طرز تهیه نوشیدنی شلغم؛ نوشیدنی محبوب زمستانی ترکی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه نوشیدنی شلغم؛ نوشیدنی محبوب زمستانی ترکی

با طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و متفاوت شلغم، سفری به حال و هوای دوست‌داشتنی کشور همسایه، ترکیه ترتیب دهید و از طعم آن لذت ببرید.

دلتان یک نوشیدنی لذیذ و جدید می‌خواهد؟ نمی‌دانید برای مهمانی چه نوشیدنی مجلسی و متفاوتی سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، در خانه و همراه با ما درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و پرطرفدار به نام «شالگام» (Şalgam) یا «شلغم» را در اختیار شما قرار دهیم تا با درست کردن آن در مهمانی‌ها، عزیزان و دوستانتان را شگفت‌زده و متحیر کنید.

نوشیدنی «شالگام» (Şalgam) یا شلغم، یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های سنتی ترکی به‌خصوص در فصل زمستان است که معمولا همراه با غذا صرف می‌شود. این نوشیدنی در بین گردشگران خارجی زیاد مشهور نیست؛ اما باید بدانید که نوشیدنی شلغم، بسیار لذیذ و مقوی است و از امتحان کردن آن به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد.

نوشیدنی «شلغم» با آب هویج بنفش، نمک و فلفل و ادویه درست می‌شود؛ سپس با «شلغم» طعم‌دار شده، مخمر و با بلغور گندم آسیاب شده وارد مرحله تخمیر می‌شود. طعم این نوشیدنی سنتی گاهی ترش و نسبتا تند است. در برخی از طرز تهیه‌ها درست قبل از سرو نوشیدنی «شلغم»، یک تکه هویج ترشی به نام «تانه» (tane) و گاهی اوقات سیر و پاپریکا نیز به آن اضافه می‌شوند. نوشیدنی «شلغم» به‌صورت سنتی در لیوان‌های بلند و به‌صورت سرد سرو می‌شود.

«شلغم» معمولا همراه با نوشیدنی سنتی «آیران» (ayran) یا همان دوغ و پس از خوردن کباب در ترکیه نوشیده می‌شود. جالب است بدانید که این نوشیدنی بخشی از فرهنگ غذایی ارامنه نیز به شمار می‌رود. در بخش‌هایی از کشور ترکیه، نوشیدنی «شلغم» و «آیران» با هم ترکیب شده و سپس سرو می‌شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

خاستگاه نوشیدنی «شلغم»

نوشیدنی شلغم در ترکیه

نام نوشیدنی «شالگام» در واقع ریشه در کلمه فارسی «شلغم» دارد و قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد

«شالگام» یا «شالگام سویو» در زبان ترکی به‌معنای آب شلغم است. این نوشیدنی محبوب و سنتی ترکی در شهرهای جنوبی ترکیه از جمله آدانا، هاتای، مرسین، ازمیر، طرسوس، قهرمان مرعش و منطقه چوکوروا خورده می‌شود. به نظر می‌رسد که خاستگاه اصلی نوشیدنی «شلغم»، آدانا و مرسین باشد. شلغم در این مناطق به‌وفور کشت می‌شود و مردم این شهرها عادت دارند با هر چیزی ترشی درست کنند. شاید نوشیدنی «شلغم» نیز به همین صورت ابداع شده باشد.

نام نوشیدنی «شالگام» در واقع ریشه در کلمه فارسی «شلغم» دارد. قدمت این نوشیدنی در نوشته‌های یک نویسنده، طبیعت‌شناس و جهانگرد فرانسوی به نام «پیر بلون» (Pierre Belon)، به قرن پانزدهم برمی‌گردد. تحقیقات نشان داده‌اند که آب هویج بنفش نیز در تهیه نوشیدنی «شلغم» به کار گرفته می‌شده است تا آثار مقدار زیاد کربوهیدرات موجود در این نوشیدنی را کاهش دهد.

نوشیدنی «شالگام» توسط فروشندگان غرفه‌های خیابانی به فروش می‌رسد؛ اما می‌توان آن را در برخی از فروشگاه‌ها نیز پیدا کرد.

تولید نوشیدنی «شلغم»

هیچ تکنیک استاندارد خاصی برای تولید نوشیدنی «شلغم» وجود ندارد.، اما در تکنیک سنتی از تخمیر خمیر ترش و هویج برای تولید استفاده می‌شده است. از سال ۱۹۹۶، کارخانه‌های صنعتی بسیاری دست به تولید این نوشیدنی در مقیاس زیاد زده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به شرکت «دوگانای گیدا» (Doganay Gida) اشاره کرد. این شرکت، ۹۵ درصد نوشیدنی «شلغم» بازار را تولید می‌کند.

نوشیدنی «شلغم» به اروپا، ژاپن و آمریکا ینز صادر می‌شود. فرآیند تولید این نوشیدنی معمولا ۴ تا ۵ روز زمان احتیاج دارد، در حالی که تولید سنتی نوشیدنی «شلغم»، حدود ۱۰ تا ۱۲ روز زمان می‌برد. طعم ویژه نوشیدنی «شلغم» از لاکتیک اسید به دست می‌آید.

مواد لازم

  • ۴ عدد لبو یا یک کیلوگرم هویج بنفش
  • ۴ قاشق غذاخوری نمک
  • ۴ قاشق چای‌خوری سیتریک اسید یا آب لیموی تازه
  • ۶ عدد فلفل تند
  • ۲ مشت نخود
  • ۲ مشت بلغور گندم

طرز تهیه

طرز تهیه  نوشیدنی شلغم

۱. دستکش بپوشید و پوست هویج‌ها یا لبوها را بگیرید. آن‌ها را خرد کنید. سپس آن‌ها را به‌طور مساوی در ۸ ظرف شیشه‌ای بریزید.

۲. فلفل‌ها را به دو قسمت تقسیم کنید و در شیشه‌ها بیندازید.

۳. نخود و بلغور گندم را به طر مساوی در شیشه‌ها بریزید.

۴. نمک، سیتریک اسید (یا آب لیموی تازه) و یک لیوان آب تصفیه شده را در یک کاسه بریزید و هم بزنید تا نمک کاملا حل شود.

۵. مایه نمکی را به مقدار مساوی در شیشه‌ها بریزید.

۶. بقیه شیشه را با آب تصفیه پر کنید و درب آن‌ها را محکم ببندید.

۷. شیشه‌ها را در جایی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

۸. درب شیشه‌ها را هر روز باز کنید و سبزیجات را هم بزنید. این کار را برای ۲۰ روز تکرار کنید.

۹. در روز بیست و یکم، مایع داخل شیشه‌ها را از روی یک پارچه صافی عبور دهید و نوشیدنی «شلغم» را در بطری شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

۱۰. نوشیدنی «شلغم» را پس از خنک شدن در لیوان‌های بلند بریزید و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی «شلغم»

تهیه  نوشیدنی شلغم

  • تولید نوشیدنی «شلغم» شبیه به فرآیند تولید ترشی است. تنها تفاوت این است که سبزیجات به‌شکل ترشی و آب آن‌ها به‌شکل نوشیدنی «شلغم» خورده می‌شوند. پس در زمان درست کردن نوشیدنی «شلغم» باید به نکاتی که در تهیه ترشی رعایت می‌کنید، توجه کنید. به‌طور مثال، ظروف مورد استفاده باید کاملا تمیز و استریل باشند؛ سبزیجات باید تازه باشند، خوب شسته شوند و له نشوند. شما همچنین باید از آب آشامیدنی تمیز برای تهیه نوشیدنی «شلغم» استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که هر روز درب ظرف‌ها را باز کنید و مواد را هم بزنید.
  • توجه به این نکته ضروری است که فرآیند تخمیر به عوامل زیادی چون نوع سبزیجات مورد استفاده، باکتری محیط، دما و غیره دارد که تخت کنترل شما نیست. به همین علت هر بار که سراغ تهیه نوشیدنی «شلغم» بروید با یک تجربه متفاوت روبه‌رو خواهید شد. طعم نوشیدنی «شلغم» در هر باری که آن را درست کنید، متفاوت است، پس تعجب نکنید.
  • رمز درست کردن یک نوشیدنی «شلغم» فوق‌العاده این است که تمام مواد داخل شیشه باید در آب و نمک غوطه‌ور باشند.
  • برخی افراد به‌جای بلغور گندم، یک تکه نان را در یک پارچه می‌پیچند و در داخل شیشه قرار می‌دهند. این تکه نان در واقع نقش عامل تخمیر را بازی می‌کند.
  • برای سرو، می‌توان از سبزیجات ترشی داخل شیشه نیز استفاده کرد.
  • برخی افراد اعتقاد دارند که نباید درب ظرف حاوی نوشیدنی «شلغم» را باز کرد. آن‌ها پس از ۱۵ روز این نوشیدنی را سرو می‌کنند.

فواید نوشیدنی «شلغم»

نوشیدنی «شلغم» حاوی سدیم، آنتوسیانین، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، پتاسیم و آهن است. برخی افراد نوشیدنی این نوشیدنی را به‌دلیل مقادیر زیاد سدیم برای افراد مبتلا به بیماری قلبی مناسب نمی‌دانند؛ اما نوشیدنی «شلغم» دارای فواید بی‌شماری است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کمک به هضم
  • کاهش تعریق
  • افزایش اشتها
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف، به‌خصوص انواع سرطان‌ها به‌دلیل وجود آنتوسیانین
  • خاصیت ضدعفونی
  • پاکسازی سموم از بدن
  • از بین بردن سنگ کلیه
  • پاکسازی ریه و نای
  • از بین بردن آکنه، اگزمای پوستی، ورم، التهاب و هماتوم (جمع شدن خون در بخشی از بدن ولی بیرون از رگ‌های خونی)

رویدادهای مربوط به نوشیدنی «شلغم»

از سال ۲۰۱۰، فستیوالی در شهر آدانا برای نوشیدنی «شلغم» برگزار می‌شود. فستیوال کباب آدانا و فستیوال «شلغم» در واقع از سنت صدساله لذت بردن از کباب، جگر و نوشیدنی «شلغم» به وجود آمده است. این رویداد در حال حاضر تبدیل به یک فستیوال خیابانی محبوب در سراسر کشور ترکیه شده است که در آن موسیقی‌دانان خیابانی در دومین شنبه شب ماه دسامبر، به اجرای موسیقی می‌پردازند.

سفر به ترکیه با طعم نوشیدنی «شلغم»

ترکیه در همسایگی ایران، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری بین ایرانیان و گردشگران بین‌المللی است. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این کشور، امتحان کردن انواع غذاها و نوشیدنی‌های سنتی آن است. در سفر به مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور از جمله ازمیر و آدانا، لذت مزه کردن نوشیدنی «شلغم» را از دست ندهید.

نوشیدنی «شلغم» با رنگ قرمز تیره و عطر و بویی تند با تزئین هویج ترشی، شبیه به یک جشن متحرک می‌ماند. طعم این نوشیدنی در لحظه اول شاید کمی عجیب به نظر بیاید؛ اما کافی است آن را همراه با کباب‌های تند ترکی بخورید و مطمئن باشید که بی‌درنگ عاشق آن خواهید شد.

طعم  نوشیدنی شلغم

آیا موفق به تهیه نوشیدنی شالگام از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این نوشیدنی متفاوت و لذیذ را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از نوشیدنی زیبای شالگام خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه