خوردن این خوراکی‌ها را در سفر به اندونزی فراموش کنید

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
خوردن این خوراکی‌ها را در سفر به اندونزی فراموش کنید

در سفر به اندونزی، می‌توانید غذاهای لذیذی را تجربه کنید. اما همیشه و در سفر به هر مقصدی باید نکاتی را در مورد غذا خوردن رعایت کنید. این نکات هم شامل مسائل بهداشتی و هم مسائل فرهنگی و مذهبی است.

سفر برای بسیاری از افراد، محبوب‌ترین تجربه است. همیشه از سفرهایشان خاطراتی را بازگو می‌کنند یا می‌نویسند و عکس‌هایی را به دیگران نشان می‌دهند. افرادی که سفرهای لذت‌بخشی داشته‌اند، سعی کرده‌اند تا قبل از رفتن، در مورد مقصدشان بیشتر بدانند. در مورد آب‌وهوا، جاذبه‌ها، تاریخ و فرهنگ و...

حتما شما هم موافق هستید که یکی از موضوعات مهم در هر سفری، «غذا» است. قبل از رفتن به سفر، بهتر است در مورد بایدها و نبایدهای غذایی مقصد، اطلاعات کافی داشته باشیم. اگر قصد سفر به اندونزی را دارید، با ما همراه باشید تا موضوع غذا، سفرتان را خراب نکند.

در سفر به اندونزی، می‌توانید غذاهای لذیذی را تجربه کنید. اندونزی مجمع‌الجزایر پهناوری با بیش از ۱۷,۰۰۰ جزیره است که صدها قومیت با فرهنگ‌های گوناگون در آن زندگی می‌کنند. به همین دلیل، تنوع غذایی در اندونزی بسیار زیاد است.

تنوع غذایی باعث می‌شود که دلتان بخواهد انواع و اقسام غذاها را امتحان کنید و از چشیدن طعم‌های متفاوت و جدید لذت ببرید. اما مراقب باشید که اشتهای زیادتان، سفر استوایی و شگفت‌انگیز شما را خراب نکند.

اگر مراقب انتخاب‌های خود نباشید، ممکن است به بیماری‌های گوارشی مانند عفونت‌های باکتریایی مبتلا شوید. اما نگران نباشید، با ما همراه باشید تا چیزهایی را که نباید بخورید، بشناسید.

۱. آب لوله‌کشی

وقتی به اندونزی سفر می‌کنید، همیشه بطری آب همراهتان باشد. از آنجایی که مردم اندونزی عادت ندارند تا برای آشامیدن آب از آب لوله‌کشی استفاده کنند، مسئولین مربوطه هم خیلی به‌دنبال رعایت استانداردهای مرتبط نیستند. در بسیاری از کشورهای دنیا آب لوله‌کشی به‌طور مستقیم قابل آشامیدن نیست. از آنجایی که آب آلوده می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی‌تان ایجاد کند و انواع بیماری‌های دستگاه گوارش را به‌دنبال داشته باشد، قبل از سفر به هر جا، در مورد مصرف آب لوله‌کشی آن منطقه برای آشامیدن، تحقیق کنید.

البته جای نگرانی نیست، آب لوله کشی برای مصارف عمومی دیگر مانند استحمام و پخت‌و‌پز، مناسب است. به‌علاوه اینکه همین آب بعد از جوشیدن، برای شرب هم قابل استفاده است. پس یا از آب‌هایی که داخل بطری عرضه می‌شوند برای آشامیدن استفاده کنید یا اینکه اگر می‌خواهید آب لوله‌کشی را بنوشید، حتما از قبل آن را بجوشانید.

۲. فریتر سرخ‌شده

فریتر

در اندونزی نوعی فریتر پخته می‌شود که «گورنگان» نام دارد و در بین مردم اندونزی بسیار محبوب است. گورنگان جزو غذاهای ارزان است و شاید شما با پیشنهادی وسوسه‌انگیز از سوی فروشندگان خیابانی مواجه شوید. این فروشندگان برای ترغیب شما به خرید، هر ۱۰ عدد گورنگان را با قیمت یک دلار می‌فروشند. اما قبل از اینکه گورنگان‌ها را سفارش بدهید، حتما به ظرفی که برای سرخ کردن از آن استفاده می‌شود، دقت کنید.

بسیاری از فروشندگان خیابانی گورنگان‌ها را در روغنی سرخ می‌کنند که قبلا چندین بار از آن استفاده کرده‌اند. این روغن‌ها غلظت زیادی پیدا کرده‌اند و رنگ بسیار تیره‌ای دارند. مصرف این‌گونه غذاها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. مصرف زیاد روغن‌های اشباع‌شده، با بالا بردن سطح کلسترول و چربی خون، می‌تواند به انسداد عروق منجر شود.

اما به هر حال این غذا یکی از غذاهای خیابانی رایج در اندونزی است و شما به‌عنوان توریست احتمالا تمایل زیادی دارید که در سفر این غذا را امتحان کنید. اگر می‌خواهید این غذا را امتحان کنید، جایی را برای خرید انتخاب کنید که در آن برای تهیه غذا، اصول اولیه بهداشت غذا را رعایت می‌کنند. روغن مورد استفاده برای سرخ کردن این غذا باید مرتب عوض شود. اگر نتوانستید جایی را با این شرایط پیدا کنید، می‌توانید برای یک بار آن را نوش جان کنید.

۳. تکه‌های یخ

اگر دقت کنید، خواهید دید که فروشندگان خیابانی در انتقال تکه‌های بزرگ یخ از کامیون‌ها به چرخ خود، مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. علاوه بر این، برای حمل یخ‌ها نیز، معمولا از ماشین‌های یخچال‌دار و مناسب برای این کار استفاده نمی‌شود. حتی اگر بخواهیم این نکات را در نظر نگیریم، مساله دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا برای تهیه این یخ‌ها از آب سالم و بهداشتی استفاده شده است؟!

معمولا تکه‌های یخی که حفره‌هایی در وسط خود دارند، مطمئن‌تر هستند. اما برای حفظ سلامتی خود، سعی کنید از کافه های دائمی یا رستوران‌ها، نوشیدنی‌هایی را بخرید که در یخچال خنک شده‌اند.

۴. نودل فوری فنجانی

گاهی اوقات مسافران، چیزی را به‌دلیل ارزانی برای خرید انتخاب می‌کنند؛ مانند نودل‌ فوری ساده که در فنجان عرضه می‌شود تا بتوانید در حال حرکت نیز، آن را میل کنید. اما این تجربه‌ای است که ارزش امتحان کردن ندارد.

برخی از فروشندگان نودل‌های فوری را در فنجان‌هایی از جنس پلاستوفوم می‌ریزند. پلاستوفوم، ترکیبات سرطان‌زایی دارد که با حرارت دیدن خطرناک‌تر هم می‌شوند. به‌علاوه، پلاستوفوم در طبیعت تجزیه نمی‌شود و به همین دلیل تهدیدی برای محیط زیست است. با نخوردن این غذا هم به سلامت خودتان کمک می‌کنید و هم محیط زیست.

۵. سس سامبال

سامبال

خوردن غذا با ادویه زیاد، می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و ممکن است مشکلاتی وخیم‌تر از یک سوزش معده ساده برای فرد ایجاد کند. وقتی می‌خواهید غذا سفارش دهید، فراموش نکنید که مردم اندونزی نسبت به گردشگران خارجی، ادویه بیشتری مصرف می‌کنند. ممکن است با توجه به ذائقه خودشان، به شما درباره غذا یا سس پر ادویه‌ای (مانند سامبال) که انتخاب کرده‌اید هشدار ندهند. شاید یک‌ بار امتحان کردن این غذاها و چاشنی‌ها برایتان تجربه خوبی باشد اما قطعا خوردن این همه ادویه با ذائقه شما تناسب ندارد. احتمالا شما سس یا غذای خیلی تند را که در اندونزی رایج است نمی‌پسندید، پس در مورد غذا یا سسی که انتخاب می‌کنید، حساسیت بیشتری داشته باشید.

سس سامبال یکی از تندترین سس‌های دنیا است. این سس غیر از اندونزی در کشورهای دیگری مثل سنگاپور و سریلانکا هم رایج است. برای تهیه آن از فلفل قرمز، سیر، پیاز و گوجه‌فرنگی استفاده می‌کنند و مواد دیگری مثل خمیر میگو و آب لیمو هم دارد. در اندونزی تقریبا کنار هر غذایی سس سامبال هم سرو می‌کنند.

۶. گوشت غیر مطمئن

انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استفاده فروشندگان خیابانی از گوشت سگ و موش صحرایی به‌جای گوشت گوساله و مرغ، باعث شده است تا گردشگران و مردم محلی به خوردن غذاهای گوشتی، تمایلی نداشته باشند. اگرچه همه فروشندگان خیابانی متقلب نیستند، اما بهتر است یا هرگز از این فروشندگان غذای گوشتی نخرید یا از فرد قابل اطمینانی بخواهید تا شما را راهنمایی کند.

شاید برایتان خوشایند نباشد اما متأسفانه برای غذاهای معروفی مانند «ساتای» و «باکسو» (کوفته‌های اندونزیایی) هم باید این احتیاط را لحاظ کنید. این دو غذا جزو غذاهای بسیار محبوب و پرطرف‌دار در اندونزی هستند و بین گردشگران هم طرف‌دار دارند؛ ولی باید مراقب باشید که از کجا این غذا را تهیه می‌کنید. همیشه اماکن و رستوران‌های معتبر را برای خوردن این مدل غذاها انتخاب کنید.

ساتای نوعی گوشت کبابی است که به سیخ کشیده می‌شود و همراه با سس مخصوصی سرو می‌شود. این غذا را با انواع گوشت تهیه می‌کنند که شامل گوشت قرمز یا سفید است. گاهی از «توفو» هم برای تهیه آن استفاده می‌شود. این غذا غیر از اندونزی در بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا رایج است. البته ممکن است روش تهیه و مواد اولیه آن کمی متفاوت باشد.

باکسو هم غذایی است که با کوفته قلقلی تهیه می‌شود. این غذا غیر از کوفته قلقلی مواد اولیه دیگری چون نودل و انواع سبزیجات هم دارد. برای تهیه کوفته قلقلی آن ممکن است از گوشت قرمز یا گوشت مرغ استفاده کنند. موسیر و سیر دو مورد از مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های این غذا است.

۷. میوه‌های آماده و پوست‌ کنده

میوه در اندونزی

بسیاری از فروشندگان خیابانی روی چرخهایشان، میوه‌هایی را می‌فروشند که برای خوردن آماده شده‌اند. شاید در نگاه اول، میوه‌هایی تازه و اشتها برانگیز را ببینید اما فراموش نکنید که شاید در آماده کردن این میوه‌ها، مسائل بهداشتی رعایت نشده باشد. ممکن است چاقویی که برای پوست کندن یا خرد کردن میوه‌ها از آن استفاده شده، تمیز نباشد. شاید این فروشندگان قبل از دست زدن به میوه‌های آماده، دستهای خود را نشویند. احتمال دارد که روی میوه‌ها مگس و انواع حشرات نشسته باشد که باعث انواع آلودگی‌های میکروبی شود. ممکن است برنامه منظمی برای نظافت این چرخ‌ها وجود نداشته باشد. به‌طور کلی برای اطمینان نکردن به سلامت بهداشتی این میوه‌ها، دلایل زیادی وجود دارد. بهترین کار، این است که از خوردن آن‌ها صرف‌نظر کنید. اگر هوس میوه کردید، خودتان آن را بشویید و خرد کنید.

۸. غذاهای خام و مشکوک

بالی

در اندونزی به‌ویژه وقتی به جزیره بالی می‌روید، رستوران‌های زیادی وجود دارند که غذاهای خام و ارگانیک عرضه می‌کنند. وقتی در بالی هستید، انگیزه شما برای اینکه سالم‌تر زندگی کنید، زیاد می‌شود و خوردن این غذاها، ایده متناسبی با این انگیزه است. اما مراقب باشید، ممکن است با خوردن این غذاهای خام، به عفونت‌های باکتریایی مبتلا شوید. سعی کنید این غذاها را در رستوران‌های معتبر امتحان کنید یا حداقل به رستورانی بروید که مراحل شست‌وشوی سبزیجات را در معرض دید مشتریان انجام می‌دهند.

پختن غذاها یکی از مراحلی است که باعث از بین رفتن بسیاری از عوامل بیماری‌زا می‌شود. به همین دلیل است که باید در خوردن غذاهای خام و انواع سالادها بیشتر دقت کنید.

۹. غذاهایی با قیمت خیلی ارزان

غذای ارزان

غذاها در اندونزی نسبت به بسیاری از کشورها، قیمت پایین‌تری دارند و به همین دلیل قضاوت در مورد کیفیت غذا با توجه به قیمتش، کار سختی است. شاید فکر کنید غذایی که خیلی ارزان در اندونزی عرضه می‌شود، قیت معقولی دارد؛ اما این طور نیست و به هر حال هر جای دنیا که بروید، مواد غذایی ارزش‌های مادی متفاوتی دارند. وارونگ‌ها رستوران‌های کوچکی هستند که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند. قیمت یک وعده غذای کامل در این رستوران‌ها، تنها یک دلار است. نکته هشدار‌دهنده این است که به‌عنوان مثال در این‌گونه رستوران‌ها، غذایی با این قیمت عرضه می‌شود که تکه‌ای بزرگ از گوشت گوساله را دارد و این کاملا غیر منطقی است.

برای اینکه این ارزانی غیر منطقی را تشخیص دهید، کافی است قیمت غذاها در رستوران‌های مختلف را مقایسه کنید. اگر به نظر می‌رسد که غذایی قیمتی غیرمعقول دارد، بدیهی است که نباید به آن اطمینان کنید.

۱۰. غذاهای ناهمگون با فرهنگ اندونزی

برای اینکه سفری راحت را تجربه کنید لازم است تا با آداب‌ورسوم مقصد مسافرت آشنا شوید. حال اگر مقصد شما اندونزی باشد، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون بیشتر مردم اندونزی تقید زیادی به رعایت آداب‌ورسوم خودشان دارند. آن‌ها در زندگی روزمره خود برای فرهنگ سنتی و عقاید مذهبی‌شان اهمیت زیادی قائل‌اند و این مسايل را در رژیم غذایی خود هم رعایت می‌کنند.

به‌عنوان مثال، هندوهای ساکن بالی به مقدس بودن گاوها اعتقاد دارند و به همین دلیل از گوشت گاو در غذاهایشان استفاده نمی‌کنند. آن‌ها انتظار ندارند که گردشگران هم همین اعتقاد را داشته باشند اما بهتر است هنگام غذا خوردن در کنار مردم محلی به این موضوعات توجه کنید. البته دقت کنید که همراه داشتن و خوردن گوشت گوساله در معابد و اماکن مقدس ممنوع است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه