با تور مجازی از حلقه طلایی روسیه بازدید کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از حلقه طلایی روسیه بازدید کنید

حلقه طلایی روسیه، عنوانی است که گردشگران به شهرهای تاریخی شمال شرق مسکو داده‌اند؛ چراکه جاذبه‌های تاریخی آن حیرت آدمی‌ را بر‌می‌انگیزد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ به‌روزرسانی شده است.

هشت شهر در شمال شرقی مسکو واقع شده‌اند که در تورهای گردشگری به آن‌ها حلقه طلایی مسکو می‌گویند. سرگییف پوساد، پرسلاول زالسکیی، روستوف کبیر، یاروسلاول، کاستروما، سوزدال، ولادیمیر و ایوانوفو، این هشت شهر را شامل می‌شود. هرکدام از این شهرها آبستن وقایع تاریخی فراوانی بوده و جاذبه‌هایی حیرت‌انگیز از آن دوران به یادگار برده است که نه‌تنها در روسیه، بلکه در سراسر جهان نظیر ندارند. با ما همراه شوید تا از دریچه تور مجازی به بازدید از حلقه طلایی روسیه بپردازیم و در تاریخ پر‌فرازونشیب آن غوطه‌ور شویم.

نمای شهری «سرگییف پوساد» (Sergiev Posad) در حلقه طلایی روسیه می‌تواند چندین فصل از تاریخ روسیه را توصیف کند. از دوران حمله مغول به روسیه کهن تا به امروز، حوادث و افسانه‌هایی وجود داشته که با نام این شهر گره خورده‌اند. صومعه «سرگیف پوساد» یا «Trinity Lavra St. Sergius»، یکی از بزرگ‌ترین صومعه‌ها و مراکز روشنگری مذهبی روسیه است و کلیسای ارتدوکس اصلی این کشور نیز شناخته می‌شود. صومعه بزرگ سرگییف پوساد همچون گذشته از اهمیت فراوانی برخوردار است و از جاهای دیدنی روسیه به شمار می‌آید.

عکس پانوراما از حلقه طلایی روسیه

«پرسلاول زالسکی» (Pereslavl-Zalessky) در قرن سیزدهم، پایتخت بالقوه شمال شرقی روسیه تلقی می‌شد. کلیسای تغییر شکل یافته «پرسلاول کرملین» که بین سال‌های ۱۱۵۲ تا ۱۱۵۷ بنا شد، تنهای کلیسای کهن سفید و سنگی روسیه محسوب می‌شود که هنوز پابرجا است. چهار صومعه از ۶ صومعه واقع شده در این شهر هنوز مشغول به فعالیت‌اند و ۹ کلیسا نیز در این شهر وجود دارد.

بافت تاریخی شهر روستوف مطابق با توصیف‌های کتاب مقدس بنا شده است

«روستوف» (Rostov) شهری است که لقب «کبیر» (Veliky) را به‌حق از آن خود کرده است. روستوف برای سال‌ها به‌عنوان مرکز مذهبی اصلی در روسیه شناخته می‌شد. مرکز این شهر که به «کرملین روستوف» شهرت دارد، مطابق توصیف‌های کتاب مقدس ساخته شده است. مجموعه‌ای از معماری شگفت‌انگیز که به باغ بهشت شهرت دارد و با برج‌های گنبدی و دیوارهای مستحکم احاطه شده است.

در منطقه غربی روستوف و در ساحل دریاچه «نرو»، صومعه‌ «یعقوب نبی» بنا شده است که بع سبک‌های مختلف کلاسیک، باروک و شبه‌گوتیگ تجلی می‌یابد. نقطه عطف شهر روستوف، ساخت‌وسازهای سنگی و چوبی آن است که قدمت آن‌ها به قرن ۱۸ تا ۲۰ می‌رسد.

«یاروسلاول» (Yaroslavl) یکی از نخستین شهرهایی است که در سواحل رود «ولگا» واقع شده است‌. اولین سنگ‌ بنای این شهر در سال ۱۰۷۱ گداشته شده است و اکنون، ۱۴۰ معماری خیره‌کننده در مرکز تاریخی آن به‌ چشم می‌خورد. علاوه بر صومعه‌ها و کلیساهای متعدد، برخی ساختمان‌های مسکونی و قدیمی شهر نیز توجه گردشگران را جلب می‌کند. مرکز تاریخی یاروسلاول به‌دلیل اصلاحات شهرسازی که در زمان امپراتوری «کاترین کبیر» در سال ۱۷۶۳ رخ داد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دریاچه نرو و صومعه ساحلی روسیه

از مهم‌ترین جاهای دیدنی «کوستروما» (Kostroma) می‌توان به صومعه «تثلیث ایپاتیفسکی» و صومعه «تئوفانی» اشاره کرد که بین قرن‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی احداث شده‌اند. کوستروما نیز همچون یاروسلاول، بخشی از پروژه عظیم شهرسازی کاترین کبیر بوده و اکنون بافت تاریخی آن به‌خوبی حفظ شده است. بافت جدید این شهر نیز شکوه معماری مدرن روسیه را به نمایش می‌گذارد.

ویژگی منحصربه‌فرد شهر «سوزدلال» (Suzdal)، وجود کلیسا‌های متعدد در بافت شهری است. تا جایی که در یکی از میدان‌های اصلی شهر، ۶ عبادتگاه مسیحی وجود دارد. ده‌ها کلیساهای جامع در شهر تاریخی سوزدال به‌وجود آمده‌اند. این شهر در کنار سایر بناهای تاریخی خود، پنج صومعه مهم نیز دارد که قدمت آن‌ها به سده‌های ۱۸ تا ۱۹ میلادی برمی‌گردد. آسیاب‌های بادی، خانه‌های مسکونی قدیمی و معماری‌های باشکوه دیگر، شهر سوزدال را به‌نوعی موزه وسیع در فضای باز تبدیل کرده است. به‌دلیل حفظ چشم‌انداز تاریخی شهر، از مرتفع‌سازی در سوزدال جلوگیری می‌شود.

بخش عمده تاریخ شهر «ولادیمیر» (Vladimir)، با زندگی یکی از نجیب‌زادگان این شهر یعنی «ولادیمیر مونماخ» در سده یازدهم میلادی گره خورده است. در آن زمان و پیش از حمله مغول، دروازه طلایی مشهور ولادیمیر، کلیسای جامع سنت دیمیتروس، بنای مشهور سفید و سنگی و بسیاری از معماری‌های برجسته دیگر به‌وجود آمد. علاوه بر تعداد بسیاری از کلیساهای جامع و بزرگ، ۲۳۹ ساختمان تاریخی دیگر در این شهر وجود دارد که دولت روسیه از آن‌ها حفاظت می‌کند. قدمت تمام این سازه‌ها به قرن ۱۸ و ۱۹ می‌رسد.

«ایوانوفو» (Ivanovo) نیز یکی دیگر از شهرهای کهن روسیه است که در حلقه طلایی مسکو به چشم می‌خورد، پیش از هر چیز، این شهر به‌خاطر روح انقلابی، تئاتر‌ها، مراکز آموزشی‌ و بخش‌های صنعتی شهرت دارد. از ایوانوفو به‌عنوان پایتخت نساجی روسیه یاد می‌شود و آن را با شهر «منچستر» انگلستان مقایسه می‌کنند. با وجود اینکه تعداد کلیساهای ایوانوفو بسیار کمتر هفت شهر دیگر حلقه طلایی روسیه است، به‌دلیل شهرسازی منحصربه‌فرد و بناهای تاریخی خود از اهمیت زیادی برخوردار است. از شما دعوت می‌کنیم تا با استفاده از پنجره‌ای که در آغازه این مطلب تعبیه شده است، از شگفتی‌های کشور روسیه در حلقه طلایی آن دیدن کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه