طرز تهیه بان دراگ؛ نوشیدنی سنتی و خوشمزه اندونزیایی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه بان دراگ؛ نوشیدنی سنتی و خوشمزه اندونزیایی

با طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه بان دراگ، سفری به کشور زیبای اندونزی برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید و تمام وجودتان را گرم کنید.

هوس یک نوشیدنی گرم لذیذ و جدید به سرتان زده است؟ نمی‌دانید برای مهمانی چه نوشیدنی مجلسی و متفاوتی سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، در خانه و همراه با ما درست کنید و از آن‌ها لذت ببرید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و محبوب به نام «بان دراگ» (bandrek) را در اختیار شما قرار دهیم تا با درست کردن آن در منزل، روزی مملو از طعم‌های متفاوت را برای خود رقم بزنید.

بان دراگ، یک نوشیدنی سنتی داغ، شیرین و پرادویه است که خاستگاه آن به اقوام «سوندانی» در غرب ایالت جاوا در کشور اندونزی برمی‌گردد. مردم سوندانی که در ارتفاعات سرد زندگی می‌کنند، این نوشیدنی را برای گرم کردن خودشان در طول شب و آب‌وهوای سرد می‌خورند.

نوشیدنی داغ بان دراگ از ترکیب اسانس زنجبیل (jahe)، شیره نخل (gula merah) و دارچین (kayu manis) درست می‌شود. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی می‌توان به بادیان ختایی، میخک، تخم گشنیز، هل، علف لیمو، فلفل چیلی، برگ «پاندان» (pandan) و کمی فلفل سیاه اشاره کرد. بسته به ذائقه افراد به بان دراگ، شیر (شیر تغلیظ شده شیرین یا شیر نارگیل) و تکه‌های نارگیل یا میوه دوریان نیز اضافه می‌شود.

گفته می‌شود که مصرف نوشیدنی بان دراگ اثرات مثبتی بر مشکلات کوچک سلامتی مانند گلودرد و سرماخوردگی دارد. بان دراگ همچنین برای تقویت اشتها و رفع خستگی‌های روزمره بسیار مفید است. این نوشیدنی شباهت زیادی به چای ماسالا دارد؛ البته در تهیه آن از چای استفاده نمی‌‌شود. با درست کردن این نوشیدنی روی گاز، عطر بان دراگ در تمام خانه می‌پیچد و شما را غرق لذت می‌کند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • ۴ لیوان آب
  • ۴ قاشق غذاخوری شیره نخل یا شیره نارگیل
  • ۱۰۰ گرم زنجبیل پوست کنده و نازک خردشده
  • یک عدد چوب دارچین
  • ۵ عدد میخک
  • یک عدد هل
  • ۳ ساقه علف لیموی تازه
  • ۲ عدد برگ پاندان
  • شیر تغلیظ شده برای سرو (اختیاری)

طرز تهیه

طرز تهیه بان دراگ

۱. آب، ادویه‌جات، برگ پاندان و علف لیمو را در یک ماهیتابه گود متوسط بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید؛ سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا بان دراگ برای ۲۰ دقیقه بجوشد و عطر ادویه‌جات و سبزیجات معطر دربیاید.

۲. شیره نخل را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس درب ماهیتابه را ببندید و بان دراگ را برای ۱۵ دقیقه دیگر بجوشانید.

۳. نوشیدنی را از یک صافی عبور دهید و در لیوان‌های سرو بریزید.

۴. یک تا ۲ قاشق چایخوری شیر تغلیظ شده در هر لیوان بریزید و بان دراگ را بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه بان دراگ

تهیه بان دراگ

  • شما می‌توانید به دلخواه، ادویه‌جات دیگری چون بادیان ختایی، تخم گشنیز، دانه فلفل سیاه و غیره را نیز به بان دراگ اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که زنجبیل، ماده اصلی این نوشیدنی است.
  • سعی کنید از زنجبیل کهنه استفاده کنید؛ زیرا طعم آن تندتر است.
  • اگر زنجبیل را به صورت درسته در ماهیتابه بیندازید، عطر و طعم کمتری از خود آزاد می‌کند، پس حتما آن را ریز برش بزنید.
  • بان دراگ را روی حرارت ملایم گاز بجوشانید تا طعم ادویه‌جات و سبزیجات به خورد نوشیدنی برود.
  • شما می‌توانید از تکه‌های نارگیل تازه برای تزئین بان دراگ استفاده کنید.

سفر به اندونزی با طعم بان دراگ

بان دراگ از ادویه‌جات و سبزیجات معطری درست می‌شود که در اندونزی استفاده می‌شوند. علف لیمو و برگ‌های پاندان، این نوشیدنی را طعم‌دار می‌کنند و شیره نارگیل یا نخل برای شیرین کردن آن به کار گرفته می‌شود. همانطور که می‌دانید در آسیا از زنجبیل برای گرم نگه داشتن بدن استفاده می‌کنند.

بان دراگ با عطری متمایز و طعم زنجبیل، دیگر ادویه‌جات و سبزیجات معطر، واقعا یک نوشیدنی خاص است. بیشتر کسانی که بان دراگ را مزه کرد‌ه‌‌‌اند، طعم آن را تند و پرادویه توصیف می‌کنند. شما با نوشیدن آن، حس می‌کنید که گرما و تندی از گلویتان به معده منتقل می‌شود و کم کم همه بدنتان گرم می‌شود. بان دراگ، یک نوشیدنی مناسب برای فصل سرما است و با طعم شیرین خود، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد.

طعم بان دراگ

آیا موفق به تهیه نوشیدنی بان دراگ از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این نوشیدنی متفاوت و خوشمزه را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از نوشیدنی خوشمزه بان دراگ خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه