ویروس کرونا: طرح ترکیه برای احیای گردشگری در تابستان ۹۹

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
ویروس کرونا: طرح ترکیه برای احیای گردشگری در تابستان ۹۹

ترکیه امیدوار است با معرفی طرح‌های ایمنی و اعطای گواهینامه‌ی سلامت بتواند اطمینان مسافران را از بابت ایمنی در برابر ویروس کرونا جلب کند.

ترکیه برنامه‌های خود را برای احیای گردشگری معرفی کرد. این کشور اعلام کرده است که می‌خواهد برای مسافران، تفرجگاه‌ها و کارمندان آن‌ها گواهینامه‌ی سلامت صادر کند و هدف خود را از اجرای این طرح، ایجاد جهش در صنعت مهمی خوانده که آسیب‌های شدیدی را از همه‌گیری ویروس کرونا متحمل شده است.

وزیر گردشگری ترکیه روز یکشنبه از طرحی برای اعطای گواهینامه رونمایی کرد که اجازه فعالیت در تابستان آتی را به تفرجگاه‌ها و کارکنان آن‌ها می‌دهد. گواهینامه‌ی مذکور توسط «نهادهای بین‌المللی اعطای گواهینامه» به هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقلی و سایر شرکت‌های مرتبط داده می‌شود تا «سطح بالای شرایط بهداشتی و رعایت الزامات سلامتی» را در آن‌ها تایید کند.

مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی گفت:

برنامه‌ی اعطای گواهینامه‌ی ما این اطمینان را به مهمانانمان در ترکیه خواهد داد که تعطیلات خود را در شرایطی ایمن و با رعایت اصول بهداشتی به سر خواهند برد و خیال آن‌ها را طی مدت بازدید از ترکیه آسوده نگه خواهد داشت.

سفر به ترکیه با وجود شیوع کرونا

افراد بالای ۶۵ سال در ترکیه برای اولین بار از ماه مارس تاکنون اجازه‌ی خروج از منزل را یافتند

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزوده است که:

برنامه‌ی ما تمامی مراحل پیشگیرانه و حفاظتی را شامل همه‌ی وسایل نقلیه‌ی هوایی، دریایی و زمینی و تمامی ورودی‌ها، همه‌ی نهادهای درگیر در برگزاری تعطیلات، وضعیت سلامتی فعالان در صنعت و خود گردشگران در بر می‌گیرد.

آنچه اکنون در خطر قرار گرفته است، بقای صنعتی ۳۴٫۵ میلیارد دلاری با قابلیت پیوند دهندگی سیاسی است که منبعی بسیار مهم برای ذخایر ارزی خارجی ترکیه قلمداد می‌شود و به همین دلیل، این کشور برای کنترل تورم خود به آن نیاز مبرم دارد.

تا به امروز، ترکیه حداقل ۱۳۷ هزار فرد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است و از این لحاظ، در میان ۱۰ کشوری قرار دارد که بیشترین شمار مبتلایان را دارد. از این میان، بیش از ۳,۷۰۰ مورد به مرگ انجامیده و این آمار، ترکیه را در میان ۱۵ کشور با بیشترین شمار مرگ‌ومیر قرار داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که به‌شدت خواهان سر پا شدن مجدد اقتصادی است که پیش از تعطیلی همه‌جانبه در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکلات ناشی از تورم و بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کرد، شروع به رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای کرده است. به دستور او، مراکز خرید و آرایشگاه‌ها از روز دوشنبه، ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) به روی مشتریان باز شده‌اند و جوانان و مسن‌هایی که هفته‌ها در خانه محبوس بوده‌اند، اکنون اجازه یافته‌اند تا مدتی کوتاه را در بیرون از محیط خانه به سر ببرند.

کرونا و ضدعفونی اماکن گردشگری در ترکیه

آیا مسئولان ترکیه خواهند توانست با صدور گواهینامه‌ی سلامت پای مسافران را باز هم به کشور خود باز کنند

صنعت گردشگری برای ترکیه امری حیاتی به شمار می‌آید

با وجود کمتر شدن محدودیت‌های تردد در سطح شهر، سفرهای داخلی و خارجی همچنان تحت کنترل قوانین سختگیرانه و محدودکننده هستند. این محدودیت‌ها باعث شده صنعتی حیاتی و به‌شدت تاثیرگذار را در کشوری که هیچ نفتی ندارد و فقط به آب‌وهوای دلپذیر مدیترانه‌ای، ساحل‌های طلایی، کوه‌های پوشیده از برف و داشته‌های تاریخی فراوانش متکی است، تا مرز نابودی پیش رود.

به نظر می‌رسد هیچ خبری از قرنطینه‌ی اجباری دو هفته‌ای برای هر فردی که وارد ترکیه می‌شود، نباشد. این همان کاری است که دولت انگلستان اعلام کرده می‌خواهد در این کشور اجرا کند و مسئولان گردشگری این کشور در مخالفت با آن می‌گویند این کار کل صنعت گردشگری را به نابودی خواهد کشاند. بر اساس این برنامه، هر مسافر باید برای ورود به فرودگاه و در تمامی مراحل آن، از دریافت کارت پرواز گرفته تا سوار شدن بر هواپیما، از ماسک استفاده کند. علاوه بر این، همه‌ی مسافران مورد تب‌سنجی قرار خواهند گرفت. آموزش‌های بهداشتی لازم به‌همراه تجهیزات موردنیاز به کارکنان صنعت سفر داده خواهد شد و این افراد با استفاده از دوربین‌های حرارتی و دماسنج به طرو مرتب غربالگری خواهند شد. هتل‌ها و رستوران‌ها ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و انجام کارهای بهداشتی لازم در داخل فضاهای خود هستند. همچنین این برنامه، شرکت‌های هواپیمایی و حمل‌ونقلی را موظف می‌کند تا به‌طور مرتب هواپیماها، اتوبوس‌ها و قایق‌ها را ضدعفونی و استرلیزه کنند و کارهای لازم را در جهت رعایت فاصله‌ی اجتماعی انجام بدهند.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول هم مانند سایر جاهای دیدنی استانبول تعطیل و ضدعفونی شد

در بیانیه‌ی وزارت گردشگری ترکیه آمده است که نهادها و موسسه‌های مختلف برای از سر گیری فعالیت‌های خود باید تا اول ژوئن از طریق وب‌سایت این وزارتخانه برای کسب گواهینامه‌ی موردنظر اقدام کنند. هنوز مشخص نیست که قوانین جدید تا چه اندازه موفق خواهد شد ریسک ابتلا به کرونا را کاهش بدهد. ناقلان خاموش ویروس جدید کرونا به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید سلامت عمومی جامعه تلقی می‌شوند و گفته می‌شود همه‌ی کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، لزوما دچار تب بالا نمی‌شوند و قابل تشخیص توسط دوربین‌های حرارتی نیستند.

شماری از مسئولان ترکیه با نگرانی به این موضوع اذعان می‌کنند که فقط آن عده‌ی کمی که خواهان تعطیلاتی آسوده و بدون نگرانی هستند، تمایل دارند که در محلی اقامت کنند که پیشخدمت‌ها و سایر خدمه‌ی آن ماسک پوشیده‌اند و به‌طور مستمر مشغول ضدعفونی محیط هستند. یکی از مسئولین به نقل از روزنامه‌ی محلی Yeni Bakis که در ازمین منتشر می‌شود، می‌گوید:

از این به بعد، هتل‌ها تبدیل به بیمارستان‌های این بیماری پاندمیک خواهند شد. مردم وقتی وارد یک بیمارستان پاندمیک می‌شوند، دیگر نمی‌توانند خوش بگذرانند. این کار برخلاف جریان طبیعی زندگی است.

ساحل ترکیه

گردشگری در کشوری که فقط به آب‌وهوای مدیترانه‌ای و داشته‌های تاریخی‌اش متکی است، تا مرز خفگی پیش رفت

به عقیده‌ی افراد فوق، این احتمال وجود دارد که شرکت‌های گردشگری در مورد رعایت پروتکل‌های مندرج در فرم تقاضای کسب گواهینامه ادعایی را خلاف واقعیت مطرح کنند، ولی در واقعیت، یا از انجام آن سر باز بزنند یا ناتوان بمانند. به‌عنوان مثال، یکی از سوالاتی که در این فرم مطرح شده آن است که آيا کارکنان مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ را به مدیران معرفی می‌کنند. این سوال به‌عنوان معیاری در نظر گرفته شده است که اجرای آن و نظارت بر اجرای آن از راه دور کار مشکلی نیست.

با اینکه میزان ابتلا به ویروس کرونا در کشور ترکیه کاهش یافته و نرخ مرگ‌ومیر در آن از ۱۲۷ مورد روزانه در اواسط آوریل به ۵۰ مورد در زمان حال رسیده است، برخی از پزشکان نسبت به اوج‌گیری دوباره‌ی بیماری در صورت پایان یافتن زودتر از موعد قرنطینه هشدار داده‌اند. طرح جدید به‌قدری جذاب است که می‌تواند مسافرانی را که تمایل به گذراندن تعطیلات خود در ترکیه دارند و پیش از این به خاطر کاهش ارزش لیر در برابر دلار که به ارزان شدن هزینه‌ی غذا، اقامت و پرواز با ایرلاین‌های ترک می‌انجامد، وسوسه شده بودند را بیش از پیش مصمم به سفر به ترکیه بسازد. شرکت‌های هواپیمایی قرار است پروازهای عادی خود را از ماه ژوئن از سر بگیرند.

روز یکشنبه، آقای ارسوی با بیان این نکته که گواهینامه‌ی فوق به صنعت سفر ترکیه کمک خواهد کرد تا «پیش‌از هر کشور دیگری به‌سمت گردشگری سالم گام بردارد»، به یکی از عوامل موثر در بازاریابی در این صنعت اشاره کرد. در صورتی که یکی از مهمانان دچار بیماری بشود یا به خاطر ابتلا به کرونا از دنیا برود، برنامه‌ی صدور گواهینامه به‌طور بالقوه این قابلیت را دارد که برای جبران این مسئله به هتل‌ها و ایرلاین‌ها کمک کند. به گفته‌ی ارسوی:

برنامه‌ی صدور گواهینامه ثابت می‌کند که ترکیه نقشی پیشرو در تعیین مسیر برای عادی‌سازی گردشگری به عهده دارد.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه