تور مجازی کوه‌های رنگارنگ کیزیل چین روسیه؛ کوه‌هایی با چشم‌انداز مریخی

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱
تور مجازی کوه‌های رنگارنگ کیزیل چین روسیه؛ کوه‌هایی با چشم‌انداز مریخی

کوه های کیزیل چین یا مارس (مریخ)، کوه‌هایی با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد شبیه به فضای سیاره مریخ و اشکال زمین‌شناسی مختلف با رنگ‌های متنوع در روسیه هستند.

جمهوری آلتایی (Altai) بخشی از روسیه است که به داشتن طبیعت جذاب شهرت دارد. این منطقه با وسعت ۹۰ هزار کیلومتر مربع، چشم‌اندازهای بسیار متنوعی دارد که شامل کوهسارها، استپ‌ها، دریاچه‌ها و غارها، یخچال‌های طبیعی و تپه‌ماهورها می‌شود. این منطقه در همسایگی مغولستان قرار دارد و چشم‌اندازهای آن با نزدیک شدن به مرز مغولستان چهره‌های متفاوتی پیدا می‌کنند. در این منطقه دره‌هایی وجود دارد که به‌صورت غیررسمی به آن‌ها دره‌های «مارس» (Mars) یا مریخ گفته می‌شود 

در این مقاله از کجارو قصد داریم با تور مجازی از بخش‌های مختلف این دره خاص دیدن کنیم.

در نزدیکی آزادراه چویا (Chysky Trakht) و فاصله بین استپ‌های «چویا» (Chuya) و «کورای» (Kuray) چشم‌اندازهای کاملا فرازمینی و مریخی نظر شما را به خود جلب می‌کند. رود «کیزیل-چین» (Kyzyl-chin) با طولی در حدود ۲۰ کیلومتر در این منطقه در جریان است. در دره‌ای که رود در بستر آن حرکت می‌کند، شاهد کوه‌های مسطح و رنگارنگ لایه‌لایه‌ای هستیم.
کوه‌های مریخی روسیه ۳۰۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌اند

کلمه کیزیل چین واژه‌ای ترکی به‌معنای «تپه سرخ» است. لایه‌های قرمز، قهوه‌ای، سبز و طلایی این کوه‌ها ۳۰۰ میلیون سال پیش براثر فرایند اکسیداسیون آهن تشکیل شده‌اند و این رنگ‌های متنوع به لطف وجود منگنز، کروم و چند عنصر دیگر در این کوه‌ها ایجاد شده‌اند.

کوه‌های رنگارنگ دره کیزیل چین پدیده زمین‌شناسی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود و مواد معدنی متنوعی از جمله روتیل، کوارتز، مارکاسیت، سیدریت، سنگ یمنی همراه مواد معدنی دیگر و چند دوره فلزی مختلف در این مکان یافت می‌شوند. هر یک از این مواد معدنی، سایه‌رنگ‌های مختص به خود را دارند.

دره مریخ یا دره کیزیل چین در کنار رود کیزیل چین در روسیه

رنگ‌های مختلف که به‌صورت راه‌راه ایجاد شده‌اند، تقریبا به‌شکل عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر یک از این لایه‌ها در یک دوره خاص زمانی و در واکنش به شرایط اقلیمی کنونی ایجاد شده‌اند. تاثیر باد و آب به‌وضوح در این کوه‌های رنگارنگ دیده می‌شوند.

دامنه‌های فرسایش‌ یافته این کوه‌های مریخی، مانند دیواره‌ها و ستون‌های تقریبا عمودی هستند. آب حاصل از ذوب برف‌ها در میان این سطوح فرسایش‌یافته نفوذ کرده و اشکال گوناگونی مثل شیارها، دره‌ها و اشکال متنوع دیگری را ایجاد کرده است.

دره مریخ یا دره کیزیل چین در روسیه از نمای بالا

این دره به دو بخش تقسیم شده است که کمی با یکدیگر فاصله دارند؛ بخش اول «مارس ۱» (Mars 1) و بخش دوم «مارس ۲» (Mars 2) نام دارد. دسترسی با خودرو به اولین بخش امکان‌پذیر است؛ اما برای رسیدن به بخش دوم، باید پیاده‌روی کنید؛ البته لازم نیست سختی پیاده‌روی را تحمل کنید؛ زیرا با تور مجازی این مقاله می‌توانید از تمام‌های بخش‌های مارس ۲ دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه