طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با انار

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۷
طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با انار

انار، یکی از مرغوب‌ترین و لذیذترین میوه‌های مورد استفاده بشر است که می‌توان با آن، انواع سالاد، دسر و خورش‌های متفاوت‌ را طبخ کرد.

انار، یک نوع میوه درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید یا رنگ‌هایی بین آن دو دارد. رنگ پوست این میوه، قرمز و گاهی سیاه یا تقریبا زرد است. جالب است بدانید که انار در معدود کشورهای جهان از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود به همین علت، یکی از مرغوب‌ترین میوه‌های جهان و یکی از ۱۰ میوه برتر جهان به شمار می‌آید.

کشور ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ترین تولیدکننده انار در دنیا و پس از آن، هندوستان دومین کشور تولیدکننده ‌است. میوه انار مملو از مواد مغذی لازم برای سلامت بدن مانند آنتی‌اکسیدان‌ها،  ویتامین C و پتاسیم است. از خواص بی‌شمار این میوه خوشمزه می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش خطر سرطان، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها، کمک به سلامت لثه‌ها، مبارزه با با التهاب پوست، درمان آکنه، بهبود گردش خون، حفظ سطح قند خون، بهبود هضم و جلوگیری از کم خونی اشاره کرد. پس تلاش کنید تا این میوه خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از میوه انار، محصولات متنوعی مانند آب انار، رب انار، لواشک و مربای انار درست می‌کنند و از پوست آن نیز برای تهیه رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این میوه قرمزرنگ به غذاهای سرد و گرم، طعمی خارق‌العاده اعطا می‌کند. به همین منظور، کجارو امروز قصد دارد انواع خوردنی‌های لذیذی که می‌توان با انار درست کرد را به شما معرفی کند. شما می‌توانید از دانه‌های این میوه خوشمزه برای درست کردن انواع سالادهای رنگارنگ و تازه و از رب آن برای تهیه خوشمزه‌ترین خورش‌های خاورمیانه‌ای با طعمی ترش و شیرین استفاده کنید.

انواع خوردنی با انار:

۱. «پاست» انار با بیسکویت لیمو و پسته

دسر انار از انواع خوراکی با انار

«پاست» انار با بیسکویت لیمو و پسته، یک دسر بی‌نهایت لذیذ است. عکس از «کیم لایت بادی» (Kim Lightbody)

دانه‌های یاقوتی شکل انار، طعم و رنگ صورتی بی‌نظیری را به دسرهای پودینگی شکل «پاست» (posset) اعطا می‌کنند. پاست در کنار بیسکویت‌های پسته‌ای ترد و لیمویی و خامه خوش‌طعم، از آن دسته دسرهایی است که هر سلیقه‌ای را به خود جذب خواهد کرد.

مواد لازم:

آب انار، خامه غلیظ، شکر قنادی، پوست لیمو. برای تهیه بیسکویت‌ها نیز به آرد ساده، بکینگ پودر، شکر قنادی، پسته، پوست لیمو، تخم‌مرغ و زرده تخم‌مرغ احتیاج دارید.

طرز تهیه:

برای درست کردن پاست، باید تمام مواد لازم برای طبخ آن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیفتند. در همین حین، آن‌ها را با یک همزن دستی هم بزنید. به‌محض جوش آمدن، شعله را کم کنید و مخلوط مواد را برای ۴ دقیقه دیگر بجوشانید. مخلوط پاست را از یک صافی ریز عبور دهید و در لیوان موردنظر خود برای سرو بریزید.

برای درست کردن بیسکویت‌ها، آرد ساده، بکینگ پودر، شکر قنادی، پسته و پوست لیمو را در کاسه مخلوط کنید. سپس در ظرفی جداگانه، تخم‌مرغ و زرده تخم‌مرغ را میکس کنید. تخم‌مرغ‌ها را کم کم به مخلوط مواد خشک بیفزایید و مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را به‌شکل گلوله دربیاورید و به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. خمیر را از یخچال دربیاورید و روی یک سینی مخصوص فر پهن کنید. سپس آن را به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید و اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، خمیر را به قطعات کوچک برش بزنید و دوباره در فر به دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد یا ۲۷۵ درجه فارنهایت قرار دهید تا برای ۶ تا ۱۰ دقیقه دیگر بپزند. آن‌ها را از فر دربیاورید و بگذارید تا کاملا خنک شوند.

برای سرو، دانه‌های تازه انار را به‌همراه پوست لیموی رنده شده روی پاست بریزید و کار خود را با گذاشتن یک بیسکویت روی لیوان تمام کنید.

۲. «مرینگ» گلاب به‌همراه دانه‌های انار

مرینگ گلاب

یاقوت‌های سرخ انار روی یک ابر شکری با طعم گلاب، دسری جذاب و فوق‌العاده به نام مرینگ گلاب را خلق می‌کنند

«مرینگ» (meringue)، از هم زدن سفیده تخم‌مرغ و شکر درست می‌شود و آن را برای تهیه شیرینی و کیک، یا تزئین آن‌ها به کار می‌برند. مرینگ نخستین بار در کشور سوئیس و در دهکده مرینگن به وجود آمد و نام مرینگ در واقع از نام این شهر گرفته شده ‌است. دستور تهیه مرینگ بعدها توسط یک آشپز ایتالیا‌یی به نام «کاسپارینی» در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم تکمیل شد و اولین دستور مکتوب تهیه آن در یک کتاب آشپز فرانسوی به نام «فرانسوا ماسیالوت» در سال ۱۶۹۲ چاپ شده است.

یاقوت‌های سرخ انار روی یک ابر شکری با طعم گلاب، دسری جذاب و فوق‌العاده به نام مرینگ گلاب را خلق می‌کنند که با طعمی ترش و شیرین، یک زیبایی و سادگی منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد.

مواد لازم:

سفیده تخم‌مرغ، شکر قنادی، آرد ذرت، گلاب، دانه انار و پودر قند.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد یا ۲۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سفیده‌های تخم‌مرغ را با همزن برقی با سرعت متوسط هم بزنید تا سفیده‌ها پف کنند. سپس یک سوم مقدار شکر را در کاسه همزن بریزید و با سرعت بالا آن‌ها را میکس کنید. یک سوم دیگر شکر را به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید تا شکر کاملا در سفیده‌ها حل شود. بقیه شکر را در کاسه بریزید و با بیشترین سرعت همزن، مخلوط کنید تا کف تخم‌مرغ‌ها براق شود و کاملا پف کند. مرینگ شما آماده است.

آرد ذرت و گلاب را با یک قاشق چوبی به مرینگ بیفزایید و آرام مخلوط کنید. با استفاده از قیف یا قاشق از مرینگ بردارید و در یک سینی مخصوص فر به‌شکل موردعلاقه خود بچینید. آن‌ها را به‌مدت ۲ ساعت در فر بپزید.

مرینگ را از فر دربیاورید و اجازه دهید تا خنک شوند. برای سرو، روی مرینگ‌ها را با دانه‌های انار و پودر قند تزئین کنید و از آن لذت ببرید.

۳. سالاد پنیر موتزارلا به‌همراه ریحان، پرتقال و انار

سالاد انار

یک سالاد رنگارنگ مدیترانه‌ای با طعم مرکبات و پنیر موتزارلا. عکس از کیم لایت بادی

سالاد پنیر موتزارلا به‌همراه ریحان، پرتقال و انار، نسخه مدرن سالاد سه رنگی است که در آن به‌جای گوجه فرنگی از پرتقال استفاده می‌شود و دانه‌های انار برای خوشمزه‌تر کردن و زیباترکردن سالاد به آن افزوده می‌شوند. ترکیب پنیر، ریحان و گوجه فرنگی، یک سالاد محبوب ایتالیایی است که رنگ‌های پرچم ایتالیا را به نمایش می‌گذارد.

مواد لازم:

پنیر موتزارلا، پرتقال خونی، ریحان، نمک دریایی، آب انار، آب پرتقال خونی، شکر قهوه‌ای، روغن زیتون فرآوری نشده و آب لیموی تازه.

طرز تهیه:

در ابتدا به سراغ تهیه سس سالاد بروید. آب انار، آب پرتقال خونی و شکر قهوه‌ای را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا یک مایه شیره مانند درست شود. مراقب باشید تا شیره را نسوزانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

پنیر موتزارلا را به تکه‌های مساوی برش بزنید و در کاسه سرو بریزید. سپس تکه‌های پرتقال و برگ‌های ریحان را روی پنیرها بریزید. بخشی از سس سالاد را با دانه‌های انار تازه، روغن زیتون و نصف آب لیمو مخلوط کنید و اگر به طعم ترشی علاقه دارید، لیموی بیشتری در آن بریزید.

پرتقالها و پنیر را با نمک دریایی و سس مزه‌دار کرده و بلافاصله سرو کنید.

۴. سالاد کدو و انار

سالاد کدو و انار

کدوی کبابی و انار، یک ترکیب فوق‌العاده هستند که با میوه خشک و آجیل، سبزیجات تازه و سس متشکل از مرکبات، یک سالاد بی‌نظیر و خوشمزه زمستانی با حس و حال آفریقای شمالی را خلق می‌کنند.

مواد لازم:

کدوی خردشده، روغن زیتون، دانه انار، برگ اسفناج و شاهی، نعنای تازه، گشنیز تازه، هویج پوست کنده و رنده شده، پرتقال خردشده، پوست لیموی تازه، گردو یا هسته کاج، خرما، نمک و فلفل سیاه. سس این سالاد خوشمزه از شیره «آگاوه» (agave syrup)، آب پرتقال، آب لیموی تازه و روغن گردو تشکیل می‌شود.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. تکه‌های کدو را به روغن زیتون آغشته و با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. کدوها را در سینی مخصوص فر بچینید و برای حدود ۴۰ دقیقه در فر بگذارید تا کدوها نرم و پخته شوند. سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا خنک شوند.

برگ‌های سبزیجات سالاد را در ظرف سرو خود بریزید. سپس نعنا و گشنیز را ساطوری خرد کرده و با هویج‌های رنده شده مخلوط کنید. کمی نمک و فلفل سیاه به آن‌ها بزنید تا مزه‌دار شوند. مخلوط هویج، نعنا و گشنیز را روی برگ‌ها بریزید. تکه‌های پرتقال را در لایه بعدی سالاد بچینید و سپس کدوهای پخته، دانه‌های انار، گردو و خرماها را روی پرتقال بریزید.

مواد تشکیل‌دهنده سس را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و روی سالاد بریزید. سالاد لذیذ خود را به سر میز بیاورید و سرو کنید.

۵. سالاد «جوراسلوم آنتی چوک» پخته و انار

سالاد مخصوص انار

سالاد «جوراسلوم آنتی چوک» پخته و انار، فستیوالی از طعم‌ها را با طعم انار و مزه میوه‌های بلوط را برای شما به ارمغان می‌آورد

«جوراسلوم آنتی چوک» (jerusalem artichoke)، یک نوع گیاه از خانواده گل‌های آفتابگردان و بومی شمال آمریکا است که از آن در تهیه سالاد استفاده می‌شود. شکل میوه این گیاه به سیب‌زمینی شباهت دارد. سالاد «جوراسلوم آنتی چوک» پخته و انار، فستیوالی از طعم‌ها را با طعم ترش و شیرین انار و مزه پرملات و خوشمزه میوه‌های بلوط را برای شما به ارمغان می‌آورد که گذر از آن به‌هیچ‌وجه، ممکن نیست.

مواد لازم:

«جوراسلوم آنتی چوک» یا سیب‌زمینی یا کنگرفرنگی، روغن زیون فرآوری نشده، سیاه دانه، هسته کاج، عسل، انار، رب انار، پنیر فتا، جعفری خردشده، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. «جوراسلوم آنتی چوک» را بشویید و برش بزنید. سپس آن‌ها را در سینی مخصوص فر بچینید و به روغن زیتون آغشته کنید. مقداری نمک و فلفل روی آن‌ها بپاشید تا مزه‌دار شوند و سپس سیاه دانه‌ها را روی آن‌ها بریزید. «جوراسلوم آنتی چوک» را به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید تا لبه‌های آن کاملا برشته شوند. عسل و هسته کاج را در ۴ دقیقه پایانی به «جوراسلوم آنتی چوک» بیفزایید.

در همین حین، دانه‌های انار را به‌همراه رب انار و بقیه روغن زیتون مخلوط کنید. «جوراسلوم آنتی چوک» را از فر دربیاورید و در ظرف سرو بکشید. سپس سس انار خود را روی آن بریزید و کار خود را با چیدن پنیر فتا و جعفری به اتمام برسانید.

۶. سوپ گل کلم با انار و گشنیز

سوپ گل کلم

سوپ گل کلم با انار و گشنیز، یک سوپ تند مراکشی است که به درد مهمانی‌های بزرگ می‌خورد. این سوپ را با دانه‌های انار و برگ گشنیز تزئین کنید تا یک زیبایی منحصربه‌فرد و وسوسه‌کننده به وجود بیاورید و همه مهمان‌هایتان را متحیر کنید.

مواد لازم:

هویج خردشده، ساقه کرفس خردشده، پیاز خردشده، تره فرنگی خردشده، سیب‌زمینی خردشده، روغن زیتون، سیر خردشده، برگ بو، زیره سبز، تخم گشنیز آسیاب شده، پاپریکا، پاپریکای دودی، برگه‌های فلفل چیلی خشک شده، دارچین، جوز هندی رنده شده، شکر خام تیره (muscovado)، گل کلم، نخود، آب سبزیجات، ادویه تونسی «هریسه» (harissa)، جعفری، آب لیموی تازه، نمک و فلفل سیاه. برای سرو به دانه انار، رب انار و گشنیز تازه احتیاج دارید.

طرز تهیه:

هویج، کرفس، پیاز سفید، تره فرنگی و سیب‌زمینی را در روغن زیتون تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهند. سپس سیر، برگ بو، ادویه‌جات و شکر را بیفزایید و آن‌قدر تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. گل کلم خردشده، نخود، آب سبزیجات و ادویه هریسه را به آن‌ها اضافه کنید و برای ۲۰ دقیقه بپزید تا سبزیجات کاملا نرم شوند.

آب لیمو و جعفری را در قابلمه بریزید. سپس سوپ را در یک غذاساز یا مخلوط‌کن میکس کنید تا یک بافت یکدست حاصل شود. اگر احساس کردید سوپ شما غلیظ است، آب سبزیجات بیشتری در آن بریزید. سوپ را مزه کنید و به مقدار لازم، به آن نمک و فلفل بزنید. برای سرو، سوپ را در کاسه بکشید و با انار، رب انار و برگ‌های گشنیز آن را تزئین کنید.

۷. سالسای خیار و انار

سالسای خیار و انار

سالسای خیار و انار (Cucumber and pomegranate salsa)، یک ترکیب فوق‌العاده است که می‌توان آن را به‌عنوان سالاد، پیش غذا یا چاشنی کنار غذا سرو کرد.

مواد لازم:

انار، خیار، گوجه فرنگی خردشده، فلفل سبز خردشده، فلفل چیلی تند خردشده، نعنا و گشنیز تازه خردشده، پیازچه خردشده، نمک، فلفل سیاه، روغن زیتون و آب لیموی تازه.

طرز تهیه:

دانه‌های انار را با استفاده از دستکش دربیاورید و آن‌ها را با دیگر مواد تشکیل‌دهنده سالسا مخلوط کنید. سپس آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در زمان لازم آن را سرو کنید.

۸. ماست یونانی با انار و دارچین

ماست یونانی با انار و دارچین

ماست یونانی با انار و دارچین، یک صبحانه یا دسر فوق‌العاده برای مهمانی‌های مجلسی به شمار می‌آید

ماست یونانی با انار و دارچین، با بافتی غلیظ، خامه‌ای، میوه‌ای و کمی پرادویه، یک صبحانه یا دسر فوق‌العاده برای مهمانی‌های مجلسی به شمار می‌آید. این دسر به آسانی و به سرعت در آشپزخانه آماده می‌شود و با طعم و ظاهر متفاوت خود، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد.

مواد لازم:

گردوی خردشده، ماست یونانی، عسل، دانه انار و پودر دارچین.

طرز تهیه:

گردوها را در یک ماهیتابه کوچک بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کمی تفت بخورند و برشته شوند. توجه داشته باشید که گردوها نباید برای مدت طولانی روی حرارت باشند، زیرا تلخ می‌شوند و مزه سوختگی می‌گیرند. گردوها را کنار بگذارید تا سرد شوند.

ماست یونانی را در کاسه سرو بکشید و گردوها را روی آن بریزید. سپس عسل، دانه‌های انار و دارچین را روی آن بریزید و بلافاصله سرو کنید.

۹. سالاد ریکوتای گرم با کلم پیچ، انار و شاه بلوط

کلم پیچ، انار و شاه بلوط

ریکوتا یک نوع پنیر ایتالیایی است که معمولا از شیر گوسفند و گاو و از باقی‌مانده آب پنیر پس از تولید پنیر تهیه می‌شود. ریکوتا در لغت به‌معنای دوباره پخته شده ‌است. در فرآیند تولید این پنیر، بیشتر چربی جذب پنیر اصلی می‌شود و به همین علت ریکوتا دارای چربی کمی است.

طعم لذیذ کلم پیچ و شاه بلوط در کنار ریکوتای گرم و خامه‌ای و البته دانه‌های یاقوتی انار، سالادی بی‌نظیر را خلق می‌کند که بدون شک به آن علاقه‌مند خواهید شد. این سالاد به‌همراه بلغور گندم واقعا خوشمزه و لذیذ است.

مواد لازم:

کلم پیچ، شاه بلوط پخته، پنیر ریکوتا، رب انار، دانه انار، روغن زیتون و نمک.

طرز تهیه:

کلم پیچ‌ها را برای ۳ تا ۴ دقیقه در آب جوش و نمک بیندازید تا کمی بپزند. سپس آن‌ها را در آب یخ بریزید و در ادامه آبکش کنید. شاه بلوط‌ها را در کمی روغن زیتون برای چند دقیقه کوتاه تفت دهید. سپس کلم‌ها را به آن‌ها اضافه کنید تا دوباره گرم شوند. در یک قابلمه جداگانه، ریکوتا را گرم کنید.

برای سرو، ریکوتای گرم را در ته ظرف سرو بریزید و روی آن را با شاه بلوط‌ها و کلم پیچ‌های گرم پر کنید. رب انار و دانه‌های انار را روی آن‌ها بریزید و سالاد خود را سرو کنید.

۱۰. خورش فسنجان یا مرغ، گردو و انار

خورش فسنجان

خورش مرغ، گردو و انار، یک غذای آرام‌پز ایرانی است که با نام فسنجان شناخته می‌شود. رب انار، نقش مهمی در طبخ این خورش مشهور و بسیار لذیذ ایفا می‌کند، در حالی که دانه‌های انار، کار شما را برای طبخ این خورش به اتمام می‌رسانند. خورش فسنجان را بهتر است یک روز قبل تهیه کرده و سپس سرو کنید.

مواد لازم:

روغن مایع، پیاز خردشده، آرد ساده، گردوی آسیاب شده، ران مرغ با استخوان، نمک، فلفل سیاه، آب، شکر قنادی، رب انار و دانه انار.

طرز تهیه:

دو قابلمه بزرگ را روی شعله گاز قرار دهید تا گرم شوند. مقداری روغن مایع را در یکی از آن‌ها بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا به رنگ قهوه‌ای دربیایند. در قابلمه دوم، آرد ساده را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس گردوهای آسیاب شده را در آن بریزید و با هم بپزید.

پس از سرخ شدن پیازها، ران‌های مرغ را به نمک و فلفل آغشته کنید و در پیازها بریزید. شعله گاز را زیاد کنید و مرغ و پیازها را مخلوط کنید تا تکه‌های مرغ کاملا به مواد آغشته شوند. پس از قهوه‌ای شدن مرغ‌ها، شعله گاز را خاموش کنید و آن‌ها را کنار بگذارید.

آب را در مخلوط گردو و آرد بریزید و هم بزنید تا به جوش بیفتد. سپس درب قابلمه را بگذارید و به‌مدت یک ساعت روی حرارت متوسط رو به کم گاز آن‌ها را بپزید تا گردوها نرم شوند و بپزند. توجه داشته باشید که گردوها زمانی پخته‌اند که روغن طبیعی آن‌ها به روی سطح خورش آمده باشد.

شکر و رب انار را در گردوها بریزید و برای یک دقیقه مخلوط کنید تا رب کاملا حل شود. سپس مرغ و پیاز را در مخلوط انار و گردو بریزید. درب قابلمه را بگذارید و برای ۲ ساعت، خورش را بپزید. هر ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید و خورش را هم بزنید تا گردوها به کف قابلمه نچسبند و نسوزند.

خورش فسنجان پس از پخت، تبدیل به ترکیبی تیره، غلیظ و شکلاتی می‌شود. خورش را با دانه‌های انار تزئین کرده و در کنار برنج باسماتی پخته سرو کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه