طرز تهیه بورک؛ خوراک لذیذ کشور بوسنی و هرزگوین

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه بورک؛ خوراک لذیذ کشور بوسنی و هرزگوین
در مجموعه غذای ملل، هربار با دستور پخت یکی از غذاهای جهان، به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه بورک، سفری به بوسنی و هرزگوین خواهیم داشت.

کجارو قصد دارد با انتشار روزانه یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. در این قسمت از مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا، به منطقه بالکان و کشور بوسنی و هرزگوین سفر می‌کنیم و یک غذای خیابانی مشهور به نام «بورک» (Börek) را می‌پزیم. نام این غذا به واسه شهرت جهانی آن، به گوش اکثر ما ایرانیان آشناست؛ غذایی لذیذ که حتما باید آن را امتحان کنید.

بورک، متشکل از یک نوع خمیر نان یا شیرینی بنام خمیر فیلو است و داخل آن با مواد گوناگونی پر می‌شود. این غذا در اصل از کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و در غذاهای محلی کشورهای حوزه بالکان، منطقه جنوبی قفقاز، کشورهای مدیترانه‌ای و دیگر کشورهای اروپای شرقی و آسیای غربی دیده می‌شود.

بورک چیست؟

بورک با بافتی برشته اما نرم، دلچسب و در عین حال پر از ادویه، یک غذای خیابانی لذیذ و خوشمزه منطقه بالکان است. این غذا، بسیار خوش‌طعم و سیرکننده است و انرژی لازم برای گشت‌و‌گذار در دهکده‌های کوهستانی یا بازارهای شهری را برای شما فراهم خواهد کرد. بورک، همچنین گزینه‌ای عالی برای گذراندن روزی کلافه‌کننده در قرنطینه و در حالی که دورکاری می‌کنید، به شمار می‌آید.

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • سه عدد پیاز نگینی خردشده
  • ۷۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده گاو یا گوسفندی
  • یک قاشق غذاخوری پاپریکای شیرین
  • یک قاشق غذاخوری فلفل شیرین
  • نصف قاشق چای‌خوری دارچین
  • چهار ورقه خمیر فیلو یا یوفکا (خمیر بسیار نازکی که به‌صورت آماده در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد)
  • یک چهارم لیوان کره آب‌شده یا روغن زیتون
  • یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده (اختیاری)

دستور پخت

بورک

بورک، انواع مختلفی دارد، اما بیرون آن باید برشته باشد و داخل آن نرم و مرطوب. عکس از «آنزه فورلان» (Anze Furlan)

۱. فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود.

۲. پیازها را سرخ کنید تا کاملا نرم و کاراملی رنگ شوند.

۳. گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت قهوه‌ای و بافت آن، ترد شود به سرخ‌کردن ادامه دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب گوشت تمام شود.

۴. ماهیتابه را از روی گاز بردارید و سپس پاپریکا، دارچین و فلفل شیرین را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و اجازه دهید تا گوشت خنک شود.

۵. یک ورقه خمیر یوفکا را روی تخته‌ای قرار دهید و روی آن را با کره آب‌شده یا روغن زیتون، چرب کنید.

۶. یک‌چهارم مخلوط گوشت را در یک لبه خمیر یوفکا پخش کنید.

۷. ورقه خمیر را بپیچید تا به‌شکل یک لوله بلند، دور مخلوط گوشت و پیاز، در بیاید، سپس این خمیر لوله‌ای ‌شکل را به‌صورت مارپیچ، شبیه به «صدف حلزون» بپیچید. این کار را سه بار دیگر با باقی‌مانده مخلوط گوشت و پیاز، تکرار کنید.

۸. روی آن‌ها را با کره یا روغن چرب کنید. در این مرحله می‌توانید به‌صورت اختیاری از تخم‌مرغ هم‌زده برای مالیدن روی لوله‌های خمیری استفاده کنید. سپس آن‌ها را داخل فر قرار بدهید.

۹. خمیر یوفکا را به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید تا کاملا طلایی شوند. به‌جای مخلوط گوشت و پیاز می‌توانید از ترکیب پنیر فتای خردشده، جعفری و شوید یا اسفناج سرخ‌شده به‌همراه پیاز نگینی خردشده و شوید استفاده کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به بوسنی و هرزگوین با طعم بورک

اگرچه بورک را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم سرو کرد، بهترین حالت خوردن آن، درست همان زمانی است که از فر بیرون می‌آید. بیرون این پای لذیذ، کاملا برشته است و صدای خردشدن نان، وقتی آن را گاز می‌زنید واقعا لذت‌بخش است. داخل بورک اما با محتویات به‌خوبی پخته‌شده و لذیذ، کاملا نرم و مرطوب است.

مواد داخل بورک، باید مرطوب باشند، نه چسبنده. حالت مرطوب مواد داخل این غذا کاملا با لایه‌های ترد و برشته بیرونی آن هماهنگ است. بورک به‌علت وجود کره آب‌شده یا روغن زیتون، کمی چرب است.

بورک در کشور بوسنی و هرزگوین به‌شکل مارپیچ در سینی‌های پخت‌و‌پز، تهیه می‌شود. هر نوعی که دوست دارید را انتخاب کنید تا آشپز، آن را با یک کاتر پیتزا برش بزند و در یک کاغذ مخصوص بپیچد و به شما بدهد.

بوسنی و هرزگوین

بوی بورک در حال پختن، شما را به کوچه‌های شهر قدیمی «موستار» (Mostar) در بوسنی و هرزگوین می‌برد

اگر طعم انواع بورک را چشیده‌اید یا تجربه پختن آن را دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان کجارو به اشتراک بگذرید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه