طرز تهیه پیروگی؛ دلمه لذیذ لهستانی

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه پیروگی؛ دلمه لذیذ لهستانی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه دلمه لذیذ پیروگی، به لهستان در اروپای شرقی سفر خواهیم کرد.

در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا می‌توانید بدون ترک‌کردن آشپزخانه‌تان، از مزه‌کردن بخشی از مقصد موردعلاقه خود در جهان، لذت ببرید. کجارو قصد دارد با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند؛ امروز قرار است به کشور زیبای لهستان سفر کنیم و دلمه‌های بسیار لذیذ «پیروگی» (pierogi)، یکی از غذاهای اصلی و مشهور این کشور را بپزیم.

پیروگی چیست؟

پیروگی، دلمه‌ای خمیری است که داخل آن را با سیب‌زمینی، گوشت چرخ‌کرده، پنیر خردشده، پنیر سفید، کالباس، قارچ، کلم سفید، اسفناج، سوسیس، کلم ترش و میوه یا دیگر مواد پر کرده و سپس در روغن یا کره سرخ می‌کنند یا در آب می‌جوشانند.

پیروگی به‌عنوان پیش‌غذا، غذای اصلی، فست فود و دسر سرو می‌شود. این دلمه لذیذ در لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، اوکراین، بلاروس، روسیه و سایر کشورهای اسلاوی و همچنین در مجارستان، کشورهای حوزه بالتیک، فنلاند و آسیای مرکزی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دلمه‌های خمیری شکل خوشمزه، ارزان و وسوسه‌کننده هلالی‌شکل پیروگی، نمادی از کشور لهستان هستند که در همه‌جا، از مراسم خیریه کلیساها گرفته تا رستوران‌ها می‌توان انواع آن‌ها را پیدا کرد.

پیروگی با هر موادی که بتوانید تصورش را کنید، پر می‌شود. دستورپختی که در این مقاله به شما ارائه خواهیم کرد، برای پیروگی با سیب‌زمینی، پنیر و چاشنی پیاز است، نسخه‌ای از این غذا که در تمام غذاخوری‌های کشور لهستان سرو می‌شود.

مواد لازم

برای ۱ نفر

  • ۲ عدد سیب‌زمینی برای پوره
  • ۱۲۰ گرم پنیر کوارک (شرکت پگاه)
  • پیاز داغ نگینی (۱ عدد پیاز متوسط)
  • روغن زیتون به مقدار لازم (برای سرخ کردن)
  • خامه ترش برای تزئین (شرکت کاله)

مواد لازم برای خمیر

  • ۴ لیوان آرد ساده
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ لیوان آب گرم

دستور پخت

پیروگی

پیروگی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف پخته می‌شود و داخل آن را می‌توان با مواد مختلفی پر کرد

۱. پوست سیب‌زمینی‌ها را بکنید و آن‌ها را در یک قابلمه آب جوش قرار دهید و تا زمانی که نرم شوند، آن‌ها را بپزید.

۲. در حین پختن سیب‌زمینی‌ها، خمیر را آماده کنید. آرد و نمک را روی یک سطح صاف الک کنید و سپس، تخم‌مرغ، روغن و نصف آب را به آن اضافه کرده و با دست مخلوط کنید.

۳. مخلوط به‌دست‌آمده را برای حدود ۱۰ دقیقه ورز بدهید و بقیه آب را کم‌کم به آن اضافه کنید و به ورزدادن ادامه دهید تا زمانی که یک خمیر نرم و کشدار به دست بیاید. در نظر داشته باشید که بسته به نوع آرد، ممکن است تمام آب را لازم نداشته باشید. خمیر را با یک پارچه یا پلاستیک بپوشانید تا خشک نشود.

۴. سیب‌زمینی‌ها را از آب دربیاورید و با استفاده از یک رنده یا پوره‌ساز، آن‌ها را پوره کنید. سیب‌زمینی را با پنیر و نصف پیاز سرخ‌شده و کمی چاشنی نمک مخلوط کنید و سپس کنار بگذارید.

۵. خمیر را از پلاستیک دربیاورید و پس از پاشیدن آرد روی سطح کارتان، آن را با وردنه باز کنید تا به ضخامت ۳ میلی‌متر برسد. از یک لیوان یا فنجان به‌عنوان قالب برای درآوردن تکه‌های دایره‌ای شکل، استفاده کنید.

۶. به‌اندازه یک قاشق غذاخوری از مواد پرکردنی را در مرکز هر دایره بریزید. دایره را از قطر تا بزنید تا به‌شکل یک نیم‌دایره در بیاید و لبه‌های آن را با انگشتانتان فشار دهید تا به هم بچسبند.

۷. پیروگی‌ها را در یک قابلمه آب گرم (نه در حال جوش) بیندازید تا بپزند. پس از چند دقیقه، این دلمه‌های لذیذ به روی سطح آب می‌آیند. در این لحظه آن‌ها را از آب دربیاورید و کنار بگذارید.

۸. پیروگی‌های آب‌پزشده را برای سرو به‌مدت چند دقیقه در روغن زیتون سرخ کنید تا به رنگ قهوه‌ای روشن دربیایند، سپس آن‌ها را با خامه ترش و باقی‌مانده پیاز سرخ‌شده تزئین کنید.

نکته مهم

پیروگی‌های اضافه را می‌توان پس از پختن در آب، در فریزر نگه‌داری کرد و هر زمان خواستید که آن‌ها را بخورید؛ فقط کافی است که پیروگی را یخ‌زدایی کرده و سپس در کمی روغن سرخ کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به لهستان با طعم پیروگی

تصور نکنید پیروگی یک پاکت پر از خمیر است! بهترین پیروگی‌ها نرم و بالشتی‌شکل و از تنوع بی‌نهایتی برخوردار هستند. هیچ گردهمایی خانوادگی‌ای در لهستان، بدون خوردن پیروگی سیب‌زمینی و پنیر تکمیل نمی‌‌شود؛ البته نسخه سوسیس و کلم این غذا نیز در لهستان، بسیار محبوب است.

در حال گشت‌و‌گذار در بازارهای تاریخی لهستان، خود را به خوردن یک پیروگی «کیل باسا» (kielbasa) یا گوشت بسیار لذیذ دعوت کنید که با طعم سوسیس لهستانی و سیر، انرژی لازم را برای شما فراهم خواهد کرد.

اگر در فصل تابستان به لهستان سفر کردید، حتما پیروگی بلوبری یا توت‌فرنگی که با مقدار زیادی بستنی سرو می‌شود را امتحان کنید.

لهستان

پیروگی در سراسر لهستان خورده می‌شود و حتی یک فستیوال سالانه به نام آن در شهر کراکوف وجود دارد. عکس از «مارسین کادزیولکا» (Marcin Kadziolka)

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه غذای ملل را طبخ کنید؟ از غذاهای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو، تصاویر خود را در اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید در بخش نظرات این مقاله، از تجربیات خود برای ما و دیگر خوانندگان کجارو بگویید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه