طرز تهیه اسموتی هندوانه و عسل؛ یک نوشیدنی خنک و دلچسب تابستانی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه اسموتی هندوانه و عسل؛ یک نوشیدنی خنک و دلچسب تابستانی

با طرز تهیه اسموتی بسیار گوارا و لذیذ هندوانه و عسل آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، گرمای تابستان را از خودتان دور کنید.

دلتان یک نوشیدنی خنک و خوش‌رنگ می‌خواهد؟ از گرمای تابستان فراری هستید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، درست کنید. پس از معرفی «لیکوآدو» (licuado) یا اسموتی مکزیکی، قصد داریم طرز تهیه یک اسموتی بی‌نظیر و دلچسب به نام اسموتی هندوانه و عسل را در اختیار شما قرار دهیم تا با درست کردن آن، یک مهمانی مجلسی راه بیندازید و مهمانانتان را سورپرایز کنید.

اسموتی یا «نرم‌نوش»، یک نوشیدنی لذیذ متشکل از میوه خام پوره‌شده یا سبزیجات است. برای تهیه اسموتی معمولا از یک مخلوط‌کن استفاده می‌شود. پایه این نوشیدنی می‌تواند آب، آب میوه، شیر گیاهی و گاهی اوقات محصولات لبنی مانند ماست، شیر، بستنی یا پنیر «کاتیج» باشد.

در برخی از دستورالعمل‌ها، اسموتی را با موادی چون یخ خردشده، شیرین‌کننده‌ها، سرکه، عسل یا شکر، شکلات، کشک پودری، آجیل یا دیگر مکمل‌های غذایی ترکیب کرده و سپس نوش جان می‌کنند.

اسموتی هندوانه و عسل، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های خنک در کشور عزیزمان، ایران است که در هوای گرم و طاقت‌فرسای تابستان و به‌خصوص پس از ورزش، برای رفع تشنگی نوشیده می‌شود. در تهیه اسموتی هندوانه می‌توان با افزودن گیاهان و میوه‌هایی چون موز به همراه بستنی، کیوی، لیمو و توت‌فرنگی، طعم‌های متنوع و بی‌نظیری را خلق کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

محتویات اسموتی

 اسموتی هندوانه و عسل

اسموتی، یک نوشیدنی مغذی است که می‌توان آن را به عنوان یک میان‌وعده نوش جان کرد

اسموتی از میوه خام تهیه می‌شود و به همین دلیل شامل فیبر خوراکی مانند پوست، دانه و پالپ است و بافتی غلیظ‌تر از آب میوه و شبیه به میلک‌شیک دارد. بافت پوره‌ای اسموتی، آن را تبدیل به یک نوشیدنی مغذی کرده است که می‌توان آن را جایگزین یک میان‌وعده کرد. اسموتی منجر به دفع سموم از بدن و پاکسازی روده‌ها می‌شود.

اسموتی یک نوشیدنی سالم و مقوی است، زیرا بافت میوه در حین تهیه آن از بین نمی‌رود؛ البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از شکر یا دیگر شیرین‌کننده‌ها، بستنی و پودرهای پروتئینی، کالری این نوشیدنی را افزایش می‌دهند و منجر به افزایش وزن می‌شوند.

مواد لازم

برای ۱ نفر

  • ۱ برش هندوانه
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
  • نصف قاشق غذاخوری عسل
  • نصف لیوان آب یا شیر
  • ۲ عدد برگ نعنا
  • ۱ قاچ لیمو برای تزئین

طرز تهیه

 اسموتی هندوانه و عسل

۱. هندوانه را به قطعات کوچک برش بزنید، هسته‌های آن را جدا کنید و نصف آن را به مدت چند ساعت داخل فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند.

۲. تکه‌های یخ‌زده هندوانه را از فریزر خارج کنید و با بقیه هندوانه، آب لیمو، عسل، برگ نعنا و آب یا شیر داخل مخلوط‌کن بریزید.

۳. مخلوط‌کن را با دور سریع روشن کنید و ترکیب مواد را آنقدر هم بزنید تا یک نوشیدنی پوره مانند به دست بیاید.

۴. اسموتی هندوانه و عسل را داخل یک لیوان بریزید و با یک قاچ لیمو تزئین کرده و سپس سرو کنید.

نکات لازم برای تهیه اسموتی هندوانه و عسل

  • اسموتی را بلافاصله سرو کنید، زیرا خوردن نوشیدن اسموتی گرم شده، دلچسب نیست.
  • هندوانه‌های یخ‌زده باعث ایجاد بافت یخ در بهشتی می‌شوند، پس حتما بخشی از هندوانه را برای تهیه اسموتی داخل فریزر قرار دهید.
  • شما می‌توانید به جای عسل، یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید.
  • نعنا را می‌توان از طرز تهیه اسموتی هندوانه حذف کرد.
  • افزودن نصف قاشق غذاخوری گلاب به اسموتی هندوانه، طعمی خوشمزه‌تر به آن می‌دهد.
  • استفاده از سرعت پایین مخلوط‌کن، منجر به ورود اکسیژن بیشتر به مخلوط، اکسیدشدن مواد و کاهش ارزش تغدیه‌ای نوشیدنی می‌شود. برای همین باید اسموتی را با دور سریع مخلوط‌کن، تهیه کرد.
  • برای تزئین اسموتی، می‌توانید از دانه‌های مختلفی چون دانه چیا، کنجد یا حتی پودر نارگیل و میوه‌های خردشده استفاده کنید.
  • شما می‌توانید اسموتی هندوانه را داخل پوست هندوانه سرو کنید.

فواید اسموتی هندوانه و عسل

  • مصرف مرتب و روزانه هندوانه به طراوت پوست شما کمک می‌کند. این میوه همچنین دارای ویتامین‌های بسیاری چون C و A است و کالری بسیار کمی دارد. بهبود کارکرد دستگاه گوارش، کاهش ابتلا به سنگ کلیه، حفاظت بدن از اشعه UV و محافظت از بدن در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان از دیگر فواید مصرف هندوانه هستند.
  • عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیم است. این ماده مغذی به به درمان سرفه و سرماخوردگی، التیام سوختگی‌ها و زخم‌ها، بهبود سلامتی قلب، تنظیم فشار خون، مبارزه با سرطان، از بین بردن ریفلاکس اسید معده، درمان آلرژی‌ها، از بین بردن اضطراب و درمان حالت تهوع و آسم، کمک می‌کند.

انواع اسموتی هندوانه

اسموتی هندوانه و کیوی

برای تهیه اسموتی هندوانه و کیوی، هندوانه، کیوی، آب سیب و عسل را به مدت ۳۰ ثانیه در مخلوط‌کن بریزید و سپس نوش جان کنید. این اسموتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، فوق‌العاده است، زیرا حاوی پتاسیم، کلسیم، اسیدفولیک و ویتامین سی است.

اسموتی هندوانه و توت‌فرنگی

 اسموتی هندوانه و عسل

برای تهیه اسموتی هندوانه و توت‌فرنگی، هندوانه، توت‌فرنگی، عسل، یخ، آب لیمو و نعنای تازه خردشده را به مدت ۱۵ ثانیه با سرعت بالا در مخلوط‌کن، هم بزنید. این نوع اسموتی، یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه و کم‌کالری است و برای رفع گرما و عطش تابستان، یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. در ضمن توت‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و مصرف آن، شما را در برابر انواع بیماری‌ها، محافظت می‌کند.

اسموتی هندوانه و لیمو

برای تهیه اسموتی هندوانه و لیمو، هندوانه، لیمو ترش تازه با پوست، عسل، گلاب یا عرق هل و یخ را با سرعت بالا در مخلوط‌کن، هم بزنید. این نوع اسموتی به بهتر شدن گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.

اسموتی هندوانه و موز با بستنی

برای تهیه اسموتی هندوانه و موز با بستنی، هندوانه، بستنی وانیلی، موز و برگ نعنا را در مخلوط‌کن بریزید. شما می‌توانید به جای بستنی وانیلی از ماست کم‌چرب یا پرچرب استفاده کنید. این نوع از اسموتی با بافتی خامه‌ای و غلیظ، برای رفع تشنگی در گرمای تابستان، بسیار موثر است. در ضمن، موز برای هضم غذا، سلامتی قلب و کاهش وزن بسیار مفید است. 

 اسموتی هندوانه و پرتقال

برای تهیه اسموتی هندوانه و پرتقال، هندوانه، آب لیموی تازه، شکر، پوست رنده‌شده لیمو، آب پرتقال و نعنای تازه خردشده را در مخلوط‌کن بریزید و برای سرو، آن را با چند برگ نعنا تزئین کنید. 

اسموتی در سراسر جهان

اسموتی‌های متنوع، بخشی از فرهنگ غذایی کشورهای هند، مدیترانه و خاورمیانه هستند. شربت میوه، یک نوشیدنی محبوب آسیای جنوبی و غربی نیز گاهی با ماست و عسل ترکیب می‌شود. «لاسی» (lassi)، یک اسموتی یا میلک‌شیک هندی است که شامل تکه‌های یخ خردشده، ماست، شکر و انبه می‌شود. در جنوب هند نیز، اسموتی با همین دستورالعمل با میوه آناناس تهیه می‌شود.

فروش اسموتی در ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۳۰، مصادف با اختراع مخلوط‌کن برقی آغاز شد. البته باید بدانید که اصطلاح اسموتی از اواسط دهه ۱۹۸۰ به بعد در کتاب‌های آشپزی دیده می‌شود.

طعم اسموتی هندوانه و عسل

اسموتی هندوانه و عسل، یخ در بهشتی به رنگ قرمز روشن با ظاهری زیبا و طعم و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ است که شما را عاشق خود خواهد کرد. کافی است که فقط یک بار این نوشیدنی را در خانه درست کنید و از آن پس، برای رفع عطش یا سرو کردن در مهمانی، سراغ هیچ گزینه دیگری نخواهید رفت.

انواع اسموتی هندوانه را به سادگی در چند دقیقه در آشپزخانه تهیه کنید و از این نوشیدنی مقوی و بسیار خوشمزه لذت ببرید. یک سینی پر از اسموتی‌های رنگارنگ هندوانه، دقیقا همان چیزی است که برای درخشیدن در یک مهمانی به آن نیاز دارید.

 اسموتی هندوانه و عسل

اگر موفق به تهیه اسموتی هندوانه و عسل در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از اسموتی خوش‌رنگ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه