یزد، قم و فیروزه شهر ملی صنایع دستی می‌شوند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
یزد، قم و فیروزه شهر ملی صنایع دستی می‌شوند

پرونده شهر فیروزه در استان خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی فیروزه، قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر و یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات مورد بررسی قرار گرفت.

در چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که با حضور مدیران کل معاونت صنایع دستی و تعدادی از نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و مدیران کل میراث فرهنگی سه استان خراسان رضوی، قم و یزد برگزار شد، پرونده ثبت ملی شهرها و روستاهای سه استان خراسان رضوی، قم و یزد به صورت جداگانه بررسی شد و در هر جلسه مدیران کل استان‌ها، نمایندگان مجلس و مسئولانی از این استان‌ها به دفاع از ظرفیت‌های شهرها و روستاهای پیشنهادی برای ثبت پرداختند.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی کشور، در رابطه با ثبت ملی شهر فیروزه استان خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی فیروزه چنین گفت:

شهر فیروزه دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، تحقیقات کامل در این خصوص انجام شده و امید می‌رود که با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر فیروزه بتوانیم این شهر را به‌عنوان شهر ملی فیروزه که یکی از سنگ‌های قیمتی ارزشمند است، به ثبت ملی برسانیم.

وی در رابطه با اهمیت ثبت ملی شهرها تصریح کرد:

وقتی شهری مانند فیروزه ثبت ملی شود و همچنین به محلی برای حضور گردشگران تبدیل شود، می‌توان برای حضور هیئت‌های تجاری در آن منطقه نیز برنامه‌ریزی کرد که با حضور در آن منطقه نسبت به خرید مستقیم محصولات و نیز خرید مستقیم از معدن فیروزه اقدام کنند.

وی در ادامه به ثبت قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر نیز اشاره کرد و گفت:

طرحی را با عنوان ایجاد شورای عالی گوهرسنگ‌ها در دست تدوین داریم که به زودی به پایان می‌رسد. این سند یک سند مشخص خصوصا در حوزه اشتغال سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است، موضوع انگشتر که خاستگاه آن در شهر قم محسوب می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

طبق گفته محمدیان، طراحی و نصب المان‌های مرتبط با هنر انگشترسازی در شهر قم و نیز یک گالری زیبا برای معرفی و نیز فروش محصولات صنایع دستی از جمله انگشتر باید در دستور کار قرار بگیرد.

در پایان نیز موضوع ثبت شهر یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طبق گفته‌های معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جایگاه زیورآلات در حوزه اشتغال از اهمیت بالایی برخودار است و اگر شهر یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت شود، می‌تواند ارزش و ظرفیت‌های این استان در حوزه زیورآلات به خوبی معرفی شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه