بهترین زمان سفر به کردستان

فرید کریمی
فرید کریمی چهار شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰
بهترین زمان سفر به کردستان

در این مقاله بهترین زمان سفر به کردستان را از جنبه‌های گوناگون مثل آب‌وهوا، رویدادهای محلی و فصول شلوغ و خلوت گردشگری بررسی می‌کنیم.

کردستان ایران با وجود طبیعتی تماشایی، بناها و مکان‌های تاریخی متعدد و همچنین مردمانی خون‌گرم و میهمان‌نواز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری داخلی است. اگر قصد آشنایی یا سفر به این استان زیبا را دارید، در ادامه با کجارو همراه شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

معرفی استان کردستان

استان کردستان یکی از ۳۱ استان کشور است که ۲۹,۱۳۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و از غرب با کشور عراق و استان کردنشین سلیمانیه، از شمال با استان آذربایجان غربی، از شمال شرقی با استان زنجان، با همدان در شرق و کرمانشاه از جنوب همجوار است. مرکز استان کردستان شهر سنندج (به کردی سِنَه) است. دیگر شهرهای مهم استان کردستان را مریوان، بانه، سقز و سروآباد تشکیل می‌دهند.

استان کردستان در منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاعات و کوه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، یخچال‌های طبیعی، دشت‌های سرسبز و غارهای دست‌نخورده و بکر واقع شده است. همین طبیعت دیدنی و مردمان خون‌گرم منطقه باعث شده تا سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی رهسپار این استان غربی کشور شوند.

 بهترین زمان سفر به کردستان از نظر آب‌وهوا

 بهترین زمان از نظر آب‌وهوا

منبع عکس: تهران تایمز

 استان کردستان تحت‌تاثیر دو جریان هوای سرد و گرم، آب‌و‌هوای متنوعی دارد. نواحی غربی این استان شامل شهرهای بانه و مریوان با حدود ۸۰۰ میلی‌متر بیشترین میزان بارش جوی و نواحی شرقی نیز با ۴۰۰ میلی‌متر کمترین میزان بارش جوی را دارند. استان کردستان بهار و تابستانی بسیار مطبوع و معتدل دارد. میانگین دمای هوا در ماه فرودین بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد و در اردیبهشت ماه هم بین ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.

 با این حال، تابستان در برخی نواحی استان کردستان نیز بسیار گرم و خشک است و سفر تابستانی به این مناطق پیشنهاد نمی‌شود. در ماه‌های تیر و مرداد متوسط دمای هوا در برخی نواحی این استان به ۳۹ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. پاییز استان کردستان هم معتدل و خشک است. زمستان‌های استان کردستان نیز به‌جز نواحی مرتفع و کوهستانی آن، معتدل است. میانگین دمای هوای این استان در زمستان بین ۷ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان از نظر رویدادها و مراسم سنتی

بهترین زمان از نظر رویدادها

منبع عکس: cnntravel

از اواخر زمستان با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز سال نو، رویدادهای متنوعی در استان کردستان برگزار می‌شود. مراسم «نوروز کردی» در نواحی از استان کردستان که آب‌وهوای معتدل‌تری نسبت به سایر نواحی دارد، برگزار می‌شود. روستای پالنگان در منطقه اورامان یکی مکان‌هایی است که هر سال در هفته‌ی اول اسفند ماه با سرسبزی و رشد گیاهان بهاری، مراسم نوروزی کردی در آن برگزار می‌شود. در این جشن بزرگان، دراویش، شاعران و نویسندگان کرد در محوطه‌ای بزرگ گرد هم می‌آیند و سروده‌های خود را در وصف طبیعت و عشق به خالق هستی می‌خوانند. در این رویداد مردم با رقص کردی و جمع شدن به دور آتش و پخش شیرینی و کلوچه به استقبال نوروز می‌روند.

یکی دیگر از مراسم نوروزی که در اقلیم کردستان برگزار می‌شود، «نوروز تنگیسر» است که در روستایی به همین نام در بخش سیروان سنندج برگزار می‌شود. در مراسم نوروز تنگیسر هم مردم با رقص و جمع شدن به دور آتش و پخش شیرینی و کلوچه نوروز را جشن می‌گیرند. مراسم «کومسای» در منطقه‌ی اورامان سروآباد در دومین چهارشنبه اردیبهشت برگزار می‌شود.

به عقیده مردم محلی، ریشه این مراسم هزار ساله به «پيرشاليار» بازمی‌گردد. این جشن در نزدیکی مزار پیرشالیار برگزار می‌شود که گفته می‌شود، از نوادگان حضرت امام جعفر صادق(ع) است. مردم از صبح زود راهی مزار پیرشالیار می‌شوند. در مراسم کومسای شعرا و خوانندگان به خواندن قصیده‌هایی عمدتا مذهبی در رثای پيامبر(ص) و پيرشاليار می‌پردازند. دف‌نوازی و ذكر دروايش نیز از جمله برنامه‌های مراسم کومسای است.

 یکی دیگر از برنامه‌های مراسم کومسای، شکستن سنگ است. در مزار پیرشالیار قطعه سنگی وجود دارد که به عقیده مردم اورامان، هر مقدار که از این سنگ شکسته شود، دوباره سبز شده و جای آن گرفته می‌شود. مردم در مراسم کومسای با سنگ‌های دیگری روی این سنگ سفید می‌زنند و به رسم تبرک بخش‌های از این قطع سنگ را با خود به خانه می‌برند. مراسم کومسای تا زمان صرف ناهار ادامه پیدا می‌کند. مردم ناهار را هم در دامان طبیعت صرف می‌کنند. در این روز عمدتا غذاهای محلی مانند «دولمه» و «کَلانه» طبخ و خورده می‌شود. «جشنواره غذاهای بهاری» یکی از دیگر از رویدادهای فرهنگی است که در کردستان برگزار می‌شود. در این جشنواره که در سنندج برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان از اقصانقاط استان کردستان غذاهای بهاری را تهیه می‌کنند. اولین جشنواره غذاهای بهاری کردستان در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ برگزار شد و از آن زمان هر سال در این تاریخ برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تابناک، عکاس: بهمن زارعی

منبع: خبرگزاری تابناک، عکاس: بهمن زارعی

«جشنواره زیبایی اسب کرد»، یکی دیگر از جشنواره‌های فرهنگی گردشگری است که ۶ تیر هر سال به‌مدت دو روز در سنندج برگزار می‌شود. در این مراسم پرورش‌دهندگان اسب از استان‌های مختلف کشور شرکت می‌کنند. بازی‌های بومی و محلی، اجرای هنرهای رزمی و فردی به‌همراه اسب، موسیقی محلی و رقص کردی از برنامه‌هایی هستند که در کنار جشنواره زیبایی اسب کرد برگزار می‌شوند. یکی دیگر از مراسم‌ فرهنگی استان کردستان، «مراسم بولاو» نام دارد که در نیمه‌ی دوم شهریور ماه در باغ‌های روستای دولاب برگزار می‌شود. پخت نان و غذاهای محلی و خواندن نواهای محلی از برنامه‌های جانبی این مراسم سنتی برای تبدیل انگور باغ‌ها به کشمش است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

منبع عکس: cnntravel

فصل‌های بهار و تابستان شلوغ‌ترین زمان‌ها برای سفر به استان کردستان هستند. با توجه به آب‌وهوای معتدل و مطلوب کردستان در این ماه‌های سال، اکثر تورهای گردشگری هم در این بازه زمانی انجام می‌شوند. اغلب مسافران هم به قصد لذت بردن از آب‌و‌هوای معتدل و کوهستانی کردستان، در ایام نوروزی و بعد از تعطیلی مدارس در تابستان رهسپار این استان می‌شوند.

از این جهت، شلوغ‌ترین فصل سفر به کردستان بهار و اوایل تابستان است. خلوت‌ترین زمان سفر به استان کردستان با توجه به سرمای هوا که از اواسط پاییز شروع می‌شود و در زمستان به اوج می‌رسد، ماه‌های سرد سال هستند. البته اگر به هوای سرد و برف و ورزش‌های زمستانی علاقه دارید، استان کردستان می‌تواند مقصد ایدآلی برای سفر در این ایام سال باشد.

شهرهای محبوب کردستان از نظر گردشگران

جای تردیدی نیست که استان کردستان یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود و تنوع جاهای دیدنی کردستان، از اورامان تا دریاچه زریوار و... شاهد این مدعی است. پس اگر قصد سفر با تور کردستان و بازدید از این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبا را دارید، حتما به شهرهای مختلف آن سر بزنید.

سنندج

سنندج

منبع عکس: دانشگاه سنندج

سنندج مرکز استان کردستان، از شهرهای گردشگری و فرهنگی مهم غرب کشور است. سنندج در دامنه‌های کوه آبیدر از رشته کوه زاگرس قرار گرفته و به همین دلیل نیز شهری پرباران است. شهر سنندج با وجود جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیار، یکی از قطب‌های گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود. می‌توانید در سفر به مرکز استان کردستان سری به بناها و مکان‌های تاریخی مانند مسجد جامع سنندج، بازار سنندج، عمارت آصف، موزه سنندج، عمارت و چهار باغ خسرو آباد، عمارت وکیل، حمام خان و بسیاری بناها و ساختمان‌های تاریخی و دیدنی بزنید. در راه بازگشت هم می‌توانید از خوراکی‌ها و پوشاک محلی تا ابزارهای موسیقی و فرش و گلیم سنندج را به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

مریوان

مریوان

منبع عکس: شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا

شهر مریوان در غرب سنندج، از شهرهای مرزی استان کردستان است. این شهر زیبا، دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که می‌تواند هر مسافری را مجاب به سفر به این شهر دیدنی کند. شهر مریوان در نزدیکی دریاچه‌ زریوار و منطقه اورامان قرار دارد. این موقعیت ایدئال و بکر باعث شده که گردشگران بسیاری خصوصا در نیمه‌ی اول سال رهسپار این شهر زیبا شوند. می‌توانید در سفر به شهر مریوان از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همچون مجتمع پارک ساحلی زریوار، بازارچه مرزی مریوان، منطقه‌ تفریحی قمچیان، روستای کانی‌سانان، قلعه مریوان، پل تاریخی گاران، ارتفاعات چهل چشمه و تفرجگاه ملاقوبی دیدن کنید.

اورامان

اورامان

منبع عکس: تهران تایمز

اورامان یکی از بخش‌های شهرستان سروآباد است که به‌دلیل داشتن معماری پلکانی شهرت بسیاری دارد. به اورامان، هورامان نیز گفته می‌شود که شامل روستاهای شالیار و اورمان تخت می‌شود.

اورامان به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و بسیار بکر با چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و دشت‌های فراخ و سرسبز، یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید. اورامان علاوه بر اینکه جلوه‌های زیبای بصری به‌لحاظ طبیعی و معماری دارد، با وجود برگزاری جشنواره‌ها و مراسم‌هایی مانند مراسم سالانه پیرشالیار  است.

بانه

بانه از شهرهای مرزی استان کردستان است که مملو از جاذبه‌های طبیعی دیدنی است. با این حال، عمده شهرت بانه به‌دلیل اجناس خارجی بازار این شهر است که آن را تبدیل به یکی از پررفت‌وآمدترین شهرهای گردشگری غرب کشور کرده است. کوه‌های سرسبز با منظره‌های دیدنی از جلوه‌های طبیعی بی‌نظیری هستند که می‌توانند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کنند. از دیدنی‌های بانه می‌توان به غار سنگی حسین کوهکن اشاره کرد. پارک‌های جنگلی پیرمراد و دوکانان هم از دیدنی‌های شهر بانه هستند که در دامنه کوه‌های آربابا و جنیره قرار گرفته‌اند. روستای‌های دیدنی سبدلو، هفتاش، نجنه، مامال و مجسه هم می‌توانند مقصد خوبی برای گردشگرانی باشد که به بوم‌گردی و آشنایی با فرهنگ‌های غنی ایرانی علاقه‌مند هستند.

هزینه اقامت در هتل‌های کردستان

منبع عکس: اقامتگاه بومگردی سردره

منبع عکس: اقامتگاه بومگردی سردره

وضعیت اقامت در شهرهای مختلف استان کردستان با توجه به تنوع امکانات و قیمت هتل های کردستان متفاوت است. در سنندج، مرکز استان کردستان، می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی را با محدوده قیمت‌های متفاوتی پیدا کنید. می‌توانید با هزینه‌ای بین ۲۲۰ هزار تا ۳۱۰ هزارتومان در هتل‌های ۴ ستاره و ۳ ستاره این شهر اقامت کنید. در همین حال، هزینه اقامت در هتل‌های دو ستاره شهر هم بین ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان است. هزینه اقامت در هتل‌های بانه و مریوان نیز به همین ترتیب است. در همین حال مردمان خطه‌ی کردستان از دیرباز به مهمان‌نوازی و خون‌گرمی مشهور بوده‌اند. پس می‌توانید سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی کردستان نیز بزنید و با قیمتی بین ۵۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن اقامت کنید. 

عکس کاور: cnntravel

مطالب مرتبط:

دیدگاه