شفق قطبی نروژ را با تور مجازی به نظاره بنشینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
شفق قطبی نروژ را با تور مجازی به نظاره بنشینید

تور مجازی می‌تواند شما را به سراسر دنیا ببرد تا شاهد پدیده‌های شگفت‌انگیزی نظیر شفق قطبی باشید؛ بدون اینکه حتی از خانه خارج شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ به‌روزرسانی شده است.

«مجمع‌الجزایر لوفوتن» (Lofoten archipelago) که در شمال مدار شمالگان در درون آب‌های دریای نروژ قرار دارد، به‌خاطر طبیعت وحشی، کوه‌های باشکوه، آبدره‌های عمیق، سکونتگاه پرندگان، آب‌های شفاف و سواحل شنی طولانی‌اش شناخته می‌شود. مجمع‌الجزایر لوفوتن، محل سکونت وایکینگ‌ها بوده است و هنوز شواهدی از زندگی آن‌ها را در این مناطق به چشم می‌خورد. باستان‌شناسان برای اولین بار موفق به کشف بزرگ‌ترین سکونتگاه وایکینگ‌ها در روستای کوچک «بورگ» (Borg) شده‌اند؛ خانه‌ای به طول ۸۳ متر که بازسازی شده است و اکنون به‌عنوان موزه‌ تاریخی وایکینگ‌های افسانه‌ای فعالیت می‌کند.

در مقایسه با جاهای دیگری که در همین عرض جغرافیایی قرار دارند، مجمع‌الجزایر لوفوتن به‌دلیل وجود «گلف استریم» (یک جریان اقیانوسی گرم و قوی که در اقیانوس اطلس جریان دارد) از آب‌وهوای نسبتا معتدلی برخوردار است. در فاصله‌ ماه‌های مه و ژوئیه (اردیبهشت تا تیر)، خورشید در نیمه‌شب می‌تابد و از اواسط سپتامبر تا اواسط آوریل (اواخر شهریور تا اواخر فروردین)، نورهای رنگی قطبی قابل‌مشاهده هستند. این پدیده زمانی پدیدار می‌شود که ذرات باردار خورشیدی وارد اتمسفر زمین می‌شوند و با ذرات گازدار نظیر اکسیژن و نیتروژن پیوند برقرار می‌کنند.

تور مجازی شفق قطبی

هوای ناپایدار و نورهای باورنکردنی این سرزمین‌ها همواره باعث جذب تعداد زیادی از هنرمندان می‌شود. عکاسان سایت «AirPano» نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در سفر به این مناطق، تصاویر پانورامای جذابی از چشم‌اندازهای بی‌نظیر گرفته‌اند که در ادامه‌ این مقاله به تماشای آن‌ها می‌نشینیم.

نروژ

نمایش زیبای نورهای درخشان و رنگارنگ یا همان شفق‌ قطبی می‌تواند شگفتی هر بیننده‌ای را از عظمت جهان هستی در پی داشته باشد. شفق‌های قطبی فقط هنگام شب قابل‌مشاهده هستند و معمولا در عرض‌های جغرافیایی قطبی دیده می‌شوند. آن‌ها به رنگ‌های آبی، قرمز، زرد، سبز و نارنجی خودنمایی می‌کنند و مانند پرده‌هایی که با وزش باد تکان می‌خورند، تغییر شکل می‌دهند.

با اینکه شفق‌ قطبی در طول شب به چشم می‌خورد؛ خورشید عامل ایجاد آن به حساب می‌آید. جذاب‌ترین شفق‌های قطبی زمانی اتفاق می‌افتند که بادهای خورشیدی در قدرتمندترین وضعیت خود قرار دارند.

دهکده‌ ماهی‌گیری «رئین» (Reine) در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط مجله‌ی «آلر» (Aller) به‌عنوان زیباترین روستای نروژ اعلام شد و از آن زمان، عکس‌های این دهکده برای صفحه‌ اول بسیاری از بروشورهای جهانگردی و کتاب‌های راهنمای استفاده شده است. این دهکده‌ی ۰٫۲۹ کیلومتر مربعی در نزدیکی آب‌دره‌ای در دامنه‌ کوه‌های این منطقه قرار دارد. برخورد آب دریا با صخره‌ها، کلبه‌های رنگارنگ ماهی‌گیری، غروب و طلوع زیبای خورشید، سالانه هزاران گردشگر را به دهکده‌ مذکور جلب می‌کند.

شفق قطبی نروژ

شهر کوچک «Svolvær» به‌خاطر داشتن یکی از بهترین مکان‌های جهان برای تماشای نهنگ‌ها مشهور است؛ هرچند علاوه بر طبیعت جذاب، این منطقه را با تاریخش نیز می‌شناسند. با وجود آب‌وهوای نامساعد، انسان‌ها از ۸۰۰ سال قبل از میلاد در این مناطق زندگی می‌کنند. مقدار ماهی موجود در اینجا نه‌تنها برای تغذیه، بلکه برای تجارت موفق نیز کافی بوده است. بیش از ۹۰۰ سال پیش، اولین کلیسای مسیحی در نروژ شمالی، در این شهر ساخته شد.

شفق قطبی

معماری سنتی روستاهای ماهی‌گیری، از ویژگی‌های دهکده‌ «Henningsvær» است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی «Svolvær» واقع شده است. جزیره‌ کوچک «Skjaholmen» را که در همین منطقه قرار دارد، به‌دلیل داشتن فانوسی دریایی به ارتفاع ۲۵ متر می‌شناسند که در اوایل قرن بیستم ساخته شد.

از آنجا که این منطقه در فاصله‌ زیادی از شمال مدار شمالگان قرار دارد، عکاسان سایت «AirPano» به سایر جاهای شگفت‌انگیز نروژ نیز سر زدند. یکی از تأثیرگذارترین این مکان‌ها، ساحل ۱۲ کیلومتری «Ersfjord» در جزیره‌ «سنجا» (Senja) بود. کوه‌های صخره‌ای این آب‌دره، ۸۰۰ متر ارتفاع دارند که در تلاقی با دریا، چشم‌اندازی خارق‌العاده خلق می‌کنند. تماشای تور مجازی این مناطق نروژ باعث می‌شود تا زیبایی و طبیعت بکر و باشکوه این گوشه‌ دورافتاده از کره‌ی خاکی را تحسین کنید و از آن نهایت لذت را ببرید. همراه تورهای مجازی روزانه از کجارو باشید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه