طرز تهیه اینجرا؛ نان سنتی اتیوپی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه اینجرا؛ نان سنتی اتیوپی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه اینجرا، نان ملی اتیوپی، به قاره زیبای آفریقا سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای جدید و بین‌المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور زیبای اتیوپی در شاخ آفریقا سفر کنیم و یک غذای لذیذ به نام «اینجرا» (Injera) را بپزیم؛ غذایی که بیشتر شبیه به یک ظرف است. اینجرا در واقع پنکیک یا نان اسفنجی شکلی است که با خوراک‌های مختلفی از سراسر کشور پر می‌شود.

اینجرا چیست؟

اینجرا

اینجرا یک غذای ملی و همچنین پایه ثابت رژیم غذایی مردم اتیوپی است. عکس از «روسلان داشینسکی» (Ruslan Dashinsky)

اینجرا از غله‌ای به نام «تف» (teff) یا خاکشیر تهیه می‌شود که گیاهی بومی در شاخ آفریقا است. این نان لذیذ و خوشمزه تقریبا، پایه تمام وعده‌های غذایی و یکی از عناصر کلیدی آشپزی کشور اتیوپی به شمار می‌آید.

اینجرا در واقع، نوعی نان با ظاهر اسفنجی است که بیشتر در کشورهای اتیوپی و اریتره خورده می‌شود. برای تهیه اینجرا، آرد حاصل از دانه‌های خاکشیر را با آب مخلوط کرده و به‌مدت چند روز آن را رها می‌کنند تا فرآیند تخمیر انجام شود و سپس، آن را می‌پزند. این غذا، یکی از غذاهای بومی و ملی کشور اتیوپی و اریتره است.

خاستگاه اینجرا

گفته می‌شود که «تف»، هزار سال قبل از میلاد مسیح توسط اقوام قبل از پادشاهی آکسومیت‌ها، در مکانی که هم‌اکنون بخش شمالی کشور اتیوپی است، کاشته می‌شده است. اگرچه قدمت شواهد موجود از طبخ و استفاده از اینجرا به اواخر قرن پنجم یا ششم میلادی برمی‌گردند.

اینجرا تا قرن سیزدهم، یکی از مواد اولیه رژیم غذایی مردم این منطقه در کنار غذاهایی بود و کماکان در اتیوپی، مشهور و پرطرفدار است. اینجرای اولیه بر «میتادهای سفالی» (mitad) یا صفحات گرد بزرگ سفالی روی آتش باز، پخته می‌شد.

مواد لازم

برای طبخ ۵ اینجرا

  • سه چهارم لیوان خاکشیر آسیاب‌شده
  • ۱ لیوان آب
  • نمک به مقدار لازم
  • یک چهارم لیوان روغن برای چرب کردن

دستور پخت

اینجرا

در برخی از مناطق ایتوپی، اینجرا کماکان روی آتش درست می‌شود. عکس از «پیپر مک کی» (Piper Mackay)

۱. خاکشیر را با آب در یک کاسه مخلوط کنید و روی آن را بپوشانید و آن را در دمای اتاق کنار بگذارید. پس از گذشت سه روز و ظاهرشدن حباب و ترش‌شدن مزه آن، کار طبخ اینجرا را آغاز کنید (گاهی اوقات، یک شب هم برای آماده‌شدن پایه نان کافی است).

۲. زمانی که ترکیب تخمیرشده آب و خاکشیر، قوام لازم برای ایجاد یک خمیر نازک پنکیکی را داشت، کم‌کم به آن نمک اضافه کنید تا زمانی که بتوانید طعم نمک را در خمیر تشخیص دهید.

۳. یک ماهیتابه به قطر ۲۰ سانتی‌متر یا بزرگ‌تر را چرب کنید و آن را روی شعله متوسط گاز بگذارید.

۴. پس از داغ شدن ماهیتابه، مقدار کافی از خمیر را بردارید و داخل ماهیتابه بریزید تا کف آن را بپوشاند.

۵. خمیر را کمی بپزید تا در سطح نان، حباب‌هایی ظاهر شوند و گوشه‌های آن به‌سمت بالا برگردند. اینجرا را هیچ‌وقت برنگردانید و اجازه ندهید که رنگ آن به‌سمت قهوه‌ای برود.

۶. اینجرا را از ماهیتابه دربیاورید و اجازه دهید تا سرد شود. برای اینکه اینجراهای پخته به هم نچسبند، از فویل یا سلفون استفاده کنید.

۷. اینجرا را با خورش یا خوراک موردعلاقه خود سرو کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به اتیوپی با طعم اینجرا

اینجرا کمی تلخ‌مزه است و موقع خوردن در دهان کش می‌آید، اما با اینحال، شما را با طعم منحصربه‌فرد خود شگفت‌زده خواهد کرد. این غذا به دو طریق در میز شما ظاهر می‌شود؛ اول به‌عنوان پنکیکی که بشقاب شما را پر کرده و با غذاهای اصلی موردعلاقه شما پر شده است و دوم به‌عنوان یک نان، در یک بشقاب جداگانه که بیشتر شبیه به یک حوله داغ در یک بشقاب مسطح است.

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غرای خوشمزه دنیا را طبخ کنید؟ نظرات خود را برا ما و دیگر خوانندگان کجارو بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه