طرز تهیه مرغ جرک؛ جوجه کباب مخصوص جامائیکایی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه مرغ جرک؛ جوجه کباب مخصوص جامائیکایی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه غذای تند مرغ جرک، به جامائیکا در دریای کارائیب سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای جدید و بین‌المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور جزیره‌ای جامائیکا در قاره آمریکا سفر کنیم و یک غذای لذیذ با نام اصلی «جرک چیکن» (Jerk Chicken) را بپزیم که در ایران به نام‌های مرغ جِرک یا مرغ گریل تند مشهور است. غذایی که در واقع، یک جوجه کباب کارائیبی است و با طعم بی‌نظیر خود، هوش از سر شما خواهد برد.

مرغ جرک چیست؟

«جرک» (Jerk) به ترکیبی از ادویه‌جات و همچنین یک روش آشپزی اطلاق می‌شود و با یادگیری آن می‌توانید به‌سادگی طعم و مزه‌های جامائیکایی را در خانه خود، خلق کنید. جرک چیکن، مرغ جرک یا مرغ گریل تند جامائیکایی با این روش، توسط سیر، دارچین، جوز هندی، فلفل فرنگی و آویشن مزه‌دار شده و معمولا روی چوب درخت فلفل پیمنتو یا درخت گردو یا زغال، کباب و پخته می‌شود.

خاستگاه مرغ جرک

خاستگاه مرغ جرک، درست مانند دیگر غذاهای کارائیبی به غرب آفریقا برمی‌گردد؛ مکانی که گوشت، قبل از پخته‌شدن با انواع ادویه‌جات تند و آتشین، مزه‌دار می‌شد.

درباره اصطلاح جرک و خاستگاه آن، دو تئوری اصلی وجود دارد؛ طبق یکی از آن‌ها، این اصطلاح از کلمه «شارکوی» (charqui) که به زبان اسپانیایی به‌معنای «گوشت خشک» است، می‌آید. اما بیشتر جامائیکایی‌ها بر این باور هستند که لغت جرک از یک روش آشپزی سرچشمه می‌گیرد. در زبان جامائیکایی، جِرکینگ (Jerking) به‌معنای «برگرداندن و چرخاندن مرتب گوشت» است.

مواد لازم

برای ۱۰ نفر

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر فلفل شیرین
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر آویشن
  • نیم قاشق چای‌خوری فلفل قرمز تند
  • نیم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه تازه سابیده‌شده
  • نیم قاشق چای‌خوری مریم گلی آسیاب‌شده
  • سه چهارم قاشق چای‌خوری جوز هندی آسیاب‌شده
  • سه چهارم قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر سیر
  • ۱ قاشق غذاخوری شیره قند (ملاس)
  • یک چهارم لیوان روغن زیتون
  • یک چهارم لیوان سویا سس
  • سه چهارم لیوان سرکه سیب
  • نیم لیوان آب پرتغال
  • ۲ عدد فلفل دلمه «هابانرو» یا فلفل هندی نگینی خردشده
  • ۳ عدد فلفل سفید پوست‌کنده و نگینی خردشده
  • ۲ تا ۳ کیلوگرم سینه مرغ

دستور پخت

جوجه کباب مخصوص جامائیکایی

سرو مرغ جِرک یا گریل تند. عکس از «جان لاوسون» (John Lawson)

۱. برای مزه‌دار کردن مرغ، تمام مواد ذکرشده را در یک کاسه بزرگ بریزید و کاملا با هم مخلوط کنید. روی آن را بپوشانید و به‌مدت یک شب در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها کاملا با مواد مزه‌دار شوند.

۲. مرغ‌ها را از یخچال دربیاورید و به سیخ بکشید. سپس آن‌ها را روی باربیکیو یا منقل روی حرارت متوسط، کباب کنید. زیر و رو کردن و چرخاندن مداوم مرغ، به یک‌دست کباب شدن آن کمک می‌کند.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به جامائیکا طعم مرغ جِرک

یک جرک خوب، باید هم‌زمان دارای طعم‌های شیرین و تند باشد. این تناقض ساده و در عین حال پیچیده از شیرینی شیره قند در کنار تندی فلفل‌های هندی حاصل می‌شود. خوردن این جوجه کباب مخصوص جامائیکایی به افرادی که به طعم‌های تند عادت ندارند، اصلا توصیه نمی‌‌شود.

مخلوط بقیه ادویه‌جات کارائیبی، مزه‌ای منحصربه‌فرد و خاص به مرغ گریل تند جامائیکایی می‌بخشد که در یک کباب معمولی به‌هیچ‌وجه حس نمی‌‌شود. گوشت جرک، حداقل باید به‌مدت چهار ساعت مزه‌دار و ترد شود، تا جایی که به‌راحتی بتوان با یک قاشق تکه‌های مرغ را برید.

مزه‌دار کردن مرغ جرک بیشتر یک هنر است تا پیروی از یک دستور پخت خاص. سرآشپزهای حرفه‌ای نیز برای درست کردن این غذا بیشتر به تجربه خود از میزان مواد لازم متکی هستند. زمانی که خودتان مشغول تهیه این غذای لذیذ هستید، روی منقل، مرغ را مدام زیر و رو کنید تا کباب نسوزد. ترکیبی که از آن برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده کرده‌اید را می‌توان پس از جوشاندن به‌عنوان یک سس بسیار لذیذ برای کباب استفاده کرد.

جاماییکا

بهترین مکان برای خوردن جوجه کباب مخصوص جامائیکایی، دکه‌های غذای خیابانی هستند

شما می‌توانید در بخش نظرات این مقاله از تجربیات پختن هریک از  غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا برای ما و دیگر علاقه‌مندان به آشپزی ملل بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه