طرز تهیه شربت بیدمشک؛ نوشیدنی سنتی گوارای ایرانی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
طرز تهیه شربت بیدمشک؛ نوشیدنی سنتی گوارای ایرانی

امروز طرز تهیه شربت بیدمشک، یکی از خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی‌های سنتی ایران را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید یک مهمانی ویژه و منحصربه‌فرد با آن ترتیب دهید.

هوس یک شربت سنتی جدید و لذیذ کرده‌اید؟ با کجارو همراه شوید و طرز تهیه بهترین نوشیدنی‌های ایرانی را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، یاد بگیرید. امروز قرار است یک شربت خوشمزه به نام بیدمشک را به شما معرفی کنیم و در کنار هم از نوشیدن آن لذت ببریم.

بیدمشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی بید اطلاق می‌شود که سنبله‌های آن در آغاز فصل بهار به عمل می‌آیند و دارای اسانس معطری هستند. جالب است بدانید که گل‌های گیاه دارویی بیدمشک قبل از بازشدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند. عرق بیدمشک در واقع اسانسی است که از این گیاه گرفته می‌شود و برای تهیه شربت بیدمشک به‌کار می‌رود. این عرق از خواص درمانی بالایی برخوردار است و در طب سنتی از آن استفاده می‌شود. شاخه‌های بیدمشک را می‌توان در تزیینات سفره هفت‌سین نیز استفاده کرد.

عرق بیدمشک کمی تلخ‌مزه است و برخی از افراد طعم آن را دوست ندارند؛ اما شربت بیدمشک، یک نوشیدنی شیرین، ساده و خنک است که از ترکیب عرق بیدمشک با آب، تخم شربتی، گلاب، خاکشیر، زعفران، شکر، نبات یا عسل تهیه می‌شود.

خاستگاه بیدمشک

بیدمشک در ایران، جنوب شرق ترکیه، جنوب شرق ماورای قفقاز، عراق، تالش، افغانستان و پاکستان می‌روید. این گیاه در ایران از پراکندگی جغرافیایی نسبتا زیادی در مناطق معتدل و معتدل سرد برخوردار است و در بسیاری از نقاط کشت می‌شود. گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان، اصفهان، فارس، کرمان، یزد و تهران، از جمله استان‌هایی است که این گیاه در آن می‌روید. 

مواد لازم

  • ۱ لیتر عرق بیدمشک
  • ۳ کیلوگرم شکر
  • ۴ لیوان آب
  • آب لیموترش تازه به مقدار لازم
  • چند تکه یخ

طرز تهیه

بیدمشک

۱. آب و شکر را با هم مخلوط کنید و داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید و شکر در آب حل شود.

۲. اجازه دهید شربت بجوشد و غلیظ شود.

۳. زمانی که شربت به قوام دلخواه رسید، آن را از روی گاز بردارید و اجازه دهید خنک شود.

۴. عرق بیدمشک را به شربت شکر اضافه کنید.

۵. شربت شما آماده است و می‌توانید در یک بطری دربسته در یخچال، آن را نگهداری کنید.

۶. برای آماده کردن یک لیوان شربت، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از شربت بیدمشک را داخل لیوان بریزید. سپس ۲ تکه یخ و چند قطره آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید و بقیه لیوان را آب بریزید. شربت را به‌خوبی هم بزنید و نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه شربت بیدمشک

  • اگر عرق بیدمشک را به شربت داغ اضافه کنید، عطر و بوی عرق در اثر دمای بالا از بین می‌رود. پس اجازه دهید تا مخلوط آب و شکر خنک شود و سپس عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید.
  • برخی از افراد به‌جای شکر از عسل برای شیرین‌کردن شربت استفاده می‌کنند. عسل را باید ابتدا در کمی آب ولرم حل کنید و سپس به شربت اضافه کنید.
  • برای تهیه شربت بید مشک زعفرانی، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده را با کمی هل به شهد اضافه کنید.
  • به‌هیچ‌وجه، شکرک‌های دور ظرف شهد را جدا نکنید و با شربت هم نزنید.

انواع شربت بیدمشک

شربت بیدمشک با تخم شربتی و عرق بهار نارنج

ترکیب تخم شربتی و عرق بهار نارنج با شربت بیدمشک، یک نوشیدنی آرامش‌بخش را به شما ارائه خواهد کرد

شربت بیدمشک با تخم شربتی و عرق بهار نارنج، یک نوشیدنی آرامش‌بخش است. تخم شربتی با دارا بودن کلسیم، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و عرق بهار نارنج، برای تقویت قلب و اعصاب مفید است و مشکلات بی‌خوابی و اختلالات عصبی را برطرف می‌کند. این شربت برای رفع استرس، گزینه فو‌ق‌العاده‌ای به شمار می‌آید و اگر قبل از خواب، یک لیوان از این نوشیدنی بنوشید، مطمئنا خواب راحتی خواهید داشت.

برای شیرین‌کردن این شربت، می‌توان از عسل یا شربت سکنجبین استفاده کرد. گلاب و زعفران دم‌کرده از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن هستند. توجه داشته باشید که تخم شربتی را باید از قبل خیس کنید تا لعاب‌دار شود.

شربت بیدمشک با خاکشیر

شربت بیدمشک با خاکشیر، یک نوشیدنی مناسب برای فصل تابستان است و برای رفع عطش و گرمازدگی، یک گزینه فوق‌العاده است. خاکشیر را باید از قبل خیس کرده و چندبار، آب آن را عوض کنید تا چوب‌های ریز و خاشاک موجود در آن کاملا جدا شوند. شما می‌توانید به‌جای شکر از نبات برای شیرین‌کردن این شربت استفاده کنید. نبات به رفع سردی و نفخ شربت بیدمشک با خاکشیر، کمک می‌کند.

شربت بیدمشک و گلاب

شربت بیدمشک و گلاب، یک نوشیدنی ساده و سرد مخصوص تابستان است که از ترکیب شکر، آب، آبلیمو، عرق بیدمشک و گلاب تهیه می‌شود. این شربت گوارا و لذیذ برای تسکین اعصاب، بسیار مفید است.

خواص شربت بیدمشک

شربت بیدمشک، دارای ویتامین‌های B۶، B۲، B۱، A، C، E و املاحی چون فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و مس است. این شربت، منبعی غنی از اسید‌های آمینه، اسید فولیک، اسید سیتریک، اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و کربوهیدرات به شمار می‌آید. طبع بیدمشک، سرد و تر است.

فواید نوشیدن شربت بیدمشک

بیدمشک

  • شادی‌آور: شربت بیدمشک به‌علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان، نقشی مهم در ساخت هورمون سروتونین در خون و دستگاه گوارش دارد و به همین علت، نشاط‌آور و شادی‌آور است و افسردگی را برطرف می‌کند.
  • آرام بخش قلب و اعصاب: شربت بیدمشک، اضطراب، استرس، دلشوره، تنش‌های عصبی، سردردهای میگرنی و تپش غیر طبیعی قلب را برطرف می‌کند.
  • رفع کم خونی و افزایش اشتها: مصرف شربت بیدمشک به افراد لاغر و کم خون، بسیار توصیه می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: شربیت بیدمشک با وجود ویتامین‌های A ،C ،E و فلاونوئید‌ها، دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و به همین علت، مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بدن در مقابل بیماری‌های مختلف، به‌خصوص سرطان محافظت می‌کند.
  • برطرف کردن عفونت‌های مجاری ادراری: شربت بیدمشک دارای خواص آنتی‌بیوتیکی است و برای همین، می‌تواند عفونت‌های مجاری ادراری را برطرف کند.
  • تقویت دستگاه گوارش:  جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک، انگل‌ها و کرم‌های معده و روده را دفع می‌کند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.
  • تقویت بینایی
  • تسکین درد‌های عصبی و روماتیسمی
  • تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
  • رفع خستگی ناشی از انجام فعالیت‌های روزانه
  • بهبود بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سرفه
  • تب‌بُر
  • پاک‌سازی کیسه صفرا
  • طراوت و شادابی پوست و مو و رفع جوش‌های صورت
  • کنترل قند، فشار و چربی خون

طعم شربت بیدمشک

یک لیوان شربت خنک بیدمشک با عطر زعفران، سورپرایزی دلپذیر و خوش‌طعم برای مهمانی‌های تابستانی است. عطر بیدمشک حتی قبل از نوشیدن شربت، شما را آرام می‌کند. در تهیه شربت بیدمشک، خلاقیت بسیاری می‌توان به خرج داد. ترکیب زعفران، خاکشیر یا تخم شربتی با این شربت بیرنگ، یک نوشیدنی خاص و چشم‌نواز را خلق می‌کند که هوش را از سر هر کسی خواهد برد.

اگر موفق به تهیه شربت‌های ارائه‌شده در مجموعه نوشیدنی‌ها شدید، حتما از نوشیدنی‌های خوش‌طعم خود عکس بگیرید و در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما بنویسید یا با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه