو (Cortina d'Ampezzo) که در بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۵۶ پذیرای ورزشکاران بود. یکی از مناطق دیدنی و بااهمیت رشته‌کوه دولومیت، محله‌ کوچک بورمیو (Bormio) است. جایی که افراد بسیار مشهور تاریخ از لئوناردو داوینچی بزرگ تا سرداران لشگرهای رومی، همگی برای استراحت و تفریح به آن سفر می‌کردند و از منظره‌های دیدنی‌اش لذت می‌بردند.

ناحیه‌ کوهستانی دولومیتِ ایتالیا در سال ۲۰۰۹ میلادی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. از طریق قسمت ابتدایی این مطلب و به لطف تور مجازی، می‌توانید به این منطقه‌ فوق‌العاده زیبا سفر کنید و سرگرم شوید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این جنس از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع AIRPANO

دیدگاه