رینه کجاست؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
رینه کجاست؟

رینه یکی از شهرهای استان مازندران است که در کنار لاریجان، بخشی از آمل شناخته می‌شود. چشمه آبگرم رینه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این منطقه کوهستانی به شمار می‌آید‌.

چشمه‌های آب‌گرم، یکی از جاذبه‌های گردشگری پر‌طرفدار در کشور ایران و سراسر دنیا به شمار می‌آیند؛ همچنین می‌توان این چشمه‌های طبیعی و جوشان را سرآغازی بر حوزه گردشگردی سلامت دانست. شاید برخی از اهالی استان مازندران و پایتخت‌نشینان از این نکته بی‌خبر باشند که یکی از بهترین چشمه‌‌ های آبگرم کشور، در نزدیکی آنان قرار دارد و نیازی نیست که برای بهره بردن از چنین امکاناتی، به استان‌های دیگر سفر کنند.

شهر «رِینه» در استان مازندران و در دامنه جنوبی دماوند، یکی از مهم‌ترین چشمه‌های آب‌گرم و مراکز آب ‌درمانی را در دل خود جای داده است؛ کجارو نیز قصد دارد تا این جاذبه طبیعی و پرطرف‌دار را به شما معرفی کند؛ با ما همراه باشید.

هر آنچه باید درباره سفر به رینه بدانید:

رینه کجاست؟

رینه یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در فاصله ۹۰ کیلومتری شهرستان آمل قرار دارد. از آنجایی که این شهر در کنار لاریجان قرار دارد، با نام «رینه لاریجان» نیز شناخته می‌شود؛ البته به دلیل بافت سنتی و سبک زندگی مردم رینه، اغلب افراد هنوز این منطقه را تحت عنوان روستای رینه می‌شناسند. رینه در دامنه‌های جنوب و جنوب شرقی دماوند قرار دارد و ازاین‌رو، منطقه‌ای کوهستانی به حساب می‌آید.

شهر رینه نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است و در اساطیر ایران زمین، بسیار از آن یاد شده است‌؛ به‌گونه‌ای که سرآغاز داستان‌های بسیاری را آبادی رینه دانسته‌اند. رینه همچنین سومین شهر مرتفع ایران نیز محسوب می‌شود که ارتفاع آن از سطح دریا به ۲۴۰۰ متر می‌رسد. اغلب مردم، رینه لاریجان را با چشمه‌ آب‌گرم مشهور خود و همچنین مراکز آب‌درمانی و حمام‌های سنتی می‌شناسند.

شهر رینه در کوهپایه دماوند

عکس از وبسایت «نابرو»

مسیر دسترسی به رینه

فاصله تهران تا رینه در حدود ۱۱۰ کیلومتر است و در صورت نبود ترافیک سنگین، ظرف دو ساعت می‌توان به آنجا رسید. دسترسی به شهر رینه به‌سادگی و از طریق جاده هراز امکان‌پذیر است. از طریق جاده هراز و با گذر از امام‌زاده هاشم و روستای «پلور»، به روستای «آب اسک» می‌رسیم که که کمتر از ۱۰ کیلومتر با رینه فاصله دارد. سه کیلومتر پس از آب اسک، مسیر رینه با تابلو نمایان شده است می‌شود. برای رسیدن به رینه مسیر دیگری نیز وجود دارد که با وجود زیبایی‌های منحصربه‌فرد، برای فصل زمستان توصیه نمی‌شود؛ چراکه این مسیر کوهستانی و اغلب ناهموار است. این مسیر فرعی از روستای پلور می‌گذرد؛ میدان اصلی شهر و مجسمه برنزی کوه‌نورد، نشانه‌ خوبی برای یافتن این مسیر است.

چشمه آبگرم رینه

چشمه آبگرم رینه

عکس از خبرگزاری «ایرنا»

آبگرم رینه، نزدیک‌ترین چشمه آبگرم به تهران است

شهر رینه به‌لحاظ امکانات گردشگری با محوریت آب‌گرم، یکی از توسعه‌یافته‌ترین‌ها در نوع خود است. گردشگری سلامت به‌واسطه وجود چشمه آبگرم رینه، به دوره قاجار برمی‌گردد. چشمه آبگرم رینه که از جاهای دیدنی آمل به شمار می‌آید، موجب به وجود آمدن حمام‌های عمومی و استخرهای متعدد شده است؛ افراد می‌توانند با انتخاب این استخرها و حمام های جدید یا تاریخی، از خواص درمانی آب معدنی رینه استفاده کنند. علاوه بر این، آبگرم رینه توسط لوله‌کشی به خانه‌ها و سوئیت‌های این شهر نیز انتقال یافته است که گردشگران می‌توانند با اجاره این خانه‌ها و سوئیت‌ها، به‌طور خصوصی از خواص درمانی چشمه آبگرم بهره‌مند شود.

آبگرم معدنی رینه که از دل کوه‌پایه‌های دماوند می‌جوشد، خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. وجود گوگرد در این آب، فوایدی بسیار دارد که از جمله آن می‌توان به درمان‌های پوستی و از بین بردن جای زخم اشاره کرد. استفاده فراوان گوگرد در صنعت صابون‌سازی نیز خود گواه این موضوع است. آب معدنی محتوی گوگرد سبب شده تا بوی خاص این ماده در تمام نقاط شهر به مشام برسد. دمای آبگرم رینه از ۶۰ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نمی‌آید و از دیگر خواص این آب، می‌توان به فوایدی که در درمان بیماری‌های استخوانی و ماهیچه‌ای دارد اشاره کرد‌. همچنین باید به‌خاطر داشت که آب معدنی رینه قابل شرب نیست و طعمی ما بین تلخ و ترش دارد.

سایر جاهای دیدنی رینه

کوه دماوند

شاید بتوان کوه دماوند را اصلی‌ترین جاذبه رینه دانست! همان‌طور که گفته شد، شهر رینه نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است؛ از این‌رو، کوهنوردان بسیاری را در شهر مشاهده خواهید کرد که قصد دارند از یال شرقی دماوند، به بلندترین قله ایران صعود کنند. شهر رینه همچنین محل تجمع عکاسان و علاقه‌مندانی است که می‌خواهند از دورنمای دماوند لذت ببرند.

دشت لار در کنار روستای رینه

عکس از وبسایت «جاذبه‌ها»

دشت لار

«دشت لار» که در فاصله ۴۲ کیلومتری از رینه واقع شده، یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شمال کشور در فصل بهار است. این دشت که در کوهپایه‌های دماوند قرار دارد، در خردادماه لبریز از گل‌های شقایق می‌شود.

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی در شهر رینه

عکس از « وبسایت گردشگری ایران»

حمام شاه عباسی مشهورترین حمام شهر رینه است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام که همچنان به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کند، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت سیده است. 

دخمه سنگی کافر کلی

«کافر کلی»، سوراخ‌هایی دست‌کند در دل کوه است که در حاشیه جاده هراز و در مسیر آمل دیده می‌شوند. اکثر افراد اهمیت تاریخی این دخمه‌ها را نمی‌دانند و بی‌اعتنا از کنار آن‌ها می‌گذرند. قدمت دقیق کافر کلی مشخص نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد این دخمه‌ها، پناهگاه‌هایی با امکانات کامل برای دفاع در برابر حمله اعراب بوده‌اند. نام کافر کلی نیز احتمالا به‌ همین علت بر این مکان گذاشته شده است.

کافر کلی در جاده آمل

عکس از «ویکی‌پدیا»

امام زاده هاشم و امام زاده محمدطاهر

در ۶۰ کیلومتری جاده هراز، از مسیر تهران به سمت آمل و در مسیر رسیدن به رینه، امام زاده هاشم قرار دارد که جاده آن، به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین جاده‌های جهان شناخته می‌شود؛ مسیر کوهستانی و هوای پاک این منطقه شما را حیرت‌زده می‌کند. ضمنا می‌توانید از غذاهای محلی این منطقه، از جمله آش مخصوص آن نیز لذت ببرید. با ادامه دادن مسیر امام ‌زاده هاشم به منطقه «منظریه» خواهید رسید که بهشتی برای عکاسی‌های طبیعت محسوب می‌شود. روستای آب‌ اسک نیز در همین جاده واقع شده است.

امام‌ زاده محمدطاهر نیز در ۵۵۰ متری شهر رینه واقع شده است که از جاهای زیارتی رینه به‌شمار می‌آید.

امامزاده محمد طاهر رینه

عکس از وبلاگ «شب»

سوغات رینه

به‌واسطه وجود دشت‌های سرسبز در کوه‌پایه‌های دماوند، گیاهان دارویی فراوانی در محدوده شهر رینه می‌روید که بومی‌ها و گردشگران عموما با کیسه‌های پلاستیکی کوچک و بزرگ، به جمع‌آوری آن‌ها می‌پردازند. عسل طبیعی رینه نیز که شامل عسل آویشن و عسل گون می‌شود، سوغات محبوب این شهر به‌شمار می‌آید. شایان ذکر است که شرط بهره‌‌وری و لذت بردن از طبیعت بی‌همتای این منطقه، کوشش برای حفظ آن و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های احتمالی است.

در سفر به رینه کجا اقامت کنیم؟

مقاله مرتبط:

 در رینه سوئیت‌ها و ویلاهای متعددی برای اجاره وجود دارد که علاوه بر زیبایی و بافت سنتی، از لوله‌کشی آب‌گرم و معدنی نیز برخوردارند. اقامت در این مکان‌های دلنشین، معمولا به‌صرفه و مناسب برای خانواده‌ها است. در منطقه پایین‌دست رینه نیز ویلاهایی با همین مشخصات وجود دارد؛ با این توضیح که فشار آب‌گرم در این ویلاها از سایر نقاط بیشتر است و به‌تبع آن، اجاره‌بهای بیشتری خواهید پرداخت.

ضمنا در سال‌های اخیر، هتل‌هایی نیز برای گردشگران تاسیس شده است که از جمله آن می‌توان به هتل «رنگین‌کمان رینه» و «هتل باباقدرت رینه» اشاره کرد. گردشگران همچنین می‌توانند با رفتن به شهرهای اطراف چون بابل و آمل که در فاصله دو ساعتی قرار دارند نیز اقامتی خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

عکس‌ها از وبسایت‌های «میزبون» و «ویلاتک»

بهترین زمان سفر به‌ رینه

استفاده از چشمه‌ های آبگرم و آب‌ های معدنی در زمستان لذت منحصربه‌فردی دارد و آبگرم رینه نیز از این قاعده مستثنا نیست. برخی گردشگران نیز فصل پاییز و زمستان را برای استراحتی کوتاه ‌مدت و رفع خستگی در رینه انتخاب می‌کنند و از آب گرم این شهر در تناقض با آب‌و‌هوای سردسیرش لذت می‌برند. البته باید توجه داشت که رینه منطقه‌ای مرتفع و کوهستانی به‌شمار می‌آید و سرمای آن می‌تواند برای عده‌ای قابل تحمل نباشد. از سوی دیگر، فصل بهار و تابستان، زمان اوج زیبایی طبیعت منطقه است و گردشگران زیادی نیز از رینه و سایر جاهای دیدنی مازندران دیدن می‌کنند.

عکس‌ها از وبسایت‌های «شهرداری رینه»، «تیشینه»، «سیران» و «ایلیا گشت»

عکس کاور: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه