کوهستان پارک پنجه علی کجاست؟

علیرضا احمدی
علیرضا احمدی چهار شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
کوهستان پارک پنجه علی کجاست؟

زیارتگاه پنجه‌ علی شمال بندرعباس، قدیمی‌ترین زیارتگاه هرمزگان است که در میان مردم این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در سال‌های اخیر توجه گردشگران به این مکان تاریخی جلب شده است.

طبیعت زیبا و آب هوای نسبتا معتدل کوهستان پارک پنجه علی نسبت به دیگر مناطق استان هرمزگان، روزانه علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار بناهای ساخت انسان مانند قدمگاه پنجه علی، از ویژگی‌های برجسته‌ این زیارتگاه به‌شمار می‌آید که در کمتر جایی به چشم می‌خورد. در این مقاله از کجارو شما را با یکی از چشم‌نوازترین جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان آشنا می‌کنیم.

آنچه درباره کوهستان پارک پنجه علی می‌خوانید 

تاریخچه‌ کوهستان پارک پنجه ‌علی

آب گرم پنجه علی

زیارتگاه پنجه‌علی قدمتی در حدود ۱۵۰ سال دارد؛ اما به‌تازگی شواهدی از بناهای زیرزمینی در اطراف آن پیدا شده است. شواهد حاکی از آن است که این بنا به دوره‌ ساسانیان باز می‌گردد. در طی این مدت، مردم بندر عباس برای انجام فرائض دینی خود و نذر و نیاز به این مکان مراجعه می‌کردند. در کنار این زیارتگاه، کاروانسرایی قدیمی دیده می‌شود که به‌دلیل قرارگیری در جاده قدیم بندرعباس، کاروان‌ها از آن به‌عنوان محلی برای استراحت استفاده می‌کردند.

موقعیت جغرافیایی

آدرس کوهستان پارک پنجه علی

کوهستان پارک پنجه‌علی در فاصله‌ای پنج کیلومتری نسبت به مرکز شهر بندرعباس و در جاده‌ قدیم این شهر قراردارد. نزدیکی این منطقه به سواحل نیلگون خلیج فارس و همچنین مشرف بودن به کوه‌های شمالی سبب شده است که این مکان، هوایی مرطوب و مطبوع داشته باشد. برخورداری از  چنین ویژگی‌هایی و همچنین پتانسیل بالای این منطقه، مسئولان استانی را متقاعد کرد تا پارک کوهستانی پنجعلی را در سال ۹۵ احداث کنند. این پارک مساحتی در حدود ۱۰ کیلومتر مربع دارد که خود یکی از دلایلی است که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

مسیر دسترسی به کوهستان پارک پنجه ‌علی

پارک کوهستانی پنجه علی

زیارتگاه پنجه‌علی در میان راه شهرهای ایسین و بندرعباس قرار دارد که بهترین مسیر برای رسیدن به آن استفاده از بزرگ‌راه رجایی و خروجی پنجه‌علی در سه کیلومتری شهر بندر عباس است.

جاهای دیدنی کوهستان پارک پنجه‌ علی

فرسایش طبیعی زمین مناظری را در کوهستان پارک پنجه‌علی پدید آورده است که همگان را شگفت‌زده می‌کند. کوه های خوش تراش و چشمه‌های خودجوش، از جمله جذابیت‌هایی است که دل هر گردشگری را با خود می‌برد.

هوباد چک چک

پارک کوهستانی پنجه علی

در کنار زیارتگاه پنجه‌علی محل‌هایی ‌برای تجمع آب پدید آمده‌اند که در گویش محلی به آن‌ها «بن گر» می‌گویند. چشمه‌های آب‌گرمی به نام «هو‌باد چک چک» در کنار کوهستان پارک از دل زمین بیرون آمده‌اند که اهالی این منطقه و همچنین بازدیدکنندگان از این مکان می‌توانند از خاصیت درمانی آن بهره ببرند.

قدمگاه پنجه ‌علی

قدمگاه پنجه علی

قدمگاه پنجه‌علی، زیارتگاهی است که به‌دلیل قدمت بالایش از میراث فرهنگی این منطقه به شمار می‌رود. در بنای زیارتگاه از معماری خاص و پیچیده‌ای استفاده نشده است؛ اماهمین سادگی، زیبایی به‌خصوصی به آن می‌دهد. همچنین بازدید از مسیر منتهی به زیارتگاه نیز خالی از لطف نیست. مسیری سنگلاخی که مردم بومی برای رسیدن به زیارتگاه و انجام مناجات خود از آن استفاده می‌کردند.

مسیر پیاده‌روی

بن گر

شهرداری بندرعباس در سال ۹۶ با سنگ‌فرش کردن مسیری به طول سه کیلومتر‌، پیاده‌رویی ساخت تا اشخاصی که از قدم زدن در دل کوهستان لذت می‌برند، به سهولت از آن استفاده کنند. برای آن دسته از گردشگران که از زندگی ماشینی و شهری به تنگ آمده‌اند، راه رفتن در این پیاده‌رو اوقات خوشی را به ارمغان می‌آورد. همچنین تیم‌های ورزشی مختلف نیز برای تمرین در هوای آزاد از این منطقه استفاده می‌کنند و سالانه اردوهایی در این مکان برپا می‌شود.

فضای سبز، آلاچیق و لوازم رفاهی

همیشه درختان و گیاهان با رنگ سبز خود جلوه‌ای وصف‌نشدنی به مناظر طبیعی می‌بخشند. شهرداری بندرعباس نیز به‌منظور بهره‌گیری از همین نکته، اقدام به کاشت درختان متناسب با اقلیم استان هرمزگان کرده است. همچنین، آلاچیق‌هایی در پارک تعبیه شده‌اند که کوهستان پارک پنجه‌علی را به مکانی مناسب برای برپایی پیک‌نیک‌های آخر هفته و تفریح خانواده‌ها تبدیل کرده است.

بهترین زمان بازدید از پارک کوهستانی پنجه ‌علی

هوباد چک چک  در کوهستان پارک پنچه علی در استان هرمزگان

بهترین زمان برای بازدید از کوهستان پارک پنجه‌علی اواخر آذر تا اواخر فروردین است که گرمی هوا در مناطق جنوبی کشور کاهش می‌یابد و گردشگران می‌توانند از هوای مطلوب منطقه لذت ‌ببرند.

از بهترین ماه‌ها در این بازه، می‌توان دی ماه را نام برد که با وجود ورود به فصل زمستان دمای هوا در مناطق جنوبی، به‌ویژه بندرعباس بسیار مناسب است و گردشگران اوقات بسیار دلنشینی را تجربه خواهند کرد.

منبع عکس‌ها: Google Map

مطالب مرتبط:

دیدگاه