طرز تهیه شکر پلو؛ غذای نذری شیراز

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه شکر پلو؛ غذای نذری شیراز

با طرز تهیه شکر پلو، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ شیرازی آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، سفری به حال و هوای محرم در شهر شیراز برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید.

دلتان یک پلوی نذری متفاوت و خوشمزه می‌خواهد؟ می‌خواهید برای ناهار یا شام، یک غذای لذیذ و خوش‌خوراک بپزید و نمی‌دانید چه چیزی درست کنید؟ دوست دارید قیمه را با یک پلوی جدید سرو کنید؟ نگران نباشید و به آشپزخانه بروید تا یکی از غذاهای منحصربه‌فرد محلی ایران را درست کنید. کجارو امروز قصد دارد طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان فارس به نام شکر پلوی شیرازی را به شما آموزش دهد که در ماه محرم در هیئت‌های شهر شیراز به‌همراه خورش قیمه به‌عنوان غذای نذری محرم بین عزداران حسینی پخش می‌شود.

شکر پلو شیرازی، یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است که معمولا آن را در مجالس مهم و بزرگ عزا و عروسی به‌همراه مرغ، گوشت بره یا گوشت گوسفندی  و انواع خورش سرو می‌کنند. شکر پلو همچنین از نذری‌های پرطرفدار در ماه مبارک رمضان و محرم در شیراز به شمار می‌آید و اگر از آن دسته افرادی هستید که به طعم شیرینی در غذا علاقه دارید و از غذاهایی چون شیرین پلو خوشتان می‌آید، بدون شک عاشق شکر پلو خواهید شد.

با اینکه شکر پلو یک غذای مجلسی و رسمی است، طرز تهیه آن مشکل نیست. این غذای خوشمزه از برنج، شکر، خلال نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، زعفران، گلاب، نمک، روغن و زردچوبه تشکیل می‌شود و معمولا آن را با سالاد شیرازی و خورش قیمه سرو می‌کنند. شکر پلو شیرازی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرین پلو، مرصع پلو، مانی پلو و هویج پلو دارد؛ اما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. شکر پلو را می‌توان به‌عنوان شام، ناهار یا سحر و افطاری در ماه رمضان سرو کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مواد لازم

برای ۶ نفر

  • یک کیلوگرم برنج
  • ۸۰۰ گرم شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن
  • یک قاشق چای‌خوری زعفران
  • یک پیمانه گلاب
  • خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال به مقدار لازم
  • خلال بادام و پسته به مقدار لازم
  • نمک و زردچوبه به مقدار لازم
  • خورش قیمه و سالاد شیرازی برای سرو

طرز تهیه

طرز تهیه شکر پلو

۱. برنج را از حداقل ۴ ساعت قبل در آب ولرم و مقداری نمک خیس کنید.

۲. آماده‌سازی خلال‌ها: یک پیمانه آب را در قابلمه بریزید و مقداری شکر به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. 

۳. خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال را در یک قابلمه دیگر پر از آب جوش بریزید. سپس آن‌ها را آبکش کنید. این کار را سه بار تکرار کنید تا تلخی خلال‌ها کاملا گرفته شود.

۴. خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال آبکش شده را به‌مدت ۵ دقیقه در قابلمه آب و شکر بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند. خلال را از آب و شکر دربیاورید.

۵. خلال بادام و پسته را در مقدار کمی گلاب برای نیم ساعت خیس کنید تا کمی نرم شوند و عطر گلاب را به خود بگیرند. سپس آن‌ها را آبکش کنید.

۶. خلال بادام و پسته را به خلال پوست نارنگی یا پوست پرتقال بیفزایید.

۷. خلال‌ها را در مقداری روغن روی حرارت متوسط تفت دهید و برای تزئین پلو کنار بگذارید.

۸. آماده‌سازی شهد شکر پلو: شکر را در قابلمه‌ای جداگانه با دو لیوان آب و گلاب برای ۵ دقیقه بجوشانید تا شکر غلیظ شود و به‌صورت شیره در بیاید.

۹. زعفران را با مقداری آب جوش مخلوط کنید و به شکر بیفزایید. سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید. شهد را کنار بگذارید.

۱۰. آماده‌سازی برنج: یک قابلمه نسبتا بزرگ را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.

۱۱. آب برنج را خالی کنید و آن را در قابلمه آب در حال جوش بریزید. مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا برنج به‌مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزد. پس از اینکه دانه‌های برنج کمی نرم شدند اما هنوز مغز آن‌ها سفت بود، برنج را آبکش کنید. 

۱۲. کف قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس ته دیگ مورد نظرتان را در آن بچینید و برنج را روی آن بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.

۱۳. قبل از دم کشیدن کامل برنج، آن را با کمک کفگیر به‌آرامی به یک آبکش منتقل کنید. زیر آبکش یک سینی قرار دهید و نیمی از شهد آماده شده را به‌آرامی روی برنج بریزید و مخلوط کنید.

۱۴. برنج را دوباره دم کنید و پس از ۲۰ دقیقه، بقیه شهد به‌علاوه شهد باقی‌مانده در سینی را روی برنج بریزید. توجه کنید که در این مرحله شعله گاز باید کم باشد.

۱۵. پس از گذشت ۲۰ دقیقه از ریختن شهد، شکر پلوی شما آماده است.

۱۶. آماده‌سازی خورش قیمه: برای پخت خورش قیمه، ابتدا لپه را خیس کنید. سپس یک پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. پیازها را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه، گوشت قیمه‌ای را در پیازها بریزید و کمی تفت دهید. لپه‌ها را آبکش کنید و در مخلوط گوشت و پیاز بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی لپه گرفته شود. رب گوجه فرنگی را همراه با روغن و فلفل در ظرفی دیگر سرخ کنید و به گوشت و لپه بیفزایید. سپس در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید تا خورش قیمه روی حرارت ملایم جا بیفتد. در اواخر پخت، نمک و زعفران دم‌کرده را به خورش قیمه اضافه کنید.

۱۷. شکر پلوی شیرازی را با خلال بادام، پسته و پوست نارنگی تزئین کرده و با خورش قیمه و سالاد شیرازی سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ شکر پلوی شیرازی

طبخ شکر پلوی شیرازی

  • برای خیس کردن برنج، به‌ازای هر پیمانه برنج، ۲ پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری نمک نیاز است.برنج را زمانی آبکش کنید که دانه‌های آن از حد معمول سفت‌تر باشند.
  • در مرحله هم زدن برنج و شهد دقت کنید که برنج شفته نشود و نشکند.
  • در مرحله دوم ریختن شهد روی برنج حتما از شعله پخش‌کن استفاده کنید، زیرا شربتی که به ته قابلمه می‌رود خیلی زود می‌سوزد. 
  • طبخ شکرپلو مشکل نیست، اما در مرحله دم کردن بعد از ریختن هر مرحله از شهد، باید دقت کنید که ته دیگ نسوزد.
  • ته دیگ شکر پلو شیرازی به‌علت رسوب شیره شکر سفت می‌شود و احتمال سوختن آن هم زیاد است، به همین علت این پلو را معمولا بدون ته دیگ درست می‌کنند.
  • اگر از قابلمه تفلون برای دم دادن برنجی که شهد به آن اضافه کرده‌اید، استفاده کنید، یک ته دیگ بسیار خوشمزه به دست می‌آورید.
  • شما می‌توانید میزان شکر را بنا به ذائقه خود، کم یا زیاد کنید.
  • شما می‌توانید کمی پودر دارچین روی دیس شکر پلو بپاشید.
  • معمولا اگر برنج زیاد باشد، برنج را به آبکش منتقل نمی‌‌کنند و هر دوبار شهد را روی برنج می‌ریزند و به روش بخار پز دم می‌کنند.
  • برخی افراد، به‌خصوص قدیمی‌ها برنج آبکش کرده را به‌همراه شهد زعفران و خلال بادام به‌صورت لایه به لایه در قابلمه می‌ریزند و دم می‌گذارند. آن‌ها در نیمه‌های دم کشیدن، قابلمه برنج را تعویض می‌کنند یا به اصطلاح «قابلمه به قابلمه» می‌کنند. این کار باعث درست شدن یک ته دیگ بسیار خوشمزه می‌شود. سپس قابلمه جدید را روی شعله می‌گذارند تا ادامه طبخ انجام شود.
  • شکر پلوی شیرازی معمولا با خورش قیمه خورده می‌شود، اما شما می‌توانید آن را با مرغ یا گوشت بره نیز نوش جان کنید. برخی افراد مرغ یا گوشت را لای شکر پلو می‌گذارند تا همراه با آن دم بکشد.
  • هر چقدر زعفران بیشتری استفاده کنید برنج شما خوشرنگ‌تر می‌شود.

سفر به شیراز با طعم شکر پلو

شکر پلو یکی از غذاهای خوشرنگ و لعاب استان فارس به‌خصوص شهر شیراز است که معمولا در مجالس و ایام محرم به‌همراه انواع خورش سرو می‌شود. این پلوی مخصوص به‌محض آمدن سر سفره همه چشم‌ها را به خود خیره خواهد کرد و با عطر و بوی بی‌نظیر زعفران و گلاب، دل همه را خواهد برد.

خلال بادام، پسته و پوست نارنگی در کنار زعفران، دنیایی از رنگ‌های سبز، سفید، زرد و نارنجی را به این غذا اعطا می‌کنند که واقعا چشم‌نواز است. شیراز، شهر عشاق است، شهر زیبایی‌های بی‌بدیل ایرانی. پس در سفر به این شهر، به‌خصوص در ایام عزیز محرم، به هیچوجه تجربه مزه کردن شکر پلو را از دست ندهید.

 طعم شکر پلو

آیا موفق به طبخ شکر پلو از مجموعه دستور پخت غذاهای ایرانی شده‌اید؟ اگر این طرز تهیه را دوست داشتید، حتما زیر همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگر مخاطبان کجارو بنویسید. فراموش نکنید که از غذای لذیذ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه