طرز تهیه آگوا فرسکا؛ پرطرفدارترین نوشیدنی مکزیکی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه آگوا فرسکا؛ پرطرفدارترین نوشیدنی مکزیکی

با تهیه نوشیدنی خنک و مشهور آگوا فرسکا، به حال و هوای گرم کشور زیبای مکزیک سفر کنید و از طعم لذیذ و متفاوت آن لذت ببرید.

دلتان یک نوشیدنی لذیذ، متفاوت و گوارا می‌خواهد؟ از گرمای روزهای تابستانی فراری هستید و نمی‌دانید برای مهمانی چه نوشیدنی مجلسی و جدیدی سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، در خانه و با ما درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و متفاوت به نام «آگوا فرسکا» (aguas fresca) را به شما آموزش دهیم تا با درست کردن آن، اعضای خانواده و مهمان‌هایتان را شگفت‌زده کنید.

آگوا فرسکا را می‌توان در تمام دکه‌های خیابانی، غذاخوری‌ها و کافه‌های مکزیکو سیتی پیدا کرد. این نوشیدنی، بهترین گزینه برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم تابستانی به شمار می‌آید. معنی آگوا فرسکاس در زبان اسپانیایی، «آب‌های تازه» یا «آب‌های خنک» است. این نوشیدنی لذیذ معمولا از ترکیب میوه‌های تازه، غلات، گل‌ها یا دانه‌ها به‌علاوه آب و شیرین‌کننده‌های متنوع تشکیل می‌شود.

آگوا فرسکا، یک نوشیدنی محبوب در کشور مکزیک، آمریکای مرکزی و بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا از جمله جنوب غربی آن است. برخی از رایج‌ترین انواع این نوشیدنی، «اورچاتا» (horchata)، تمبر هندی و گل ختمی هستند. آگوسا فرسکا، در واقع آب طعم‌دارشده با میوه است و بافت آن از اسموتی یا آب‌میوه رقیق‌تر است.

فروشندگان آگوا فرسکا با چرخ‌دستی‌های متمایزشان، کاملا قابل تشخیص هستند. آن‌ها روی چرخ‌دستی‌های خود، ظرف‌های پلاستیکی را حمل می‌کنند که حاوی آب‌میوه‌های از پیش آماده و میوه‌های تازه رنگارنگ و متنوع هستند. محبوبیت این نوشیدنی در شهر مکزیک به قدری زیاد است که آگوا فرسکا فروشی‌های زنجیره‌ای مانند «میچوآخانا» (Michoacana)، در تمام شهرهای این کشور دیده می‌شوند.

آگوا فرسکا، یک نوشیدنی جایگزین اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای نوشیدنی‌های شیرین قوطی به شمار می‌آیند. این نوشیدنی معمولا در دو اندازه کوچک و بزرگ سرو می‌شود. البته برخی از فروشندگان، آگوا فرسکا را تنها به صورت لیتری (por litro) می‌فروشند. اگر می‌خواهید به اندازه پولی که می‌پردازید، نوشیدنی نوش جان کنید، از فروشنده بخواهید تا در آگوا فرسکای شما یخ نریزد، اگرچه یک لیتر از این نوشیدنی حیرت‌آور، تنها حدود ۲۰ پسوی مکزیک (یک دلار)، شما را به خرج خواهد انداخت.

اگواس فرسکای میوه ای

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه آگوا فرسکا

طبق افسانه‌های مکزیکی، «مکزیکا» (Mexica) یا آزتک، اولین آگوا فرسکا را از میوه در حال پاروزدن در طول گذرگاه‌های آبی «تنوچتیتلان» (Tenochtitlán) ، پایتخت امپراطوری آزتک‌ها در قرن پانزدهم درست کرده است. آزتک‌ها سپس یخ را از آتشفشان‌های خاموش «پوپو کاتپتل» (Popocatépetl) و «ایزتاکیهواتل» (Iztaccíhuatl) در نزدیکی شهر به دست آوردند و به این نوشیدنی افزودند.

در طول زمان، آگوا فرسکاها در خانه‌ها و دکه‌های خیابانی مکزیک و گواتمالا محبوب شدند. بیشترین تنوع آگوا فرسکا در «میچوآکان» (Michoacán)، ایالت نیشکر مکزیک دیده می‌شود. تا دهه ۱۹۴۰، آگوا فرسکا و «پالتا» (paleta)، خویشاوند آن به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند.

انواع آگوا فرسکا

انواع آگواس فرسکا

آگوا فرسکاها. عکس از «آنجلیکا پورتالس» (Angélica Portales)

غلات

۱. اورچاتا

همه آگوا فرسکاها شامل میوه نمی‌شوند. دو نسخه محبوب از این نوشیدنی که در تمام دکه‌های تاکو فروشی، رستوران‌ها یا کافه‌های مکزیک، پیدا می‌شوند، اورچاتا و «جامایکا» (Jamaica) هستند. اورچاتا در ایالات متحده آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است و به علت شهرت یکی از آهنگ‌های «ومپایر ویکند» (Vampire Weekend) با همین نام در سراسر جهان، شناخته‌شده است. این نوشیدنی شیرین و گوارا از آب برنج مزه‌دارشده با چوب دارچین تشکیل می‌شود و معمولا آن را به صورت سرد سرو می‌کنند.

شما می‌توانید طرز تهیه اورچاتا را در مجموعه نوشیدنی‌های ملل کجارو مشاهده کنید.

۲. «سبادا» (cebada)

یک نسخه محبوب دیگر آگوا فرسکا، سبادا است که در جهان، کمتر شناخته شده است. این نوشیدنی گوارا از جو درست می‌شود و با بافتی خامه‌ای و لطیف، جایگزینی سبک برای آگوا فرسکاهای میوه‌ای به شمار می‌آید.

گل‌ها

۱. جامایکا

گل ختمی

گل ختمی (Flor de Jamaica). عکس از «متی هاگدورن» (Mattie Hagedorn)

جامایکا با جوشاندن گل‌های ختمی به‌علاوه آب و مقدار زیادی شکر درست می‌شود و معمولا قبل از سرو، آن را خنک می‌کنند.

از نسخه‌های میوه ای شیرین آگوا فرسکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگور
  • طالبی
  • انبه
  • ملون
  • پرتقال
  • پاپایا
  • توت‌فرنگی
  • هندوانه
  • گوآوا (Guava)
  • نوعی گلابی (Prickly Pear)
  • میوه گل ساعتی
  • ساپادیل (Soursop)
  • تمشک

میوه‌های ترش

  • خیار
  • لیموترش
  • آناناس
  • تمبر هندی: پالپ قهوه‌ای تمبر هندی، طعمی بسیار لذیذ و ترش دارد. شما برای تهیه نوشیدنی از این میوه، باید دانه‌ها را از پالپ جدا کنید و سپس آن را با آب و شکر در یک مخلوط‌کن بریزید.
  • میوه اژدها (Pitaya)

دانه‌ها

۱. چیا فرسکا

دانه چیا معمولا با سبزیجات ترکیب می‌شود. چیا فرسکا، یک نوشیدنی مقوی، سالم و فوق‌العاده لذیذ است که شامل پروتئین، امگا سه و فیبر است. معمولا دانه‌های چیا را به لیموناد اضافه می‌کنند تا یک نوشیدنی دلچسب مکزیکی خلق شود.

«آگوا دتوبا» (agua de tuba)

در نهایت، اگر قصد دارید تمام انواع مشهور و لذیذ آگوا فرسکاها را امتحان کنید، مطمئن شوید که مزه‌کردن «آگوا دتوبا» را از دست ندهید. این نوشیدنی بسیار خوشمزه و دلچسب را می‌توان در ساحل ایالت «خالیسکو» (Jalisco) و بخصوص در «پوئرتا بایارتا» (Puerto Vallarta) پیدا کرد.

این نسخه از نوشیدنی آگوا فرسکا، غالبا با آجیل و سیب خردشده سرو می‌شود. جالب است بدانید که فروشندگان، آگوا دتوبا را از شیپور (tuba) در لیوان‌های مخصوص می‌ریزند و به همین علت، نام این نوشیدنی، آگوا دتوبا به معنای «آب شیپور» است.

مواد لازم

برای یک نفر

  • یک لیوان میوه درشت خردشده (ترجیحا توت‌فرنگی، خیار پوست کنده، طالبی یا آناناس)
  • یک لیوان آب
  • آب لیموی تازه (به اندازه یک نصف قاچ لیموی متوسط)
  • یک قاشق چایخوری شکر یا هر نوع شیرین‌کننده دلخواه دیگر
  • ۲ عدد برگ نعنای بزرگ
  • چند عدد یخ

طرز تهیه

طرز تهیه اگواس فرسکا

۱. میوه، آب، آب لیمو، شیرین‌کننده و برگ‌های نعنا را در مخلوط‌کن بریزید. سپس آن‌ها را پوره کنید تا یک ترکیب یکدست به دست بیاید. آن را مزه کنید و اگر نیاز به آب لیمو یا شیرینی بیشتر داشت، به دلخواه به آن آب لیمو یا شیرین‌کننده بیفزایید. سپس دوباره آن را هم بزنید.

۲. چند عدد یخ را به همراه آگوا فرسکا در یک لیوان بلند بریزید و بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه آگوا فرسکا

  • بهترین میوه‌هایی که می‌توان با آن‌ها آگوا فرسکا درست کرد، آناناس، توت‌فرنگی، خیار بخصوص با نعنای تازه، طالبی، خربزه قندک و هندوانه هستند.
  •  بهتر است از میوه‌هایی چون گیلاس، تمشک آبی و شاه‌توت برای درست کردن این نوشیدنی استفاده نکنید، زیرا برای جدا کردن دانه‌ها نیاز به یک الک ریز دارید و رنگ این میوه‌ها نیز به سرعت تغییر پیدا می‌کند.
  • رمز موفقیت درست کردن یک آگوا فرسکای بینقص، داشتن یک مخلوط‌کن با موتور قوی است.
  • اگر میوه شما رسیده و شیرین است، می‌توانید از شیرین‌کننده استفاده نکنید.
  • شما می‌توانید یک لیوان آب دیگر نیز به این نوشیدنی بیفزایید تا بافتی رقیقتر پیدا کند.

سفر به مکزیک با طعم آگوا فرسکا

خود را در یک روز گرم و آفتابی تابستانی در مکزیکوسیتی تصور کنید. در حال گشت‌وگذار در بازارهای پرتردد و جذاب این شهر، خود را به خوردن یک آگوا فرسکای لذیذ و دلچسب دعوت کنید.

طعم و مزه این نوشیدنی‌های محبوب مکزیکی آنقدر جذاب است که امکان ندارد به آن‌ها علاقه‌مند نشوید. این آب‌های خنک با طعم میوه، نوشیدنی‌های سبک و سالمی هستند که می‌توان در هر ساعتی از شبانه‌روز آن‌ها را نوش جان کرد. پس دست به کار شوید و به آشپزخانه بروید تا ظرف کمتر از چند دقیقه، نوشیدنی‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای خلق کنید که مهمان‌هایتان را شگفت‌زده می‌کند.

سفر به مکزیک با طعم آگواس فرسکا

آیا موفق به تهیه نوشیدنی آگوا فرسکا از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این نوشیدنی رنگارنگ و خوشمزه را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از نوشیدنی خنک و خوش‌طعم خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه